Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماده‌ قانونی که در پی انتشار نظر بتول گندمی عضو شورای شهر و اعتراض به عدم انتصاب حیدرخوش‌نیت باید به آن توجه بیشتری کرد، ماده 74 بخش وظایف شوراها است که به‌صراحت بیان می‌کند شورای شهر و یا هر یک از اعضا، حق ندارد در نصب و عزل کارکنان شهرداری دخالت کند یا به آن‌ها دستور دهد!

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، با توجه به واکنش‌های عضو شورای شهر مشهد در چند روز اخیر نسبت به انتصاب معاون فرهنگی شهرداری مشهد، هادی احمدی، فعال رسانه‌ای در یادداشت خود به بررسی این واکنش با استناد به قانون وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اصل هفتم قانون اساسی کشورمان، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر بر اساس آیه «امرهم شوری بینهم» با هدف حل مشکلات مردمی تشکیل شده‌اند.

با توجه به اینکه ظرفیت مجلس شورای اسلامی در راستای حل مشکلات بزرگ جامعه در سطح ملی است، اینجا اهمیت خدمت‌رسانی پارلمان‌های محلی و روستایی دوچندان می‌شوند و می‌توانند بازوی حرکتی و اجرایی خوبی برای قوه مجریه و مقننه در جغرافیایی کوچک‌تر اما با اهمیت باشند.

بنا بر اصل مردم سالاری اسلامی که کشور ما در انتخابات مختلف آن را به نمایش گذاشته است، تصمیم‌گیری در خصوص حل مشکلات محلی نیز برعهده خود مردم گذاشته شده تا آن‌ها بتوانند با انتخاب افرادی اصلح در خصوص حل مشکلات منطقه‌های خود تأثیرگذاری مستقیمی داشته باشند.

سال 96 و در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد این بار مردم مشهد برخلاف دور چهارم به جریان لیست امید، اعتماد کردند و به این نتیجه رسیدند باید جریان مدیریت شهر را به جریان مدعی امید و زندگی بدهند.

تابستان امسال بود که هنر فرهنگی و نزاکت معاون فرهنگی شهردار مشهد که مورد حمایت شورای پنجم بود در توهین به خبرنگاران و حتی شهردار مشهد به اوج خود رسید و این موضوع دامن وی را گرفت تا به قول شهردار مشهد با پرداخت غرامت و احترام به رکن چهارم دموکراسی یکی از معاونین خود را از دست بدهد.

از سوی دیگر اصلاح‌طلبان در بدنه دولت این بار یکی دیگر از مدیران خود را در راستای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از دست دادند و نوروزیان فرماندار مشهد جای خود را به معاون سیاسی خود یعنی حیدر خوش نیت داد.

خوش‌نیت که دارای سابقه‌ای فرهنگی است، سال‌های سال وارد فضای سیاسی ـ امنیتی شده بود و تا حد بسیار زیادی از بحث‌های فرهنگی فاصله گرفته بود و همگی از وی به‌عنوان نیروی فعال سیاسی اصلاح‌طلب یاد می‌کردند تا نیروی فرهنگی مشهد مقدس.

پس از تعیین فرماندار مشهد و خداحافظی پر سروصدای خوش نیت از معاونت سیاسی فرمانداری این بار زمزمه‌های استفاده خوش نیت در معاونت فرهنگی شهرداری به گوش رسید که انتقادات بسیار زیادی را همراه خود کرد، که چرا فردی سیاسی که صرفا سابقه فعالیت در اداره‌ای را دارد که سال‌هایی را از آن دور بوده، باید مدیریت فرهنگی مهم‌ترین شهر فرهنگی ـ اسلامی ایران را برعهده بگیرد؟

فارغ از اینکه این انتخاب می‌توانست خوب یا بد عمل کند چند روز گذشته اظهارنظر قابل تأمل یکی از اعضای شورای شهر، بتول گندمی که ریاست کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر را برعهده دارد واکنش‌هایی را برانگیخت.

در ادامه قصد دارم تا با یادآوری وظایف اعضای شورای شهر بر اساس فصل سوم قانون شوراهای اسلامی برخی مسئله‌ها را یادآوری کنم:

فصل سوم و ماده 71 قانون شوراهای اسلامی مختص وظایف شورای شهر است، هرچه کندوکاو کردم نتوانستم وظیفه‌ای مبنی بر معرفی کارکنان و معاونان شهرداری به خواست اعضای شورای شهر پیدا کنم شاید کتابچه قانونی برخی اعضای شورای شهر در آن چیزی نوشته که یا ما نمی‌دانیم یا برای ما چاپ نشده است!

به گندمی توصیه می‌کنم که به بند دوم ماده 71 این قانون مراجعه کرده تا بداند یکی از وظایف اعضای شورای شهر بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، بهداشتی و اقتصادی حوزه انتخابیه و تهیه طرح‌های اصلاحی جهت برنامه‌ریزی به مقام ذیربط است که در نوشتار اخیر عضو شورای شهر هیچ کدام از این مسئله‌ها دیده نشده است.

مراجعه به بند 4 همین ماده این موضوع را می‌رساند همکاری اعضای شورا تنها زمانی نیاز است که مقام مسؤول درخواست نیاز کرده باشد نه اینکه ما پیشنهاد بدهیم و اگر هم موافقت نشد نیاز به افشای پیشنهادات و گلایه نیست.

ماده‌ای که می‌توان به گندمی توصیه کرد تا آن را سرلوحه کار خود قرار دهد ماده 74 بخش وظایف شوراها است که به‌صراحت بیان می‌کند شورای شهر و یا هر یک از اعضاء حق ندارد در نصب و عزل کارکنان شهرداری دخالت کند یا به آن‌ها دستور دهد.

بندهای قانونی بسیار دیگری وجود دارد که این حد و حدود را مشخص می‌کند.

گندمی و یا هریک از اعضای پنجم شورا! مردم برای خدمت کردن رأی داده‌اند و ماهیت اصلاح‌طلبی و اصولگرایی فقط یک تفکر در راستای خدمت به مردم است که باید استفاده شود نه اینکه بگوییم چون مردم به ماهیت ما رأی داده‌اند پس باید همه نیروها از جناح سیاسی ما باشند پس شایسته سالاری چه می‌شود؟

فرافکنی و تلاش برای شانه خالی کردن از زیر کارنامه فرهنگی مدیریت شهری مشهد در این سال‌ها زیبا نیست، بهانه‌هایی مانند نگذاشتند فلان بشود یا نشود هم تاریخ مصرف انتخاباتی دارد و به‌نظر باید در حوزه فرهنگ عمیق‌تر گفت‌وگو کرد، اما یک سؤال گزینه مورد تأکید شما کدام کارنامه درخشان از عملکرد فرهنگی یا سبد ایده‌های اجرا شده و حتی نشده را داشته که چنین سروصدایی به پا می‌شود؟! این نکته چیزی از شایستگی‌های سرپرست سابق فرمانداری مشهد کم نمی‌کند اما شائبه گروه‌گرایی را تقویت خواهد کرد.

انتهای پیام/ 70070

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی شورای شهر مشهد شهرداری هادی احمدی عضو شورای شهر مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۶۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال عجیب در نشست شورای شهر تهران

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 13 علیرضا زاکانی، شهردار تهران به همراه معاون حمل و نقل و ترافیک امروز در صحن شورا برای گزارشی درخصوص عملکرد این دوره مدیریت شهری حضور یافته بود. برخی از اعضای شورای شهر بحث قرارداد‌های چین را مطرح و خواستار شفافیت این موضوع شدند. یکی از اعضا به کنایه افشای این اسناد را به یکی از اعضا نسبت داد. در همین حال، علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر فعال رسانه‌ای، افشاکننده را پروژه‌بگیر توصیف کرد که با واکنش برخی اعضا مواجه شد. مهدی عباسی اعلام کرد چرا قراردادی که عضو شورا ندارد را باید یک فعال رسانه‌ای داشته باشد! نحوه پاسخگویی شهردار و برخی مدافعان او در صحن باعث شد که وقتی زاکانی قصد پاسخگویی داشت، ناصر امانی، مهدی عباسی، مهدی اقرارایان، سوده نجفی، جعفر شربیانی و علی‌اصغر قائمی صحن شورا را ترک کنند. این لحظات را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • جنجال عجیب در نشست شورای شهر تهران
  • تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است
  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند
  • جزئیات حواشی ایجاد شده در شورای شهر تهران
  • تلاش ۷ عضو شورای شهر تهران برای از حدنصاب انداختن جلسه شورا
  • فصل طلایی پاسخگویی و عمل به وعده‌های شهردار به شورا و شورا به مردم رسیده است
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • طرح سوال از شهردار در دستور کار جلسه علنی روز دوشنبه شورا قرار دارد
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • عضو شورای شهر کرج: ارتباط نامعقول طرح سوال اعضای شورا از شهردار کرج با جابجایی مدیران شهرداری