Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان رئیس مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی (آزفا) از راه‌اندازی یک مرکز آموزش زبان فارسی در بصره خبر داد و گفت: هدف از راه‌اندازی این مرکز، افزایش ارتباط دانشگاه شهید چمران با دانشگاه‌های بصره است.

داوود پورمظفری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی (آزفا) یکی از حلقه‌های پروژه بین‌المللی‌ سازی دانشگاه شهید چمران اهواز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای ورود دانشگاه به مناسبات بین‌المللی، ساختاری تعریف شده وجود دارد که هدف آن نیز جذب دانشجویان بین‌المللی است.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، همه دانشگاه‌ها را موظف کرده لست تا به دانشجویان خارجی، زبان فارسی را آموزش دهند. بنابراین این مرکز با  هدف آموزش زبان فارسی تاسیس شده است که تنها مرکز رسمی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در خوزستان است.

رئیس مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی (آزفا) بیان کرد: مرکز آزفا از سال 1394 در دانشگاه تاسیس شد و در پایان سال 96 با گرفتن مجوز رسمی  فعالیت خود را رسما آغاز کرد. از سال 96 تا امروز نیز بیش از 200 دانشجو خارجی از کشورهای جهموری چک، سوریه و عراق در این مرکز تحصیل کردند.

پورمظفری  با بیان این‌که برنامه‌هایی برای ارتقا کمی و کیفی آموزش زبان فارسی در دستور کار داریم، گفت: در این راستا یک شعبه برون‌مرزی آموزش زبان فارسی را در بصره راه‌اندازی کردیم که فعالیت خود را اخیرا آغاز کرده است. هدف از راه‌اندازی این مرکز نیز افزایش ارتباط علمی با دانشگاه‌های بصره است.

وی ادامه داد: این مرکز با توجه به نزدیکی به کشورهای عربی، باید تبدیل به یک برند آموزش زبان فارسی به کشورهای مجوار باشد. در این راستا منابع آموزشی جدید نیز تالیف شدند. برنامه بلند مدت دانشگاه برای افزایش ارتباط با دانشگاه‌های خارجی این است که  با مراکز ایران‌شناسی اروپایی ارتباط برقرار کند. همچنین با یک دانشگاه اروپایی در ارتباط هستیم و دومین گروه از دانشجویان خود را بهمن ماه به دانشگاه خواهند فرستاد.

رئیس مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی(آزفا) در پایان گفت: امیدواریم با افزایش کیفیت آموزش بتوانیم همکاری با مراکز اروپایی و منطقه را افزایش دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی علمی و آموزشی خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۰۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی شیوا، عضو هیئت‌علمی گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در یک گفگوی تلفنی در مورد چگونگی افزایش توان زبان فارسی در ساحت توانمندسازی گنجینه واژگانی گفت: برنامه‌ریزی زبانی یك برنامه‌ریزی سنجیده علمی، حساب شده برای حال و آینده زبان بر اساس داشته‌های زبان است.

او افزود: برای برنامه‌ریزی زبانی باید همپای دانش‌های روز و در حد توان و یا بیشتر باید واژه‌سازی و واژه‌گزینی انجام شود و علم روز را به زبان خودمان بیاموزیم.

شیوا با بیان اینكه توانایی زبان فارسی امروز در گرو این است كه زبان فارسی زبان علم باقی بماند یا اگر كاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد برطرف شود تصریح كرد: جلوه‌گاه این برای برنامه‌ریزی زبانی می‌تواند در نهادهایی مانند فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشد.

عضو هیئت‌علمی گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: اگر زبان فارسی بتواند از عهده تعبیر و اصطلاح‌گزینی برای واژه‌های تخصصی در هر زمینه‌ای برآید می‌توان به ماندگاری درازمدت آن کاملاً امیدوار بود.

*** رخنه زبان بیگانه، زبان را از پویایی باز می‌دارد

وی با اشاره به اینكه امروزه در حوزه علوم جدید بسیاری از اصطلاحات و واژگان وارد زبان فارسی شده است بیان داشت: اگر دروازه‌های زبان را به حال خود رها كنیم و به روی زبان بیگانه گشوده باشد به مرور واژگان بیگانه چنان در زبان رخنه می‌كند كه زبان را از پویایی باز می‌دارد و به وابستگی عادت می‌دهد.

شیوا اذعان داشت: واژه‌سازی یكی از مهم‌ترین اركان در برنامه‌ریزی زبانی است و باعث می‌شود ‌شان زبان حفظ شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آموزش زبان فارسی در ارمنستان موجب تقویت تعاملات دو کشور می‌شود
  • توسعه ظرفیتهای آموزش زبان فارسی در جمهوری خودمختارنخجوان
  • تعیین تکلیف اردوگاه دانش‌آموزی شهید چمران پس از ۱۸ سال
  • تصویب راه‌اندازی دانشکده خانواده در دانشگاه‌های شهید بهشتی و شریف همچنین تهران
  • دو عضو هیات ‌علمی‌ دانشگاه شهید چمران اهواز در جمع استادان نمونه کشوری
  • اقدامات خشن دولت آمریکا برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد حقوق بشر است
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • سرآمدان آموزشی ‌دانشگاه‌ شهید چمران اهواز تجلیل می‌شوند
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند