Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان بر همکاری تمامی مسئولان با نهاد کتابخانه ها تاکید کرد و گفت : امروز مجموعه ما تنها یک مرکز تبادل کتاب نیست بلکه مجموعه ای پویا و فعال در همه سطوح اجتماعی و برای همه اقشار مختلف مردم است.
پریسا کرمی

پریسا کرمی در جلسه انجمن کتابخانه های استان در شهرستان صومعه سرا با اشاره به اینکه این شهرستان ظرفیتهای فرهنگی قابل توجهی دارد، اظهار داشت : هزینه‌ای که برای کتاب و کتابخوانی صورت می‌گیرد سرمایه گذاری برای داشتن آینده ای بهتر و جامعه ای آگاه و عاری از هرگونه آلودگی و آسیب‌های اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه تصریح کرد : همکاری شهرداری‌ها و نهاد کتابخانه‌ها در حوزه شاداب سازی کتابخانه ها، سبب ترغیب شهروندان برای حضور بیشتر در فضای کتابخانه ای خواهد شد.

فرماندار صومعه سرا هم در این نشست گفت : رشد هر جامعه به میزان ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی بستگی دارد .

سیدجلال سیدمحمدی افزود : رشد و توسعه کشور زمانی محقق می شود که همه افراد آن جامعه با برنامه ریزی با کتاب و کتابخوانی مانوس بوده و ارتباط مستمر داشته باشند.
وی با قدردانی از تلاش و زحمات کتابداران شهرستان به جهت به دست آوردن موفقیت های ملی و استانی، اظهار کرد: غفلت از کتاب و کتابخوانی دچار عقب ماندگی می شود و به توسعه و فرهنگ کشور آسیب می زند ما  باید تمام تلاشمان رابرای ترویج و تعمیق فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بویژه در جوانان بکارگیریم .
فرماندار شهرستان صومعه سرا با اشاره به اینکه کتاب و کتابخوانی و امور نهاد کتابخانه ها در شهرستان صومعه سرا مظلوم واقع شده است تصریح کرد:اجرایی نشدن مصوبات مربوط به این حوزه، عدم حضور مسئولان در جلسات از جمله موارد بی توجهی به نهاد کتابخانه ها است .
وی در ادامه با اظهار گلایه از بی توجهی مسئولان به امور کتابخانه ها در شهرستان افزود : با مدیران بی توجه به امورات نهاد کتابخانه ها برخورد خواهم کرد.
به گزارش ایرنا ، گیلان ۸۲ کتابخانه نهادی، ۱۶ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل با۶۵ هزار عضو دارد .
 در شهرستان 130 هزار نفری صومعه سرا سه کتابخانه عمومی شهری و سه کتابخانه در دهستان ها با ۵۰هزار جلد کتاب و نزدیک به سه هزار عضو وجود دارد.

برچسب‌ها صومعه سرا کتاب گیلان کتابخانه فرمانداری صومعه سرا فرهنگ کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صومعه سرا کتاب گیلان کتابخانه فرمانداری صومعه سرا فرهنگ کتابخوانی صومعه سرا کتاب گیلان کتابخانه فرمانداری صومعه سرا فرهنگ کتابخوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۵۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، کتاب‌های قدیمی قرن نوزدهم دارای جلدهای سبزرنگ با مقادیر نگران‌کننده‌ای از آرسنیک هستند که باعث شده است برخی از کتابخانه‌ها آن‌ها را از قفسه‌ها حذف کنند. پژوهشگران دانشگاه دلاور (University of Delaware) با استفاده از اشعه ایکس برای آزمایش ترکیبات شیمیایی، سطوح جیوه و سرب را نیز در کتاب‌های دارای جلد قرمز و زرد شناسایی کردند.

دانشمندان سال‌هاست به مردم هشدار می‌دهند که مراقب آثار آلوده باشند؛ چراکه قرار گرفتن در معرض آن‌ها می‌تواند به مشکلات تنفسی، ضایعات و سرطان منجر شود.

ناشران عصر ویکتوریا در اوایل دهه ۱۸۰۰ تولید انبوه کتاب را آغاز کردند اما جلد چرمی کتاب‌ها باعث افزایش سرسام‌آور هزینه تولید کتاب می‌شد. ناشران کتاب به عنوان جایگزین ارزان‌تر چرم، جلدهایی را برای کتاب‌ها تولید کردند که حاوی رنگ سبز بود، اما در آن روزگار کسی نمی‌دانست که آرسنیک مورداستفاده برای ساختن رنگ می‌تواند کشنده باشد.

ناشران ترجیح می‌دادند که برای جذب خوانندگان از رنگ‌های روشن مانند نوعی رنگ سبز استفاده کنند که به نام سبز پاریسی، سبز زمردی یا سبز شیله مشهور است. نام سبز شیله از نام «کارل ویلهلم شیله» (Carl Wilhelm Scheele) داروساز آلمانی-سوئدی گرفته شده است. شیله در سال ۱۷۷۵ کشف کرد که با مخلوط مس و آرسنیک می‌توان رنگ سبز چشم‌نوازی ساخت؛ اما او درنهایت به دلیل قرار گرفتن در معرض جیوه، آرسنیک و سایر ترکیبات شیمیایی جان خود را از دست داد.

در دهه‌های پس از کشف رنگ زمردی و پاریسی، گزارش‌هایی مبنی بر مرگ افراد پس از تماس طولانی‌مدت با اقلام پوشیده‌شده در این رنگ منتشر شد. این گزارش‌ها شامل مسمومیت ناشی از شمع در مهمانی‌های کریسمس، مسمومیت افرادی که لباس‌های سمی سبزرنگ به تن داشتند و مسمومیت کارگران کارخانه پس از رنگ کردن زیورآلات بود که درنهایت به تشنج دچار می‌شدند و استفراغ می‌کردند.

کتاب‌های سمی امروزه هنوز در کتابخانه‌ها وجود دارند و در میان انبوهی از سایر کتاب‌ها در مؤسسات سراسر جهان پنهان شده‌اند. هر بار که یکی از آن‌ها کشف می‌شود، برای تحلیل بیشتر در محیط قرنطینه‌شده قرار می‌گیرد.

هفته گذشته، کتابخانه ملی فرانسه چهار کتاب را با جلد سبز زمردی که گمان می‌رفت حاوی آرسنیک باشند، از دسترس عموم خارج کرد. هرچند آسیب‌های ناشی از آن کتاب‌ها احتمالاً جزئی خواهد بود، اما کتابخانه پیش‌ازاین که دوباره آن‌ها را در قفسه‌ها قرار دهد، آزمایش‌های ایمنی را روی آن‌ها انجام خواهد داد. مقامات کتابخانه ملی فرانسه گفته‌اند: «ما این آثار را در قرنطینه قرار داده‌ایم و آزمایشگاهی بیرون از کتابخانه مشغول تحلیل آن‌هاست تا میزان آرسنیک موجود در هر جلد را ارزیابی کند».

قرار گرفتن در معرض آرسنیک با تضعیف علائم تنفسی، ضعف عملکرد ریه و بیماری مزمن ریوی مرتبط است اما قرار گرفتن بلندمدت در معرض این ماده می‌تواند به بروز ضایعات پوستی و سرطان منجر شود.

دیگر رنگ‌های سمی جذاب

پژوهشگران، «پروژه کتاب سمی» (Poison Book Project) را در سال ۲۰۱۹ آغاز کردند و در این پروژه به آزمایش صدها جلد کتاب پرداختند تا فلزات سنگین ازجمله سرب، آرسنیک و کروم را در آن پیدا کنند.

آن‌ها دریافته‌اند که کتاب‌هایی با جلد قرمزرنگ، حاوی ماده معدنی سینابر (Cinnabar) هستند که به نام سولفید جیوه نیز شناخته می‌شود و رتبه بالایی را در فهرست مواد سمی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا دارد. این رنگ قرمز که قدمت آن به هزاران سال می‌رسد، می‌تواند به مسمومیت با جیوه منجر شود. مسمومیت با جیوه، آسیب عصبی و کلیوی و مشکلات تنفسی را به همراه دارد.

کتاب‌های دارای جلد زرد، حاوی کرومات سرب هستند که در مقادیر زیاد می‌تواند سمی باشد. با وجود این، رنگ زرد به‌اندازه کتاب‌های قرمز یا سبز باعث نگرانی نمی‌شود زیرا به آن اندازه محلول نیست و همین ویژگی، جذب آن را از راه دست زدن به جلد دشوار می‌کند.

افرادی که در کتابخانه‌ها کار می‌کنند یا ممکن است کتاب‌هایی با پوشش آرسنیکی در خانه داشته باشند، باید با پوشیدن دستکش هنگام دست زدن به کتاب و شستن دست‌ها، اقدامات لازم را برای محافظت از خود در برابر مواد شیمیایی انجام دهند. کسانی که کتاب‌ها را در اختیار دارند باید آن‌ها را درون پوشش پلاستیکی قرار دهند تا از پوسته‌پوسته شدن جلد سمی کتاب جلوگیری شود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901370 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • افزایش کتابخانه‌های سیار، نیاز استان ایلام
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه