Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@13:05:56 GMT

مسکن ارزان می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۳۵۰۳۰

مسکن ارزان می‌شود؟

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد آهنگ رشد قیمت‌ها در بازار مسکن نه تنها با کندی روبروست بلکه در برخی مناطق قیمت‌ها کاهشی قابل توجه را نیز تجربه کرده است، با این حال هنوز حجم معاملات گواه رکودی سنگین در این بازار است.

حسام عقبایی، نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به سئوالی در خصوص وضعیت بازار مسکن در آستانه کم تحرک‌ترین فصل بازار یعنی زمستان گفت: در نیمه اول سال بازار مسکن با رکود تورمی روبرو بود، به این معنا که هر چند حجم معاملات بسیار اندک بود، اما قیمت‌ها همچنان با افزایش روبرو می‌شد، اما در پاییز سال جاری ورق برگشت و قیمت‌ها ریزشی آشکار را تجربه می‌کنند به این معنا که در برخی مناطق تا ۳۰ درصد و در برخی مناطق تا ۴۰ درصد قیمت‌ها پایین آمده، اما همچنان حجم معاملات اندک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرمایه‌گذاری بازار مسکن؛ شاید وقتی دیگر

وی گفت: این ریزش قیمت با کاهش تفاوتی جدی دارد، قیمت مسکن در سال گذشته افزایشی ۴ برابر نرخ تورم را تجربه کرد، در نتیجه بسیاری از خریداران واقعی و متقاضیان مسکن از این بازار خارج شدند و سرمایه‌گذاران بودند که افزایش قیمت را رقم زدند.

وی در توضیح این مطلب افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۸۰ درصد از کسانی که در بازار مسکن حضور داشتند و دارند سرمایه‌گذاران و ۲۰ درصد مصرف‌کنندگان واقعی بودند از این رو با رشد شدید قیمت این ۲۰ درصد قدرت خرید ار از دست دادند و به تدریج از بازار خارج شدند و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که بازار با عدم حضور سرمایه‌گذاران اشباع شدن در این حوزه تعدیل را از سر گرفت و کاهش قیمت‌ها رقم خورد.

وی گفت: به این ترتیب ریزش قیمت‌ها تحت تاثیر افزایش عرضه و توازن میان عرضه و تقاضا رخ نداده است و رکود ناشی از کاهش شدید قدرت خرید مردم است. وی با تاکید بر اینکه رکود حاکم بر بازار مسکن در سال جاری طی ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، ادامه داد: بازار مسکن در حال حاضر وارد فاز رکود غیرتورمی شده و پیش‌بینی این است که این وضعیت تا نیمه اول سال ۱۳۹۹ دوام بیاورد.

ریزش قیمت‌ها ادامه دارد

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه ریزش قیمت‌ها در بازار آیا ادامه‌دار خواهد بود یا خیر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ریزش قیمت‌ها تا نیمه اول سال آینده ادامه یابد و بازار مسکن هنوز برای کاهش ۱۵ درصدی قیمت‌ها جا دارد. همان طور که گفتم قیمت‌ها در برخی مناطق تا ۴۰ درصد هم کاهش یافته و این احتمال هست که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر نیز کاهش یابند.

این فعال صنفی در پاسخ به این سئوال که وضعیت کنونی آیا برای خرید مسکن مناسب هست یا خیر گفت: ما با دو نوع تقاضا در بازار مسکن روبرو هستیم، یکی تقاضا به منظور سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول و کسب سود و یکی تقاضای مصرفی. در مورد اول باید بگویم فعلا پرونده کسب سود در بازار مسکن بسته است و سرمایه‌گذاران دیگر نمی‌توانند سود‌های کلانی برداشت کنند، اما در مورد تقاضای مسکن مصرفی، شرایط به گونه‌ای دیگر است و کسانی که قصد خرید مسکن به منظور استفاده شخصی را دارند، در این بازار می‌توانند با قیمت‌هایی مناسب‌تر خرید کنند خصوصا که به دلیل رکود فروشندگان واقعی تخفیف‌هایی را نیز در نظر می‌گیرند.

سهم زمین در قیمت مسکن

وی با تاکید بر اینکه متوسط قیمت مسکن بسیار بالاست، گفت: سهم زمین در قیمت مسکن بسیار بالاست و بررسی‌ها نشان می‌دهد بین ۷۰ تا ۹۰ درصد قیمت مسکن در تهران به زمین برمی‌گردد و تنها ۱۰ تا ۳۰ درصد قیمت مسکن به مصالح ساختمانی و ... بازمی‌گردد از این رو با مدیریت دقیق برای عرضه زمین و ساخت مسکن می‌توان این وضعیت را تغییر داد. به گفته وی در صورت یکه تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن برقرار شود، بی‌تردید قیمت مسکن با کاهش عجیب و غریب روبرو می‌شود چرا که قیمت واقعی مسکن در صورت توازن عرضه و تقاضا می‌تواند به یک دهم قیمت فعلی برسد از این رو لازم است برنامه دقیقی برای ساخت مسکن در کشور پیگیری شود.

منبع: برنا

منبع: پارسینه

کلیدواژه: قیمت مسکن بازار مسکن تورم سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۵۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مساله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

در گزارش‌های متعدد اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ رهن و اجاره «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ رهن و اجاره مسکن در «منطقه ۱۹» تهران را بررسی کنیم.

براساس گفته برخی از کارشناسان فعال این است، تعداد معاملات بیش از هر چیز وابسته به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری و به‌ویژه نرخ ارز بود، با افزایش قیمت دلار حجم معاملات مسکن افزایش می‌یافت و با افزایش حجم معاملات مسکن نهایتاً قیمت‌ها در بازار املاک و مستغلات روند صعودی به خود می‌گرفت.

روند معاملات در سال ۱۴۰۲، متفاوت از همیشه شکل گرفت؛ زیرا در بسیاری از ماه‌های سال ۱۴۰۲ تعداد معاملات رسمی کمتر از ۲۰۰۰ یا بعضاً کمتر از ۱۰۰۰ معامله در ماه بود. حتی افزایش قیمت دلار در ماه های پایانی سال نتوانست تکانه جدی در حجم معاملات ایجاد کند.

کاهش قدرت خرید مسکن و افزایش مداوم قیمت‌ها در صنعت ساختمان موجب تعمیق رکود در بازار شده است.

یک آپارتمان ۸۲ متری دوخوابه در منطقه ۱۹ محله «خانی‌آباد نو» تهران با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ماهیانه ۳ میلیون تومان قابل اجاره و این واحد ساخت (۱۳۸۲) است.

همچنین برای رهن کامل یک واحد آپارتمان ۸۰ متری دوخوابه، ۲ سال ساخت در همین منطقه در محله «عبدل‌آباد» تهران، نیازمند ۶۰۰ میلیون تومان ودیعه خواهید بود.

قیمت رهن واحدهای دیگر در منطقه ۱۹ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۱۹)

متراژ ساختمان

قیمت اجاره (تومان)

قیمت رهن (تومان)

اسفندیاری - بوستان ۶۳ ۱,۵۰۰,۰۰۰ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
بهمن‌یار ۶۰ ۲,۰۰۰,۰۰۰ ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
خانی‌آباد نو ۸۲ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دولت‌خواه ۸۰ _ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
عبدل‌آباد ۸۰ _ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
نعمت‌آباد ۸۲ ۳,۵۰۰,۰۰۰ ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک شریعتی ۸۵ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کد خبر 6092329 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • اتفاقی که ممکن است در بازار مسکن بیفتد ؛ پیش‌بینی جدید قیمت مسکن در 1403
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت