Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-مشاور وزیربهداشت گفت: برنامه پزشک خانواده باید به گونه‌ای اجرا شود که قدرت انتخاب پزشک خانواده را از مردم سلب نکند. مردم باید بتوانند پزشک مورد اعتماد خود را انتخاب کنند

محمد آسایی اردکانی، مشاور وزیربهداشت در نشست مشورتی پیرامون دستورالعمل های مرتبط با متخصصان پزشک خانواده در خصوص ضرورت بهره گیری از ظرفیت‌های متخصصین پزشکی خانواده برای ایجاد نظام خدمات مردم محور، خاطرنشان کرد: به دلیل ضرورت برخورداری از خدمات بهتر در مناطق محروم، سیاست های مربوط به ایجاد پایگاه‌های جامع خدمات سلامت در حاشیه شهرها در طرح تحول سلامت، اجرایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: اگر در سطوح ارائه خدمات، کیفیت برنامه‌ها ارتقا نیابد، بسته‌های خدمت به خوبی ارائه نشود و برای بهبود کیفیت‌ها برنامه نداشته باشیم، گیرندگان خدمت یعنی مردم راضی نمی شوند.

مشاور وزیربهداشت در اموربهداشتی یادآور شد: برنامه پزشکی خانواده باید به گونه‌ای اجرا شود که قدرت انتخاب پزشک خانواده را از مردم سلب نکند. خانواده‌ها باید این قدرت را داشته باشند که وقتی دیدند ارائه خدمات توسط یک پزشک خوب نیست، پزشک مورد تائید خود را انتخاب کنند.

آسایی اردکانی با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در اجرای برنامه پزشکی خانواده، تصریح کرد: یک پزشک خانواده فقط نباید بیمار ویزیت کند، بلکه وی و تیم همراهش باید بتوانند در تصمیم سازی‌های سلامت منطقه تحت پوشش خود با مشارکت در امور اجتماعی و فرهنگی مردم و منطقه، تاثیر گذار باشند.

وی بیان کرد: طرح "هر خانه، یک پایگاه سلامت" نیز در راستای مشارکت دادنِ بیشتر مردم در سه شهر قزوین، کاشان و سمنان در حال اجرای آزمایشی است. در آینده هر خانواده باید یک سفیر سلامت داشته باشد تا بتوان در زمینه پشگیری، درمان‌های اولیه و توانبخشی با مشارکت خانواده‌ها و مردم بهتر عمل کرد.

مشاور وزیربهداشت ادامه داد: پزشک خانواده می‌تواند آموزش‌های مندرج در طرح "هر خانه، یک پایگاه سلامت" برای سفیران را هدایت کرده و بسیاری از مسائل سلامت مردم را در قالب این طرح پیگیری و پایش کند.

آسایی اردکانی با تاکید براینکه تربیت متخصص پزشکی خانواده اهمیت بسیاری دارد، اما این تخصص به تنهایی نمی‌تواند مشکلات ما را حل کند، خاطرنشان کرد: در این راستا باید از توان بهورزان و مراقبان سلامت و برگزاری دوره های پودمانی کمک بگیریم.

وی افزود: مطابق توصیه سازمان بهداشت جهانی برای هر سه هزار نفر باید یک پزشک خانواده وجود داشته باشد. در پاکستان که بودم برآورد شده بود که اگر حتی جمعیت آن کشور ثابت بماند تا 120 سال به الگوی یک پزشک برای هر سه هزار نفر نخواهیم رسید.

مشاور وزیر بهداشت بر بهره گیری از توان بخش خصوصی برای اجرای برنامه پزشکی خانواده در کشور تاکید کرد و گفت: مشکل کشورهای منطقه نظیر لبنان و اردن که نتوانستند برنامه پزشکی خانواده را به درستی اجرا کنند، این بود که از توان بخش خصوصی به درستی بهره نبردند. اگر می‌خواهیم دراین برنامه موفق شویم، باید از توان همه سازمان‌ها و مردم کمک بگیریم.

آسایی اردکانی تصریح کرد: با توجه به استقبال معاونت آموزشی از تربیت متخصصان پزشکی خانواده باید از این امتیاز در جهت تربیت متخصصان بهره بیشتری گرفت.

وی افزود: برنامه تربیت پزشکان خانواده در دانشگاه‌های علوم پزشکی باید با قوت ادامه یابد تا در آینده به الگویِ وجود یک پزشک به ازای هر سه هزار نفر جمعیت برسیم. در این راستا، لازم است فیلدهای آموزشی، بهداشتی و درمانی اصلاح شوند.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به بازدید از مرکز بهداشتی درمانی میان دورود در استان مازندران، گفت: مرکز بهداشتی درمانی میان دورود، به معنای واقعی کلمه، یک مرکز جامع و کامل است که توسط پزشک خانواده اداره می‌شود؛ در این مرکز تمام آنچه در کتاب‌های آموزشی در خصوص آموزش‌ها برای تربیت پزشکان متخصص خانواده ذکر شده، اجرا می‌شود. باید به سطحی برسیم که در هر شهرستان دو مرکز آموزشی این چنینی داشته باشیم.

آسایی اردکانی بیان کرد: برنامه پزشکی خانواده یک کار تیمی است و اگر ماما، پرستار و داروخانه ها با کلیات این برنامه آشنا نباشند، کاری از پزشک خانواده به تنهایی برنمی‌آید. باید برای آشنایی گروه پزشکی خانواده دوره‌های پودمانی و MPH برگزار کنیم.

وی متذکر شد: باید آنقدر انگیزه ایجاد شود تا دانشجویان علوم پزشکی به سمت تخصص پزشکی خانواده سوق پیدا کنند. ایجاد پست سازمانی متخصص در مراکز بهداشتی و درمانی که در حال انجام است، یکی از این انگیزه‌ها می‌تواند باشد.

مشاور وزیربهداشت عنوان کرد: جای متخصص در مراکز بهداشتی درمانی است تا تخصص به محل کار و زندگی مردم نزدیک تر شود. باید ایجاد مراکز بهداشتی، درمانی و آموزشی در هر شهرستان جزو اهداف ما باشد.

آسایی اردکانی تفکیک وظایف متخصص پزشکی خانواده از پزشک عمومی، برقراری ارتباط مناسب با پزشکان عمومی، قرار دادن پزشک متخصص خانواده در پست‌های مدیریتی در صورت داشتن توان مدیریتی را از اقدامات ضروری دیگر در راستای اجرای بهتر برنامه پزشکی خانواده در کشور برشمرد و افزود: جایگاه اصلی یک متخصص پزشکی خانواده در مراکز بهداشتی، آموزشی و درمانی است. این پزشک باید بتواند یک مجتمع بهداشتی، درمانی را با 70 تا 80 هزار نفر جمعیت تحت پوشش مدیریت کند.

وی تصریح کرد: با همکاری بیمه‌ها برای حمایت از پزشکان خانواده و سوق دادن پزشکان به سمت تخصص پزشکی خانواده، سرانه طی دو هفته گذشته به استمرار 40 درصد اضافه معادل متخصصان اطفال و داخلی اصلاح شده و ارتقا یافت.

مشاور وزیر بهداشت بر گسترش مجتمع های سلامت و عقد قرارداد با بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: برنامه پزشکی خانواده با تشویق مطب‌های خصوصی به مشارکت در این برنامه و ارائه خدمت با مکانیزم پزشکی خانواده به شرطی که پرداخت‌ها و جمعیت تحت پوشش‌شان مشخص شود، باید در تمام کشور اجرایی شده و محدود به دو استان مازندران و فارس نباشد.

فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: پزشک وزیربهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۹۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به جای افتادن در چرخه باطل اخاذی و باج گیری به کارآگاهان پلیس اعتماد کنید!

 سردار گودرزی رئیس پلیس آگاهی فاتب گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است. فرد آزارگر با راه اندازی پیج در اینستاگرام اقدام به جذب فالور نموده و در ادامه با اغفال اعضای پیج آنان را در شرایط باج دهی قرار داده و حتی در مواردی به منظور بدست آوردن اندوخته‌های قربانیان آنان را مورد ضرب و شتم و آزار قرار داده است. برخی از این افراد برای مدت‌های مدید در برابر آزار و استثمار روحی و جسمی خود سکوت کرده و تن به باج دهی به این فرد خبیث داده اند. این در حالی است که همکاران من به محض وصول اولین شکایت ظرف یک هفته متهم مورد نظر را شناسایی و دستگیر نمودند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد در برابر تهدید و اخاذی افراد آزارگر، تسلیم و سکوت را برگزیده و وارد چرخه باطل اخاذی و باجگیری می‌شوند و در نهایت پس از صدمات روحی و جسمی و مادی فراوان سرانجام تصمیم به شکایت از فرد آزارگر می‌گیرند در حالی که اگر در همان گام نخست تهدید و اخاذی، به جای ترس از فرد مجرم، به پلیس اعتماد می‌کردند خیلی زود از این گرداب و چرخه باطل نجات 
می‌یافتند.

 رئیس پلیس آگاهی تصریح کرد: در تعریف شبکه‌های اجتماعی آمده است:فضایی برای ارتباط با کسانی که می‌شناسید، اما متاسفانه در جامعه ما به این شبکه‌ها به عنوان ابزار آشنایی با افراد غریبه نگاه می‌شود. شهروندان عزیز باید به خاطر داشته باشند که فضای مجازی هیچ تفاوتی با دنیای واقعی نداشته و شما تمام ملاحظاتی که در دنیای واقعی برای محافظت از خود و اعضای خانواده و حریم شخصی خود رعایت می‌کنید باید در ارتباطات مجازی خود نیز رعایت نمایید.

وی گفت: اینکه فردی در فضای مجازی فعالیت می‌نماید و تعداد زیادی دنبال کننده دارد به معنای سلامت روان و پایبندی اخلاقی وی نمی‌باشد. از شکل دادن مراودات و ارتباطات اجتماعی بر اساس تابلو چشم نواز و ویترینی که فرد کلاهبردار و آزارگر برای اغفال شما به نمایش گذاشته است خودداری نمایید. شما در دنیای واقعی افراد را تقریبا به همانگونه که هستند مشاهده می‌نمایید، اما در شبکه‌های اجتماعی شما با تصویر گزینش شده و اغراق آمیزی که فرد برای فریب مخاطب به نمایش گذاشته است روبرو هستید.

گودرزی افزود: از آنجا که بسیاری از افراد به دلیل ترس از آبروریزی و قضاوت نزدیکان و اعضای خانواده به جای شکایت تن به باج دهی می‌دهند از خانواده‌ها می‌خواهم تا پشتیبان و حامی یکدیگر بوده و این اطمینان خاطر را به عزیزان خود بدهند که در برابر هر فرد غریبه و آزارگری از فرد قربانی حمایت می‌کنند و او را در این مسیر تنها نمی‌گذارند.

وی تصریح کرد: کارآگاهان پلیس آگاهی با کشف پرونده‌های متعدد در این سال‌ها ثابت نموده اند که هرگز در برابر تضییع حقوق شهروندان بی تفاوت نبوده و با هوشمندی در اسرع وقت مجرمان را تسلیم دستگاه قضا می‌نمایند. اما شیرین‌تر از کشف پرونده‌ها، پیشگیری از وقوع جرائم تلخی از این دست می‌باشد؛ لذا از همه شهروندان به ویژه زنان سربلند سرزمینم می‌خواهم تا با رعایت نکات خود مراقبتی مانع از وقوع این اتفاقات ناگوار شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • اورژانس بانوان در قم راه‌اندازی می‌شود
  • آیا برنامه سلامت خانواده بهتر از پزشک خانواده است؟
  • آیا برنامه سلامت خانواده قوی تر از پزشک خانواده است
  • به جای افتادن در چرخه باطل اخاذی و باج گیری به کارآگاهان پلیس اعتماد کنید!
  • گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت
  • گشایش دو پایگاه سلامت در کیش
  • وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است
  • طرح پزشک خانواده طرحی برای ارتقای نظام سلامت