Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-02@02:32:32 GMT

روشهای درمان بیماری رفلاکس معده

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۲۱۰۶۴

رفلاکس معده بیماری شایعی است که بیشتر ما حداقل یک بار به آن دچار شده ایم. اگر ماهیچه اسفنکتر که به مِری و معده وصل است نتواند کارش را درست انجام دهد، ممکن است باعث برگشتن غذا و اسید معده به داخل مری شود. این مشکل باعث ایجاد بیماری رفلاکس معده خواهد شد. ناطقان: در ورودی معده شما دریچه ای وجود دارد که حلقه ای از ماهیچه به نام اسفنکتر پایین مری (LES) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور معمول ، LES به محض عبور غذا از آن بسته می شود. اگر LES تمام راه را ببندد یا بیش از حد باز شود ، اسید تولید شده توسط معده شما می تواند به داخل مری شما منتقل شود . این می تواند علائمی مانند سوزش قفسه سینه به نام سوزش سر دل را ایجاد کند . اگر علائم ریفلاکس اسید بیش از دو بار در هفته رخ دهد ، ممکن است شما مبتلا به بیماری رفلاکس اسید شوید ، همچنین به عنوان بیماری ریفلاکس معده به دستگاه گوارش ( GERD ) شناخته می شود.

 

چه عواملی باعث بروز رفلاکس اسید می شود؟

یکی از دلایل عمده بیماری رفلاکس اسید ناهنجاری معده به نام فتق هیاتال است. این اتفاق وقتی می افتد که قسمت فوقانی معده و LES از بالای دیافراگم حرکت می کنند ، ماهیچه ای که معده شما را از سینه شما جدا می کند. به طور معمول ، دیافراگم به نگه داشتن اسید در معده ما کمک می کند. اما اگر فتق هیاتال دارید ، اسید می تواند به داخل مری شما منتقل شود و علائمی از بیماری اسید ریفلاکس ایجاد کند.

 

این عوامل خطرناک برای بیماری رفلاکس معده هستند:

• خوردن وعده های غذایی بزرگ یا خوابیدن درست بعد از غذا

• اضافه وزن یا چاقی

• میان وعده نزدیک به خواب

• خوردن برخی غذاها مانند مرکبات، گوجه فرنگی، شکلات، نعنا، سیر، پیاز یا غذاهای پرادویه یا چرب

• نوشیدن نوشیدنی های خاصی مانند الکل ، نوشیدنی های گازدار ، قهوه یا چای

• سیگار کشیدن

• باردار بودن

• مصرف آسپرین ، ایبوپروفن ، برخی از شل کننده های عضلانی یا داروهای فشار خون

 

علائم بیماری رفلاکس معده چیست؟

علائم متداول ریفلاکس اسید عبارتند از:

سوزش سر دل: درد سوزش یا ناراحتی که ممکن است از معده شما به شکم یا قفسه سینه شما منتقل شود یا حتی به سمت گلو .

ترش کردن: یک اسید ترش یا مزه دار تلخ که به داخل گلو یا دهان می رسد.

 

علائم دیگر بیماری رفلاکس معده عبارتند از:

نفخ

مدفوع خونین یا سیاه یا استفراغ خونین

آروغ زدن

دیسفاژی - احساس غذایی که در گلو شما گیر می کند

سکسکه

حالت تهوع

کاهش وزن بدون دلیل مشخص

خس خس سینه ، سرفه خشک ، کوفتگی یا گلو درد مزمن

 
درمان ریفلاکس معده, ریفلاکس معده به مری

یکی از دلایل عمده بیماری ریفلاکس اسید ناهنجاری معده به نام فتق هیاتال است

 

چگونه بیماری رفلاکس معده تشخیص داده می شود؟

اگر دو یا چند بار در هفته علائم ریفلاکس معده داشته باشید یا اگر داروهای تسکین ندارند ، به پزشک مراجعه کنید. علائمی مانند سوزش سر معده برای تشخیص بیماری رفلاکس معده مهم است، به ویژه اگر تغییر در شیوه زندگی، آنتی اسیدها یا داروهای مسدود کننده اسید به کاهش این علائم کمک کند.

 

اگر این مراحل کمکی نکند یا علائم مکرر یا شدید داشته باشید، پزشک شما ممکن است آزمایشاتی را برای تأیید تشخیص و بررسی سایر مشکلات انجام دهد. ممکن است شما به یک یا چند آزمایش مانند این موارد نیاز داشته باشید:

 

• بلع باریم مری: می تواند زخم یا باریک شدن مری را بررسی کند.

 

• مانومتری مری: می تواند عملکرد و حرکت مری و اسفنکتر پایین مری را بررسی کند.

 

• نظارت بر pH : می تواند میزان اسید موجود در مری شما را بررسی کند. پزشک دستگاهی را در مری شما وارد می کند و برای اندازه گیری میزان اسید موجود در مری شما 1 تا 2 روز در محل قرار می دهد.

 

• آندوسکوپی : می تواند مشکلات مری یا معده شما را بررسی کند. این آزمایش شامل قرار دادن یک لوله روشن باریک، طولانی و انعطاف پذیر با یک دوربین در پایین آن در گلوی شما است. ابتدا پزشک پشت گلوی شما را با بی حس می کند و آرام بخش به شما می دهد تا شما راحت تر شود.

 

• بیوپسی : برای بررسی نمونه های بافت از نظر عفونت یا ناهنجاری، ممکن است بیوپسی انجام شود.

 

آیا با تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی می توان "بیماری رفلاکس معده" را درمان کرد؟

یکی از موثرترین راههای درمان بیماری رفلاکس معده اجتناب از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که باعث ایجاد علائم می شوند. مراحل دیگری که می توانید انجام دهید در اینجا آمده است:

• در طول روز وعده های غذایی بیشتر و در حجم کمتر بخورید و انواع غذاهایی را که می خورید اصلاح کنید.

• ترک سیگار 

• بالشهایی زیر سر خود قرار دهید تا حداقل 4 اینچ تا 6 اینچ بلند شود.

• حداقل 2 تا 3 ساعت قبل از دراز کشیدن غذا بخورید.

• سعی کنید روی صندلی چرت بزنید.

• لباس های تنگ و یا کمربندهای محکم نپوشید.

• اگر دچار اضافه وزن یا چاقی هستید، با تغییر ورزش و تغییر رژیم ها ، برای کاهش وزن قدم بردارید.

• همچنین از پزشک خود بپرسید که آیا دارویی وجود دارد که می تواند باعث سوزش سر دل یا سایر علائم بیماری رفلاکس معده شود.

 
درمان ریفلاکس معده, ریفلاکس معده به مری

علائمی مانند سوزش سر دل برای تشخیص بیماری ریفلاکس معده مهم است

 

آیا با استفاده از داروها می توان بیماری رفلاکس معده را درمان کرد؟

در بسیاری از موارد ، تغییر در شیوه زندگی همراه با داروهای بدون نسخه ، برای کنترل علائم بیماری رفلاکس معده موثر هستند.

آنتی اسیدها مانند Alka-Seltzer ، Maalox ، Mylanta ، Rolaids یا Riopan می توانند اسید موجود در معده شما را خنثی کنند. اما ممکن است باعث اسهال یا یبوست شوند ، به خصوص اگر از آنها زیاد استفاده کنید. بهتر است از آنتی اسیدهای حاوی هیدروکسید منیزیم و هیدروکسید آلومینیوم استفاده کنید.

 

اگر آنتی اسیدها کمک نمی کنند ، پزشک ممکن است داروهای دیگری را امتحان کند. برخی نیاز به نسخه دارند. پزشک ممکن است بیش از یک نوع را پیشنهاد کند یا به شما توصیه کند ترکیبی از داروهایی مانند این موارد را امتحان کنید:

• گاویسکون : برای جلوگیری از رفلاکس معده

• مسدود کننده های گیرنده H2 : تولید اسید را کاهش می دهد.

• مهارکننده‌های پروتون پمپ : میزان اسیدی که معده شما ایجاد می کند را کاهش می دهند.

• داروهای پروکینتیک : می تواند به تقویت LES کمک کند ، معده شما را سریعتر خالی کرده و ریفلاکس اسید را کاهش دهد.

