Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-03@04:10:59 GMT

عجیب‌ترین پژوهش‌های سال ۲۰۱۹+ تصاویر

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۴۴۶۹۹

عجیب‌ترین پژوهش‌های سال ۲۰۱۹+ تصاویر

صراط:

در سال ۲۰۱۹ نیز مانند سال‌های گذشته، پژوهش‌های بسیاری انجام شدند که برخی از آنها موضوعات عجیب و جالبی داشتند.

به گزارش ایسنا گاهی اوقات، علم حقیقتا شگفت‌آور است و همین می‌تواند دلیل خوبی برای علاقه به آن باشد. رخدادهای عجیب علمی همواره علاقه افراد بسیاری را به خود جلب کرده و دلیلی برای پژوهش بیشتر بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان در پژوهش‌های خود به بررسی علوم ورای اتفاقات شگفت‌آوری پرداخته‌اند که در جهان رخ داده‌اند.

در این گزارش، به بررسی برخی از عجیب‌ترین پژوهش‌هایی می‌پردازیم که در سال ۲۰۱۹ انجام شده‌اند.

DNA یک هیولا

"هیولای لخ‌نس"(Loch Ness monster) که در بریتانیا به "نسی"(Nessie) نیز مشهور شده است، نام موجودی است که گمان می‌رود بیش از ۱۰۰۰ سال پیش در یکی از دریاچه‌های عمیق اسکاتلند موسوم به لخ‌نس می‌زیسته است. پژوهشی که در سال جاری انجام شد، نشان می‌دهد که لخ‌نس عاری از نشانه‌های DNA یک هیولا است.

متخصصان ژنتیک، بیش از ۲۵۰ نمونه موجود آبی را از این دریاچه بزرگ جمع‌آوری کردند و تکه‌های DNA هر کدام را مورد بررسی قرار دادند. آنها توانستند در این پژوهش، ردپای ژنتیکی بیش از سه هزار گونه ساکن در دریاچه لخ‌نس و اطراف آن را مورد بررسی قرار دادند که ماهی، گوزن، خوک، باکتری و انسان را شامل می‌شد اما شواهدی مبنی بر وجود خزندگان غول پیکر، دایناسورهای آبزی و ماهی‌های بسیار بزرگ که شاید به اشتباه، هیولای اسرارآمیز دریاچه نامیده شده‌اند، پیدا نکردند. در هر حال آنها مارماهی‌های فراوانی در دریاچه یافتند؛ بنابراین این امکان وجود دارد که نسی در واقع یک مارماهی بسیار بزرگ بوده باشد.

گیاهانی که سمندرها را می‌خورند!

یک گیاه شمالی موسوم به "ساراسنیا پورپورا"(sarracenia purpurea)، حشرات را شکار می‌کند و آنها را می‌خورد اما دانشمندان در اوایل سال جاری، نکات شگفت‌انگیزی در مورد این گیاه کشف کردند. آنها دریافتند که ساراسنیا پورپورا علاوه بر حشرات، سمندرها را نیز می‌خورد.

پژوهشگران از صدها گیاه گوشتخوار در اونتاریو نمونه‌برداری کردند و دریافتند که حدود ۲۰ درصد این گیاهان، حداقل یک سمندر جوان را در بردارند در حالی که بسیاری از گیاهان، چندین دوزیست را یک باره شکار می‌کنند. سمندرهای شکار شده، در مایع اسیدی درون گیاه غرق و طی ۱۰ روز تجزیه می‌شوند.

زبان هم مانند بینی بو می‌کشد

چشیدن و بوییدن می‌توانند بیش از حد تصور با هم در آمیخته شوند. دانشمندان در پژوهشی که در ماه آوریل سال جاری انجام شد، سلول‌های چشایی انسان را در معرض مولکول‌های عطر قرار دادند و دریافتند که سلول‌ها نسبت به بو همان واکنشی را نشان می‌دهند که سلول‌های بویایی بینی نشان می‌دهند.

هنگامی که یک مولکول عطر به یکی از سلول‌های چشایی برخورد می‌کند، به یک گیرنده روی سطح سلول متصل می‌شود. تعامل میان عطر و گیرنده در بدن، یک واکنش زنجیره‌ای را درون سلول راه اندازی می‌کند که موجب رسیدن پیام به مغز می‌شود.

درخت خون‌آشام!


در دل جنگل‌های نیوزیلند، درختی وجود دارد که به ریشه درخت‌های اطراف خود می‌چسبد و آب و مواد مغذی آنها را می‌مکد. دانشمندان هنگام جستجو در جنگل‌های نیوزیلند، به درختی برخوردند که با صدها درخت کائوری احاطه شده بود. آنها دریافتند که این درخت، آب و مواد مغذی باقیمانده در ریشه درختان همسایه را جذب می‌کند.

"سباستین لوزینگر"(Sebastian Leuzinger)، استادیار "دانشگاه آکلند"(University of Auckland) در بیانیه‌ای گفت: ما با این درختان به صورت انفرادی سر و کار نداریم، بلکه جنگل را به عنوان یک ابرارگانیسم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ساخت چاقو از مدفوع!

بسیاری از دانشمندان، با داستان اسکیمویی که طی یک طوفان گرفتار شد و سپس چاقویی را از مدفوع یخ زده خود ساخت تا با آن یک سگ را بکشد، آشنا هستند.

اگرچه این داستان در میان انسان‌شناسان شهرت زیادی دارد اما هیچ کدام از آنها تاکنون تلاش نکرده‌ بودند که چاقویی را از مدفوع یخ‌زده بسازند. در هر حال، امسال گروهی از پژوهشگران تلاش کردند تا این کار را انجام دهند.

"متین ارن"(Metin Eren)، پژوهشگر ارشد این پروژه، به مدت هشت روز از نوعی رژیم غذایی موسوم به "رژیم غذایی قطب شمال"(Arctic diet) پیروی کرد. پژوهشگران پس از این مرحله، مدفوع ارن را منجمد کردند و به آن شکل یک تیغه فلزی را بخشیدند اما هنگامی که تلاش کردند تا گوشت یک خوک را ببرند، چاقو رگه‌های قهوه‌ای رنگی را در اطراف گوشت باقی گذاشت و از عهده بریدن آن برنیامد. ارن در این باره گفت: این ایده که شخصی بتواند چاقویی را از مدفوع یخ‌زده خود بسازد، در آزمایش ثابت نمی‌شود.

صدایی که آب را تبخیر می‌کند!

اگر دانشمندان لیزرهای اشعه ایکس را به سوی جریان آب شلیک کنند، به تولید صدا منجر می‌شود اما آنها در پژوهشی که در سال جاری انجام شد، به نتایج دیگری نیز دست پیدا کردند. آنها دریافتند که شلیک لیزر به آب می‌تواند بلندترین صدای زیر آب را تولید کند.

این صدا که قدرت آن ۲۷۰ دسی‌بل است، قابل شنیدن نیست زیرا در یک محفظه خالی تولید می‌شود. پرتوهای شلیک شده از لیزر اشعه ایکس، با یک واترجت برخورد می‌کنند و پس از شکاف آن، به تبخیر آب می‌انجامند. امواج فشار از نقطه تماس آزاد می‌شوند و صدایی با قدرت ۲۷۰ دسی‌بل را تولید می‌کنند که با بلندترین صدای حاصل از موشک ناسا قابل مقایسه است. اگر صدا بلندتر از این میزان باشد، می‌تواند به جوشیدن هر مایعی که از آن نقطه عبور می‌کند، بیانجامد.

تبخیر سیاه‌چاله‌ها

یکی از پیش‌بینی‌های "استیون هاوکینگ"(Stephen Hawking)، فیزیکدان نظری و کیهان‌شناس این بود که سیاه‌چاله‌ها نه تنها اجرام کیهانی را به اعماق خود جذب می‌کنند بلکه ذراتی را نیز در فضا انتشار می‌دهند. نظریه هاوکینگ این بود که این ذرات به آرامی سیاه چاله را از جرم و انرژی تهی می‌کنند و نهایتا سیاه‌چاله ناپدید می‌شود اما فیزیکدانان هرگز تصور نمی‌کردند که بتوانند آن را اثبات کنند.

سرانجام امسال گروهی از پژوهشگران توانستند این نظریه را در آزمایش‌های خود اثبات کنند. آنها آبشاری از گازهای سرد را در آزمایشگاه ایجاد کردند تا افق رویداد یک سیاه‌چاله را مدل‌سازی کنند.

امواج صوتی کوانتومی داخل گاز توانستند از آبشار فرار کنند اما امواج صوتی داخل خود آبشار در آن محبوس شدند. امواجی که موفق به گریختن شدند، شبیه به ذرات نوری بودند که از سیاه‌چاله می‌گریزند و درستی نظریه هاوکینگ را اثبات کردند.

 

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: پژوهش صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۴۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، پدیده‌ نشر کتاب، یکی از دغدغه‌های اصلی سیاست‌گذاران نظام‌ها و کشور‌های مختلف دنیا بوده و به‌عنوان مهمترین شاخص پیشرفت و توسعه‌یافتگی در نظر گرفته شده است.

در رابطه با این موضوع پژوهشگران مطالعه‌ای انجام داده‌اند که این صنعت مانند هر صنعت دیگر نیازمند برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاری و تأمین زیرساخت‌هایی است تا بتواند به یک اهرم فرهنگی و اقتصادی مؤثر تبدیل شود. برخورد سطحی، سنتی و تجربی با مسئله نشر جوابگوی نیاز‌های جامعه کنونی نیست؛ زیرا نشر پیوندی عمیق با تاریخ، اقلیم، فرهنگ، اقتصاد و آموزش دارد و نیازمند حرکتی همه جانبه و در تمام ابعاد است. روشن است که این حرکت‌ها بازخورد سریع ندارند، اما در درازمدت تغییرات اساسی ایجاد می‌کنند.

* وضعیت نشر در ایران

 در این پژوهش آمده است که  نشر در ایران طی عمر کوتاه خود همواره با مشکلات عدید‌ه‌ای روبه‌رو بوده و با فراز و نشیب‌های گوناگون برخاسته از تحولات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و پیشرفت‌های فنی مواجه بوده است.

این پژوهش به این مهم اشاره می‌کند که منابع پزشکی با سلامت جامعه ارتباط مستقیم داشته و کتاب به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع، از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف آسیب‌شناسی وضعیت نشر کتاب‌های علوم پزشکی و همچنین شناسایی مشکلات تولید محتوا، تولید فرهنگی و تولید فنی در ایران از دیدگاه ناشران انجام شده است.

بسیاری از مشکلات نشر در ایران ریشه در سیاست‌ها، قوانین و فرهنگ حاکم بر جامعه دارد

این پژوهش توضیح می‌دهد وجود نوسان و نابسامانی در مواردی مانند تعداد عناوین سالانه، نوبت چاپ، تالیف و ترجمه، شمارگان و قیمت در هر سال نشان از عدم برنامه‌ریزی صحیح و اصولی در امر نشر دارد.

* ارتباط سطح سلامت جامعه با نشر پزشکی

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که نشر پزشکی به‌دلیل تاثیر مستقیم آن بر سلامت بشر، از اهمیت بالایی برخوردار است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ بنابراین با بررسی چالش‌های پیشروی این صنعت و تلاش در جهت برطرف‌کردن آنها، می‌توان بر پویایی و بازدهی آن و در نتیجه بالارفتن سطح سلامت جامعه افزود با توجه به اینکه پژوهش‌های مختلف صورت‌گرفته در این حوزه بر اساس دیدگاه متخصصان و ناشران در تمامی حوزه‌های موضوعی نشر می‌باشد.می‌توان نتیجه گرفت که بسیاری از مشکلات نشر در ایران ریشه در سیاست‌ها، قوانین و فرهنگ حاکم بر جامعه دارد.

* عوامل موثر بر آسیب‌های نشر کتاب پزشکی در ایران

این پژوهش مطرح می‌کند که مهم‌ترین آسیب‌های نشر کتاب پزشکی در ایران را می‌توان ضعف در سیاست‌گذاری‌ها و قوانین و چارچوب‌ها در نظر گرفت. از بعد دیگر، نبود نیروی متخصص فنی در قسمت‌های مختلف نشر پزشکی به تنهایی آسیب زیادی را به این حوزه وارد کرده است. مخاطبان کتاب نیز به دنبال کتاب‌های کم‌حجم و منابع امتحانی به جهت قبولی در آزمون‌ها و امتحانات هستند و این مسئه ناشر را نیز با چالش تولید محتوای علمی مواجه می‌کند.

این پژوهش مطرح می‌کند که مسایل سیاسی و اقتصادی حاکم برکشور بر نشر نیز تاثیر گذاشته است که نمود آن را بیشتر درحوزه‌ تولید فنی و خرید و نگهداری مواد اولیه چاپ می‌توان مشاهده کرد. درنهایت متکی بودن بر طب غیرایرانی و استفاده فراوان از منابع ترجمه‌ای و تولید محتوا‌های غیرمفید و عدم رغبت دانشجویان به مطالعه، ماحصل کاستی‌های ریشه‌ای در حوزه‌ نشر است.

متکی بودن بر طب غیرایرانی و استفاده فراوان از منابع ترجمه‌ای و تولید محتوا‌های غیرمفید و عدم رغبت دانشجویان به مطالعه، ماحصل کاستی‌های ریشه‌ای در حوزه‌ی نشر است

پیشنهاد‌های برگرفته از پژوهش حاضر، عبارتند از:

در نظر گرفتن تخصص ناشر هنگام اخذ مجوز نشر، برگزاری جلسات ارتباط مستقیم بین ناشران و سیاست‌گذاران نشر، نیازسنجی مشکلات سلامت کشور و سفارش تولید محتوای متناسب با آن، تجدیدنظر در معیار‌های ارزیابی ناشران و اتخاذ فرایند تشویق و تنبیه بر اساس آن،  اصلاح قوانین ارزشیابی در فرایند ارتقای هیات‌علمی.

 

از دیدگاه نویسندگان این پژوهش؛ توجه جدی‌تر به نشر تخصصی پزشکی از سوی دولت، می‌تواند بسیاری از مشکلاتی را که ناشران حوزه‌ی تخصصی نشر پزشکی و به‌ویژه ناشران خصوصی با آن دست به گریبان هستند، مرتفع سازد و کتاب، این کالای فرهنگی پراهمیت، در استانداردترین حالت‌ممکن و در کوتاه‌ترین زمان به‌ دست مخاطب برسد.

* بیشترین مشکلات و آسیب‌ها در حوزه‌ تولید محتوا

از نظر این پژوهش بیشترین آسیب‌ها در حوضه تولید محتوا در نشر کتاب به شرح زیر است:

نبود سیاست‌گذاری تولید محتوا ترجمه‌ای بودن درصد بالای آثار نشر پزشکی و تخصص نداشتن ناشران پزشکی بیشترین مشکلات و آسیب‌ها در حوزه‌ی تولید محتوا را در برمی‌گیرد.

در ادامه این پژوهش آمده است که مشکلات تولید فرهنگی شامل تخصصی و هزینه‌بر بودن ویراستاری کتاب، حرفه‌ای نبودن داوران و نبود قوانین ساختارمند داوری با آسیب‌ها بیان شده است و مسایل بخش تولید فنی که مشکلات مواد اولیه چاپ و نشر، مشکلات فناوری چاپ و نشر و کمبود نیروی متخصص فنی سه آسیب اصلی در تولید فنی از دیدگاه ناشران برشمرده شده‌اند.

لیکن بر اساس یافته‌های این مطالعه، باتوجه به یافته‌های حاصل از این پژوهش درباره‌ آسیب‌های موجود در صنعت نشر پزشکی، می‌توان نتیجه گرفت که بسیاری از مشکلات نشر در ایران ریشه در سیاست‌های کلی و قوانین و فرهنگ حاکم دارد.

بنابراین توجه جدی‌تر به حوزه‌ تخصصی نشر پزشکی از سوی دولت و سیاست‌گذاری کاملاً بی‌طرفانه در جهت برطرف‌کردن دغدغه‌های ناشران می‌تواند موانع و مشکلات زیادی را برطرف سازد. 

گفتنی است، این یافته‌ها، به صورت یک مقاله علمی پژوهشی باعنوان «تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه‌ی پزشکی با رویکرد پدیدارشناسی» تهیه شده که در دوماهنامه «پیاورد سلامت» منتشر شده است. این نشریه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • موی روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • برتری 3-0 بارسلونا مقابل لیورپول با بریس لیونل مسی (لیگ قهرمانان اروپا - 2019/5/1) / فیلم
  • مو، روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • اختلاف‌ نظر مجلس و دولت؛ دلار چند؟
  • فرم و شکل در مجسمه‌های شهری
  • آب می‌تواند بدون حرارت و فقط با نور تبخیر شود
  • زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند
  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • معمای فرسایش مداری مشتری‌های داغ حل شد