Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر منابع آب قوچان بابیان اینکه برای ۱۶۵ کیلومتر از رودخانه‌های اصلی این شهرستان مطالعات انجام شده است، گفت: طبق محاسبات برای ساماندهی و بازگشایی طول رودخانه‌های قوچان حدود ۱۱.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که رقم بالایی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، مخاطبان این رسانه در سامانه مردمی «فارس من»سوژه‌ای را با عنوان «افزایش خطر سیل با توجه به عدم لایروبی رودخانه‌های قوچان» به ثبت رسانده و درخواست پیگیری پیرامون این موضوع را داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر منابع آب قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بابیان اینکه با توسعه شهرنشینی و افزایش و اجرای طرح‌های عمرانی، انسان در روند طبیعی رودخانه‌ها تأثیرگذار شده است، گفت: پارامترهایی وجود دارد که شاید در ایجاد سیلاب‌های فعلی مؤثر بوده و می‌توان به برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها، شهرک‌سازی و خانه‌سازی در بستر و حریم رودخانه‌ها یا تقاطع‌های سازه‌ای در مسیر جریان رودخانه‌ها نیز در این زمینه اشاره داشت.

سید موسی حسینی با اشاره به اینکه این تعرض‌ها توسط انسان سبب بر هم زده شدن رژیم متعادل، طبیعی و پایدار رودخانه‌ها و به‌تبع واکنش متقابل شده است، بیان کرد: یکی از منابع تأمین‌کننده ذخایر زیرزمینی نیز همین رودخانه‌ها هستند که وقتی مورد تصرف قرار می‌گیرند از تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی جلوگیری کرده، با برداشت‌ها غیرمجاز در این حوزه نیز مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آید که شاید به چشم دیده نشود.

وی تصریح کرد: به لحاظ جغرافیایی قوچان در سه محدوده مطالعاتی قرار دارد که شامل دشت قوچان ـ شیروان در حوزه اترک به وسعت تقریبی یک هزار و ۸۵۷ کیلومترمربع، دشت مشهد ـ چناران به وسعت حدود یک هزار و ۱۴۰ کیلومترمربع و قسمت جزئی از دشت درگز به وسعت ۷۴۸ کیلومترمربع است.

مدیر منابع آب قوچان بابیان این موضوع که رودخانه‌های اصلی در دشت قوچان دارای ۳۷۷.۵ کیلومتر، دشت مشهد ۱۶۵ کیلومتر و دشت درگز ۱۵۳ کیلومتر است، افزود: برای حفاظت از رودخانه‌ها اقدامات آماربرداری و مطالعاتی انجام می‌شود که با توجه به وسعت دشت و طول رودخانه‌ها نیازمند اعتبارات زیادی است و شاید نتوان در یک مدت ۵ تا ۶ سال این اقدامات را انجام داد.

وی مهم‌ترین اولویت را رفع تصرفات دانست و ادامه داد: طی سال گذشته ۸ هزار و ۸۷ مترمربع و در سال جاری ۵۰ هزار مترمربع رفع تصرف از بستر رودخانه‌های این شهرستان صورت گرفته است.

حسینی با یادآوری اینکه از ۳۷۷.۵ کیلومتر طول رودخانه‌های اصلی دشت قوچان برای ۱۶۵ کیلومتر مطالعات انجام و مصوب شده، اظهار کرد: طبق محاسبات انجام شده برای ساماندهی و بازگشایی طول رودخانه‌های این شهرستان حدود ۱۱.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که رقم بالایی محسوب می‌شود.

مدیر منابع آب قوچان با اشاره به شاخص‌گذاری‌های انجام‌شده و اولویت‌بندی، تصریح کرد: یکی از اولویت‌ها مسیل قره جوی است که از داخل شهر عبور کرده و در پایین‌دست به باغ بهشت و اراضی کشاورزی می‌رسد، در صورت در نظر گرفتن اعتبارات، در اولویت قرار می‌گیرد.

