Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج تحقیقاتی فاش کرد، ارزش فروش تسلیحات انگلیس به ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان در پنج سال گذشته میلادی ۴۵ درصد افزایش داشته است؛ این اقدام با چشم‌پوشی از معاهده بین‌المللی فروش تسلیحات صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، دولت‌های پیشین انگلیس به دنبال "معاهده تجارت تسلیحاتی" بوده‌اند تا تجارت جهانی تسلیحات را منظم‌ کنند و چنین پیمانی در پایان ۲۰۱۴ اجرایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بر اساس تحقیقات موسسه آکسفام، از ژانویه ۲۰۱۵، تسلیحات انگلیسی به ارزش ۶.۴ میلیارد پوند به عربستان، امارات و سایر شرکای ائتلاف عربی حاضر در جنگ یمن فروخته شده است. این حجم از فروش را می‌توان با فروش تسلیحات انگلیسی به ارزش ۴.۴ میلیارد پوند به همین هشت کشور در بازه پنج ساله تا دسامبر ۲۰۱۴ مقایسه کرد.

روث تانر، رئیس کمپین‌های بشردوستانه آکسفام گفت: این افزایش فروش را باید لکه ننگی برای ما دانست. یمنی‌هایی که از خانه و کاشانه خود می‌گریزند و بدون غذا و آب هستند با بیماری‌های واگیردار روبرو هستند، به پایان جنگ در یمن و شانسی برای احیای زندگی خود نیاز دارند.

ائتلاف عربی در جنگ یمن دخیل است که باعث کشته شدن بیش از ۱۲ هزر غیرنظامی شده است. در ژوئن ۲۰۱۹، دولت انگلیس فروش سلاح به عربستان و شرکایش را پس از آن تعلیق کرد که دادگاه تجدیدنظر متوجه شد فروش تسلیحات بدون ارزیابی به این مساله صورت گرفته که آیا این ائتلاف قوانین بین‌المللی را نقض کرده است یا خیر. قضات دادگاه متوجه شدند که تصمیم برای ادامه فروش سلاح برای استفاده در جنگ یمن غیرقانونی و غیرمنطقی است.

اندرو اسمیت، از کمپین مقابله با تجارت تسلیحات گفت: بمباران یمن توسط ائتلاف عربی باعث کشته شدن ده ها هزار تن و ایجاد بدترین بحران بشری در جهان شده و هیچ کاری برای توقف فروش سلاح انجام نشده است. دولت انگلیس نقش محوری در حمایت از نابودی یمن دارد و در آن همدست است.

از ۶.۴ میلیارد پوند فروش سلاح به ائتلاف عربی از ۲۰۱۵، سه میلیارد پوند آن برای جنگنده‌ها، هلی‌کوپترها و پهپادها و ۲.۶ میلیارد پوند هم برای آیتم‌هایی چون نارنجک، بمب و موشک بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: یمن ائتلاف سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۹۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد

هند طی ماه میلادی گذشته، نفت بیشتری از روسیه و نفت کمتری از عراق و عربستان سعودی وارد کرد.

به گزارش ایسنا، پالایشگاه‌های هندی از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ که باعث شد غرب، مسکو را هدف تحریم‌های گسترده‌ای قرار دهد، مشتری نفت روسیه شده اند. آمارهای مقدماتی نشان داد روسیه در آوریل، بزرگترین صادرکننده نفت به هند ماند و پس از آن، کشورهای عراق و عربستان سعودی در رتبه دوم و سوم ایستادند.

هند که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، خرید نفت را در آوریل نسبت به ماههای قبل، ۱۳ تا ۱۷ درصد افزایش داد. واردات نفت هند از عراق، به میزان ۲۰ تا ۲۳ درصد کاهش یافت.

طبق آمار شرکت مالی LSEG، انتظار می‌رود واردات نفت از روسیه به هند در ماه مه، به ۱.۱ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

تحلیل رویترز با استفاده از آمار رصد نفتکش، نشان داد در سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ که در ۳۱ مارس به پایان رسید، سهم نفت خاورمیانه از کل واردات نفت به هند به ۴۶ درصد رسید که پایین‌ترین رکورد از سال ۲۰۰۲-۲۰۰۱ است و در مقایسه با ۵۵ درصد سهم نفت خاورمیانه در سال مالی قبلی، کمتر است. علت اصلی این کاهش، افزایش خرید نفت از روسیه بوده است که به تنهایی، در حدود ۳۵ درصد از کل واردات نفت به هند در سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۳، سهم داشت.

بر اساس گزارش رویترز، نفت روسیه به دلیل این که با تخفیف عرضه می‌شود، ارزان‌تر از گریدهای نفتی مشابه در آسیاست اما گفته می‌شود پالایشگاه‌های هندی حاضر نیستند نفت روسیه را که با نفتکش‌های شرکت سوفکامفلوت حمل شده است، دریافت کنند زیرا نگران نقض تحریم‌های آمریکا علیه روسیه هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چراغ سبز انگلیس برای حمله به خاک روسیه؛ وعده کامرون به زلنسکی!
  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • واکنش کرملین به اظهارات خطرناک کامرون در مورد حمله به روسیه با سلاح‌های انگلیسی
  • چراغ سبز لندن به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با اسرائیل
  • حمله‌های ائتلاف متجاوز آمریکا و انگلیس علیه فرودگاه «الحدیده» یمن
  • از دجله تا راین!/کدام کشور اروپایی رکورددار تجهیز صدام به تسلیحات شیمیایی بود؟
  • روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد
  • شایع‌ترین علت پیوند کبد در ایران
  • ائتلاف متجاوز آمریکا و انگلیس شمال یمن را بمباران کرد