Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فرهنگی ــ دبیر مجمع و مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برآنیم بنیان انواع دیگری از دیپلماسی و روابط موفق میان کشورهای اسلامی از جمله دیپلماسی حج را توسعه دهیم.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احسان قبول دبیر مجمع و مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد، امروز سوم دی ماه در چهارمین مجمع دانشگاه‌های ایران و جهان عرب با موضوع «آینده پژوهی جایگاه دانشگاه‌های ایران و جهان عرب در توسعه جهان اسلام» که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است، اظهار کرد: شهر مشهد برای دومین بار میزبان این مجمع شده و در گذشته این مجمع در تهران، مشهد و تونس نیز برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اصل ایده این مجمع توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطرح شده و در چهارمین مجمع به موضوع آینده پژوهش جایگاه دانشگاه‌های ایران و جهان عرب در توسعه جهان اسلام پرداخته خواهد شد که این موضوع توسط رئیس دانشگاه فردوسی مشهد مطرح شده است.

دبیر مجمع و مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: در این مجمع شاهد حضور 31 دانشگاه و پژوهشگاه از کشورهای عربی و ایران خواهیم بود که 20 دانشگاه و پژوهشگاه از ایران و 11 دانشگاه و پژوهشگاه از کشورهای لبنان، عراق، سوریه و عمان را شامل می‌شود.

قبول خاطرنشان کرد: از رهگذر 35 سخنرانی که ارائه خواهد شد در پی آن هستیم که جایگاه دانشگاه‌های ایران و جهان عرب را در شکل‌گیری تمدن اسلامی باز جوییم. همچنین در پی آن هستیم که چگونه می‌توان در بنیان تجربیات تاریخ گذشتگان آینده‌ای روشن را برای جهان اسلام و آیندگان رقم بزنیم.

وی اضافه کرد: همچنین در پی آن هستیم که چگونه می‌توان بر پایه مسائل موضوعات مشترک و ایجاد شبکه‌های متنوع دانشگاهی مسائل جهان اسلام را با روش و منش علمی حل و دیپلماسی علمی را میان دانشگاه‌ها مستحکم کنیم، زیرا هدف ما از این دیپلماسی برقرار روابط پایدار میان کشورها با پیش‌شرط در نظر گرفتن منافع است. متاسفانه سایه سنگین سیاست و ایدئولوژی متعصب بر دیپلماسی علمی دانشگاه‌های جهان از جمله ایران و برخی از کشورهای عربی افکنده شده است.

دبیر مجمع و مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: برآنیم بنیان انواع دیگری از دیپلماسی و روابط موفق میان کشورهای اسلامی از جمله دیپلماسی حج را توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: دانشگاه فردوسی مشهد امروز در جایگاه پیوندگاه میان دانشگاه‌های کشور ایران و جهان عرب، پذیرای بیش از 1000 دانشجوی عربی از 10 کشور عربی است و آمادگی دارد سهم خود را در تحقق دیپلماسی علمی فعال ایفا کند.

قبولی عنوان کرد: در جایگاه دبیر این مجمع، دو هدف را برای سال آینده دنبال می‌کنیم که شامل برقراری روابط میان دانشجویان دانشگاه‌های مجمع است که در این راستا کارگاه‌ها و مدارس تابستانی متنوع در دانشگاه‌های عضو مجمع برگزار خواهد شد و هدف دیگر برقراری روابط میان استادان دانشگاه‌های عضو مجمع است که براساس قرارداد امکان حضور استادان هر دانشگاه در دانشگاه دیگر مخصوصا در قالب فرصت‌های پژوهشی تسهیل گردد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی دیپلماسی علمی دیپلماسی حج آینده پژوهی جهان اسلام قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۰۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، اخبار تقریبی این خبرگزاری در هفته‌ای که گذشت به شرح ذیل است: 

*پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری

نماینده سابق حضرت امام و مقام معظم رهبری در منطقه کردستان در پیامی درگذشت ماموستا ملا احمد فخری را تسلیت گفت.