بدون راهنمایی پزشک بیش از یک نوع داروهای آنتی اکسید یا سایر داروها را ترکیب نکنید

 

آیا بیماری رفلاکس معده با جراحی درمان می شود؟

اگر داروها علائم بیماری رفلاکس معده را کاملاً برطرف نکنند و علائم آن به شدت در زندگی شما مشکل ایجاد کنند ، پزشک شما می تواند جراحی را توصیه کند. در صورتی که استفاده روزانه از دارو مؤثر نباشد ، دو نوع درمان جراحی برای تسکین علائم GERD وجود دارد.

 

تازه ترین روش تایید شده شامل قرار دادن جراحی یک حلقه معروف به وسیله LINX در قسمت بیرونی انتهای تحتانی مری ، لوله ای است که دهان را به معده وصل می کند. این حلقه از مهره های تیتانیوم مغناطیسی تشکیل شده است که توسط سیم های تیتانیوم در کنار هم قرار گرفته اند. این دستگاه با جلوگیری از برگشت محتویات معده به مری به رفلاکس کمک می کند. در یک مطالعه ، بیماران قادر به متوقف کردن مصرف دارو یا کاهش مقدار مصرفی خود بودند. اگر به بعضی از فلزات خاص حساسیت دارید ، نباید دستگاه LINX را دریافت کنید ، و هنگامی که دستگاه LINX دارید ، دیگر نباید از هر نوع تست MRI استفاده کنید.

 

یک عمل جراحی دیگر به نام فوندوپلیکیشن می تواند به جلوگیری از ریفلاکس بیشتر اسید کمک کند. فوندوپلیکیشن اندولومینال یک روش جدید است که می‌تواند بدون ایجاد برش انجام شود. یک دوربین خاص بر روی یک ابزار انعطاف پذیر (آندوسکوپ) از طریق دهان بیمار به داخل مری وارد می‌گردد.

 

با استفاده از این ابزار، پزشک کلیپ‌های کوچک را در محل تلاقی مری با معده قرار می‌دهد. این کلیپ‌ها باعث جلوگیری از برگشت غذا یا اسید معده می‌شوند.

 

این روشها فقط به عنوان آخرین راه حل برای درمان بیماری رفلاکس معده انجام می شود.


منبع:بیتوته
 
برچسب ها: معده ، درمان ، بیماری ، سلامت ، ناطقان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: معده درمان بیماری سلامت ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۱۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا زالو واقعا می‌تواند درمان کننده باشد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بشر قرن بیست و یکم بیش از هر زمان دیگری در تاریخ به دنبال ارتقاء سطح کیفیت زیست فردی و اجتماعی‌ست. سطح رفاه ارتقاء یافته و همین امر علی‌رغم تمامی مواهبش دارای مشکلاتی جدی نیز هست. امروزه دخالت بیمار در نوع انتخاب روش درمان و مصرف دارو به معضلی تبدیل شده که خسارات جبران‌ناپذیری به همراه دارد. از عمل‌های زیبایی گرفته تا درمان‌های متنوع و مختلف سنتی و طب گیاهی آنقدر در این روزها شایع شده که لزوم شناخت و آگاهی از شرایط درمانی یا برعکس، آسیب‌رسان بسیاری از این روش‌ها بیش از پیش نمود یافته است. از اینرو در شماره‌هایی سریالی به اطلاع‌رسانی در خصوص پرکاربردترین روش‌های درمانی از این دست خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: عرضه زالوی تاییدشده در داروخانه‌ها

تقریبا همه با «زالو درمانی» آشنا هستیم و بسیار در این مورد شنیده‌ایم یا خود نیز این روش درمانی را امتحان کرده‌ایم. اصولا آیا زالو درمانی، درمان است؟ آیا مورد تایید علم روز پزشکی است؟ عوارض دارد یا خیر؟

این روزها خبرهایی مبنی بر انتقال بیماری‌هایی نظیر هپاتیت و ایدز از طریق زالو درمانی شایع شده است. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا در این خصوص با دکتر مریم مقیمی متخصص طب سنتی گفت‌وگو کنیم که در ادامه می‌خوانید:

در آغاز گفت‌وگو درباره مبنای علمی زالودرمانی و این که در علم پزشکی چه قدر مورد تایید است، بفرمایید؟

اکثر کشورهای دنیا از زالودرمانی استفاده می‌کنند. اگر کسی بخواهد مطمئن شود، کلمه leech therapy را سایت‌های معتبر پزشکی مثل google scholar و pubmed جستجو کند، می‌بیند که چه قدر مقالات در طب رایج در زمینه زالو درمانی در بسیاری از کشورهای دنیا نوشته شده است.

تاثیرات زالو درمانی در مکانیسم بدن چگونه است؟

زالو مواد زائد در خون را می‌مکد. همچنین در بزاق‌ زالو موادی وجود دارد که تا مدتی در بدن می‌ماند و مانع از لخته شدن خون می‌شود. در کشورهای دیگر بیشتر در پیوندهای پوستی و جراحی‌ها از زالودرمانی استفاده می‌شود تا مانع لخته شدن خون شود و عمل پیوند به درستی صورت بگیرد. در طب سنتی ایرانی علاوه بر موارد بالا، در موارد دیگری هم از زالودرمانی استفاده می‌شود. یکی از این موارد خارج کردن مواد زائد از یک موضع است. برای مثال کسی که جوش صورت دارد بعد از پاکسازی کلی بدن و استفاده از داروهای خوراکی ممکن است در موضع‌هایی از صورت هنوز جوش باقی مانده باشد، روی آن مواضع زالو می‌گذاریم، تا زالو آن موضع را از مواد زائد پاک کند. البته مریض باید شرایط لازم مانند نداشتن کم‌خونی و توانایی انجام آن را داشته باشد.

در بسیاری از موارد مریض با علامت سردرد به ما مراجعه می‌کند در اینجا درمان ما فقط زالو درمانی نیست. یعنی اول پاکسازی کلی بدن انجام می‌دهیم تا مواد زائد به طور کامل از بدن پاک شود. سپس برای فردی که سردرد دارد پشت گوش‌اش زالو می‌گذاریم تا زالو مواد زائدی که در پاکسازی کلی از بدن خارج نشده است از موضع سر خارج کند. زالو معمولا تا شعاع ۲۰ سانتی خود را پاکسازی می‌کند. بنابراین برای پاکسازی موضع‌ای از زالو استفاده می‌کنیم. خیلی‌ها فکر می‌کنند بسیاری از بیماری‌ها فقط با زالو درمانی، درمان می‌شود. اما این گونه نیست قبل از زالو درمانی یک پاکسازی قوی به طور معمول لازم است بعد زالو را روی آن موضع قرار می‌دهیم تا اگر ماده‌ای باقی مانده باشد آن موضع پاکسازی شود.

درباره بیماری‌های دیگری که می‌توان از زالو درمانی برای آن‌ها استفاده کرد توضیح دهید؟

برای انواع مختلف بیماری‌های پوستی، سردردها، مشکلات چشمی، دیابت یا کسانی که مشکل عروقی دارند معمولا بعد از پاکسازی کلی، از زالو درمانی استفاده می‌کنیم. برای مثال فردی که در اثر دیابت چشم‌اش دچار مشکل شده بعد از پاکسازی کلی و کنترل دیابت، زالودرمانی هم می‌توانیم در ناحیه چشم‌اش انجام دهیم.

زالودرمانی قدم اول و تنها قدم ما برای درمان نیست. کارهای مختلفی انجام می‌دهیم که یکی از آن‌ها زالو درمانی است.

کسانی که در قسمت‌های مختلف بدن‌شان مشکل عروقی دارند. برای مثال کسانی که زخم پای دیابتی دارند. برای این افراد در ابتدا قند را کنترل می‌کنیم، پاکسازی کامل را انجام می‌دهیم زخم را اگر بافت مرده داشته باشد حتما بافت مرده باید خارج شود. یک زخم تمیز را علاو بر این که درمان‌های موضعی انجام می‌دهیم برای خون رسانی بهتر زالو درمانی هم انجام می‌دهیم. چرا که یکی از مشکلاتی که در دیابت داریم عدم خون رسانی خوب است. همان‌طور که قبلا هم گفتم زالودرمانی قدم اول و تنها قدم ما برای درمان نیست. کارهای مختلفی انجام می‌دهیم که یکی از آن‌ها زالو درمانی است. خیلی وقت‌ها در گرفتگی‌های عروق قلبی و بیمارهای قلبی مریض اول باید به پزشک متخصص قلب مراجعه کند تا موارد اورژانسی رد شود. اگر دکتر قلب داروهاش را داد بیمار داروهای پزشک قلب‌اش را مصرف می‌کند. افرادی که گرفتگی عروق دارند می‌توانیم در کنار طب رایج، زالو درمانی هم روی قفسه سینه برای آن‌ها انجام دهیم تا کمک کند خون رسانی عروق بیشتر شود و مشکل گرفتگی عروق حل شود.

چه کسانی نمی‌توانند از زالو درمانی استفاده کنند؟

بستگی به شرایط بیمار دارد. برای کسانی که به شدت از زالو می‌ترسند زالو درمانی را توصیه نمی‌کنیم، حتی اگر برای او مفید باشد. به خاطر وحشتی که دارد ممکن است زالو برایش مضر هم باشد. ما قوَت را با توجه به شرایط مزاج و نبض مریض می‌سنجیم کسی که نیرو و توانایی خوبی داشته باشد و کم‌خونی نداشته باشد معمولا می‌تواند از زالو درمانی استفاده کند.

اهمیت سن افراد در زالودرمانی چیست؟

سن افراد مهم است. برای مثال برای نوزادان معمولا زالو درمانی انجام نمی‌دهیم یا در افرادی که خیلی پیر هستند و در اثر کهولت سن بسیار کم توان باشند ممکن است نتوانیم از زالو درمانی استفاده کنیم. بنابراین در این افراد، معمولا از راه‌های درمانی دیگر استفاده می‌کنیم بنابراین اگر لازم باشد و فرد توانایی انجام آن را داشته باشد زالو درمانی را انجام می‌دهیم .در بچه‌های ۲سال به بالا اگر ضرورت داشته باشد انجام می‌دهیم.

برای کسانی که به شدت از زالو می‌ترسند زالو درمانی را توصیه نمی‌کنیم، حتی اگر برای او مفید باشد. به خاطر وحشتی که دارد ممکن است زالو برایش مضر هم باشد.

افراد مسنی که مشکلات واریس دارند زالو درمانی مفید است؟

زالو درمانی یکی از راههای درمان‌ واریس است. منتها در قدم اول پاکسازی کلی انجام می‌دهیم. بعد مریض ۱۰ یا ۲۰ روز داروهاش را که استفاده کرد زالو درمانی را شروع می‌کنیم. در سنین بالا بستگی به قوت مریض و تشخیص پزشک دارد. اگر مریض کم خونی دارد یا قوت لازم را ندارد. معمولا برای این افراد زالو درمانی انجام نمی‌دهیم سعی می‌کنیم ازدرمان‌های دیگری استفاده کنیم.

شایعاتی وجود دارد که بیماری‌های ایدز و هپاتیت از طریق زالودرمانی انتقال می‌یابد؟

زالو درمانی اگر در مراکز پزشکی معتبر انجام شود، هر زالو برای یک نفر استفاده می‌شود. بعد از این‌که زالو خون را مکید و کارش تمام شد جلوی چشم بیمار از بین می رود. این گونه نیست که زالو نگهداری شود و برای کس دیگری استفاده شود. در صورتی باعث انتقال بیماری‌های خونی می‌شود که یک زالو برای چند نفر استفاده شود. این موضوع ممکن است در مراکزی که معتبر نیستند و افرادی که تحصیلات لازم را ندارند یا اطلاعات نداشته باشند یا صرف مسائل مالی بیایند یک زالو را برای چند نفر استفاده کنند، باعث انتقال بیماری شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229007 برچسب‌ها طب سنتی

دیگر خبرها

  • خوراکی‌هایی که بهتر است با معده خالی خورده نشوند
  • اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • ۵ دمنوشی که برای درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند
  • آیا زالو واقعا می‌تواند درمان کننده باشد؟
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • زالو درمان می‌کند؟
  • ۳۵ تا ۴۰ درصد از افرادی که از روشهای IVF برای درمان ناباروی اقدام می کنند بچه دار می شوند 
  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • این داروها عامل میگرن هستند