Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام صادق (ع) می فرماید:اگر شما دلی را شکستید نمی توانید جبران آن دل شکستگی را کنید اگر همه ی دنیا را به او بدهید.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، شاید شما هم جزء انسان‌های دل شکسته‌ای باشید که دیگران با بی‌رحمی تمام شما را آزرده‌خاطر کرده‌اند  و یا جزء آن دسته افرادی باشید که خودتان چنین کاری را با دیگران کرده‌اید اما، آیا از لحاظ پزشکی این موضوع صحت دارد؟

امروز خبرگزاری آنا قصد دارد به بررسی شکسته شدن دل در علم پزشکی بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شكستن دل انسان در روایات

شكستن دل انسان مومن كه به تعبیر روایات، احترام او از كعبه بیشتر است، دارای آثار وضعی و جانبی فراوانی است و باید بدانید، زمانی که یک دل شكست دیگر به سادگی التیام نمی یابد و جبران آن دشوار است.

عنوان "شکستن دل دیگران" عنوانی کلی است که می تواند بر اثر اتفاقات مختلفی به وجود آید؛ و به همین دلیل نباید به دنبال حکمی کلی در مورد آن، چه در قرآن و چه در روایات بود.

بیشتر بخوانید: غذایی که می‌خوریم چه تأثیری بر بدنمان می‌گذارد؟ ۱۴ فایده گریه‌کردن برای انسان‌ها صورت انسان تحت تاثیر احساسات مختلف تغییر رنگ می‌دهد تاثیر ژن‌ها بر توانایی ذهن‌خوانی احساسات از طریق ژن منتقل نمی‌شوند

به عنوان مثال، اگر فردی به دلیل نصیحتی مشفقانه به او که در راستای امر به معروف و نهی از منکر انجام شده است، دل شکسته شود، نمی توان دل شکستگی او را نشانی از نامناسب بودن رفتار آمر به معروف و ناهی از منکر دانست، اما در طرف مقابل، موارد بسیاری وجود دارند که به ناحق، باعث دل شکستگی دیگران می شوند.

انسان چطور دل دیگران را می شکند؟

آیات بسیاری در قرآن کریم وجود دارد که به این موارد اشاره کرده و در واقع، به ریشه و دلیل آزرده خاطر شدن دیگران پرداخته و توصیه هایی در این زمینه ارائه فرموده اند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

الف. برخی آنچه از آنها نهی شده است:


1. مسخره کردن دیگران:

یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ أَنْ یکُونُوا خَیراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ أَنْ یکُنَّ خَیراً مِنْهُن‏

اى افراد با ایمان! گروهى از مردان شما گروهی دیگر را مسخره نکنند، شاید آن مسخره‏شدگان بهتر از آنها باشند و گروهى از زنان شما نیز دیگران را مسخره کند، شاید آن مسخره‌‏شدگان بهتر از آنها باشند.

2. عیب جویی:

وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُم‏"

به عیب جویی از یکدیگر مپردازید.

3. یکدیگر را با نام زشت خواندن:

وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقاب‏

با نامهای زشت، یکدیگر را مورد خطاب قرار ندهید.

4. روی از دیگران برگرداندن:

وَ لا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاس‏

با بی اعتنایی از مردم رو مگردان.

5. با تکبر و غرور راه رفتن:

لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحا

هنگام راه رفتن، باد نخوت بر گلو مینداز!

6. سر از کار دیگران در آوردن و غیبت کردن:

وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضا

به دنبال سر درآوردن از کار دیگران نبوده و غیبت نکنید.

ب. برخی آنچه بدانها فرمان داده شده است:

1. رعایت اخلاق خانوادگی:

وَ أْتَمِرُوا بَینَکُمْ بِمَعْرُوف

در زندگی خانوادگی با یکدیگر با خوبی و خوشی رفتار کنید.

2. با مردم به نیکی سخن گفتن:

قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنا

با مردم به نیکی سخن گویید.

گناه شکستن دل

از نظر پیامبر صلی الله علیه و آله اذیت و آزار و مومن برابر با اذیت و آزار رسول خدا صلی الله علیه و آله برابر با اذیت خداوند است که چنین شخصی در تمامی کتب آسمانی و الهی از تورات و انجیل و زبور و قرآن، انسانی ملعون است.

برخی از افراد با کارهای خود دل مومنان را به درد می آورند و آنان را غمناک و اندوهگین می سازند، این افراد حتی اگر همه دنیا را برای شاد کردن وی به او هدیه دهند و آن را کفاره ی آن قرار دهند، این کار نمی تواند کفاره زشتی عمل دل شکستن مومن باشد و شخص آزار دهنده گمان نکند که با این کارش پاداشی می برد زیرا اندوهی که در دل مومنی انداخته و حزن و اندوهی که در یک لحظه بر جانش نشانده است، هیچ چیز نمی تواند آن را از بین ببرد این است که گفته اند انسان نباید کاری کند که دلی غمناک گردد که هیچ چیزی نمی تواند کفاره آن باشد.

پیامبر گرامی (ص) می فرماید: هر که مومنی را غمگین کند، آن گاه دنیا را به او بدهد، این بخشش کفاره عمل او نخواهد بود و برای او پاداشی به دنبال نخواهد داشت.

امام صادق (ع) می فرماید:اگر شما دلی را شکستید نمی توانید جبران آن دل شکستگی را کنید اگر همه ی دنیا را به او بدهید.

می‌توان از این منظر نیز به این موضوع نگاه کرد که اگر کسی لیوان قیمتی را بشکند ، می تواند آنرا بچسباند که حتی مشخص هم نشود اما باز این مثل لیوان سالم نمی شود.

اگر ما دل کسی را شکستیم باید از طرف دلجویی کنیم و طرف هم ما را ببخشد و خدا هم توبه ما را بپذیرد. ریشه ی این دل شکستن ها خودخواهی است، بدین معنا که فرد فکر میکند که از دیگری بالاتر است و به من های درونش توجه می کند.

رسول خدا (ص) فرمودند: من احزن مومنا ثم اعطاه الدنیا، لم یکن ذلک کفارته و لم یوجر علیه؛ کسی که مومنی را اندوهگین سازد، آن گاه دنیا را به او ببخشد، این بخشش، گناه او را جبران نمی کند و پاداشی هم ندارد.)، آزردن دل دیگران کفاره ندارد ، برخلاف بسیاری از گناهان که قابل جبران است، آزردن دل دیگران چنین نیست.

اگر کسی مال دیگری را به ستم از میان برده باشد یا آن را تصرف کرده باشد، با بازگرداندن آن و جبران خسارت مادی و معنوی، پیامدهای آن گناه از میان خواهد رفت، ولی شکستن دل دیگران چنین نیست.

شکستن دل، قابل جبران نیست، چون ترمیم دل شکسته ممکن نیست و بازیافت آن نشاید. به سبوی شکسته بندزده بنگرید، اگر چه به ظاهر به حال نخست خود بازگشته است، ولی اگر صدا شناس باشید و به صدایش گوش فرا دهید، خواهید دید که صدایش کاملا تغییر کرده است.

هرگز دلی را نیازارید که عالم آزرده می شوید. مگر نه این است که دل بندگان خدا، حرم و خانه ی اوست؟! تعدی و تجاوز به خانه ی خدا دور از خرد است، زیرا تجاوز به خانه، رنجش صاحب خانه را به دنبال دارد. صاحب خانه یا محبوب است و یا منتقم، کجاست خردمندی که با محبوب در آویزد یا با منتقم قهار بستیزد؟!!

امام رضا (ع) از پیامبر (ص) نقل می کنند:آن گاه که بدون حق مومنی را برنجاند ، مانند این است که خانه کعبه و بیت المعمور را ده بار ویران کرده باشد و مثل این است که هزار ملک از ملائکه مقرب الهی را به قتل رسانده باشد.

چنین کسی در واقع حرم حقیقی خدا را ویران کرده است. چنین کسی به آزار کسی پرداخته است که قبله ی همه عالم و مسجود آسمانیان است.

شکستن دل در علم پزشکی

علم پزشکی ثابت کرده است که شکستن دل واقعیت است .

یعنی وقتی دل کسی میشکند در قلب اتفاقی می افتد ، مثل یک خون ریزی کوچک یا یک جراحت که حتی می تواند منجر به سکته قلبی شود .

"آلکساندر لیون" متخصص قلب و عروق می گوید سندروم قلب شکسته عامل 2 درصد از 300 هزار حمله قلبی است که سالانه در بریتانیا رخ می دهد.

مطالعات به پزشکان کمک می کند تا با دقتی بالا سندروم قلب شکسته را تشخیص دهند، به این شکل می توانند میزان رواج ابتلا به این سندروم را تعیین کنند.

ابتدا افزایش شدید آدرنالین عامل ابتلا به این سندروم شناخته می شد، رویدادی که می تواند در اثر وقوع حادثه ای خوب یا بد رخ دهد. بر خلاف یک حمله قلبی که در اثر انسداد یکی از شریانهای قلبی رخ می دهد، در سندروم قلب شکسته هیچ شریانی مسدود نمی شود.

در عوض پزشکان بر این باورند که افزایش شدید آدرنالین باعث فلج موقت بطن پایینی قلب شده و به این شکل به حفره بالایی فشار بیشتری وارد می شود و به این شکل نشانه های معمول حمله قلبی مشاهده می شوند و به علاوه شکل ظاهری حفره های پایینی قلب نیز تغییر پیدا می کند.

بر اساس گزارش دیسکاوری، تحقیقات پیشین نشان داده اند که ابتلا به این سندروم در میان زنان بیشتر از مردان است. با این همه به نظر می آید زنان بهتر از مردان می توانند از تاثیرات افزایش شدید آدرنالینی جان به در ببرند و احتمال مرگ مردها در اثر این رویداد بیشتر از زنان است.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: روانشناسی شکستن دل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۱۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) وزش باد شدید باعث شکستن درختان این شهر شد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سن مناسب برای فرزندآوری؛ از تصویر تا واقعیت
  • پلمب مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل/متهم به مراجع قضایی معرفی شد
  • پلمب مرکز غیرمحاز مامایی در اردبیل/متهم به مراجع قضایی معرفی شد
  • مهرو موم محل غیرمجاز مامایی در اردبیل
  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد
  • خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند
  • پلمب یک مرکز غیر مجاز خدمات زیبایی در سمنان
  • خانواده نخستین خاستگاه پرورش عزت نفس در افراد است
  • (ویدیو) وزش باد شدید باعث شکستن درختان این شهر شد
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه