شیخ زکزاکی معتقد به دیالوگ برای تعامل است نه تقابل
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۲۷۴۲۴
به گزارش خبرنگارمهر،نشست رسانهای دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت در «چهارمین سالگرد فاجعه زاریا و حبس غیرقانونی شیخ ابراهیم زکزاکی» صبح امروز در مجمع جهانی اهلبیت برگزار شد.
آیتالله رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) در ابتدای این مراسم با اشاره به راهبرد مجمع در دوره جدید گفت: راهبرد مجمع جهانی اهلبیت (ع) معرفی اسلام ناب به شیوه عقلانی، معنویت، عدالت و مقاومت است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: برخی اسلام را از یک وجه معرفی میکنند اما امسال وجه رحمانی هم دارد و به این معنا نیست که در برابر جریان استکبار، اسلام موضعی نداشته باشد. هدف مهمی که مورد توجه قرار گرفت، وحدت دنیای اسلام با نگاه تقریبی است. مدرسه و مکتب اهلبیت (ع) در دنیا باید به بهترین شکل معرفی شود. نگاه مجمع، یک نگاه بینالمللی است. شناخت عرصههای مختلف بینالمللی هم از دیگر مسائلی است که مورد توجه ماست. همچنین به گرایشهای قومی هم توجه میکنیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) ادامه داد: ما در مورد کشورهای مختلف، رویکردهای متفاوتی داریم اما درباره کشورهای آفریقایی مثل نیجریه، باید اسلام را دقیق معرفی کنیم. بنای ما فقط دعوت به اسلام نیست بلکه غرض آن است که اسلام دقیق معرفی شود و هر کسی به اختیار خودش، آن را گزینش کند. متأسفانه امروز برای معرفی اسلام، قرائتهای مختلفی وجود دارد که دو قرائت اسلام لیبرال و اسلام افراطی، از جمله قرائتهایی است که با اصل اسلام منافات دارد. رویکرد مجمع این است که اسلام باید به صورت ناب و مستند معرفی شود. ما امروزه میبینیم که در دنیای اسلام اتفاقاتی رخ میدهد که ناگوار است. رعب و وحشت در همه جای دنیا محکوم است؛ چه نسبت به مسلمانان و چه غیرمسلمانان. ما هم نسبت به نگاههای خشونتآمیز، موضع مخالف داریم. به دلیل وجود نگاههای افراطی، مسلمانان بیشترین قربانی را دارند و همواره قربانی سیاستهای استکباری بودند.
آیتالله رمضانی تصریح کرد: شیخ زکزاکی هم جزو مسلمانانی است که علاقهمندان بسیاری دارد و شخصیتی است که به دنبال وحدت دنیای اسلام است. ایشان به دنبال تقریب مذاهب اسلامی و به شدت مخالف اختلاف فِرَق اسلام است. شیخ زکزاکی نگاه دیالوگی نسبت به مذاهب دارد و معتقد به دیالوگ برای تعامل است و نگاه تقابلی ندارد. او یک شخصیت صلحطلب است و همه کارهایی که انجام داده، همواره بر مبنای قانون بوده است. در تمام طول فعالیتهای خود هم ریاست مؤسسههایی را بر عهده داشت که در صدد حل مشکلات اجتماعی بوده است اما متأسفانه امروز وضعیت سلامت و بهداشت شیخ زکزاکی خوب نیست و پزشکان اوضاع ایشان را وخیم گزارش دادند که نیازمند به مداوای اورژانسی است. در چنین شرایطی ما نباید نگاه امنیتی داشته باشیم چون بحث سلامت یک انسان در میان است. ما باید زمینه معالجههای جهانی این رهبر مصلح را فراهم کنیم. شیخ زکزاکی از دو جهت آزردهخاطر و آسیبدیده است؛ هم از جهت جسمانی و هم از جهت روحی چون به فاصله دو سال، ۶ فرزند و خواهرش را از دست داده است. ما نه به عنوان نظام جمهوری اسلامی ایران بلکه به عنوان یک انسان که پایبند به اصول انسانی است، موضع خودمان را مطرح میکنیم. کشورهای اسلامی باید از طریق برنامه و کنفرانسهایی مثل کنفرانس کشورهای اسلامی، حمایتهای خود را اعلام کنند و مطالبهگر سلامت شیخ زکزاکی باشند البته در این میان باید مراقب نفوذیهایی که در این بین هستند هم باشیم. امروز نه فقط کشورهای اسلامی بلکه سازمانهای دولتی هم باید برای حفظ سلامت شیخ زکزاکی ورود کنند و بستر را برای معالجه ایشان فراهم کنند.
آیتالله رمضانی در پایان این جلسه به پرسشهای خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ داد.
وی در خصوص اقداماتی که مجمع جهانی اهلبیت (ع) برای اوضاع شیخ زکزاکی انجام داده، به خبرنگار مهر گفت: تاکنون کارهای رسانهای متعددی به ۲۵ زبان بینالمللی انجام شده است. همچنین اعضای مجمع عمومی برای اعتراض قانونی و مدنی هماهنگ شدهاند. در سال ۲۰۱۴ هم دبیر وقت مجمع، سفری را برای دلجویی خانواده شیخ به نیجریه انجام دادند. مکاتبه با علمای نیجریه، برگزاری مراسم متعدد در داخل و خارج کشور، نوشتن نامه به اتحادیه اروپا، نوشتن نامه به مجمع جهانی حقوق بشر و ... از جمله فعالیتهای مجمع جهانی اهلبیت (ع) است که امیدواریم با این پیگیریها، شاهد نتایج خوبی باشیم.
آیتالله رمضانی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین اخباری که به دست ما رسیده، شیخ زکزاکی در قید حیات است اما به گفته پزشک وی، باید درمانهای تخصصی انجام شود چون برای یکسری مشکلات جسمی که دارد، حالش وخیم است.
کد خبر 4806288منبع: مهر
کلیدواژه: شیخ زکزاکی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نشست علمی هفته پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کنفرانس بین المللی جامعه شناسی فلسفه دفتر تبلیغات اسلامی فعالیت های قرآنی گام دوم انقلاب حوزه علمیه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آیت الله جوادی آملی علوم انسانی وحدت حوزه و دانشگاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۷۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از فیلمسازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هفتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز-پخش رویش، یکشنبه ۹ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.
در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی، «زخم» به کارگردانی سحر نورمنّور، «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری و «قضاوت» به کارگردانی آریا گازُر به نمایش درآمدند و سپس محمد علیزادهفرد کارگردان سینمای کوتاه بهعنوان کارشناس و محمد صابری بهعنوان مجریکارشناس برنامه به نقد این آثار پرداختند.
فیلمسازی بدون دیالوگ؛ ریسک یا فرصت؟
در بخش ابتدایی این نشست، فیلم «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی با حضور این کارگردان جوان مورد بررسی قرار گرفت و محمد علیزاده درباره ویژگی «بدون دیالوگ بودن» این فیلم، توضیح داد: خیلی وقتها ساخت فیلم بدون دیالوگ میتواند باعث ابهام شود چون شما با طیف مختلفی از مخاطبان روبهرو هستید. البته در فیلمکوتاه ما با مخاطبان خاص مواجه هستیم؛ افرادی که به شکل خاص سینما را دنبال میکنند. در فیلمهایی که به سمت این نوع روایتها میروند کار سخت میشود.
وی ادامه داد: فیلمکوتاه «حیوان» ساخته برادران ارک هم تقریبا هیچ دیالوگی ندارد. امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران «ضلعی برای خروج» را هم داشتیم که آن هم دیالوگ نداشت، یک وقتهایی روایت این اقتضا را ایجاد میکند که فیلم شما دیالوگ نداشته باشد اما یک وقتهایی اصرار داریم که فیلم هیچ دیالوگی نداشته باشد. در حالت دوم وقتی فیلم را میبینید با خود میگویید باید اینجا دیالوگی را میشنیدیم.
مرادی هم گفت: زمانی که ایده این فیلم به ذهنم آمد، اینچنین نبود که اصرار داشته باشم تا حتما دیالوگی در آن نباشد بلکه به این فکر میکردم که فیلم چه چیزی میطلبد. خودم البته این تجربه را دوست داشتم. من خودم را کامل در فرآیند ساخت فیلمکوتاه «شیوع» بهعنوان اولین فیلمم، رها کردم و به این فکر نمیکردم که اگر این کار را کنم کسی خوشش میآید یا نه.
این کارگردان ادامه داد: «شیوع» چیزی بین فیلم داستانی و تجربی است. برای تکتک اتفاقات داخل فیلم دلیل دارم، البته میدانم فیلمی موفق است که نیاز به توضیح نداشته باشد، در عین حال به نظرم فیلمی موفق است که بر سرش بحث شود. از این رو معتقدم فیلمی که همه از آن تعریف کنند موفق نیست.
علیزادهفرد توضیح داد: این فیلم نه به آن معنا تجربی است، نه داستانی. چون در فیلم تجربی قرار است یک تجربه جدید در روایت یا تکنیک ببینیم اما من در این فیلم تجربه جدیدی در تکنیک و روایت ندیدم و به تصور من «شیوع» یک فیلم داستانی است که اتفاقاً عناصر داستانی در آن نحیفتر به کار رفته است. البته این هم یک مدل از فیلمسازی است. من خودم فیلمسازم و میدانم که فیلمسازی چقدر سخت است.
فیلمی که هم میخنداند و هم حرف دارد
در ادامه نوبت به فیلمکوتاه «قضاوت» به کارگردانی آریا گازر رسید که در ابتدا به صورت مختصر به معرفی خود پرداخت و این فیلم را اولین تجربه کارگردانیاش معرفی کرد. سپس علیزادهفرد گفت: من «قضاوت» را دو سال پیش در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیدم که یادم است بسیار مورد استقبال واقع شد. چون «قضاوت» فیلمی بود که موقعیتهای کمیک آن بهخوبی درآمده بود.
گازر درباره شکلگیری ایده فیلم «قضاوت» توضیح داد: دغدغه «قضاوت» از دوران تحصیل من در هنرستان میآید، در آن زمان همیشه وقتی کلاس داشتیم به دفتر مدیر احضار میشدیم که او هم مدام حرف میزد و ما کلاس را از دست میدادیم. همان موقع فیلمهایی را میدیدیم که یکی بیشتر از دیگری استانداردهای فیلمسازی را نداشتند! زمانی بیشتر متعجب میشدم که میدیدم اغلب به این فیلمها خوب پرداخته میشد و از جشنواره سالانه هنرستان چند جایزه میگرفتند.
وی افزود: به این روند فکر میکردم که چگونه میتوان این موقعیت را به نمایش دربیاورم. وقتی فیلم در پردیس ملت اکران شد عدهای در مواجهه با سکانس اول میگفتند این دیگر چه فیلمی است! اما از جایی به بعد مخاطب بهیکباره غافلگیر میشد. البته من خیلی از جشنوارهها را به واسطه همین امر از دست دادم چون خیلی از جشنوارهها حوصله ندارند تا انتها فیلم را ببینند و وقتی ابتدای فیلم را میبینند، گمان میکنند یک فیلم کلاسی و آماتور است و آن را پس میزنند. ریسک دومی که انجام دادم نام این فیلم است که دمدستی است و خودم فکر میکنم بدترین اسم را انتخاب کردهایم!
در ادامه علیزادهفرد درباره ویژگیهای «قضاوت» گفت: مدل و خلاقیت گاهی در چینش حوادث و گاهی در اجرای فیلم رخ میدهد، خلاقیت در اجرای برخی اتفاقات در «قضاوت» ما را یاد کارهای سروش صحت میاندازد. با آنکه در روایت «قضاوت» داریم مدل فیلم در فیلم را میبینیم که یک مدل تکراری است، ولی این فیلم در چیدمان حوادث متفاوت است و خلاقیت دارد. خیلیها معتقدند در فیلمهای کمدی آن چیزی که سبب خنده میشود شگفتزدگی مخاطب است که این اتفاق چندبار در «قضاوت» رخ میدهد.
این کارگردان توضیح داد: پس از پایان برخی از فیلمهای کمدی، شما وقتی با خودت تنها میشوی متوجه میشوی فیلم گرچه لحظات مفرحی برای تو داشته اما پیامی نداشته است اما ما با «قضاوت» میخندیم، شگفتزده میشویم و در انتها برای ما حرفی برای گفتن دارد. وقتی «قضاوت» را دیدم بیش از اینکه در قصه آن رابطه یک مدیر مدرسه با دانشآموز را ببینم رابطه یک مدیر فرهنگی با یک فیلمساز را دیدم.
چالشهای روایت یک «زخم»
در ادامه پاتوق فیلمکوتاه نوبت به «زخم» به کارگردانی سحر نورمنور رسید که کارگردانش در نشست غایب بود. علیزادهفرد درباره «زخم» گفت: در این پکیج از فیلمها، من حس متفاوتتری نسبت به «زخم» داشتم، این فیلم را قبلا هم دیده بودم و باید بگویم پرداختن به برخی از موضوعات در فرهنگ و جامعه ما کار سادهای نیست و «زخم» و «دابر» فیلمهایی هستند که موضوعات سختی دارند.
وی ادامه داد: «زخم» علاوه بر اینکه به مسأله بلوغ یک دختربچه میپردازد، موضوع احساسبرانگیز نبود مادر را هم به تصویر میکشد که این امر میتواند همدلی مخاطب را به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه کارگردانی و نویسندگی آن، کار سادهای نبوده و حتی تدوین آن هم بهاندازه است. همه این موارد کمک میکند تا دنیای فیلم برای ما باورپذیر باشد.
این کارگردان سینمای کوتاه، در ادامه در پاسخ به اظهارنظر یکی از مخاطبان مبنیبر اینکه «زخم» تنها در پی این بوده است که اشک مخاطب را دربیاورد، گفت: اینکه بگوییم فیلم میخواسته اشک مخاطب را دربیاورد و آن را محل اشکال بدانیم درست نیست، چون ما فیلم میسازیم که موضوعی را برای مخاطب باورپذیر کنیم. اگر منطق اتفاقات درون قاب درست نباشد، میشود پذیرفت که فیلم به دنبال ترحم مخاطب بوده است. اما در این فیلم اینچنین نیست، «زخم» به لحاظ منطق روایی به دنبال این نبوده که گریه مخاطب را دربیاورد.
استفاده هنرمندانه «گرازها» از عناصر داخل قاب
فیلم «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری هم آخرین فیلمکوتاهی بود که در پاتوق هفتم مورد بررسی قرار گرفت اما کارگردانش در نشست حضور نداشت.
علیزادهفرد درباره این فیلم گفت: از یک جهت موقعیت «گراز» جذاب است اما یک بدی هم دارد و آن، این است که موضوع بکری ندارد. چون در فیلم کوتاه مهم این است که سوژههای بکری داشته باشید. در «گراز» از عناصر داخل قاب به شکل هنرمندانهای بهره گرفته شده اما تکراری بودن سوژه و پایانبندی بد به آن ضربه زده است.
وی افزود: پایان باز در فیلمسازی به این معنا این نیست که به همه موضوعات پاسخی داده نشود، بلکه به این معناست که تنها یکی دو سوال باقی بماند اما پایان این فیلم اصلا رهاست.
انتهای پیام/