*سعادتی در گفت‌وگو با تقریب: واکنش ایران سرعت سقوط آزاد حیثیت دروغین اسرائیل را افزایش داد

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی بر این باور است ایران با واکنش قاطع و هوشمندانه معادله رژیم نامشروع اسرائیل  مبنی بر تثبیت خود به عنوان نیروی مسلط در منطقه را برهم زد، پاسخی که ضعف و سستی اسرائیل را بعد از طوفان الاقصی نمایان‌تر کرد.

*ماموستا ابن الخیاط در گفتگو با تقریب: مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب

امام جمعه اهل سنت و مدیر مدرسه شافعیه سقز، بیان کرد: مشکلات عدیده جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به نظرات و توصیه های علمای جهان اسلام است؛ اینکه دشمنان از نفوذ و هر نوع آسیب بر پیکره اسلام استفاده می کنند از عدم همراهی حاکمان کشورهای اسلامی با علما است.


*عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با تقریب: هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بیان کرد: صهیونیسم بین الملل و دشمنان اسلام هیچ دلسوزی نداشته و موجودیت اهل سنت و شیعه را به ضرر خود می دانند؛ از هر راه و مسیر که بتوانند اسلام را تضعیف کنند وارد می شوند.

*آخوند میرابی در گفتگو با تقریب: مسجد الاقصی به آغوش امت اسلامی بازخواهد گشت/ عمل به سنت رسول خدا(ص)؛ راهکار نجات مسلمانان

امام جمعه اهل سنت حامد قره تپه ترکمن، بیان کرد: یکی از راه های نجات امت اسلامی عمل نمودن به سنت وسیره پیامبر اکرم صلوات الله علیه می باشد، به خصوص رهبران و سردمداران مسلمانان دنیا هستند که می توانند با بهره گیری و ارشادات پیامبر اکرم پیرامون مسائل جوامع اسلامی تعقل و تدبیر سودمندی را برنامه ریزی نمایند.

*حجت الاسلام مهاجرنیا در گفتگو با تقریب: قدرت امت اسلامی در تحقق امت واحده و ایجاد جبهه واحد در مقابل صهیونیسم جهانی است

استاد دانشگاه و حوزه علمیه قم، بیان کرد: دو واژه "امت" و "واحده" هماهنگ و همسو هستند؛ آنچه ما به دنبال آن هستیم پیروان اسلام یا کسانی هستند که از دین مبین اسلام پیروی می کنند و آهنگ واحدی به اهداف اسلام دارند.
 
*آیت الله مقتدایی در گفتگو با تقریب: هدف صهیونیسم از بین بردن اسلام است/ تقویت اتحاد اسلامی؛ وظیفه اصلی امت اسلامی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بیان کرد: باید یک وحدت کامل و تمام بین ملت داشته باشیم، همه پشتیبان یکدیگر بوده و از این نظام حمایت کنند و ملت های مظلوم عالم به مانند غزه را همراهی کنند تا دشمن که تاکنون شکست خورده و از این به بعد نیز شکست بخورد.

*حجت الاسلام میرعمادی در گفتگو با تقریب: اتحاد کشورهای اسلامی سبب پیروزی امت اسلامی بر رژیم صهیونیستی است

نماینده سابق ولی فقیه در لرستان، بیان کرد: دشمنان اسلام در اهداف خود یکپارچه هستند که می طلبد کشورهای اسلامی نیز وحدت و انسجام عملی داشته و یکپارچگی خود را جهت پیشبرد اهداف اسلام حفظ کند.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشورهای آفریقایی هستیم
  • آماده تبادل توانمندی‌های ایران با کشورهای آفریقایی هستیم
  • رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند
  • رئیس‌جمهور: تفاوت معناداری در نگاه ایران و کشورهای غربی به قاره آفریقا وجود دارد / لزوم توسعه روابط ایران و آفریقا
  • رئیس جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است