Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام گفت: شهر ایلام چهل تکه است و در بین این تکه‌ها ، تکه‌هایی وجود دارند که خوب شکل گرفته‌اند و بدقوارگی سایر تکه‌ها را به ما نشان می‌دهند و این تکه‌های خوب حاصل تلاش مدیران شهری و تلاش هنرمند فرهیخته آقای شیرخانی است.

دکتر «بهروز سپیدنامه» در مراسم تجلیل از هنرمند مجسمه‌ساز «شکرالله شیرخانی» در برنامه‌ی میراث ماندگار  اظهار کرد: امروزه در تعاریف جامعه‌شناسی شهر فقط سکونتگاه نیست، بلکه شهر متن است که نوشته می‌شود و ما هر روز با قدم‌هایمان این متن را می‌خوانیم و مرور می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: «میشل دوسرتو» در مقاله خود با عنوان قدم زدن در شهر از این منظر نگاه می‌کند و شهر را می‌سراید و شاعرانه به آن نگاه می‌کند و امروزه ما هم در مطالعات جدید مانند مطالعات دکتر کاظمی در باره خیابان ولیعصر این خوانش را از شهر می‌بینیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام تصریح کرد: برخورد ما با شهر یک برخورد هرمنوتیکی است و هر دال از شهر بر مدلول خاصی دلالت دارد و اینجا یک هویت باید ساخته شود و ظبیعتا اگر این متن خوب نوشته نشود شبیه شعری است که لنگش ورزنی داشته باشد و یا از نظر معنایی مشکل داشته باشد و خوش‌آهنگ به نظر نمی‌رسد.

سپیدنامه با تاکید بر اینکه ایلام هویت دارد اما چهل تیکه است که ضعف محسوب می‌شود و هویت یک دست را در آن نمی‌بینیم، ادامه داد: عناصری که این چهل تیکه بودن را موجب شده، مبلمان شهری است.

وی با تاکید بر ضرورت مطالعات شهری و جامعه شناختی در طراحی المان‌ها ، گفت: اهل فن باید در این زمینه راهکار بدهند تا چگونه این شهر را برساخت کنیم و متنی را ارائه دهیم که یک تکه باشد که اگر کسی آن را بخواند لذت ببرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام تصریح کرد: در این هویت چهل تکه، تکه‌هایی وجود دارند که خوب شکل گرفته‌اند و این تکه‌ها بدقوارگی سایر تکه‌ها را به ما نشان می‌دهند و این تکه‌های خوب حاصل تلاش مدیران شهری و تلاش هنرمند فرهیخته آقای شیرخانی است.

سپیدنامه ادامه داد: شاهد تکوین دو نوع هویت ملی و قومی در ایلام هستیم ، هویت ملی را در میدانی مانند میدان خیام ببینیم و هویت‌های قومی را مجسمه‌های  ولی محمد امیدی، مادر و دختر ایلامی، آیت‌الله حیدری و غلامرضا ارکوازی اشاره کرد.

وی گفت: شیرخانی با شعر حشر و نشر دارد و مولانا و حافظ را عمیق خوانده است و این لطافت را به کارهای خود منتقل کرده است و این گونه  مجسمه‌ها را از دل سنگ بیرون درمی‌آورد و پیرایش می‌کند.

آثارش هویت‌های جدید را برای ما برساخت می‌کند.

 این برنامه توسط حوزه هنری و با همکاری شهرداری ایلام برگزار شد.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۴۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گل والی زیبای کریستیانو رونالدو به الخلیج (النصر 1-0 الخلیج)

کریستیانو رونالدو گل اول النصر مقابل الخلیج را به ثمر رساند.

دانلود (5.2MB)

دیگر خبرها

  • گل زیبای آندریش به آاس رم (آاس رم 0-2 بایرلورکوزن)
  • ضربه سر زیبای چالوبا؛ گل اول چلسی به تاتنهام (چلسی 1-0 تاتنهام)
  • ییلاق زیبای سلانسر در استان گیلان + فیلم
  • اعتبارات بازآفرینی محور دلجویی هنوز اختصاص نیافته است
  • (تصاویر) روستای زیبای ساسنگ
  • گل والی زیبای کریستیانو رونالدو به الخلیج (النصر 1-0 الخلیج)
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • نورپردازی المان‌های شهری شیراز با رنگ آبی در روز جهانی اتیسم
  • پیکر مطهر دو شهید دفاع مقدس پس از چهار دهه تفحص شد
  • توقف ساخت المان غواصان دریادل در زنجان