Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@07:17:18 GMT

انتظار جاده‌سازی از معادن نداشته باشیم

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۳۶۰۲۶

انتظار جاده‌سازی از معادن نداشته باشیم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به دلیل پرداخت حقوق دولتی از جانب معادن، انتظار جاده سازی از معادن درست نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، جلسه شورای معادن استان زنجان سه‌شنبه شب با حضور معاون معادن وزیر صنعت و در راستای احصای مشکلات معدن‌کاران زنجانی و اقداماتی که مسؤولان می‌توانند در حمایت از معدن‌کاران انجام دهند، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه گزارشی از وضعیت معادن فعال استان و همچنین میزان اشتغالزایی آنها ارائه شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه با اشاره به اینکه شورای معادن به صورت ادواری در استان‌های مختلف برگزار می‌شود، اظهار کرد: در راستای همین امر چهار مرحله تفویض اختیار به استان‌ها انجام شده که موضوع ارزشمندی است.

جعفر سرقینی با اشاره به برخی از مشکلات معادن فعال گفت: معادن بزرگ نسبت به معادن کوچک‌ مقیاس مشکلات کمتری را در ارتباط با معارضان محلی دارد، همچنان که بازسازی مسیرهای ارتباطی از طریق این معادن هم سهل‌تر است.

15 درصد حقوق دولتی توسط معادن پرداخت می‌شود

وی با تأکید بر همت هرچه بیشتر بهره‌برداران معدنی در اصلاح مسیرهای ارتباطی بیان کرد: متاسفانه معادن در امر باربری بیش از ظرفیت بارگیری می‌کنند که باید نسبت به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند، چون موجب کاهش عمر جاده‌ها می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس قانون معادن، باید 15 درصد حقوق دولتی که توسط معادن پرداخت می‌شود، برای اصلاح مشکلاتی که فعالیت معدن در آن منطقه به وجود آورده صرف شود به همین دلیل نمی‌توان به معادن تکلیف کرد که جاده‌سازی کنند چون این معادن حقوق دولتی پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مزایده‌های معادن نیز باید به صورت عمومی برگزار شود، اضافه کرد: البته باید شرکت‌کنندگان صلاحیت لازم را برای شرکت داشته باشند و استان‌ها نیز باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

معادن در بحث اشتغال نیز مشارکت کنند

در ادامه نیز استاندار زنجان با اشاره به تخریب جاده‌ها و مسیرهای ارتباطی توسط معادن گفت: معادن در کنار فعالیت خود باید علاوه ‌بر کمک به اشتغال روستاها در تعمیر و نگهداری مسیرها نیز همکاری کنند.

فتح‌الله حقیقی با تأکید بر تشکیل جلسه با بخش خصوصی در حضور اعضای شورای عالی معادن بیان کرد: حضور بخش خصوصی موجب طرح بهتر مشکلات و در نتیجه کمک به حل آنها خواهد شد.

وی در ادامه به ظرفیت بالای معادن استان نیز اشاره کرد و گفت: باید بپذیریم که استان زنجان دارای معادنی با ظرفیت بالاست، به همین دلیل زمین‌شناسی آن نیز باید جایگاه خوبی داشته باشد و انتظار داریم که در این حوزه نیز برای استان نماینده تعیین شود.

حقیقی به بحث عدم استفاده از برخی پهنه‌های زنجان اشاره و اضافه کرد: برخی معادن نیز نیازمند اکتشاف مجدد است، همچنین برخی مزایده‌هایی که در زنجان واحد فرآوری وجود دارد، به معدنکاران سایر استان‌ها واگذار می‌شود که انتظار می‌رود این موارد  مورد بازنگری قرار گیرد.

ذخیره اسمی معادن استان زنجان ۱۱.۵ میلیون تن است

در ادامه نیز رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم با اشاره به اینکه استان زنجان ۳۸۸ معدن دارد که ۳۲۸ مورد آن دارای پروانه بهره‌برداری است، اضافه کرد: این معادن جزو معادن فعال استان است.

ناصر فغفوری با اشاره به اینکه تنوع مواد معدنی در استان نیز بسیار است، اضافه کرد: در حال حاضر ۳۵ نوع ماده معدنی در استان کشف شده که بیش از ۳۲ نوع آن، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر مزیت‌های ذکر شده استان به لحاظ تنوع مواد معدنی، جزو استان‌های با ذخایر و تنوع بالا است به طوری‌که ذخیره قطعی ۶۱۰ میلیون تنی دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه ذخیره اسمی معادن استان زنجان ۱۱.۵ میلیون تن است، تصریح کرد: با بهره‌برداری ۷ میلیون تن ماده معدنی در سال‌جاری می‌توان گفت که ۷۰ درصد این ذخایر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که این رقم در سال گذشته ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن ماده معدنی بود.

وی در ادامه گزارشی از وضعیت وصول حقوق دولتی معادن در سال‌های گذشته ارائه کرد و گفت: در چهار ساله اخیر وصول حقوق دولتی معادن افزایش داشته است، همچنان که در سال گذشته وصول حقوق دولتی معادن استان  به ۲۴ میلیارد تومان و در ۹ ماهه امسال نیز به ۲۵ میلیارد تومان رسیده است که پیش‌بینی ما تا پایان امسال، ۳۴ میلیارد تومان وصولی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان همچنین در ارتباط با موارد مطرح‌ شده در رابطه با معدن آلونیت در روستای زاج‌کندی شهرستان طارم نیز گفت: این معدن با ذخیره ۸۰ میلیون تنی آلونیت و ۵۰ میلیون تنی کائولونیت می‌تواند همانند معدن انگوران در شهرستان ماهنشان، در شهرستان طارم تحول بزرگی ایجاد کند.

انتهای پیام/73005/ق/گ

منبع: فارس

کلیدواژه: زنجان معادن وزیر صنعت صنعت کمک جاده سازی وزیر مسیر ارتباط حقیقی فغفوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۶۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب سامانه ثبت تخلفات در جاده سلطانیه به همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ محمدی به ضرورت نصب سامانه ثبت تخلفات در جاده سلطانیه-خدابنده- همدان در راستای تأمین ایمنی راه‌ها و جلوگیری از بروز حوادث ناشی از سرعت غیر مجاز اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته، این سامانه تا یک ماه آینده به صورت کامل راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: مسیر‌های دیگری در استان از قبیل جاده زنجان - بیجار، زنجان -دندی، ماهنشان و طارم نیز نیازمند نصب سامانه‌های ثبت تخلفات است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان ادامه داد: طبق برنامه اعلام شده نصب چنین سامانه‌هایی در محور قیدار به ابهر و زنجان به بیجار نیز تا ۲ ماه آینده انجام خواهد شد.

محمدی گفت: نصب این سامانه‌ها قطعا در ساماندهی ترافیک، افزایش ایمنی راه‌ها و پیشگیری از حوادث ناشی از سرعت غیرمجاز بسیار موثر است.

هم اکنون ۴۱ دستگاه نظارت تصویری، ۸۸ دستگاه ترددشمار و ۳۷ دوربین ثبت تخلف عبور و مرور در مسیر‌های ارتباطی استان زنجان فعال است.

حدود پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه‌های اصلی و فرعی در استان زنجان وجود دارد.

دیگر خبرها

  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژن در محاصره معادن
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژه در محاصره معادن
  • فعالیت ۹۱ معدن در استان البرز
  • وزیر صمت: پایش همه کشور در بخش معدن تا پایان سال
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • فعال بودن۴۰ درصد معادن نیشابور
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز
  • نصب سامانه ثبت تخلفات در جاده سلطانیه به همدان