Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@10:40:04 GMT

شهاب، روایتی از زندگی شهید حسن دانشمند

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۲۳۴۱۲

شهاب، روایتی از زندگی شهید حسن دانشمند

نوبت نخست این کتاب به قلم فریبا طالش‌پور در سال ۹۷ در ۳هزار نسخه با قیمت ۶۲هزارریال توسط انتشارات فاتحان به چاپ رسیده است.

کتاب "شهاب" در ۹ فصل به سفارش کنگره ملی شهدای انشجوی کشور و حمایت سازمان بسیج دانشجویی تالیف و تدوین شده است.

"حسن و نادر پشت درخت تنومندی با فاصله از هم نشسته مراقب اوضاع شدند.شب و سکوت مرموز جنگل صدای پرندگان شب‌خوان و قور قور قورباغه‌ها و جیرجیر جیرجیرک‌ها آرامش خاصی به انسان می‌داد حسن یاد بچگی‌هایش افتاد که داداش علی کولش می‌گرفت و با تکه چوبی که سرش تور بود، سنجاقک شکار می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داداش علی بال سنجاقک‌ها را یواش می‌گرفت و دست حسن می‌داد"، بخشی زیبایی از خاطرات شهید حسن دانشمند در این کتاب است.

شهید حسن دانشمند فرزند چهارم خانواده محمد دانشمند، ۱۵ شهریور ۴۴ در بندرعباس به دنیا آمد، پدرش در ژاندارمری کار می کرد و پس از بازنشستگی در درمانگاه مهدیه بندرعباس مشغول به کار شد.

وی پس از پیروزی انقلاب وارد دبیرستان «شهید چمران» شد و با تشکیل انجمن‌های اسلامی؛ فعالیت‌های خود را محیط مدرسه ادامه داد و همراه دیگر دوستانش شبانه شعارهای ضد انقلابی را از در و دیوار شهر پاک می کرد و با خط زیبایش شعارهای اسلامی و مذهبی را به جای آن ها می نوشت.

این شهید دانشجوی دوران دفاع مقدس، مسوول قسمت سمعی و بصری و تبلیغات « حزب جمهوری اسلامی» در شهر بندرعباس بود و با «ستاد نمازجمعه»، «نهضت سواد آموزی»، گروه‌های هنری «توحید» و «کمیته انقلاب اسلامی» همکاری می کرد.

وی رشته «اقتصاد و علوم اجتماعی» را تا سال چهارم دبیرستان ادامه داد و پس از پایان امتحانات در سال ۶۲ همراه با همرزمش «نادر انصاریان» از بسیج بندرعباس به پادگان «امام حسین(ع) استان کرمان» اعزام شد و از آنجا با قطار راهی اهواز شدند.

شهید دانشمند چون در پادگان «خراسان ۷۷» آموزش نظامی دیده بود به خط مقدم اعزام شد؛ در عملیات «خیبر» شیمیایی شد و پس از مداوا در تهران به بندرعباس بازگشت و در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته «داروسازی» دانشگاه تبریز قبول شد، اما جبهه را ترجیح داد و دوباره به عازم منطقه‌های جنگی شد.

وی که در جبهه مسوولیت اطلاعات-عملیات در لشکر ثارالله را برعهده داشت، فاصله بین عملیات «والفجر۸» تا «کربلای ۴» در منطقه «فاو» باقی ماند و با آغاز شناسایی عملیات «کربلای ۴» راهی خرمشهر شد.

شهید دانشمند برای شناسایی خط دشمن فاصله «خرمشهر» تا جزیره «ام الرصاص» عراق را بارها غواصی کرد.

این شهید دوران دفاع مقدس سرانجام پس از ۳۰ ماه حضور در جبهه در سن ۲۱ سالگی روز ۱۷ دی ماه ۶۵ از ناحیه سر مورد اصابت ترکش قرار گرفت و در آب‌های خروشان اروند به شهادت رسید.

پیکر شهید حسن دانشمند ۱۵ روز بعد در آب‌های خلیج فارس شناسایی و پس از انتقال به زادگاهش در گلزار شهیدان بندرعباس به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها شهدا هرمزگان کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی ادبیات دفاع مقدس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهدا هرمزگان کتاب ادبیات دفاع مقدس شهدا هرمزگان کتاب ادبیات دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۳۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عیسی در روز تلخ بهترین گلزن فصل پرسپولیس شد

به گزارش "ورزش سه"، عیسی آل کثیر بعد از جدایی پرماجرایش در تابستان در نیم فصل به پرسپولیس برگشت و با حضور او، شهاب زاهدی و نبیل باهویی از این تیم جدا شدند تا او تنها مهاجم تخصصی پرسپولیس باشد.

عیسی در این مدت عملکرد خوبی داشته و روز گذشته مقابل آلومینیوم گل‌های دوم و چهارم پرسپولیس را به ثمر رساند و می‌توانست باعث صعود تیمش شود که اتفاقاتی غیرمنتظره در اراک رخ داد.

آل کثیر طی ۸ بازی در لیگ برتر ۴ گل به تراکتور، فولاد، ملوان و صنعت نفت آبادان زده و در جام حذفی مقابل نفت و گاز گچساران و آلومینیوم نیز سه گل زده تا در مجموع هفت گل در این فصل با لباس پرسپولیس زده باشد.

شهاب زاهدی که در حال حاضر در لیگ ژاپن بازی می‌کند ۶ گل در لیگ و یک گل در لیگ قهرمانان زده بود.

عیسی حالا با ادامه روند گلزنی‌هایش می‌تواند برترین گلزن پرسپولیس در لیگ برتر نیز بشود. او برای این ماموریت ۶ بازی حساس را پیش روی خود دارد که این هفته باید در مصافی جذاب مقابل هم‌تیمی‌های سابقش در سپاهان قرار بگیرد.

دیگر خبرها

  • ویدئو| روایتی تلخ از عملیات‌های تروریستی گروهک انصارالفرقان
  • روایتی از طلبه جهادگر و مادر ۵ فرزند/ بچه ها برکت آوردند
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • برگزاری نشست مشورتی دوره‌های مختلف شهرداری بندرعباس
  • حاجی‌صادقی: دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • عملیات وعده صادق فخر اسلام و مسلمین بود
  • زندگی شهدای «تیم فوتبال آزادی سمنان» سریال می‌شود
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • عملیات وعده صادق ابهت آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها را شکست
  • عیسی در روز تلخ بهترین گلزن فصل پرسپولیس شد