Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از عملکرد و کارایی شورای عالی عتف در مسائل پژوهشی، گفت: شورای عالی عتف برای اثربخشی بیشتر باید به سطح ریاست جمهوری و تحت نظارت این ارگان بازگردانده شود.

دکتر فریدون عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از عملکرد و کارایی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در مسائل پژوهشی، اظهار کرد: عملکرد این شورا تا زمان اتصال به شخص رییس جمهور و بعد معاون اول ریاست جمهوری، مثبت بود، چراکه تا آن زمان جزیی از ریاست جمهوری و تحت نظارت این ارگان بود، ولی از زمانیکه به وزارت علوم منتقل شده و تحت نظارت وزارتخانه قرار گرفت، کارایی و عملکرد مثبت و مثمرثمری نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه شورای عالی عتف باید مجددا در کنار ریاست جمهوری  و در سطح بالایی قرار بگیرد، گفت: به عبارت دیگر سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و ارزشیابی باید برای اثربخشی بیشتر در سطح بالا انجام شود.

ضرورت تغییر شاخص‌های ارزشیابی پژوهش

رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم  ضمن انتقاد از شاخص‌های ارزشیابی پژوهشی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، اظهار کرد: شاخص‌های ارزشیابی تعیین شده از سوی دولت و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، شاخص‌های کمی مانند آمار مقالات و پروژه‌های تحقیقاتی، سطح مجلات، ضریب تاثیر و سایر شاخص‌های کمی است که در نهایت ارزشیابی دقیقی از فعالیت‌ها نداشته و قطعا ارزشیابی موثری محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد امتیاز ارزشیابی‌های پژوهشی باید به شاخص‌های کمی اختصاص داشته باشد، ادامه داد: در ۷۰ درصد باقیمانده باید میزان و نحوه تاثیرگذاری پژوهش در سطح ارتقای سلامت جامعه یا سایر بازده‌های اقتصادی و اجتماعی آن در سطح جامعه بررسی و لحاظ شود.

وی با اشاره به ارایه طرح تغییر و اصلاح شیوه ارزشیابی پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در فرهنگستان علوم پزشکی، اظهار کرد:  در زمان مسئولیت در معاونت علمی فرهنگستان، طرح اصلاح شیوه ارزشیابی و اضافه شدن شاخص‌های کمی به وزارتخانه‌ها ارایه شد ولی متاسفانه هنوز به صورت دقیق و کامل اجرایی نشده است.

عزیزی با اشاره به اهمیت شاخص‌های کیفی در ارزشیابی صحیح فعالیت‌ها،‌ عنوان کرد: به عبارت دیگر در پژوهش‌های علوم پایه باید به اثرگذاری و پیشرفت در مرزهای دانش و در پژوهش‌های کاربردی به اثرگذاری در اقتصاد، سلامت، فرهنگ، جامعه و استفاده از نتایج آن در ارگان‌های اجرایی، توجه شود.

کمتر از ۱۰ درصد کل پژوهش‌های دانشگاهی سفارشی است

این استاد و محقق پیشکسوت دانشگاه با انتقاد از عدم ارایه سفارش طرح‌های تحقیقاتی از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف به دانشگاه‌ها، تصریح کرد: اکثر پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها بر اساس علاقه استاد و دانشجو و در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی اجرا می‌شود، در حالیکه برای اثرگذاری بیشتر باید پروژه‌های تحقیقاتی بر مبنای نیاز و مسایل موجود در جامعه از طرف سازمان‌ها و ارگان‌های اجرایی و در قالب پروژه درخواستی به دانشگاه‌ها سفارش داده شود که متاسفانه این تعامل و ارتباط، سیستماتیک نبوده و متولی ندارد.

وی با اشاره به موانع ارتباطی بین عرصه و دانشگاه برای اخذ سفارش پژوهش، اظهار کرد: در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد کل پژوهش‌های دانشگاهی سفارشی است که نبود متولی مشخص برای برقراری ارتباط موثر بین عرصه و صنعت با دانشگاه و نبود اعتماد دوطرفه برخی از موانع موجود است، درحالیکه با افزایش کارایی و برنامه‌ریزی شورای عالی عتف در کنار ریاست جمهوری، ارتباط سیستماتیک بین دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها با دانشگاه و ارایه سفارش‌های پژوهشی برقرار می‌شود.

موانع تاثیرگذاری آثار تحقیقات در تصمیمات کشوری

عزیزی در پاسخ به علل عدم استفاده و موانع تاثیرگذاری آثار و نتایج تحقیقات در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور، اظهار کرد: مشکل اصلی نبود دانش، بینش و نگرش پژوهشی در بخش اعظم جامعه و بخصوص مسئولان است. در حال حاضر متوسط سواد جامعه ما ۸ کلاس است،‌ در حالیکه این رقم در کشورهای غربی ۱۴ کلاس است، بنابراین در این شرایط نمی‌توان انتظار بینش و نگرش بالای پژوهشی در بین افراد جامعه داشت.

رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم با تاکید بر ضرورت نهادینه شدن تفکر پژوهشی در جامعه، عنوان کرد: تاکید مسئولین اصلی کشور در  رابطه با ضرورت بکارگیری نتایج تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و عمل به این تاکیدات بسیار موثر خواهد بود.

وی با تاکید بر خردورزی و تصمیم‌گیری براساس تحقیق و پژوهش، اظهار کرد: اگرچه مافیای اقتصادی و صنعتی در همه جای دنیا از این شرایط سوء استفاده کرده و مانع اثربخشی نتایج تحقیقات در سطح جوامع می‌شوند، با این حال مانع اصلی، نگرش و بینش مسئولین و سایر افراد جامعه بوده که باید اصلاح شود.

انتقاد از نبود سیستم دقیق ارزشیابی اثر پژوهش

عزیزی با انتقاد از نبود سیستم دقیق ارزشیابی اثر اقتصادی و اجتماعی پژوهش در کشور، گفت: راه‌اندازی این سیستم قطعا در اثربخشی پژوهش‌ها و بهینه کردن هزینه‌ها موثر خواهد بود ولی متاسفانه این موضوع مقبول مسئولین فعلی ما نیست.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ پژوهش باید از کودکی و از مدارس نهادینه شود، گفت: مساله پژوهش، کسب دانش، طرح و ایجاد سوال در ذهن دانش آموزان و تقویت خلاقیت و تفکر در مدارس ما جایی نداشته و تنها به حفظیات توجه می‌شود، بنابراین نبود فرهنگ پژوهش در مدارس و حتی دانشگاه‌های ما مهمترین مانع در تقویت و اثربخشی تحقیقات است.

معاون سابق فرهنگستان علوم پزشکی در پایان با تاکید بر اینکه نگرش و سیاستگذاری‌ها در مجلس و دولت در این زمینه نقش اساسی دارد، گفت: البته کشور در زمینه تربیت افراد محقق و توانمند موفق عمل کرده و در حال حاضر به سمت پیشرفت و تحول حرکت می‌کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شورای عالی عتف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هفته پژوهش هفته پژوهش 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۶۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروهای امنیتی ما در بدترین شرایط اجازه ورود به دانشگاه‌ها را ندارند

وزیر علوم با تاکید بر اینکه نیروهای امنیتی ما در بدترین شرایط اجازه ورود به دانشگاه‌ها را ندارند، گفت: قانون جمهوری اسلامی اجازه ورود نیروهای امنیتی و انتظامی به داخل دانشگاه ها را منع کرده است، قانون جمهوری اسلامی اجازه ورود نیروهای نظامی و انتظامی را به داخل دانشگاه ها نمی دهد.

به گزارش ایسنا، محمد علی زلفی گل در اجتماع دانشجویان مقابل دانشگاه تهران در انتقاد به رفتار دولت های غربی نسبت به اعتراض دانشگاهیان به جنایت های رژیم صهیونیستی تاکید کرد: ای دنیا حرمت دانشگاه های ما در عین آزاداندیشی را ببینید، قانون جمهوری اسلامی اجازه ورود نیروهای امنیتی و انتظامی به داخل دانشگاه ها را منع کرده است، قانون جمهوری اسلامی اجازه ورود نیروهای نظامی و انتظامی را به داخل دانشگاه ها نمی دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حالی که ما دیدیم که چگونه نیروهای نظامی و امنیتی کشورهایی که ادعای حقوق بشر دارند و خود را مهدی آزادی بیان می دانند، دیدید چگونه با دانشجویان معترض، حق گو و حق طلب برخورد می کنند. ای مردم جهان ببینید و برای قوانین پیشرفته جمهوری اسلامی احترام ویژه قائل شوید. ای مردم دنیا و جامعه دانشگاهی دنیا ببینید در جمهوری اسلامی جامعه فهیم و فرهیخته دانشگاهی از چنان حرمتی برخوردار است که محیط دانشگاه ها نیروهای امنیتی در بدترین شرایط اجازه ورود ندارند و خودتان را با جمهوری اسلامی مقایسه کنید که از چه آزادی های برخوردار است.

وزیر علوم تاکید کرد: ای مردم جهان ببینید و مقایسه کنید که جمهوری اسلامی برای آزاداندیشی، حق گویی و حق طلبی چه حرمتی قائل است و کشورهای سلطه گر که ادعای آزادی، دمکراسی و حقوق بشر دارند، چگونه برخورد می کنند. ما از وجدان بیدار جامعه   جامعه دانشگاهی، استادان و دانشجویان سراسر دنیا به ویژه آمریکا، فرانسه، استرالیا، کشورهای عربی که حاضر شدند از مظلوم دفاع کردند و با ظلم مقابله می کنند سپاسگزاریم و وجدان بیدار شما را تمام قد می ستاییم و تمام قد با شما در عرصه حضور داریم.

زلفی گل خاطرنشان کرد: ای مردم دنیا و سازمان ملل اعتراض جامعه فرهیخته را ببین و در مقابل ظلم و ستم از خود حساسیت نشان بده از جامعه دانشگاهی بیاموز در مقابل ستم و در حمایت از ستم دیدگان به میدان بیا و در اسرع وقت تصمیماتی بگیر تا در آینده شرمنده نباشی. ای مردم آزاده دنیا به میدان بیایید در مقابل ظلم؛ ستم، کودک کشی، کشته شدن غیرنظامیان بایستید اگر دیر تصمیم بگیرید در آینده شرمنده دنیا و مردم ستم دیده غزه خواهید شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • نخستین فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • نیروهای امنیتی ما در بدترین شرایط اجازه ورود به دانشگاه‌ها را ندارند
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر