Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه روزنامه لیبیایی "لیبیَن آبزرور"، "عامر العرفی" خلبان جنگنده ساقط شده متعلق به ارتش شرق لیبی تحت فرمان ژنرال "خلیفه حفتر" که در 8 دسامبر (17 آذر) ساقط شد، اطلاعاتی را فاش کرد که از دخالت گسترده کشورهای روسیه، امارات، مصر و فرانسه در جنگ داخلی لیبی خبر می دهند.

در همان ایام بود که سرتیپ "اسامه جُوَیلی" سرفرماندهی ارتش لیبی العرفی را که بعد از حمله به جنگنده اش "ایجکت" (خود را از جنگنده پرتاب کرده و با چتر نجات یافته بود) کرده بود و توسط نیروهای دولتی در جنوب طرابلس به اسارت گرفته شد را  جنایتکار جنگی خواند و او را برای محاکمه به دادگاه عالی تحویل داد که او این اطلاعات را در بازجویی ها و مصاحبه فاش ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از حضور گسترده نیروها (مزدوران) گروه "واگنر" در اتاق عملیاتی ارتش این کشور در "طرحونه" خبر داد و گفت که این نیروها در سه گروه توپخانه، خمپاره انداز و  تک تیرانداز در ارتش لیبی تحت فرماندهی حفتر، رئیس ستاد مشترک ارتش شرق لیبی فعالیت می کنند.

العرفی گفته است که اگرچه روس ها کنترل دو سامانه دفاع هوایی و جنگ افزارهای الکترونیکی مستقر در طرحونه را بر عهده دارند، اما حمایت های لجستیکی، نظارتی و برق و الکترونیک این سامانه ها در اختیار یک گروه کوچک از متخصصان نظامی فرانسوی است که طی چند سال اخیر حضور فعالی در پشتیبانی از ارتش لیبی تحت فرمان حفتر دارند.

وی افزود: پهپادهای مورد استفاده در جنگ داخلی لیبی تحت کنترل افسران امارات قرار دارند که از سال 2014 در پایگاه هوایی "الخدیم" در شرق لیبی مستقر شده اند و عمدتا به اهداف نظامی در بنغازی، طرابلس و مناطق جنوبی این کشور حمله می کنند.

این خلبان دستگیر شده همچنین در یک فیلم ویدئویی که توسط بخش اطلاع رسانی گروه عملیاتی آتشفشان خشم تحت امر "دولت وفاق ملی" منتشر شد، گفت که مصری ها نیز با استفاده از جنگنده های "اف-16" و "رافائل" با هماهنگی نیروهای حفتر در "الرجمه" از پایگاه هوایی "البرانی" در مصر به اهداف خاصی در مصراته و طرابلس حمله می کنند.

العرفی همچنین از آموزش نیروهای ژنرال حفتر توسط افسران اماراتی خبر داد، گفت که اگرچه نیروهای اماراتی وظیفه انجام حملات هوایی در جنگ داخلی علیه نیروهای دولتی لیبی را بر عهده دارند، اما روس ها نیز مسئولیت جنگ زمینی و لجستیکی انجام می دهند.

به گزارش ایرنا، نیروهای عملیات "آتشفشان خشم" وابسته به دولت وفاق ملی لیبی در 17 آذر یک جنگنده از نوع میگ ۲۳ وابسته به نیروهای حفتر را در آسمان محور الیرموک در جنوب شهر الزاویه (شهری در ۴۵ کیلومتری غرب طرابلس) هنگام پرواز بر فراز پاسگاه یرموک در حومه جنوبی طرابلس هدف قرار داده و خلبان او را بر اساس بیانیه ژنو به اسارت درآوردند.

در همان روز بود که "احمد المسماری" سخنگوی نیروهای حفتر با تایید این خبر گفت که خلبان این میگ به دست نیروهای دولتی لیبی اسیر شده است.

رسانه ها علت سقوط این جنگنده را نقص فنی اعلام کرده بودند که سبب خروج خلبان از جنگنده و فرود وی با چتر نجات در محدوده تحت کنترل نیروهای دولتی شد.

بعد از آن بود که دادستانی نظامی این کشور حکم بازداشت این خلبان را به اتهام بمباران منطقه غیرنظامی "الانتصار" در منطقه شهری "ابو سالم" در ماه آوریل (فروردین) صادر کرد، بمبارانی که حداقل 8 شهروند این کشور جان خود را در آن از دست داده بودند.

برچسب‌ها جنگ طرابلس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ طرابلس جنگ طرابلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۵۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، این خرید بزرگ پس از آن انجام شد که قزاقستان به منظور ارتقای ناوگان هوایی خود، ۱۱۷ هواپیمای نظامی متعلق به دوران شوروی از جمله رهگیرهای میگ-۳۱، بمب‌افکن‌های جنگنده میگ-۲۷، جنگنده‌های میگ-۲۹ و بمب‌افکن‌های سوخو-۲۴ مربوط به دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی را به حراج گذاشت.

ارزش قرارداد فروش اعلام‌شده یک میلیارد تنگه قزاقستانی یا ۲.۲۶ میلیون دلار بوده که نرخ میانگین هر هواپیما را تنها به ۱۹ هزار و ۳۰۰ دلار می‌رساند.

هرچند انگیزه ایالات متحده از خرید این تعداد هواپیمای قدیمی و غیرقابل استفاده فاش نشده است با این حال کارشناسان می‌گویند امکان دارد آنها برای استفاده و مصرف در اوکراین، جایی که هواپیماهای مشابه در حال خدمت هستند، خریداری شده باشند.

با توجه به اتکای اوکراین به تسلیحات دوران شوروی، این هواپیماها می‌توانند به عنوان منبع قطعات یدکی یا به صورت استراتژیک به عنوان طعمه در فرودگاه‌ها مستقر شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی سمی در نیومکزیکو/ خلبان نجات یافت
  • پنتاگون: نه تنها اف-۱۶، بلکه تسلیحات دیگر به اوکراین ارسال می‌کنیم
  • امیرسرتیپ بختیاری: مرتضی رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست
  • محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • امیر سرتیپ بختیاری: محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • افشاگری‌های عضو جدا شده از منافقین در دادگاه درباره همکاری های نظامی این گروهک با ارتش صدام
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه
  • امیر واحدی: پایگاه «نوژه» قلب تپنده نیروی هوایی ارتش است
  • پایگاه شکاری چابهار یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است