Web Analytics Made Easy - Statcounter

رامین گیلانشاهی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : بوجاری ( پاک کردن یا غربال کردن ) بذور گواهی شده برنج در محل انبار اتحادیه تعاونی روستایی استان گیلان در لولمان رشت شروع شده است.

وی خاطرنشان کرد: واحد بوجاری اتحادیه تعاونی روستایی استان گیلان با ظرفیت تولید اسمی حدود ۵ /۲ تن در ساعت، بوجاری( غربال گری) ، سورت ( درجه بندی) ، کیسه گیری، لیبل گذاری ( برچسب گذاری ) بذور گواهی شده برنج را از میان ارقام گواهی شده برنج هاشمی، رش، آنام و گیلانه زیر نظر کارشناسان سازمان جهادکشاورزی و موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی بذر و نهال کشور، به انجام رسانده و در زمان حاضر با حداکثر ظرفیت و ساعت کاری، در حال بوجاری روزانه ۱۰ تن بذر ارقام یاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطر نشان کرد: بذور بوجاری شده از طریق مراکز توزیع بذر متعلق به شبکه تعاونی های روستایی گیلان، در فصل جدید زراعی بین کشاورزان علاقمند و متقاضی کشت این ارقام گواهی شده عرضه و مشخصات افراد برای شناسایی و تولیدکنندگان برنج با بذر گواهی شده در سامانه اطلاعاتی توزیع بذر گواهی شده، ثبت می شود.

مدیر تعاون روستایی استان گیلان بیان داشت: بوجاری بذور گواهی شده برنج، حدود دو ماه ادامه می یابد و در موعد معین برای فصل زراعی آتی برای متقاضیان کشت و ورود این بذرها به چرخه تولید محصول برنج استان، در مراکز یاد شده ، آماده عرضه خواهد بود.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها ، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید. 

شالیکاران استان گیلان برای اطمینان از سلامت و افزایش تولید، از بذرهای گواهی شده و مطمئن استفاده می کنند، رقم هاشمی از ارقام خوب بومی و معطر گیلان است که در هر هکتار  ۴۰۰ / ۴ تن شلتوک محصول می دهد و گیلانه رقم بهینه شده محلی است که ضمن برخورداری از عطر و طعم مناسب، پاکوتاه تر و زودرس تر است و حدود ۲۰۰ / ۵ تن در هکتار شلتوک می دهد و رقم خزر هم از ارقام پر محصول با بیش از پنج تن شلتوک در هکتار است. 

این بذرها نسبت به بذرهای معمولی فاقد آفات و بیماری هستند، تخم علف هرز ندارند و حدود یک تن شلتوک در هکتار افزایش محصول دارند. 

شالیکاران اگر در هر سال ۲۰ تا ۲۵ درصد بذر خود را از نوع گواهی شده تهیه کنند، بعد از چهار سال تمام بذر مورد نیاز مزرعه خود را می توانند تهیه کنند که البته بایستی این ۲۰ تا ۲۵ درصد در کرت های جداگانه کشت شود که بتوان از آنها در سال های بعد به عنوان بذر خالص برای کاشت دوباره استفاده کرد. 

کشاورزان پیشرو و با تجربه استان از قدیم خودشان با شیوه سنتی اقدام به خالص سازی بذر مورد نیاز سال آینده می کنند به این نحو که قبل از خرمن کوبی خوشه های درشت ، سالم و مطمئن را دست چین کرده و از آن به عنوان بذر سال آینده استفاده می کنند. 

بر اساس آخرین آمارها، مجموع بذر مورد نیاز شالیزارهای استان گیلان در سال حدود ۱۱ هزار تن است که اگر در هر سال حدود دو هزار تن بذر اصلاح شده توزیع شود؛ تقریبا هر چهار سال یکبار، کل مزارع برنج استان با بذر اصلاح شده گردشی کشت می شود. 

برچسب‌ها رشت تعاون روستایی کشاورزی گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت تعاون روستایی کشاورزی گیلان رشت تعاون روستایی کشاورزی گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۵۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم خراسان جنوبی هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در طرح فجرانه خرید کردند

اشرفی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: طرح فجرانه در سه مرحله برای حمایت از خانواده‌های دهک یک تا ۷ یارانه بگیر که ۷۸ درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند اجرایی شد و در قالب آن ۲۲۰ هزار تومان اعتبار فجرانه برای هر نفر شارژ می‌شد.

او افزود: بالغ بر ۴ هزار فروشگاه خرد، محلی و منطقه‌ای در استان در این طرح مشارکت دارند و خانوار‌های مشمول تاکنون  هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در این طرح فجرانه خرید کرده اند.

بیشتر بخوانید

افزایش یارانه برای ارتقای امنیت غذایی کودکان

اشرفی بیان کرد: از فروشگاه‌ها می‌خواهیم که عین ۱۱ قلم کالای تعیین شده را عرضه کنند و از فروختن کالا‌های دیگر در این طرح خودداری کنند؛ برخی از صاحبین فروشگاه‌ها از دیر برگشت کردن اعتبار خرید به حساب هایشان گلایه‌مندند که موضوع را پیگیری کردیم تا مبلغ ظرف همان ۳ روز تعیین شده به حسابشان برگردد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار کرد: در مورد اینکه این طرح ادامه می‌یابد یا نه بر اساس بخشنامه‌ای که از طرف وزارت اعلام شود پیش می‌رویم و با توجه به استقبال مردم پیگیریم که این طرح را ادامه دار کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • صادرات ۷۴ تُن محصولات کشاورزی از استان قزوین
  • توزیع بیش از ۴۳ هزار تن انواع کود در استان قزوین
  • (تصاویر) نشاکاری برنج در گیلان
  • حق مسکن افزایش پیدا کرد؟ | توضیحات مهم مدیرکل روابط کار وزارت تعاون
  • مردم خراسان جنوبی هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در طرح فجرانه خرید کردند
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • کمترین خسارت به گندم‌های نگهداری شده در مراکز روباز خوزستان
  • رهاسازی آب سد سفیدرود
  • آب سد سفیدرود رهاسازی شد
  • عکس/ نشاء برنج در گیلان