Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@22:12:28 GMT

واقعیت ها ی تحریم را به مردم بگوییم ؟

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۲۵۳۹۴

واقعیت ها ی تحریم را به مردم بگوییم ؟

ساعت 24 - حالا 416 روز ازروزی که دولت امریکا به طوررسمی اقدام علیه اقتصادایران را با برگشت تحریم های آمریکایی اعلام کردسپری شده است . واقعیت این است که درشروع دورجدید تحریمها که البته از سوشرکتها پیش تر از 13ابان 1398 شروع شده بود کمتر کسی گمان می کرد این وضعیت چندان دراز باشد و گمان می رفت مقامهای ایرانی می توانند با دور زدن تحریم های امریکایی و استفاده از بازار آزاد جهانی فعالیتهای صادرات نفت را ادامه دهند و با تاب آوری دربرابر تحریم راه را به سوی دلخواه بازکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می رسد گمانه زنی های خوش بینانه 400 روز قبل حالا جایش را به واقع بینی بیشتر داده است.

مقامهای سیاسی ایران درچندماه تازه سپری شده به این باوررسیده اند باید برای رهایی از دشواری های زندگی بدون درامدهای نفتی هرنیرویی دارند را به کارگیرند. درمقابل اما  مقام‌های آمریکایی در ماههای  اخیر بارها اعلام کرده‌اند فشار اقتصادی بر جمهوری اسلامی برای مهار رفتارهای سیاسی و نظامی این کشور  که تاکنون موفق عمل کرده با شدت بیشتر ادامه می یابد. به نظر می رسد فشارهایی که از سال گذشته و با اعمال تحریم‌های مالی و تجاری آغاز شد هاست  تا ممنوعیت کامل خرید نفت از ایران گسترش یافته و ادامه یابد. با این همه و به رغم دشواری ها  ایران  مدعی موفقیت استراتژی «مقاومت آری، جنگ نه» است و مقامهای اقتصادی و سیاسی و نظامی ایران از ناکامی آمریکا در تحریم ایران سخن می گویند. آیا ادامه اجرای راهبرد فشار حد اکثری براقتصادایران  با آستانه تحمل اقتصاد ایران تلاقی بازدارنده‌ای خواهد داشت؟ اقتصادی که وابسته به نفت است و تحت سلطه دولت، همچنین سهم بالایی از نیازهای ارزی آن از محل صادرات طلای سیاه تامین می‌شود.مطابقلایحه قانون بودجه سال ۱۳۹9 خورشیدی، دولت امیدوار است از محل صادرات نفت خام وگاز درامدی دستکم به اندازه درآمد مورد نیاز برای واردات 10 میلیارد دلاری واردات 25 قلم کالای اساسی داشته باشد. یک محاسبه سادهنشان می دهد حتی اگر نرخ تبدیل این 10  میلیارددلار را با نرخ هردلار معادل 4500 تومان فرض کنیم به عدد45 هزار میلیارد تومان می رسیم که عد دبزرگی است. در حال حاضر گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد میزان فروش پنهانی نفت ایران منتشر می‌شود. در بدبینانه‌ترین حالت این رقم حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام تخمین زده می‌شود و در خوشبینانه‌ترین شرایط نیز روزانه از ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام و فرآورده‌های آن فراتر نمی‌رود و ولت امیدوار است درسال اینده روزانه یک میلیون بشکه نفت صادرکند. با احتساب خوشبینانه‌ترین حالت و با در نظر گرفتن به نظر نمی رسد ایران ازاین محل درامدقابل  اعتنایی کسب کند. دراین روزها اقتصاددانان و فعالان اقتصادی و شهروندان عادی از دولت و نهادهای حکومتی انتظار دارند با لحاظ کردن صیانت از برخی آماره اما با صداقت و صراحت در باره تاب اقتصادایران دربرابر فشار تحریمها اطلاع رسانی کنند.  شهروندان اگر ببینند حکومت با انها روراست است و نمی خواهد درادامه راه ایستادگی دربرابر تحریمها آنها را به بیراهه بکشاند دربرابر دشواری ها آمادگی بیشتری خواهند  داشت.  چند ماه پیش بود که آمارهای جهانی درباره تاب آوری کشورهای جهان منتشر شد .ایران در شاخص تاب اوری جهانی رتبه 120 از میان 130  کشور را کسب کرده و امتیاز آن نیز 18.4 بوده است.  این درحالی است که جایگاه پاکستان در این شاخص 118 و تقریبا به ایران نزدیک بوده است. اما کشورهای عربی از جمله قطر، امارات متحده عربی و عمان به ترتیب رتبه های 26و  ،33 و 5ا را کسب کرده اند که نشان دهنده تاب آوری بیشتر انها است. در میان سه سطح تشکیل دهنده شاخص تاب آوری جهانی، ایران در زنجیره تامین امتیاز بالاتری را نسبت به سایر سطوح کسب کرده است. امتیاز ایران در سه سطح اقتصاد، کیفیت ریسک و زنجیره تامین به ترتیب امتیازهای 21.8 ، 6.7 و  32 را کسب کرده که کمترین امتیاز مربوط به کیفیت ریسک است. قطر در سطح اقتصاد امتیاز کامل 100   را کسب کرده و امارات متحده و عمان نیز به لحاظ وضعیت اقتصاد امتیاز بالاتری را نسبت به سایر سطوح بدست آورده اند . در 5 سال اخیر، روند امتیازی ایران تا سال 20182 افزایشی و رو به بهبود بوده ولی در سال 2019 امتیاز به کمترین رقم طی 5 سال گذشته تنزل کرده است.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۵۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپلوسی فرانسه برای تل آویو: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم

استفان سژورن، وزیر امور خارجه فرانسه در دیدار روز سه شنبه در اورشلیم با هدف چاپلوسی و جلب رضایت مقامات صهیونیستی به همتای اسرائیلی خود یسرائیل کاتز گفت که فرانسه قصد دارد در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در ماه مه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران پیشنهاد کند.

وزیر امور خارجه فرانسه که همواره از حامیان حملات اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق بوده، در این دیدار ضمن لفاظی علیه ایران گفت: «ما با تمام توان خود در نشست ماه آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعمال تحریم‌های هسته‌ای، موشکی و پهپاد‌ها علیه ایران تلاش خواهیم کرد تا ثابت کنیم که فشار‌ها در حال افزایش است». 

مقامات همچنین در مورد "تلاش‌ها برای جلوگیری از به رسمیت شناختن کشور فلسطین" گفتگو کردند.

طبق گزارش کانال ۱۲، تقریباً در همان زمان، وزیر امور خارجه فرانسه به نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل توصیه کرد که "حمله اسرائیل به رفح ایده بدی است و چیزی را حل نمی‌کند. "

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • ایران : تحریم مسابقات مچ اندازی
  • ایران مسابقات مچ اندازی آسیایی ازبکستان را تحریم کرد
  • چاپلوسی فرانسه برای تل آویو: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • کی اف سی ۱۰۸ شعبه خود را در مالزی تعطیل کرد
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت