Web Analytics Made Easy - Statcounter

تماشاخانه سیار کانون یا پیک امید که تا پیش از این فعالیت‌هایی همچون نمایش فیلم، نمایش‌های عروسکی، قصه‌گویی، کتاب‌خوانی، شعرخوانی و... را در سفر به استان‌ها، شهرها و روستاهای کم‌برخوردار انجام می‌داد، به مناسبت پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی به بازی‌خانه مجهز شد. این بازی‌خانه شامل بازی‌های دیجیتالی، گروهی و رومیزی است و برای اولین بار در سفر تماشاخانه سیار کانون به هفت شهر از شهرهای استان سیستان و بلوچستان رونمایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه‌های فرهنگی تماشاخانه سیار کانون در سفر هشت روزه از روز شنبه هفتم تا روز یک‌شنبه (پانزدهم دی) به استان سیستان و بلوچستان در دو بخش صورت می‌گیرد. در برنامه صبح، مسابقات دانش‌آموزی در حوزه بازی‌های دیجیتالی، گروهی رومیزی انجام می‌شود و در برنامه شب، فیلم‌ها و انیمیشن‌های تازه کانون از جمله گرگم و گله می‌برم امیرهوشنگ معین، زری زری کاکل زری مهین جواهریان و ضربه فنی غلامرضا رمضانی به همراه انیمیشن سینمایی آخرین داستان به کارگردانی اشکان رهگذر برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌هایشان به نمایش درمی‌آید. پس از نمایش این فیلم‌ها و انیمیشن‌ها مسابقه‌هایی با موضوع شاهنامه برای بچه‌ها برگزار می‌شود که برندگان این مسابقه جوایز خود را دریافت می‌کنند.

زابل، زاهدان، بنجار، خاش، ایرانشهر، نیکشهر و چابهار از شهرهای استان سیستان و بلوچستان هستند که تماشاخانه سیار کانون در آن‌ها توقف خواهد داشت و با برنامه‌ریزی کانون، کودکان و نوجوانان ساکن روستاها و حاشیه‌نشینان این هفت شهر نیز از این برنامه‌ها بهره‌مند خواهند شد. این فعالیت‌ها با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و موسسه مهر گیتی برگزار می‌شود. تماشاخانه سیار کانون از سال ۱۳۵۱ تاکنون فعالیت‌های‌ فرهنگی در مناطق کم‌برخوردار کشور انجام می‌دهد.

تحقیق و پژوهش، نیاز اصلی رونق تولید داخلی اسباب‌بازی

مسئول کمیته‌ علمی پنجمین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی معتقد است که اسباب‎بازی یک محصول و پدیده‎ فرهنگی است و در چارچوب صنایع فرهنگی جا دارد و به همین دلیل برخلاف بسیاری از پدیده‎ها و تولیدات صنعتی که به شکلی غیراصولی و بدون تحقیق و پژوهش برای جامعه‎ هدف ساخته و تولید می‎شوند، اسباب‎بازی‎ها به دلیل ارتباط مستقیم با زندگی حال و آینده‎ کودک، نیازمند به تحقیق و پژوهش در تمام مراحل از ایده و طراحی تا تولید و فروش هستند.

 بهنام زنگی، در آستانه برگزاری این رویداد ملی گفت: با اسباب‎بازی می‎توانیم الگوهای فرهنگی را ارائه کنیم، می‎توانیم آموزش دهیم، درمان کنیم، الگوها و هنجارهای اجتماعی را رواج دهیم و... به همین دلیل توجه به پژوهش و تحقیق، اصلی‌ترین قدم برای تولید اسباب‎بازی است و با توجه به شعار جشنواره، کودکان را برای جهان و زندگی واقعی آماده کنیم.

مدیر مسئول فصل‌نامه علمی پژوهشی پژوهش هنر افزود: ‌اگر به اهمیت موضوع پژوهش پی ببریم، در می‌یابیم برای تولید یک وسیله یا ابزار بازی کودک، بیش از هر فناوری و دانشی نیازمند بررسی‌های جامعه‌شناسی و آسیب‌شناسی هستیم تا خیال‌مان از وسیله‏ای که کودکان ما بخش بزرگی از زندگی خود را با آن می‏گذرانند، راحت باشد.

 به گفته‌ زنگی گاهی، نبودن یک وسیله و فناوری در اطراف ما به مراتب ضرر و زیان کمتری به همراه دارد تا اینکه به شکل نادرست در دسترس ما قرار داشته باشد.

این مسئول جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی درباره‌ برنامه‌های علمی رویداد ملی اسباب‌بازی توضیح داد و گفت: امسال سه نشست تخصصی برگزار خواهیم کرد که درباره‌ لزوم و اهمیت پژوهش در اسباب‎بازی است. در نشست اول اشاره خواهیم کرد که چرا لزوم پژوهش در ساخت اسباب‌بازی به عنوان یک صنعت مهم است. نشست دوم ما به ابعاد روان‌شناختی بازی و اسباب‎بازی می ‏پردازد که متخصصان با گرایش‎های مختلف در آن حضور خواهند داشت و نشست سوم به الگوهای ایرانی بازی و اسباب‌بازی خواهد پرداخت و هویت ایرانی و طراحی ایرانی در اسباب‎بازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وی همچنین درباره‌ بخش کارگاه‌ها و آموزش‌های گروهی هم گفت: در کنار این نشست‎ها، چهار کارگاه هم برگزار می‎شود که کارگاه اول با موضوع برندسازی، موفقیت در فروش و تبلیغات در صنعت اسباب‎بازی است، کارگاه دوم به بخش هویت ایرانی در عروسک و لباس عروسک می‎پردازد، کارگاه سوم، موضوع شخصیت‎پردازی و ساخت کاراکتر در اسباب‏بازی را مورد بررسی قرار می‏دهد و در کارگاه چهارم درباره‏ عروسک‎های بازآفرینی شده از مواد دور ریز صحبت خواهد شد.

زنگی افزود: با توجه به چند وجهی بودن ماهیت اسباب‎بازی‎ها ما تمرین‎های متفاوت فکری و جسمی داریم، مانند تمرین پرورش خلاقیت، تمرین پیدا کردن راه و شناسایی و تشخیص. هر بازی می‎تواند یک یا چند شاخص را در خود داشته باشد و کودک در فرایند بازی آن‎ها را تمرین کند.

 برای مثال در تمرین ساختن، بسیاری از اسباب‌بازی‎ها، عمل ساختن را برای کودک محقق می‏ کنند که م ی‏تواند بخش خلاقیت و نیاز به ساخت و خلق کردن در کودک را پرورش دهد تا اگر در زندگی واقعی در سنین نوجوانی و بزرگسالی نیاز به خلق چیزی داشت، بتواند با مراجعه کردن به آن بازی و به یادآوری فرایند حل مساله از آن ایده و خلاقیت الگوبرداری کند.

وی با ذکر مثالی دیگر به عنوان حل مساله گفت: بسیاری از اسباب‎بازی‎های ما قواعدی دارند که از طریق آن مساله‎ای را می‌شود حل کرد؛ بنابراین چگونگی حل یک مساله در جهان واقعی را با مراجعه به را‏ه‎حل‎های موجود فرا می‎گیرند. به صورت کلی برای هریک از فعالیت‎های ذهنی کودک، بازی یک اثربخشی خاص دارد که البته بازی‎های مناسب با سن آن‌ها و بازی‎های هنجارمند مد نظر است.

رونق تولید اسباب‌بازی

بهنام زنگی درباره‌ تاثیر جشنواره‏ ملی اسباب‏بازی بر رونق تولید داخلی گفت: اگر به اهمیت پژوهش در تولید اسباب‏بازی دقت داشته باشیم، متوجه می‎شویم که تاثیر جشنواره‎ اسباب‏بازی با برگزاری کارگاه‎ها، نشست‏ها و میزگردهایی که با حضور متخصصان هر حوزه برگزار می‌شود، چه‌قدر می‏تواند بر دانش افراد تاثیرگذار باشد.

مسئول کمیته علمی جشنواره ادامه داد: تلاش زیادی نکرده‌ایم که اسباب ‏بازی‏ ها و سرگرمی ‏های بومی خود را صنعتی کنیم. به همین دلیل اسباب‏‌بازی‌های ما بیشتر وارداتی شدند و میان بازی‏ های بومی ما و بازی‌های صنعتی که الان وجود دارد، گسست ایجاد شده است. طبیعی است وقتی یک صنعت در مرحله‎ ساخت، دنباله‌رو می‎شود در مرحله‎ تولید ایده نیز الگوبرداری می‏کند. این چیزی است که بر اساس پژوهش قابل حل است، یعنی اگر پیشینه ‏های اسباب‏ بازی را بررسی کنیم و در دستور کار قرار دهیم، می‏ توانیم نتیجه‏ مطلوبی بگیریم.

وی در پایان تاکید کرد: با برگزاری جشنواره و حضور مسئولان، دست‏اندرکاران صنعت اسباب‏ب ازی، تولیدکنندگان، طراحان و همه‏ کسانی که در این صنعت فعالیت می‏ کنند، فرصتی فراهم می‎شود که با همکاری و همفکری با هم بتوانند تولیدات داخلی را با کیفیت و بهداشت مناسب برای کودکان تولید کنند.

پنجمین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی از ۷ تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب در بخش‌های نمایشگاهی و کارگاهی و آموزشی میزبان عموم فعالان، علاقه‌مندان و خانواده‌هاست.

برچسب‌ها کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان جشنواره ملی اسباب‌بازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان جشنواره ملی اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان جشنواره ملی اسباب بازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۴۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۱۹۷۵ گلخانه کوچک مقیاس خانگی در راستای ایجاد اشتغال برای روستاییان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سعید نارویی اظهار داشت: با توجه به مشارکت مردم استان سیستان و بلوچستان در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی و در راستای ارتقای تولید، احداث و توسعه گلخانه‌های خانگی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: از سال 1402 تا امروز پنج هزار و 329 پرونده گلخانه خانگی یا کوچک مقیاس از طریق سامانه سماک در سطح استان مورد بررسی قرار گرفته  که منجر به صدور سه هزار و 354 مورد پروانه تاسیس گلخانه خانگی در سطح 98 هکتار شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد یک هزار و 975 گلخانه‌ خانگی در سطح 57 هکتار موفق به کسب پروانه بهره‌برداری شده و به چرخه تولید پیوسته‌اند. 

نارویی بیان کرد: کشت در محیط‌های بسته یا گلخانه، به دلیل مصرف آب کم و تولید بالا در واحد سطح، امروزه مورد توجه بوده و نقش بسزایی در اشتغال روستائیان دارد. گلخانه های خانگی یا کوچک مقیاس در سطح 90 تا 299 مترمربع احداث می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • پنجمین جشنواره فرهنگی و گردشگری سی ترمی در زهک برگزار شد
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد
  • محله‌های همدان میزبان تماشاخانه سیار
  • طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیلزده زرآباد آغاز شد
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل زده
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • کانون حل بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات جامعه، آموزش و پرورش است