Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت راه آهن شمال کشور مستقر در مازندران از افزایش ۱۸ درصدی تعداد مسافرانی که از طریق قطارهای محلی یا همان ریل باس برای تردد بین شهری استفاده می کنند خبر داد و اعلام کرد که پس از افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین، تعداد افرادی که از این وسیله حمل و نقل عمومی استفاده می کنند به نسبت گذشته رشد داشته است.

راه آهن شمال به عنوان بخشی از خطوط ریلی سراسری از سال ۱۳۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد که از نظر قدمت جز شبکه ریلی قدیمی کشور به شمار می رود  که طول مسیر این خطوط ۳۷۰ کیلومتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مسیر این خط راه آهن کشور ۲۲ ایستگاه وجود دارد که با توقف در این ایستگاهها جابجایی مسافران در این ایستگاهها انجام می شود.

مدیرکل راه آهن شمال روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پیشتر و از سالهای قبل جابجایی مسافران از تهران به گرگان و سمنان به گرگان از طریق این خطوط ریلی انجام می شد و از حدود چهار سال قبل با استفاده از چهار قطار محلی یا همان ریل باس سعی شده تا از این ظرفیت برای جایجایی مسافران بین شهری استان های مازندران و گلستان استفاده شود.  

خدایار طالبی افزود: روزانه هشت رام ریل باس در مسیر ۲۱۰ کیلومتری پل سفید تا گرگان و بالعکس تردد می کنند که هر یک از این ریل باس ها با داشتن ۳۲۰ صندلی، ظرفیت جابجایی این تعداد مسافر در هر ساعت حرکت را دارند و در هر یک از ایستگاهها مسافران را سوار و پیاده می کنند.

شرکت راه آهن، ریل باس را به قطارهای خودکِشنده ای اطلاق می کند که از نظر امکانات سرمایشی  و گرمایشی، دارا بودن عایق های صوتی، ایمنی و راحتی جز قطارهای بروز در جهان محسوب می کند که در صورت بوجود آمدن مشکلی در این نوع قطارها قابلیت تعمیر به سرعت در آنها وجود دارد.

پیش از این و سالها قبل قطارها به صورت اتوبوسی و قدیمی در خطوط راه آهن شمال تردد می کردند که از نظر کیفیت و ارائه خدمات وضعیت مطلوبی را نداشت.

مدیرکل راه آهن شمال گفت : با وجود اینکه این ظرفیت حمل و نقل عمومی در استان مازندران وجود داشت اما گاها واگن های این قطارها خالی از مسافر و یا با تعداد مسافران کمتری در مسیر تردد می کردند که این وضعیت برای شرکت هم به صرفه نبود.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین باعث شد تا افراد بیشتری از قطار برای تردد بین شهری استفاده بکنند، ادامه داد : به طوریکه در مقایسه آمارها نشان می دهدحدود ۱۸ درصد تعداد مسافران بعد از افزایش قیمت بنزین رشد یافته  است.

به گفته طالبی، تا پیش از افزایش قیمت بنزین، ماهانه ۶۲ هزار نفر از طریق ریل باس شمال کشور جابجا می شدند و این رقم در یک ماه اخیر و بعد از افزایش سهمیه بندی بنزین به ۷۳ هزار نفر افزایش یافته است.

وی این افزایش تعداد مسافران را ناشی از سهمیه بندی بنزین دانست و گفت : با توجه به گرانی، مردم که غالبا کارمندان، کارگران و دانشجویان هستند بیشتر از قطارهای محلی برای تردد بین شهری خود استفاده می کنند.

مدیر کل راه آهن شمال پیش بینی کرد : سال آینده بر تعداد افرادی که از ریل باس برای تردد بین شهری استفاده بکنند، افزوده شود.

وی گفت : با وجود این شرایط بدلیل تک خطه بودن ریل راه آهن شمال امکان اضافه کردن رام های جدید ریل باس وجود ندارد و احتمال دارد در مواقع ضروری ریل باس امداد را برای جابجایی مسافران به خدمت بگیریم.

طالبی همچنین از جابجایی بیش از ۲ و نیم میلیون تن بار در هر ماه به عنوان بخش دیگری از استفاده ظرفیت های راه آهن شمال در مازندران نام برد.

برچسب‌ها راه آهن مازندران حمل و نقل مسافری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: راه آهن مازندران حمل و نقل مسافری راه آهن مازندران حمل و نقل مسافری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۴۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت های ترافیکی پایان هفته در جاده های شمالی کشور

به گزارش جام جم آنلاین، سرهنگ احمد شیرانی در گفت‌وگو با مهر محدودیت های ترافیکی پایان هفته اعلام کرد و گفت: تردد موتورسیکلت از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت الی ساعت ۶ بامداد یکشنبه ۱۶ اردیبشهت ۱۴۰۳، از محورهای کرج-چالوس، هراز، فیروزکوه و محور تهران- سمنان- مشهد و بالعکس ممنوع است.

وی افزود: تردد موتور سیکلت های انتظامی و امدادی برای انجام ماموریت های ضروری در مسیر مجاز جریان ترافیک بلامانع خواهد بود.

سرهنگ شیرانی در خصوص تردد در محور کرج-چالوس گفت: تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت از محور کرج- چالوس کماکان ممنوع است.

وی با اشاره به اعمال محدودیت تردد شمال به جنوب گفت: محدودیت قطعی تردد در روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت برای انواع وسایل نقلیه از ساعت ۰۸:۳۰ از مرزن آباد به سمت تهران انسداد به صورت کامل اعمال می شود. (شمال به جنوب)

رییس مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور فراجا ادامه داد: از ساعت ۱۰:۳۰ ابتدای پل زنگوله (انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) یکطرفه اعمال می شود و از ساعت ۲۴ یکطرفه اتمام یافته و از پل زنگوله تا مرزن آباد مسیر دو طرفه می شود.

وی گفت: پیش بینی محدودیت تردد در صورت پر حجم بودن ترافیک: از ساعت ۱۰ از مرزن آباد به سمت تهران انسداد به صورت کامل اعمال می شود. (شمال به جنوب) و از ساعت ۱۲ از ابتدای پل زنگوله (انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) یکطرفه اعمال می شود و همچنین از ساعت ۲۴ یکطرفه اتمام یافته و از پل زنگوله تا مرزن آباد مسیر دو طرفه می شود.

وی درباره اعمال محدودیت تردد جنوب به شما گفت: محدودیت قطعی تردد در روز شنبه ۱۵ اردیبهشت برای انواع وسایل نقلیه از ساعت ۰۸:۳۰ از ابتدای آزادراه تهران-شمال اعمال محدودیت تردد به مقصد چالوس انجام می شود. و از ساعت ۰۹:۳۰ از ابتدای پل زنگوله (انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) ممنوعیت اعمال می شود.

سرهنگ شیرانی ادامه داد: از ساعت ۱۱:۳۰ از مرزن آباد به سمت تهران یکطرفه اعمال می شود. (شمال به جنوب) و از ساعت ۲۴ طرح اتمام یافته و از پل زنگوله تا مرزن آباد مسیر دو طرفه می گردد.

رییس مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور فراجا گفت: تردد از مسیر جاده قدیم کرج-چالوس تا محدوده تونل کندوان برای ساکنین و افراد محلی آزاد بوده، ولی تردد خودروهایی که قصد عزیمت به چالوس در روز های اعمال محدودیت جنوب به شمال را دارند از ساعت ۷ از میدان امیرکبیر به سمت چالوس ممنوع است.

وی با در خصوص پیش بینی محدودیت تردد در صورت پرحجم بودن ترافیک گفت: روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ممنوعیت تردد برای انواع وسایل نقیله از ساعت ۱۱ از ابتدای آزادراه تهران-شمال اعمال محدودیت تردد به مقصد چالوس انجام می شود از ساعت ۱۲ از ابتدای پل زنگوله (انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) ممنوعیت تردد اعمال می شود.

وی ادامه داد: از ساعت ۱۴ از مرزن آباد به سمت تهران یکطرفه (شمال به جنوب) و از ساعت ۲۴ طرح اتمام یافته و از پل زنگوله تا مرزن آباد مسیر دو طرفه می شود.

سرهنگ شیرانی گفت: از مسیر جاده قدیم کرج-چالوس تا محدوده تونل کندوان برای ساکنین و افراد محلی آزاد بوده، ولی تردد خودروها از میدان امیرکبیر به سمت چالوس ممنوع است.

وی درباره محدودیت تردد در محور هراز گفت: تردد انواع تریلردر محور هراز همچنان ممنوع وتردد انواع کامیون ها وکامیونت ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۶ بامداد چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت الی ساعت ۲ بامداد یکشنبه ۱۶ اردیبهشت از رودهن به آمل و بالعکس ممنوع است.

رییس مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور فراجا ادامه داد: در صورت افزایش حجم ترافیک و صلاحدید مامورین پلیس راه محدودیت یکطرفه مقطعی از روز چهارشنبه تاریخ ۱۲ اردیبهشت الی روز شنبه تاریخ ۱۵ اردیبهشت به صورت رفت و برگشت از محدوده پلور تا پلیس راه لاریجان و بالعکس انجام خواهد شد.

وی درخصوص تردد در محور قدیم رشت-قزوین و بالعکس گفت: تردد انواع تریلرها کامیون ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۷ الی ۲۴ پنجشنبه و جمعه در محور فوق ممنوع است. همچنین در محور آستارا اردبیل و بالعکس تردد انواع تریلرها کامیون ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۷ الی ۲۴ پنجشنبه و جمعه تاریخ های در محور فوق ممنوع است.

دیگر خبرها

  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی در مازندران
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته
  • حل مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های شمالی کشور
  • شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران
  • محدودیت های ترافیکی پایان هفته در جاده های شمالی کشور
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • توقف اعزام قطار‌های تندروی خط ۵ مترو تهران در عصر امروز
  • هشدار به مسافران شمال؛ این جاده ۳ روز مسدود است