Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@19:24:44 GMT

حق‌مداری در عرصه مطبوعات از دیدگاه امام علی

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۳۴۲۰۶

حق‌مداری در عرصه مطبوعات از دیدگاه امام علی

حضرت علی(ع) در وصیت نامه خویش به فرزندانش حسن و حسین علیهم السلام آنان را به سخن گفتن بر اساس حق دعوت می کند.

خبرگزاری شبستان: ارتباطات مقوله ای است انسانی، از این رو نمی توان در حوزه اهداف و شیوه های کاربردی آن اخلاق را نادیده گرفت. از این رو به موازات رشد فنی و تکنولوژیک، نیاز به تدوین نظام ارزشی مطلوب در عرصه ارتباطات بیش از پیش احساس می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مبانی این نظام باید از اصول جاودان اخلاق سرچشمه گرفته و قواعدی را داشته باشد که عملاً به کار حل معضلات اجرایی بیاید و در رفع تعارض ها مفید باشد. این عناصر را در فلسفه دین و فلسفه اخلاق می توانیم بیابیم. دست اندرکاران تدوین و تولید روزنامه و خبر و حتی طراحان هنری نیز در هر یک از مراحل کاری (اعم از نحوه ی تبدیل آن به خبر و چگونگی روایت کردن آن و ...) برای گزینش نیاز به معیار و میزانی دارند که در اصل پای نوعی داوری در میان است.

حق مداری هم در ساخت اندیشه و اعتقاد حضور می بابد و هم در صحنه کردار و عمل، عالم صحنه امتزاج و اختلاط حق و باطل است و حق مدار کسی است که حق را می جوید و پس از یافتن آن کردار خویش را با آن  مطابق می کند.

اعدل الخلق اقضا هم بالحق (غرر 4012) دادگرترین مردمان کسی است که بیشتر بر اساس حق داوری کند. 

خیر الامور مااسفر عن الحق (غرر 4283) بهترین امور آن است که چهره ی حق را آشکار کند.

حضرت علی(ع) در وصیت نامه خویش به فرزندانش حسن و حسین علیهمالسلام آنان را به سخن گفتن بر اساس حق دعوت می کند: ....و قولا بالحق(ن47).. و حق را بگویید.

در مرحله تهیه خبر نیز حق گرایی اهمیت خاصی دارد چه بسا اخباری که بر اساس گزارش های رسیده و شفاهی منابع غیر موثق تهیه می گردد. حال آنکه با آنچه که فی الواقع رخ داده مخالف است. «اما انه لیس بین الحق و الباطل الا اربع اصابع البالل ان تقول سمعت و الحق ان تقول رایت» بدانید میان حق و باطل جز چهار انگشت نیست.

از امام پرسیدند معنی این سخن چیست؟ انگشتان خود را فراهم آورد و برداشت و میان گوش و دیده گذاشت. پس گفت: باطل آن است که بگویی شنیدم و حق آن است که بگویی دیدم. از سخنان یاد شده و دیگر فرمایشاتی که برای اختصار از آوردن آنها خودداری می کنیم بخوبی اهمیت، جایگاه حق گرایی در دیدگاه امام علی(ع) به عنوان معیاری در خبر رسانی روشن می شود.

همجواری حق و باطل به دشواری تمیز آنها از یکدیگر می انجامد ولی اولیای الهی با نور یقین به یافتن حق موفق می شوند. افزون بر الطاف خاص پروردگار، عقل و دین نیز آدمی را به سوی حق رهنمون می سازد در این میان نیت حقیقی و خالصانه ی انسان برای رسین به حق، نقش مهمی ایفا می کند. امام علی(ع) در یکی از سخنان خود وعده ی قطعی وصال حق را به طالبان حقیقی آن می دهد هر چند که حجاب های ستبر باطل چهره ی زیبایش را پوشانده باشند. 

یکی از عناصر مهم خبرگیری، منبع خبر است. اعتبار خبر منوط به اعتبار منبع و مأخذ آن است. اعتبار دادن به منبع خبر، گذشته از آیین نامه های حرقه ای برخاسته از اصول اخلاقی و معرفت شناختی است. اگر هدف از انتشار خبر ایجاد آگاهی در مخاطب باشد. اخلاق حکم می کند که پیش از اطمینان از اعتبار منبع خبر از نشر آن خودداری شود چه با یک خبر غیر وثق یا غیر واقع، به انحراف افکار عمومی منجر شود و ضایعات جبران ناپذیری داشته باشد. «فلا تقولوا بسا الا تعرفون» پس آنچه را که بدان علم ندارید بر زبان نیاورید. لا تخبرن الا عن ثقه فتکون کذابا(غرر 3426) خیری را نقل مکن مگر از شخص موثقی، چرا که در غیر این صورت به دروغگویی بسیار دچار می شوی.

