Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- واکنش های بین المللی به صدور حکم دادگاه ساختگی عربستان در پرونده قتل جمال خاشقچی همچنان ادامه دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار،  پنج نفر در جریان محاکمه متهمان به قتل جمال خاشقچی به مرگ محکوم شدند. هویت محکومان به مرگ هنوز فاش نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ولیعهد عربستان سعودی از هر محکومیتی فرار کرد.
گزارشگر این شبکه گفت: شماری از خبرنگاران سعودی در جریان صدور رای حکم دادگاه در خصوص مرگ جمال خاشقچی حاضر شدند. فرانس بیست و چهار، اظهارات معاون دادستان کل عربستان سعودی، حین قرائت رای دادگاه را پخش کرد. وی اعلام کرد که 5 نفری که مستقیما در مرگ خاشقچی دخالت داشته اند به مرگ محکوم شده اند.
گزارشگر افزود: هویت این 5 نفر فاش نشده است. 3 متهم دیگر به حبس محکوم شدند. هویت این محکومان به حبس نیز فاش نشد. انیس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل که درباره ماجرای قتل جمال خاشقچی تحقیق کرده بود، «عدالت مضحک» را سرزنش کرد. وی گفت: «در نهایت، افراد رده پایین مجرم هستند و به مرگ محکوم شدند. در خصوص مغز‌های متفکر (این قتل)، آن‌ها نه تنها آزاد شدند، بلکه با اکراه از آن‌ها تحقیق شد. این عدالت وارونه است. این دلقک بازی است.»
گزارشگر شبکه گفت: دو مقام عالیرتبه مظنون به صدور دستور قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در دوم ماه اکتبر سال 2018 تبرئه شدند. نفر اول، ژنرال احمد العسیری که در زمان قتل قاشقجی مرد دوم سرویس اطلاعاتی عربستان بود. دوم، سعود القحطانی مشاور نزدیک بن سلمان که وی نیز تبرئه شد. بنابر محتویات فایل صوتی ضبط شده که در اختیار سرویس اطلاعاتی ترکیه قرار دارد، وی دستور قتل خبرنگار سعودی را صادر کرده است.

احکام دادگاه درباره جنایت قتل خاشقچی قانع کننده نیست
مشاور ولیعهد سابق عربستان گفت: احکامی که دادگاه درباره پرونده جمال خاشقچی صادر کرد برای افکار عمومی قانع کننده نیست
مشاور منتسب به بن نایف ولیعهد سابق عربستان نوشت: احکامی که دادگاه درباره پرونده جمال خاشقچی (روزنامه نگار عربستانی که به دست رژیم آل سعود به قتل رسید) صادر کرد برای افکار عمومی قانع کننده نیست از این رو عربستان زیر فشارهایی قرار خواهد گرفت که از فشار روزهای قتل خاشقچی کمتر نخواهد بود.
 وی در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی توئیتر نوشت: به نظر می رسد، محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان) زمانی که دوستان خود را تبرئه می کرد، به ذهنش نرسید، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و جارد کوشنر داماد و مشاور او در حال برکناری هستند و دیگر کسی نیست که از او حمایت کند.
وی در توئیتی دیگر نوشت: شاید تلاش دستگاه های دولتی برای تبرئه بن سلمان از جنایت قتل خاشقچی قابل درک باشد زیرا او ولیعهد عربستان است و شخص دوم این کشور و نماینده عالی رتبه ترین مقام عربستان است اما تبرئه سعود القحطانی آشکارا جامعه بین الملل را به چالش می کشد و تنها یک موضوع از آن فهمیده می شود اینکه برای بن سلمان روابط شخصی بر منافع کشور اولویت دارد.

بن‌ سلمان 11 بار درباره خاشقچی به مشاورش پیام داد
شبکه اجتماعی زندانیان عقیدتی در عربستان نیز گزارش داد: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای)، موارد جدیدی را از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی منتشر کرد.
اطلاعات جدید «سیا» که روزنامه وال استریت ژورنال منتشر کرده است از نظر طبقه بندی در ردیف خیلی محرمانه جای دارند. در این سند آمده است: ولیعهد عربستان سعودی قبل و بعد از قتل خاشقچی یازده پیام برای سعود القحطانی مشاور خود ارسال کرده بود تا با این حساب تا حد زیادی برای سی آی‌ای مسجل شود خاشقچی مغضوب محمد بن سلمان بود و با دستور شخص ولیعهد کشته شده است.

ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است
برنی سندرز، از نامزد‌های حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: سازمان اطلاعات آمریکا به این جمع بندی رسیده بود که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است. محاکمه ناچیزی که رژیم مستبد و غیرقانونی سعودی انجام داد صرفاً سرپوشی بود بر جنایتی که صورت گرفته بود.
سندرز تاکید کرد:‌ ای کاش، دونالد ترامپ اظهارات دوستانه و عاطفی خود درباره دیکتاتوری رژیم سعودی را متوقف کند.
یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: واشنگتن محکومیت پنج نفر به مرگ و سه نفر دیگر به زندان را بر سر قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی، گامی مهم در بازخواست از کسانی می‌داند که مسئول این جنایت بودند!
تیم کین، نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا گفت: مقامات عالی رتبه عربستان سعودی همچنان از بازخواست در پرونده قتل خاشقچی فرار می‌کنند در حالی که قتل خاشقچی زیر نظر حکومت سعودی انجام شده است.
این سناتور دموکرات افزود: باید از دولت ترامپ بخواهیم که در پرونده قتل وحشیانه خاشقچی به دنبال تحقق عدالت باشد و نباید ارزیابی سازمان اطلاعات آمریکا درباره این پرونده را نادیده بگیرد.
آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: آرائی که در پرونده خاشقچی صادر شده است تلاشی است برای اینکه سران عربستان سعودی و در رأس آن‌ها، ولیعهد این کشور از این جنایت مصون بمانند. قتل خاشقچی، یک اقدام عمدی بود نه یک اقدام ناگهانی یا فردی.

تاکید سازمان ملل بر تحقیقات بی‌طرفانه در قتل خاشقچی
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: دبیرکل همچنان خواستار تحقیقات مستقل و بیطرفانه در خصوص قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستانی است.
«استفان دوجاریک» روز دوشنبه در نشست خبری خود این مطالب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که آیا دبیرکل درباره محکومیت پنج نفر از عوامل قتل جمال خاشقچی به اعدام که بدون محاکمه علنی انجام شد، نظری دارد؟
وی افزود: در وهله اول به عنوان یک اصل اساسی همچنان علیه مجازات اعدام ایستاده ایم. ما به گزارش های امروز توجه می کنیم که هشت نفر به جرم قتل خاشقچی در دادگاه ریاض محاکمه و محکوم شده اند.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: آقای گوترش(دبیر کل) همچنان بر لزوم تحقیقات مستقل و بیطرف در مورد این قتل تاکید می کند تا از بررسی کامل و پاسخگویی در مورد نقض حقوق بشر در این پرونده اطمینان حاصل شود.
وی ادامه داد: دبیرکل همچنین بر تعهد سازمان ملل متحد در تامین آزادی بیان و محافظت از روزنامه نگاران و همچنین مخالفت دیرینه با مجازات اعدام بار دیگر تاکید می کند.

گزارشگران بدون مرز: در دادگاه خاشقچی، عدالت قربانی شده است
«سازمان گزارشگران بدون مرز» عدم صدور حکم برای عوامل اصلی دخیل در قتل «جمال خاشقچی» را به باد انتقاد گرفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان گزارشگران بدون مرز در واکنش به احکام صادره در عربستان سعودی در پرونده قتل جمال خاشقچی ضمن انتقاد از این احکام اعلام کرد در این دادگاه «عدالت» قربانی شده است.

گزارشگر سازمان ملل: احکام پرونده قتل خاشقچی، مضحکه کردن عدالت بود
گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های خودسرانه، احکام صادره در پرونده قتل جمال خاشقچی را مصداق مضحکه قرار دادن عدالت توصیف کرد.
«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های خودسرانه، امروز (دوشنبه) و پس از صدور احکام اولیه در پرونده قتل «جمال خاشقچی» در عربستان، به انتقاد شدید از این احکام پرداخت و آن را «مضحکه کردن عدالت» توصیف کرد.
او در صفحه توئیتر خود نوشت که این احکام ناعادلانه بوده و برنامه‌ریزان اصلی قتل نه تنها آزاد و رها هستند، بلکه از آنها تحقیقات کاملی نیز صورت نگرفته است.
کالامارد، مصونیت قاتلان واقعی خاشقچی را نشانه سرکوب سیاسی و وجود فساد و سوءاستفاده از قدرت دانست.
او افزود: «بار دیگر تأکید می‌کنم که قتل خاشقچی، یک جنایت بین‌المللی بود و اینگونه نبود که آن را یک حادثه گذرا یا صرفا یک اتفاق بدانیم.»
در همین راستا «خدیجه چنگیز» نامزد خاشقچی نیز در صفحه توئیتر خود، تبرئه مسئولان سعودی را محکوم کرد و آن را غیر قابل قبول دانست.
او توئیت «نهاد عوض» رئیس شورای روابط آمریکایی-اسلامی را بازنشر کرد که در آن نوشته بود: «عدالتی در کار نیست. پس آن‌هایی که به هماهنگی‌ها برای این قتل وحشیانه دستور دادند، چه می‌شوند؟»
خدیجه چنگیز با درج هشتک #العدالة_لجمال، نوشت: «دولت سعودی حکم اعدام جمال خاشقچی را صادر کرده است.»

انگلیس: عربستان باید از تمام عوامل قتل خاشچقی حساب بکشد
وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به حکم دادستانی عربستان مبنی بر صدور حکم اعدام 5 نفر از متهمین به دخالت در قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار منتقد سعودی تاکید کرد که این کشور بایستی از تمام افراد دخیل در این ماجرا حساب بکشد.
«دومینیک راب» روز دوشنبه با صدور بیانیه ای گفت: قتل جمال خاشقچی جنایت وحشتناکی بود و خانواده او مستحق این هستند که شاهد اجرای عدالت برای قتل بی رحمانه او باشند.
وی با اشاره به اینکه تمام افراد دخیل در قتل خاشقچی بایستی حساب پس دهند تصریح کرد که عربستان باید اطمینان حاصل کند که چنین جنایتی دوباره تکرار نشود.

عفو بین الملل: دادگاه سعودی جنایت قتل خاشقچی را لاپوشانی کرد
عفو بین الملل دوشنبه شب در واکنش به احکام دادگاه رسیدگی به پرونده "جمال خاشقچی" روزنامه‌نگار منتقد آل سعود اعلام کرد که حکم صادره لاپوشانی این جنایت است.
عفو بین المللی در توییتی نوشت: احکام صادره عدالت را درباره جمال خاشقچی محقق نمی سازد و واقعیت را برای دوستدارانش مشخص نمی کند.
در ادامه این توییت آمده است: این حکم دست داشتن مقام های سعودی در این جنایت هولناک را نادیده گرفته است یا در آن اشاره ای به مکان وجود پیکر جمال خاشقچی نشده است.

دادگاه رسیدگی به قتل خاشقچی ساختگی بود
روزنامه واشنگتن پست، احکام دادگاه رسیدگی به پرونده «جمال خاشقچی» ستون‌نویس مقتول این روزنامه را رد کرده و جلسه محاکمه عاملان قتل وی در عربستان سعودی را ساختگی توصیف کرد.
به گزارش دوشنبه واشنگتن پست، «فرد رایان» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: فقدان شفافیت کامل و خودداری حکومت عربستان از همکاری با بازرسان مستقل، نشان می‌دهد که این دادگاه یک محاکمه ساختگی بوده است.
وی افزود: مقام‌های رده بالای حکومت سعودی که مسؤولیت نهایی این قتل را بر عهده دارند، همچنان از پذیرش مسؤولیت قتل بی‌رحمانه "جمال خاشقچی" فرار می‌ کنند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: خاشقچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۵۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس این گزینه، آمریکا و عربستان توافقنامه‌هایی را در مورد یک پیمان دفاعی دوجانبه، کمک واشنگتن در ایجاد صنعت انرژی هسته‌ای غیرنظامی عربستان و اشتراک گذاری سطح بالا در زمینه هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نوظهور امضا خواهند کرد.

به نوشته گاردین، به تل‌آویو پیشنهاد عادی سازی روابط دیپلماتیک با ریاض در ازای پذیرش راه‌حل دو دولتی برای خاتمه مناقشه ۷۶ ساله اسرائیل و اعراب توسط اسرائیل داده شده بود، اما بر اساس طرح B ریاض، تکمیل قراردادهای آمریکا و عربستان به توافق دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وابسته نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد دولت بایدن حل و فصل این مساله تاریخی را که سالهاست به دنبال آن بوده ، دست‌کم در گرو خرابه‌های غزه قرار نمی‌دهد. آمریکایی‌ها می‌خواهند شراکت راهبردی با عربستان سعودی را تقویت کنند تا نفوذ چین و روسیه را از بین ببرند.

روشن نیست که آیا دولت - چه رسد به کنگره - چنین نتیجه‌ حداقلی را بپذیرد یا خیر. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارات روز دوشنبه در ریاض، به پیوند دادن توافق آمریکا و عربستان به عادی سازی ریاض-تل‌آویو و پیشرفت به سوی تشکیل کشور فلسطین ادامه داد. بلینکن در مجمع جهانی اقتصاد در پایتخت عربستان گفت: «به نظر من، کاری که عربستان سعودی و ایالات متحده با یکدیگر در زمینه توافقات خود انجام می دهند، به طور بالقوه به تکمیل نزدیک است. اما پس از آن برای پیشبرد عادی سازی، دو چیز لازم است: آرامش در غزه و مسیری معتبر به سوی یک کشور فلسطینی.

با این حال، نشانه‌هایی از تزلزل در اردوگاه بایدن وجود دارد. مقامات آمریکایی که هفته گذشته مصر بودند که توافقات آمریکا و عربستان به طور تفکیک‌ناپذیری با عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی و راه حل دو دولتی مرتبط است، در روزهای اخیر چندان اصراری براین شرط نشان نداده‌اند.

یکی از اهداف سفر بلینکن به ریاض، نهایی کردن توافقات آمریکا و عربستان بود که مقامات دولت آن را تقریباً کامل توصیف کردند. با این حال، آنها تصریح کردند که هیچ پیشرفت نهایی وجود ندارد.

حداقل در ابتدا قرار بود هرگونه توافق آمریکا و عربستان مستقل از تحولات در سرزمین‌های فلسطینی باشد، اما یک پیشنهاد رسمی به اسرائیل و عادی‌سازی روابط با عربستان - یکی از اهداف کلیدی سیاست خارجی اسرائیل - تعمیم داده شد البته در ازای اقدامی «غیرقابل برگشت» برای تشکیل کشور فلسطینی در غزه و کرانه باختری.

امیدواری آمریکا این بود که چنین پیشنهادی به موضوعی در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی تبدیل شود، به ویژه در انتخاباتی که پس از فروپاشی دولت نتانیاهو انجام می‌شود.

به گفته منابع آگاه، بخش هسته‌ای توافق آمریکا و عربستان می‌تواند به ریاض اجازه دهد تا یک کارخانه تبدیل پودر اورانیوم تصفیه‌ شده به گاز داشته باشد، اما عربستان در ابتدا اجازه غنی‌سازی گاز اورانیوم در خاک خود را نخواهد داشت، که این یک محدودیت کلیدی در زمینه توانمندی ساخت بمب هسته‌ای است.

گاردین در ادامه گزارش خود آورده است: بخش سوم این قرارداد شامل کاهش کنترل صادرات تراشه‌های رایانه‌ای مورد استفاده در ابزارهای توسعه هوش مصنوعی به عربستان سعودی است که عنصری کلیدی در آرزوهای عربستان برای تبدیل شدن به قطب فناوری پیشرفته برای منطقه است.

هر سه بخش پیش نویس توافق شامل کمک استراتژیک حیاتی ایالات متحده به امنیت عربستان است. به جای حرکت به سمت برقراری صلح در خاورمیانه و حل وفصل مساله فلسطین، پادشاهی سعودی یک توافق کاملاً دوجانبه را به عنوان دستاوردی برای واشنگتن در تلاش‌هایش برای مهار ایران و رقابت با قدرت‌های بزرگ به ویژه با چین معرفی کرده است.

ریاض به طور پیوسته حجم تسلیحاتی خریداری شده از چین را افزایش داده، و ماه مارس با اعلام توافقش با ایران برای پذیرش میانجیگری پکن در حل اختلافات دوجانبه، دولت بایدن را غافلگیر کرد.

بایدن از ترس از دست دادن نقش خود در خاورمیانه، برخورد سرد با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را به خاطر اتهاماتی چون دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ کنار گذاشت. و برخورد گرم بایدن با ولیعهد سعودی در جریان سفرش به جده در سال ۲۰۲۲ انتقادات فراوانی را موجب شد.

کریستن فونتنروز، مدیر سابق خلیج فارس در شورای امنیت ملی آمریکا، قراردادهای هسته‌ای، دفاعی و هوش مصنوعی را به عنوان دستاوردهای سفر بایدن توصیف کرده و می‌گوید: «این توافق با این فرض تنظیم شد که سعودی‌ها عادی‌سازی با اسرائیل را به میز مذاکره بیاورند. اما دولت اسرائیل در حال حاضر برای جلوگیری از تشکیل کشور فلسطین ارزش بیشتری نسبت به عادی سازی روابط با عربستان قائل است. بنابراین توافقی که اکنون مورد بحث قرار می گیرد دوجانبه است.

گاردین می‌نویسد: با این حال، کاخ سفید در غیاب یک توافق عادی سازی که قدرت تغییر در مناقشه اسرائیل و فلسطین را داشته باشد، تمایلی به دادن این همه هزینه ندارد. مخالفت در کنگره که بیشتر بر سوابق حقوق بشر پادشاهی از جمله قتل خاشقجی متمرکز است، شدیدتر خواهد بود. روز سه‌شنبه فاش شد که العتیبی، فعال جوان سعودی حقوق زنان، پس از بازداشت به دلیل «انتخاب لباس و حمایت از حقوق زنان» به‌طور مخفیانه توسط دادگاه ضد تروریسم به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902122

دیگر خبرها

  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)