وی بابیان این مطلب که برای مسیل قره جوی حدود ۱.۵ کیلومتر بااعتبار ۲۰ میلیون تومان موردنیاز بوده تا ساماندهی صورت بگیرد و در صورت احتمال سیلاب، آب به داخل شهر ورود پیدا نکند، اضافه کرد: در حوزه باجگیران نیز یک دیوار ساحلی نیاز بوده و بخش‌هایی از رودخانه اترک نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.

حسینی با اشاره به اینکه ۴۶ مورد از رودخانه‌هایی که در معرض آسیب سیلاب قرار دارند در اولویت قرار دارند، بیان کرد: اعتبارات مصوب و از خراسان رضوی باید تخصیص پیدا کند که طی اعلام انجام‌ شده امسال ۱۵۰ میلیون تومان برای حوزه مهندسی رودخانه‌ها در نظر گرفتند که عدد چشمگیری نیست.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳

منبع: فارس

کلیدواژه: منابع آب سیلاب قوچان رفع تصرفات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۵۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه شنبه بازار پردیس تعطیل می شود

به گزارش تابناک، محسن قضاتلو در حاشیه برگزاری آیین تجلیل از اعضای شورای اسلامی شهر، روستا و بخش به خبرنگاران گفت: برپایی سه شنبه بازار در خیابان فروردین جنوبی مشکلاتی ایجاد کرده بود و محل جدید در محدوده فاز ۴ شهر، رضایت شهروندان را فراهم نکرد و این روز بازار تعطیل می شود.


وی ادامه داد: راه اندازی مدارس جدید با بهره گیری از ظرفیت خیران در شهر بومهن ضرورت دارد تا بتوانیم علاوه بر خلوت شدن کلاسهای درس ، سرانه آموزشی شهرستان را افزایش بدهیم.


فرماندار شهرستان پردیس گفت: رسیدگی به وضعیت حمل و نقل به ویژه در شهر بومهن و فازهای جدید ۱،۵، ۸، ۹ مسکن مهر در دستور کار قرار دارد.


قضاتلو افزود:پی گیری اجرای طرح جامع شهری و روستایی، و طرح هادی روستایی را در جلسات بنیاد مسکن، راه اندازی دکل صدا و سیما در دست اقدام است.


وی با اشاره به ضرورت ساماندهی اسناد مالکیتی قولنامه ای ، توضیح داد: ساماندهی اسناد قولنامه ای به ویژه در نواحی صنعتی خرمدشت، سیاهسنگ و شهر بومهن با رای دیوان بدوی و پی گیری عبدالله میرزایی شهردار بومهن در دست اقدام است تا پس از ساماندهی امکان صدور پروانه برای ساختمانها فراهم شود.


وی ادامه داد:اصلاح پهنه محیط زیست پس از ۱۰ سال در شهرهای سعید آباد و خسرو آباد جاجرود، راه اندازی نیروگاه برق در فاز ۸ پردیس ونصب ۱۳ آنتن تقویت تلفن همراه در دو ماه پایان سال گذشته برخی از اقدامات انجام شده است.

فرماندار شهرستان پردیس گفت: اعضای شوراهای اسلامی در طی یکسال باقی مانده مجدانه تلاش کنند،زمان زیادی باقی نمانده ، تکمیل پروژه های نیمه تمام ، اجرای طرح های عمرانی ، ورزشی، فرهنگی انجام شود و از تکریم ارباب رجوع غافل نشوند.


شهرستان پردیس با جمعیتی بیش از ۴۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.

دیگر خبرها

  • اراضی رودخانه‌های استان یزد رفع تصرف شدند
  • تکمیل سد «دیورش» رودبار نیازمند اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی است
  • سه شنبه بازار پردیس تعطیل می شود
  • بازگشایی جاده ارتباطی روستای گو بخش مرکزی نیکشهر
  • عملیات بازگشایی محور ماهور برنجی در دزفول انجام می‌شود
  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از دلال پتروشیمی در استان فارس
  • باز شدن گره استخر دانش آموزی قوچان به دستان آب و فاضلاب
  • ساماندهی ۵۲۰۰ گروه جهادی در فارس
  • بهبود وضعیت ساماندهی محموله‌ها و کالاها در بنادر و گمرکات استان هرمزگان
  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی در فارس