افزون بر آن درج اخبار غیر موثق به مرور به بی اعتباری آن رسانه یا روزنامه در اذهان عمومی منجر می شود. حضرت علی(ع) می فرماید؛ آنچه را که از صحت آن آگاه نیستی مگو و الا در مورد اخباری که از صحت آنها آگاهی داری نیز به دروغ گویی متهم خواهی شد.

بنابر این نتیجه می گیریم که در کار خبر رسانی، علاوه بر الزام حرفه گرایی و قانون، بخاطر ارتباط این حوزه با مسایل انسانی مجبور به رعایت اصول اخلاقی هستین. رعایت این امر باعث اعتبار رسانه و آگاهی دهی اصولی افکار عومی شده و نهایتاً باعث رسیدن به اهداف اصلی اطلاع رسانی می شود و در این راستا شیوه عمل و فرمایشات حضرت علی(ع) یکی از بهترین الگوها است که ما را به این امر مهم رهنمون می سازد.

احد آریامنش

 

پایان پیام/533

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد استان بوشهر خبرگزاری شبستان کانون های مساجد طرح ملی فهما انتخابات خبرگزاری شبستان یادداشت خبرنگار امام علی ع مطبوعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۴۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارت سوخت این خودرو ها باطل می شود

وزیر اقتصاد در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی خواستار عدم‌تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث با جدیت و قوت بیشتر شده است    به گزارش تسنیم؛ بر اساس ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث، صدور کارت و سهمیه سوخت وسایل نقلیه بدون بیمه‌نامه شخص ثالث، ممنوع است. برهمین اساس نیز تا کنون مقدمات حذف کارت سوخت تاکسی‌ها و خودروهای گازسوز انجام شده است.   طبق اظهارات جدید رئیس کل بیمه مرکزی، 23 هزار کارت سوخت تاکسی ماه گذشته در تهران به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث باطل شده است؛ او تأکید دارد که طبق قانون بناست خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث کارت سوختشان متوقف شود.   در تازه‌ترین اقدام، وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی نسبت به حذف سهمیه سوخت خودروها و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه شخص ثالث گام برداشته اند؛ برهمین اساس نیز وزیر اقتصاد در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی خواستار عدم‌تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث با جدیت و قوت بیشتر شده است.   خاندوزی در نامه به بذرپاش نوشته است:   ضمن تشکر و قدردانی از تلاش مستمر همکاران آن وزارتخانه شاغل در ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در اجرایی نمودن مفاد ماده 48 قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه و غیرفعال نمودن کارت سوخت خودروهای گازسوز فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث در فاز اول اجرای ماده قانونی یادشده، با توجه به نتایج مثبت حاصله از اجرای این ماده قانونی که منجر به افزایش پوشش بیمه‌ای وسایل نقلیه و همچنین صرفه‌جویی در مصرف روزانه میلیونها لیتر نفت و گاز شده است خواهشمند است دستور فرمایید در گام بعدی اجرای طرح عدم‌تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث با جدیت و قوت بیشتری در دستور کار قرار گیرد تا در آینده شاهد تداوم اثرات مثبت اجرای این ماده قانونی باشیم.   در پایان خاطرنشان می‌سازد همکاران این وزارت در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری و مساعدت می‌باشند تا این مرحله از اجرای قانون نیز با شایستگی عملیاتی گردد. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بیمه‌نامه شخص ثالث ندارید، بخوانید نرخ رشد حق بیمه شخص ثالث ۳۵.۵درصد اعلام شد جزئیات سهمیه‌بندی جدید بنزین مشخص شد

دیگر خبرها

  • نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
  • کارت سوخت این خودرو ها باطل می شود
  • معمای فرسایش مداری مشتری‌های داغ حل شد
  • آغاز برداشت گل محمدی از فضای سبز شهری قم
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۱۰ اردیبهشت
  • عفاف و حجاب ریشه در فطرت زن دارد/ دلایل عقلی ضرورت حجاب را تائید می کند
  • «بازی باطل معاندین» با حکم توماج صالحی؛ هیاهو بر سر هیچ
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۹ اردیبهشت
  • السنوار شطرنج باز قهاری است/ هر بار ما را غافلگیر می‌کند
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود