Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی یک ماه گذشته "انسولین قلمی" در داروخانه‌های همدان و برخی استان‌های کشور با کمبود شدید مواجه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ دیابت نوعی بیماری است که در آن بدن انسان نمی‌تواند انسولین را به سلول‌های بدن ترشح کند؛ یعنی هورمون حیاتی انسولین در بدن ترشح نمی‌شود و برای ایجاد این هورمون و ادامه زندگی باید این ماده روزی یکبار به بدن برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورت نبود انسولین در بدن، مواد قندی در خون باقی می‌ماند و همین موجب افزایش قند خون در یک فرد دیابتی می‌شود.

علایم و نشانه‌های این بیماری با سه چیز در فرد مبتلا شامل پرخوری، پرنوشی و پر اداری همراه است. البته دیابت نوع یک در هر سن و سالی می‌تواند در کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی بروز و ظهور یابد و در فرد مریض احساس خستگی و بی‌حالی بیاورد.

در ظرف یک ماه گذشته با خبر شدیم به دلیل وجود برخی تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان کمبود برخی داروها همچون "انسولین قلمی" در بازار داخلی کمیاب شده است.

برای آگاهی از صحت و سقم این خبر سری زدیم به یکی از داروخانه‌های همدان تا از چرایی و چگونگی کمیابی انسولین باخبر شویم.

دیابت نوع یک جنبه ارثی دارد

 فرجی، یکی از بیماران دیابتی است که این روزها از کمبود داروی انسولین در داروخانه‌های همدان گلایه دارد، وی با ناراحتی می‌گوید: ۱۸ سالی می‌شود که دچار این بیماری هستم و امروز برای تهیه انسولین باید هر بار به چندین داروخانه سر بزنم تا بتوانم چند قلم از داروهایم را خریداری کنم.

این بیمار دیابتی می‌افزاید: اکثر اعضای خانواده ما دچار این بیماری هستند زیرا دیابت نوع یک در خانواده ما جنبه ژنتیکی و ارثی دارد.

وی ادامه می‌دهد: در مدتی که بیمار بودم اگر گاهی این دارو در بازار کمیاب می‌شد داروخانه هلال احمر همدان انسولین لازم را در اختیار بیماران دیابتی قرار می‌داد اما امروز هلال احمر نیز انسولین مورد نیازم را نداشت تا در اختیارم قرار دهد.

فرجی با اشاره به اینکه آن طور که پزشکان می‌گویند علت دیابت نوع یک به طور دقیق شناسایی نشده است، خاطرنشان کرد: برخی مشکلات سیستم ایمنی بدن و ابتلا به برخی بیماری‌های ویروسی عاملی برای از کار افتادن سلول‌های سازنده انسولین می‌شود در نتیجه میزان انسولین بدن به طرز چشمگیری کم و موجب افزایش قندخون می‌شود.

وی می‌گوید: در گذشته‌ای نه چندان دور برای درمان این نوع دیابت از همان ابتدا به این بیماری دیابت وابسته به انسولین می‌گفتند اما هم‌اکنون این بیماری به عنوان دیابت نوع یک، شناخته می‌شود.

تاخیر در ورود دارو، عامل کمبود برخی داروهاست

مدیر نظارت بر امور دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص کمبود "انسولین قلمی" در داروخانه‌های همدان گفت: در هفته گذشته با کمبود برخی از انسولین‌های قلمی مواجه بودیم.

مرضیه مساعد اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر با توزیع مجدد "انسولین‌های قلمی" در برخی داروخانه‌ها این کمبود دارو تا حدودی مرتفع شده است.

وی اضافه کرد: علت اصلی کمبود برخی داروها تاخیر در ورود دارو به دلیل تخصیص ارز واردات داروها بوده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۵۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی کمبود شیرخشک در داروخانه ها

به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای بازرسی میدانی از وضعیت موجودی شیرخشک در داروخانه‌ها و نحوه توزیع این کالا، بازرس ویژه سازمان بازرسی کل کشور به همراه سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو از چندین داروخانه در سطح شهر تهران بازدید و در جریان وضعیت موجودی شیرخشک آن‌ها قرار گرفتند.

در ادامه این بازدیدهای سرزده، هیأت بازرسی با حضور در داروخانه‌های مختلف در مرکز شهر تهران جزئیات نحوه توزیع شیرخشک، سهمیه داروخانه‌ها و سهمیه شهروندان، مطالبات داروخانه‌ها از شرکت بیمه، کسری و موجودی شیرخشک در رده‌های سنی مختلف و…، را مورد بررسی قرار داده و نقطه نظرات داروسازان و اقشار مختلف مردم در خصوص مشکلات موجود مورد استماع قرار گرفت.

در این بازدید چند ساعته موضوع مطالبات داروخانه‌ها از شرکت‌های بیمه، عدم پرداخت بدهی در موعد مقرر به عنوان مهم‌ترین مشکل در تأمین شیرخشک داروخانه‌ها اعلام شد.

کد خبر 6094166

دیگر خبرها

  • تجربه تلخ بیماران از نسخه الکترونیکی
  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است
  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است 
  • بررسی کمبود شیرخشک در داروخانه ها
  • راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی
  • انسولین «نوومیکس» در داروخانه‌های خوزستان توزیع می شود
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • داروخانه‌های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • داروخانه های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد