Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:34:28 GMT

تعطیلی های ناخواسته آسیب علم وتحصیل

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۲۶۱۱۴

تعطیلی های ناخواسته آسیب علم وتحصیل

 تعطیل شدن مدارس به دلیل آلودگی هوا تصمیمی است که مسوولان به منظور مراقبت از سلامت دانش‌آموزان کشورمان اتخاذ می کنند. آلودگی هوا در استان هایی چون البرز که در روزهای اضطرار راهی جز تعطیلی مدارس برای مسوولان باقی نمی‌گذارد، همواره این سووال را در ذهن کسانی که دغدغه تعلیم و تربیت دارند ، مطرح می‌شود که این تعطیلی مکرر مدارس خسارتبار است هر چند که سلامت مردم مهمتر از چیز دیگری مورد اهمیت قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آلودگی هوا علاوه بر آنکه سلامت مردم را به خطر انداخته و به اقتصاد کشور آسیب می‌زند از نظر علمی نیز به دانش‌آموزان خسارت می‌زند.
 ابعاد خسارت بار آلودگی هوا را نباید تنها به سلامت مردم منحصر کرد زیرا یکی از این ابعاد خسارت بار، تعطیلی مکرر و پی در پی مدارس است که این موضوع آسیب‌های جدی در بخش آموزش وپرورش به همراه دارد و به کیفیت یادگیری دانش‌آموزان ضربه می‌زند. 
ابعاد این خسارت فوق العاده زیاد بوده و شاید هزاران میلیارد تومان بالغ شود لذا مسوولان مربوطه باید درخصوص آلودگی هوا پاسخگوی مردم باشند. 
گفته می‌شود که ذرات معلق ناشی از آلودگی هوا ۵۰ سال زمان می‌برد تا کنترل و مهار شوند. برخورداری از یک هوای پاک و سالم به طور قطعاز حقوق شهروندی است و همه ما باید در این راستا گام برداریم.
  برخی از دانش‌آموزان به دلیل فشرده شدن و کوتاه تر شدن زمان تدریس معلمان در مدارس، یادگیری لازم را نخواهند داشت و والدین این دانش‌آموزان یا باید آنها را در کلاس‌های تقویتی مدارس ثبت نام کنند و یا از بیرون برای آنها معلم خصوصی بگیرند در حالی که همه خانواده ها ااین توان مالی را ندارند.
بسیاری از اولیای دانش آموزان شاغل هستند که با تعطیلی مهدکودک ها و مدارس ناچار می شوند برای مراقبت از فرزندانشان مرخصی بگیرند که این موضوع نیز داستان حود را دارد.

به هر حال نخست اینکه باید راههای کاهش و پیشگیری از آلودگی هوا به صورت علمی و عملی در اسرع وقت واکاوی و اجرایی شود تا آسیب ها در عرصه سلامت و فعالیت های علمی ،اجتماعی و اقتصادی به حداقل برسد.

آسیب به یادگیری دانش‌آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز می گوید : آلودگی هوا  افزون  بر اینکه بر سلامت مردم و به ویژه دانش‌آموزان تاثیرات بسیار منفی دارد می‌تواند ضررهای بسیاری را در نظام تعلیم و تربیت نیز داشته باشد. 
سالار قاسمی اظهارداشت: آلودگی هوا و تعطیلی مدارس سبب می‌شود که دانش‌آموزان از درس عقب بمانند. با توجه به آلایندگی بالای هوا برای حفظ سلامت دانش آموزان در شرایط کنونی چاره ای جز تعطیلی مدارس نیست.
وی تصریح کرد: آلودگی هوا نه تنها خسارت زیادی به تعلیم و تربیت وارد می کند بلکه در بخش تولید و صنعت نیز این شاهد این خسارت دیدگی هستیم.
قاسمی یادآورشد: افزود: تلاش فعالان عرصه تعلیم و تربیت در راستای توانمندی دانش‌آموزان در طول یک سال تحصیلی است که تعطیلات مکرر به این هدف آسیب وارد می کند.
وی اضافه کرد: تعطیلی‌های پی در پی سبب می‌شود که نتوانیم به درستی در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان اقدامات لازم را انجام دهیم و با توجه به این تعطیلات برخی از آموزش‌ها به صورت فشرده انجام می‌شود و همین امر سبب افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود.

سلامت شهروندان
رییس کمیته اضطرار آلودگی هوای استان البرزهم در این زمینه می گوید: با توجه به شرایط استقرار و افزایش آلاینده ها دراین استان و حفظ سلامتی دانش آموزان شاهد تعطیلی مدارس هستیم.
علی درویش پور خاطرنشان کرد: افزایش آلایندگی ها به اندازه ای است که موجب کاهش دید افقی شده  و در برخی از روزها میزان آلایندگی بسیار بالاست و به همین دلیل تصمیم تعطیلی مهد کودکها، مراکز پیش دبستانی ، مدارس ابتدایی و متوسطه اول و دوم و حتی انشگاهها و مراکز آموزشی آزاد در استان البرز اتخاذ شده است.
وی بیان داشت: اعضای کمیته اضطرار آلودگی هوای استان البرز به خوبی آگاهی دارند که تعطیلی مدارس آسیب های آموزشی و حتی تربیتی را در پی دارد اما مهمتری موضوع در این شرایط اضطراری سلامت دانش آموزان یا بهتر بگوییم سلامت شهروندان است.
وی تصریح کرد: در این شرایط نامساعد به شهرداری ها نیز به منظور پیشگیری از افزایش آلایندگی ها توصیه شده است از اجرای پروژه های عمرانی که منجر به تشدید آلودگی هوا می شود و سوزاندن ضایعات فضای سبز شهری خودداری کنند. 
رییس کمیته اضطرار آلودگی هوای استان البرز اضافه کرد: دراین روزها فعالیت معادن شن و ماسه آلاینده و فعالیت های عمرانی و آسفالت توسط شهرداریها نیزممنوع شده است زیرا سلامت شهروندان در اولویت قرار دارد.
درویش پورخاطرنشان کرد: پایگاه های امداد و نجات اورژانس و جمعیت هلال احمر به منظور امدادرسانی سیار به شهروندان و مراجعان احتمالی نیزدر سطح مناطق مختلف شهری مستقر شده اند.
وی ادامه داد: در این روزها که غلظت آلایندگی بالاست به شهروندان توصیه کرده ایم که از فعالیت های ورزشی و بدنی نیز خود داری کنند.

جبران تعطیلات 
رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس برای جبران تعطیلات آلودگی هوا در کلان‌شهرها و برف و باران در نقاط مختلف کشور با توجه به مقتضیات و شرایط خود برنامه‌ریزی می کنند.
خسرو ساکی اظهارداشت: مدارس و مناطق باید برای جبران تعطیلات برنامه‌ریزی کنند و سازمان سنجش تنها برای زمان برگزاری امتحانات تصمیم می‌گیرد. 
وی با اشاره به اینکه تعطیل شدن مدارس خسارت زا به خصوص در حوزه آموزشی است، خاطرنشان کرد: امتحانات نوبت اول سال تحصیلی ۹۹-۹۸  داخلی بوده و خود مدارس باید دراین رابطه برنامه ریزی کنند.
ساکی  تصریح کرد: بازه زمانی امتحانات دی‌ماه است که اگر برگزاری امتحانات در نیمه اول مقدور نباشد در نیمه دوم برگزار خواهد شد. 
وی بیان داشت: برای جبران تعطیلی مدارس در خصوص آلودگی هوا به طور قطع برنامه‌ ریزی می شود اما فشار کاری معلمان و دانش آموزان مضاعف می شود.

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: زمان برگزاری امتحانات مدارس هفتم تا ۲۸ دی ماه در نظر گرفته شده است لذا خانواده ها نگران امتحانات دانش آموزان نباشند.
ساکی عنوان کرد: به رغم آلودگی هوا، امتحانات نهایی سراسری بوده و قابل تغییر نیست و باید درزمان مقرر از دوم  تا ۲۳ دی‌ماه طبق برنامه برگزار شود.
وی اضافه کرد: زمان آموزش یک عامل موثر در فرایند یاددهی و یادگیری است و میزان زمان آموزش هر ماده درسی در طول دوره متناسب با حجم مطالب تنظیم می شود و باید از کاهش زمان آموزش به هر دلیلی اجتناب شود. 
وی تاکید کرد: سلامتی دانش آموزان هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ اگر به منظور کمک به سلامت دانش آموزان به ناچار مدارس تعطیل می شود، باید برای جبران زمان‌های تلف شده کلاس های جبرانی برگزار شود.

چالش در فرآیند یادگیری
روانشناس البرزی گفت: تعطیلات غیرمترقبه موجب چالش در فرایند یادگیری دانش آموزان به خصوص در دوره ابتدایی و دروس پایه در رشته های مختلف تحصیلی در دوره متوسطه اول و دوم می شود.
یونس جاوید نسب افزود: تعطیلات غیرمترقبه باعث می‌شود که در فرایند یادگیری درسی در مدارس دچار چالش شویم اما در این میان سلامت دانش آموزان در اولویت قرار دارد.
 موضوع یادگیری بسیار مهم است اما به طور قطع بعد از سلامت دانش‌آموزان است که در این راستا همراه تصمیمات اخذ شده هستیم.
وی با اشاره به اینکه برنامه های درسی از قبل برنامه‌ ریزی و ساعت مشخصی برای یادگیری آن پیش‌بینی می‌شود لذا تعطیلات مکرربه فرآیند آموزش خسارت می زند.فشار کاری این تعطیلات غیر متقربه بر دوش معلمان است به همین دلیل هر معلمی که باشد دچار چالش می‌شود اما تنها نقطه امید مسوولان و خانواده ها معطوف به وجود ایثار معلمان است.
این روانشناس اضافه کرد: چاره مشکل کسری آموزشی به دلیل تعطیلات غیرمترقبه فقط تدوین برنامه جبرانی است تا بتواند به عنوان راهنمای کاری کمک کند.
جاوید نسب عنوان کرد: شرایط مدارس برای مدیریت این وضعیت اضطراری متفاوت است لذا این برنامه جبرانی کمک می کند تا مدارس راهکار مناسب را برای حل مشکل یادگیری دانش آموزان بکار بندد.
وی ادامه داد: برای آسیب دیدگی یادگیری دانش آموزان باید هدفمند عمل کرد تا نگرانی معلمان ، والدین و حتی دانش آموزان به دلیل آلودگی هوا و تعطیل شدن مدارس کاهش یابد.
وی تاکید کرد: این نگرانی در بین دانش آموزانی که امسال کنکور و امتحان نهایی دارند، مشهود تر است.

فشرده شدن تقویم آموزشی
مدیرآموزش و پرورش ناحیه  چهار کرج گفت: اولین آسیب ناشی از تعطیلی مکرر مدارس به علت آلودگی هوا، فشرده شدن تقویم آموزشی است.
مراد مالمیر افزود: در چنین شرایطی معلم مجبور است درجلسات آینده حجم بیشتری ازمطالب را به دانش‌آموز درس دهد که در نتیجه هم کیفیت آموزش پایین می‌آید و هم به دانش‌آموز و هم به معلم فشار وارد می‌شود. 
وقتی معلم به دلیل کمبود زمان مجبور می‌شود که فشرده تر تدریس کند روش یادگیری را تغییر می‌دهد که این موضوع به نفع دانش‌آموزان نیست.
وی با بیان اینکه براساس روش‌های نوین یادگیری باید به دانش‌آموزان وقت لازم را داد تا مطالب را خوب فرا بگیرند، خاطرنشان کرد: اما وقتی زمان برای تدریس کم باشد معلم مجبور است با سرعت درس دهد که این موضوع اعتبار علم و آموزش را زیر سووال می‌برد.
مالمیر یادآورشد: الان با این مشکل با توجه به تعطیل شدن مدارس به خاطر آلودگی هوا مواجه هستیم که این موضوع برای جامعه هدف آموزش و پرورش دغدغه آفرین شده است.
وی عنوان کرد: البته یک موضوع مهم را نباید نادیده گرفت که حتی در روزهایی که آلودگی هوا وجود دارد اما مدارس باز هستند و دانش‌آموزان سرکلاس‌ها می‌روند دانش‌آموزان و معلمان با مشکلات سردرد و گلو درد ناشی از آلودگی هوا مواجه هستند و در چنین شرایطی کیفیت و راندمان آموزش پایین می‌آید.
مالمیر اضافه کرد: تعطیلات مکرر از عمق یادگیری دانش آموزان می کاهد زیرا کارشناسان آموزش تاکید دارند که در برنامه درسی زمان آموزش وجود دارد که اهداف درسی را مشخص می‌کن . برنامه درسی در برگیرنده چند شاخص چون تعداد روزها و ساعات آموزشی در هفته است. 
وی ادامه داد:  در واقع ترکیب تعداد روزهای آموزشی با تعداد ساعات آموزشی نشان‌دهنده زمان اختصاص داده شده به آموزش دانش‌آموزان است که باید اهداف آموزشی را مشخص کند. بر اساس تقویم سالانه کشور برخی از روزها تعطیل است و دانش آموزان در کلاس درس حضور ندارند که هر سال در تقویم اجرایی مدارس به این موضوع توجه می شود و برنامه آموزشی تدوین می شود، اما تعطیلات پیش بینی نشده ای همانند آلودگی هوا مشکل ساز می شود به گونه ای که عملا تعداد روزهای آموزشی کاهش می یابد.
وی تاکید کرد: با توجه به تراکم بالای دانش آموزان در کلاس های درس البرز به ویژه در آموزش و پرورش ناحیه ۴ کرج که بیشترین جمعیت دانش آموزی را دارد باید چاره اندیشی کرد.

تعطیلی کلاس درس راهکارنیست
مدیرآموزش و پرورش ناحیه یک کرج هم گفت: مدارس و دانش‌آموزان هیچ تاثیری برایجاد آلودگی وافزایش آلاینده‌ها ندارند لذا تعطیلی کلاس درس راهکار آلایندگی نیست.
فرزاد شعبانی اظهارداشت: تنها موضوعی که همیشه درکمیته بحث می‌شود این است که این دانش‌آموزان با خودرو به مدرسه می‌آیند که کل زمان رفت و برگشت دانش‌آموزان یک ساعت می‌شود.از جمعیت ۵۰۰ هزار نفری دانش آموزان حدود ۳۰ هزار نفر از سرویس مدارس استفاده می کنند.
وی خاطرنشان کرد: تعطیلی مدارس هیچ تاثیری درکاهش آلودگی و بهبود هوا ندارد زیرا دانش‌آموز آلاینده‌ای تولید نمی‌کند. فقط سرویس مدارس است که این سرویس‌ها هم فقط دانش‌آموزان را نمی‌آورند بلکه آنها پس از حمل و نقل دانش آموزان در خط های مسافربری و یا آژانس ها مشغول خدمت هستند.
مدیرآموزش و پرورش ناحیه یک کرج ادامه داد: تعداد زیادی از خود خانواده‌ها که دانش‌آموزان را می‌آورند بعد از اینکه دانش‌آموز را به مدرسه می‌رسانند به محل کار می‌روند. بر اساس نظر کارشناسان میزان آلاینده‌های موجود در خانه و کلاس درس نیزیکسان است.
وی با اشاره به اینکه هر چه مدارس بیشتر تعطیل شوند فرآیند تعلیم و آموزش به دانش‌آموزان فشرده‌تر خواهد شد، عنوان کرد:  معلمان مجبورند مطالب را در مدت زمان کمتری به دانش‌آموزان تدریس کنند.
سلامت دانش آموزان در اولویت 
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرزاظهارداشت: با توجه به  پیش بینی های هواشناسی استان مبنی بر رخداد وارونگی دما و تداوم پایداری هوا و از سویی دیگر داده های ایستگاه های سنجش آلودگی هوا که بیانگر شرایط ناسالم برای تمامی گروهها و روند افزایش غلظت آلاینده های هوا می باشد لذا بر اساس مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا مدارس تعطیل می شود.
فرشید علیزاده خاطرنشان کرد: دانش آموزان بخش عظیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که حفظ سلامت آنان به عنوان آینده سازان کشور تضمین کننده سلامت جامعه و زیربنای عرصه تعلیم و تربیت محسوب می شود.تا زمانی که یک دانش آموز سالم و تندرست و با نشاط نباشد بدون شک امر یادگیری به درستی اتفاق نمی افتد لذا در طول دوره آموزش عمومی در مدارس باید به درستی دانش، مهارت و باورها در حوزه سلامت را به دانش‌آموزان منتقل کنیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرزیادآور شد: باید فضایی را پدید آوریم که کودکان و نوجوانان در شرایط روحی ، روانی و جسمی مطلوب به فراگیری سایر آموزش ها بپردازند.اهداف متعالی آموزش و پرورش در صورتی تحقق می یابد که تعلیم و تربیت هم راستا با بهداشت و سلامت دانش آموزان حرکت کند.
علیزاده اضافه کرد: آلودگی هوا در کلان‌شهرها والبته برف و وقوع سیلاب در برخی نقاط کشور باعث می‌شود در فرایند نظام آموزشی خلل ایجاد شود.
وی ادامه داد: این تعطیلات ناخواسته فعالیت مدارس را تحت تاثیر قرار می دهد اما آنچه از همه مهمتراست سلامت دانش آموزا ن است که همیشه باید دراولویت قرار گیرد.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرزافزود: با توجه به اینکه آلودگی بر روی سلامت کودکان تاثیر زیادی دارد، وقتی کمیته اضطرار تشکیل می‌شود، این‌طور نیست که هر موردی را در آن تصویب و اعلام کنند.
وی عنوان کرد: وقتی شاخص کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم باشد، یکی از اقدامات اولیه این است که تعطیلی مدارس اتفاق بیفتد، اما واقعیت این است که همیشه تعطیلی مدارس راهکار اصلی نیست، بلکه باید دنبال کاهش غلظت آلودگی هوا برویم.

تاثیر منفی تعطیلات درهنرستان ها 
رییس اداره آموزش های فنی حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش استان البرزگفت: تعطیلات ناشی از آلودگی هوا بر روند فعالیت های عملی هنرجویان در هنرستان های کاردانش و فنی حرفه ای تاثیر منفی گذاشته شده است.
غلامحسین شادروحی خاطرنشان کرد: جدول درسی هنرستان های کاردانش و فنی و حرفه ای در دو بخش نظری و مهارتی است.
وی یادآورشد: در هنرستان ها و کاردانش هایی که به صورت دو شیفت در استان البرز فعالیت دارند، امکان تشکیل کلاس جبرانی برای هنرجویان وجود ندارد. درالبرز ۱۵۷ هنرستان کاردانش و فنی و حرفه ای داریم  که ۱۰ هنرستان آن دو شیفته است.
وی یادآورشد: امکان برگزاری کلاس های مهارتی جبرانی درهنرستان ها ی کاردانش و فنی و حرفه ای تک شیفت در استان البرز نیز به سختی فراهم می آید.
شادروحی ادامه داد: در استان البرز حدود ۳۶ هزار نفر در ۲۵ رشته شاخه فنی حرفه ای و ۵۲ رشته کاردانش مشغول تحصیل هستند.
استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز و ۲۵ هزار فرهنگی دارد.

برچسب‌ها مدارس البرز آلودگی هوا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس البرز آلودگی هوا مدارس البرز آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۶۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی محل رشد خلاقیت دانش آموز است

خبرگزاری مهر_ گروه جامعه؛ روز معلم که می‌شود همه ما به یاد معلمانمان می‌افتیم؛ خانواده‌ها از معلمان فرزندانشان تقدیر می‌کنند؛ مدیران مدارس برای معلمان خود هدایایی در نظر می‌گیرند و آموزش و پرورش در هر استان و شهر هم سعی دارد هر ساله به مناسبت روز معلم از معلمان نمونه خود تقدیر کند.

در این میان اما معلمانی هستند که بدون چشم داشتی، بدون آنکه از تدریس و زحماتشان کسی تقدیری داشته باشد؛ همچنان معلمی را با شوق و علاقه ادامه می‌دهند.

به بهانه روز زیبای معلم تلاش می‌کنیم در چند مصاحبه با تعدادی از این معلمان گفت‌وگو داشته باشیم.

بخشی از این معلمان معلمان طرح امین هستند؛ طرحی که از مدت‌ها قبل بر اجرای آن تاکید شده بود اما سال‌ها به صورت محدود اجرایی شد؛ طرحی از سوی حوزه علمیه برای پرورش طلاب معلم که چند ساعتی در هفته میهمان مدارس باشند.

می‌خواهم دوست دانش آموزانم باشم

حجت قلی نژاد یک روحانی طرح امین است که در چند سال گذشته در مدارس استان آذربایجان غربی شهر ارومیه مربی و معلم پرورشی بوده است؛ با او که یک طلبه و معلم روحانی است؛ در مورد جایگاه معلم و میزان اثرگذاری او بر شخصیت دانش آموزان صحبت کردیم.

قلی نژاد با بیان اینکه در کنار درس تلاش می‌کنم یک روحانی با اخلاق و دوستی برای دانش آموزانم باشم؛ گفت: یکی از مواردی که در ذهنم بود با حضور در مدرسه اجرای آن را ببینم این بود که بتوانم نگرانش نگرش کودکان را نسبت به اسلام و روحانیت در مدارس مثبت کنم. چند ماه در مدرسه فقط به این موضوع متمرکز شدم که در کنار تدریس در خصوص اسلام و انقلاب هم با دانش آموزان صحبت کنم.

وی با بیان اینکه در فعالیت‌های مدرسه متوجه شدم اگر ایجاد مقبولیت نکنم هیچ وقت نمی‌توانم موفق شوم؛ گفت: باید کودک در ابتدا مرا در قلبش جا دهد و نگرشی مثبت و خاطره خوبی از درس با من داشته باشد تا به صحبت‌هایم هم گوش دهد. این کار را با بازی برای بچه‌ها انجام دادم.

این معلم شهرستان ارومیه افزود: در زنگ‌های تفریح یا زمان‌های استراحت در کلاس درس در حالی که لباس روحانیت همچنان بر تنم است با دانش آموزان بازی می‌کنم؛ می‌دانم بازی بهترین فرصت برای رشد خلاقیت و همچنین ایجاد صمیمیت بین مربی و معلم با دانش آموز است.

این معلم طرح امین خاطر نشان کرد: بهترین اثرگذاری برای من این است که نه تنها نگاه دانش آموز به اسلام و روحانیت بلکه حتی نظر خانواده وی هم نسبت به انقلاب و نظام اسلامی نگره نظر و نگرشی مثبت شده و همراه با امید باشد.

طلاب امین سهمیه‌ای در آزمون‌های استخدامی معلمان ندارند

طرح امین در دولت فعلی با جذب طلاب و روحانیون ادامه یافته است. در طرح امین در حال حاضر ۲۵ هزار طلبه اعم از حوزه علمیه برادران و خواهران به عنوان طلبه تبلیغی هفته‌ای چند ساعت با حضور در مدارس به سوالات دینی دانش آموزان پاسخ می‌دهند.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش بارها اعلام کردند که به کارگیری طلاب در این وزارتخانه، ریالی را متوجه وزارت آموزش و پرورش نکرده است؛ این طلاب حقوقی بابت این همکاری دریافت نمی‌کنند و مبلغی در حد ایاب و ذهاب از طرف معاونت تبلیغ حوزه علمیه و گاهی در مناسب‌ها، از طرف سازمان تبلیغات و یا سازمان اوقاف پرداخت می‌شود. در حقیقت طلاب طرح امین می‌دانند کار پاره وقت در مدارس هیچ گاه شغل ثابتی برای آنان نخواهد بود.

از سوی دیگر طلاب امین هیچ گاه در موضوع استخدام معلمان هم نیستند و بنا بر تأکیدات مسئولان هیچ گاه سهمیه‌ای از ظرفیت آزمون‌های استخدامی برای طلاب طرح امین در نظر گرفته نشده است. با این حال فعالیت در طرح امین می‌تواند یک امتیاز برای پذیرفته‌شدگان مرحله کتبی آزمون استخدامی معلمان باشد که اگر در مرحله‌ی کتبی پذیرفته شدند؛ در هنگام مصاحبه و گزینش از امتیاز حضور در طرح امین استفاده کنند.

کد خبر 6094438 علی قدمی

دیگر خبرها

  • ممنوعیت‌های تازه به سبک دهه ۶۰ در مدارس
  • تکرار سختگیری دهه ۶۰ در مدارس
  • بازی محل رشد خلاقیت دانش آموز است
  • جایی که تعلیم و تربیت با عشق گره می‌خورد
  • معلمی خاص برای دانش آموزان خاص
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • طرح پنج شنبه های طلایی سبب دوری دانش آموزان از فضای مجازی می شود
  • زنگ سپاس معلم در مدارس همدان نواخته شد
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در مدارس خوزستان
  • بهره‌مندی ۳۶۰۰ دانش‌آموز مازندرانی از طرح سراد