Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@13:02:03 GMT

عدالت در اسلام گستره وسیعی دارد

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۳۶۹۸۴

عدالت در اسلام گستره وسیعی دارد

گروه معارف- امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: «عدالت» در اسلام گستره معنایی وسیعی دارد؛ هر عقیده، عملکرد و اخلاقی که در مسیر صراط مستقیم و در راستای آموزه‌های قرآن و سنت قرار نداشته باشد ظلم و بی‌عدالتی است.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان شب گذشته در جمع طلاب و علمای اهل سنت چابهار، گفت: یکی از مهمترین اهداف رسالت پیامبران و نزول کتاب‌های آسمانی «اجرای عدالت» بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الله تعالی به همان اندازه که از ظلم و بی‌انصافی بیزار است، به همان اندازه عدالت را دوست دارد و از اجرای عدالت خشنود می‌شود.

وی با بیان این‌که الله تعالی از تمام انسان‌های دنیا می‌خواهد که عادلانه و منصفانه بیندیشند و عمل کنند و از ظلم و بی‌انصافی بپرهیزند، افزود: همان‌طور که «ظلم» تنها به معنای بی‌انصافی و بی‌عدالتی نیست، «عدالت» نیز در اسلام گستره معنایی وسیعی دارد؛ عدالت باید در اخلاق، رفتار، اعتقاد و اندیشه ما جاری باشد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان به عدالت در عقیده اشاره و بیان کرد: عدالت بین بنده و رب‌العالمین داشتنِ «اعتقاد صحیح» است و بهترین و صحیح‌ترین عقیده آن است که قرآن و سنت به انسان‌ها نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: یکتاپرستی و اجتناب از شرک در عقیده و عبادت معنای عدالت در حق الله تعالی است، چنان‌که پرستش و عبادت غیرالله، ظلم و بی‌انصافی بزرگی در حق پروردگار است. اگر انسانی در انجام عبادات دیگران را هم با الله شریک قرار بدهد و حتی به نیت ریا و تظاهر عبادت الله را انجام بدهد مرتکب ظلم و بی‌انصافی شده و چنین انسانی ظالم است.

مدیر دارالعلوم اهل سنت زاهدان عدالت در اعمال را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: ما باید در عملکرد خودمان نیز عدالت داشته باشیم. در عمل به دستورات الله تعالی باید جانب عدالت و انصاف را رعایت کنیم؛ کوتاهی در ادای نماز و روزه و پرداخت زکات و سایر دستورات پروردگار، بی‌انصافی در حق الله تعالی محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: رعایت حقوق‌الناس نیز از دیگر مصادیق مهم عدالت است. اگر ما در رعایت حق والدین، همسر، فرزندان، خویشاوندان، همسایگان و سایر افراد کوتاهی کنیم مرتکب ظلم و بی‌انصافی شده‌ایم.

مولوی عبدالحمید ادامه داد: امروزه بسیاری از زنان به دلیل ظلمی که در حق‌شان صورت می‌گیرد شکایت دارند. شوهران باید در حق زنان عدالت و انصاف و صبر و تحمل داشته باشند. رسول اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند: بهترین انسان کسی‌ است که نسبت به اهل خانه‌اش رفتار خوبی داشته باشد و من (پیامبر) از همه شما نسبت به خانواده‌ام بهتر هستم.

وی گفت: شریعت اسلام به اخلاق نیک با زنان و فرزندان توصیه و تاکید کرده است. مردی که با خانواده‌اش می‌نشیند و با آنان خوش‌رفتای می‌کند و می‌خندد از دیدگاه اسلام مأجور است و برایش نیکی نوشته می‌شود. در حدیث آمده است، همان‌طور که ارتباط نامشروع مرد و زن گناه کبیره محسوب می‌شود، ارتباط مشروع زن و مرد با همدیگر برای هر دو اجر و پاداش دارد.

این عالم اهل سنت بیان کرد: کسانی که مرتکب گناه و معصیت می‌شوند ظالم هستند و الله تعالی ظالم را مجازات می‌کند. عدول و تجاوز از دستورات شریعت ظلم و بی‌انصافی است. هر عقیده، عملکرد و اخلاقی که در مسیر صراط مستقیم و در راستای آموزه‌های قرآن و سنت قرار نداشته باشد ظلم و بی‌عدالتی است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن مولوی عبدالحمید عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۶۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه ای به گستره صدا

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی معاونت صدا، «کتاب» به مثابه رسانه این روزها با گسترش رسانه‌های متنوع هنوز در قید حیاتی مبارک است و گرچه در قالب دیجیتال هم به بازار عرضه می‌شود یا با رسانه‌های دیگر همچون رادیو و تلویزیون بده‌بستان‌ دارد اما برای بسیاری همچنان نخستین انتخاب در رفاقت است. در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، شبکه های رادیویی با برپایی غرفه های رادیویی در مصلای امام خمینی (ره) سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی كتاب را به صورت زنده پوشش می دهند. علاوه بر این شبکه ها با طراحی برنامه های جدید و در قالب برنامه های روتین به معرفی كتاب، گفت وگو با ناشران، نخبگان و نویسندگان و... می پردازند.

رادیو ایران؛ گفتگو با ناشران برتر   

برنامه «باغ هنر» شبکه رادیویی ایران از ابتدا تا پایان سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی كتاب ساعت 16 از مصلای بزرگ تهران، محل برگزاری نمایشگاه كتاب، ضمن انعكاس رویدادهای مهم نمایشگاه با ناشران برتر و نویسندگان شاخص گفت و گو و از آنتن رادیو ایران تقدیم مخاطبان می شود. «ایران امروز» ،« ایرانشهر» و «تالار آیینه» نیز به نمایشگاه کتاب می پردازند.

رادیو جوان؛ چه خبر از کافه رادیو

برنامه کافه رادیو رادیو جوان از محل نمایشگاه کتاب پخش می‌شود. این برنامه رادیویی، ناشران و نویسندگان جوان را معرفی کرده و در بخش‌های دیگر، اخبار جدید نمایشگاه را پوشش می‌دهد. همچنین، برنامه کافه رادیو، با صدای هنرمندان، مردم را به خرید و مطالعه کتاب دعوت می‌کند تا سرانه مطالعه کشور را افزایش دهد و در بخش دیگر، کتاب های مطرح را معرفی خواهد کرد. 

رادیو فرهنگ؛ میزبان نویسندگان برجسته

شبکه رادیویی فرهنگ برنامه کتاب فرهنگ را با حضور نویسندگان و ناشران برجسته ساعت 17 تا 18 از گروه تاریخ و اندیشه  تقدیم مخاطبان می کند. گفتگوی گزارشگران با غرفه داران، شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه و شنیدن دغدغه‌های آنها بخشی از این برنامه است. 

برنامه سرزمین من به طور زنده با بخش های گزارش، گفت وگو و اطلاع رسانی رویدادهای مربوط به نمایشگاه کتاب، ساعت ۱۳ تا ۱۴ از محل برگزاری نمایشگاه کتاب روی آنتن می رود.

برنامه  ققنوس با معرفی کتاب در گفت وگو با ناشران و نویسندگان حوزه ادب و هنر ساعت ۱۵ روی آنتن رادیو فرهنگ می رود و برنامه "صبح به وقت فرهنگ" در قالب گزارش اطلاع رسانی ساعت6 و 30 دقیقه پخش می شود.

رادیو تهران؛ اجرای نمایش عروسکی

برنامه «کتاب خوار» کاری از گروه فرهنگ و جامعه شبکه رادیویی تهران است که از نمایشگاه کتاب از ساعت 16 تا 17 به صورت زنده تقدیم مخاطبان می شود. هدف از برنامه کتاب خوار ترویج کتاب و کتابخوانی و کمک به مخاطبان برای انتخاب بهترین کتاب هاست. با توجه به محیطی بودن برنامه سعی شده از المان هایی استفاده شود که مخاطب یک نمایش عروسکی را هم در نمایشگاه ببیند. رضا صفری عروسک گردانی و صداپیشگی را به عهده دارد. 

رادیو اقتصاد؛ گذر بازار

رادیو اقتصاد در مجله رادیویی «گذر بازار» به برگزاری نمایشگاه کتاب می پردازد. بازار کتاب بخش 30 دقیقه ای از برنامه «گذر بازار» است که در قالب گزارش از نمایشگاه کتاب تهیه می شود. این برنامه صنعت نشر را از دیدگاه اقتصادی بررسی می کند. جایگاه نشر در صنعت رسانه، تهدیدها و فرصت های نشر در عصر همگرایی رسانه ها، چالش های تامین مواد اولیه، حقوق مالکیت فکری و کانال های توزیع از جمله مباحثی است که در گفت‌وگو با ناشران، فعالان فرهنگی و اقتصادی در این حوزه مطرح می شود.فناوری های جدید بکار گرفته شده در زنجیره ارزش کتاب، توجه ناشران و خریداران کتاب به مباحث پایداری به خصوص محیط زیستی و معرفی کتاب در حوزه اقتصاد، تجارت و مدیریت از دیگر بخش های این گزارش خواهد بود.

رادیو معارف؛ همراه با عصر جوانی

عصر جوانی نام برنامه‌ رادیو معارف است که از نمایشگاه کتاب به صورت زنده به روی آنتن رادیو معارف می رود. این برنامه با موضوع اهمیت مطالعه و کتابخوانی از ساعت ۱۷ تا ۱۸ از استودیوی ویژه معاونت صدا به سمع شنوندگان می رسد. از مهم ترین بخش های «عصر جوانی» می توان به معرفی و گپ و گفتی دوستانه با ناشران و نویسندگان جوان کشور نام برد.

رادیو سلامت؛ عشق کتاب 

شبکه رادیویی سلامت با ویژه برنامه«عشق کتاب» از نمایشگاه با مخاطبان همراه خواهد بود. این برنامه با هدف معرفی كتاب‌های حوزه های مختلف به ویژه سلامت، گفت وگو با نویسندگان، مترجمان، ناشران و اهل قلم پخش می‌شود. آیتم "پی رنگ" با بیان طرح و موضوع روز برنامه با توجه به نامگذاری روز روی آنتن می رود و آیتم "پندار" گفت وگوهای کارشناسان درباره تاثیر و بررسی مطالعه از ابعاد گوناگون است. از دیگر آیتم های این برنامه می توان به "شیرازه" اشاره کرد که در گفت وگو با نویسنده ها و مولفان حوزه سلامت تهیه می شود. آیتم "قصه گوهر"در حوزه واژه شناسی و تبارشناسی است. این برنامه شامل بخش های متنوع دیگری است.

رادیو ورزش؛ سکوی دانش 

ویژه برنامه«سکوی دانش» رادیو ورزش ضمن خوانش عناوین مطبوعات ورزشی به صورت روزانه به معرفی کتاب‌های جدید در حوزه ورزش می پردازد. گفت وگو با ناشران و نویسنده‌های کتاب های ورزشی از دیگر بخش‌های این برنامه است.‌

آیتم ویژه برنامه سکوی دانش درباره سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشور است که به صورت طنز به این موضوع پرداخته خواهد شد. رادیو ورزش برنامه سکوی دانش را از  از ساعت 14 تا 15 تقدیم مخاطبان می کند.

رادیو نمایش؛ استودیو هشت یار مهربان

رادیو نمایش در ایام نمایشگاه کتاب ویژه برنامه «استودیو هشت یار مهربان» را به روی آنتن می برد. این برنامه ساعت 18 و 15 دقیقه به صورت زنده در رادیو نمایش از محوطه نمایشگاه کتاب پخش می شود که در آن با نویسندگان و ناشران ارتباط حضوری و مستقیم برقرار شده و به اطلاع رسانی درباره نمایشگاه کتاب می پردازد.

رادیو پیام؛ آگاهی از آخرین رویدادها

ویژه برنامه نمایشگاه کتاب از رادیو پیام با آگاهی از آخرین رویدادهای نمایشگاه بین المللی کتاب، روزی یکبار به صورت شناور پخش می شود.

دیگر خبرها

  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد فقه و نهضت علمی اسلامی است
  • امام صادق (ع) حافظ آثار رسول الله برای جهان اسلام بوده است
  • حج، رزمایش قدرت اسلام در مقابل کفر جهانی است
  • جغرافیای لایک‌ها و دیس لایک‌ها
  • انقلاب اسلامی پایگاه حفظ دین اسلام است
  • در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است
  • در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است.
  • مدیران موفق استان بوشهر در اجرای قوانین تشویق شوند
  • بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است