Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: محموله غیرمجاز باله‌های کوسه از ۲ دستگاه خاور در چابهار توسط محیط‌بانان با همکاری پلیس آگاهی کشف شد. ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲ استانها سیستان و بلوچستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست سیستان و بلوچستان وحید پورمردان اظهار داشت: متخلفان که قصد قاچاق و فروش باله‌های کوسه‌ماهیان در کشورهای همسایه را داشتند توسط محیط‌بانان با همکاری مأموران نیروی انتظامی و پلیس آگاهی چابهار دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: در بازدید و بررسی‌های به‌عمل‌آمده توسط کارشناس محیط زیست دریایی چابهار از محموله کشف‌شده مشخص شد بیش از هزار و 700 قطعه از انواع کوسه‌ماهیان کوچک و بزرگ جهت تهیه این محموله صید شده و از بین رفته‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: صید غیرقانونی کوسه‌ها بدون توجه به اهمیت آنها در دریا و قوانین حاکم مبنی بر ممنوعیت صید، به‌دلیل تقاضای زیاد خرید باله و دم آنها با قیمت‌های بالا در کشورهای جنوب‌شرق آسیا توسط صیادان سودجو با همدستی قاچاقچیان باله‌های کوسه انجام می‌شود.

"گردشگری شکار" چه لطمات و پیامد‌های وخیمی برای محیط زیست کشور داردادامه مرگ‌ومیر وحوش در گناباد / مسئولان محیط زیست پاسخگو نیستندرئیس سازمان ‌محیط زیست در گفت‌وگو با تسنیم: حق‌آبه 38 تالاب مشخص شد/ دریاچه ارومیه به شرایط نرمال نرسیده است

وی ادامه داد: قاچاقچیان اجزای بدن کوسه‌ها، تعدادی از صیادان سودجو را با تأمین هزینه‌های اولیه صیادی و خرید تضمینی باله‌ها با قیمت مناسب، به‌هدف صید کوسه‌ها روانه دریا می‌کنند و صیادان نیز پس از صید کوسه‌ها بلافاصله دم و باله آنها را که ارزش پولی بیشتری از گوشت داشته از بدن ماهی جدا می‌کنند و پس از نگهداری‌های اولیه تحویل قاچاقچیان می‌دهند.

پورمردان بیان کرد: به‌استناد ماده 10 قانون شکار و صید، شکار، صید، حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی و اجزای بدن آنها بدون کسب مجوز ممنوع است و متخلفان علاوه بر اعمال جرایم کیفری، مشمول پرداخت جرایم ضرر و زیان زیست‌محیطی نیز می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت کوسه‌ماهیان طبق مصوبات شورای‌عالی حفاظت محیط زیست صید کوسه‌ماهیان ممنوع، و جریمه ضرر و زیان هر قطعه کوسه به‌حسب نوع گونه از 100 میلیون تا 300 میلیون ریال تعیین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: کوسه‌ماهیان موجوداتی در خطر انقراض هستند و در فهرست سرخ (IUCN اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست) قرار دارند.

وی اضافه کرد: این گونه از آبزیان نقش بسیار مهمی در دریا داشته و به‌عنوان شکارچیان رأس هرم غذایی محسوب می‌شوند و حفاظت از آنها در تنظیم جمعیت سایر گونه‌های آبزیان در اکوسیستم‌های آبی نقش بسزایی دارد.

پورمردان ابراز کرد: کوسه‌ماهیان باعث سلامت اکوسیستم دریا و حفظ تنوع زیستی و باروری ذخایر آبزیان می‌شوند.

انتهای پیام/+

R7843/P/S6,65/CT12 واژه های کاربردی مرتبط سیستان و بلوچستان صنایع آلاینده

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان صنایع آلاینده سیستان و بلوچستان صنایع آلاینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۴۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم

ایسنا/لرستان مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت اولین مشاهده‌ گونه با ارزش و نادر پلنگ ایرانی در سال ۱۴۰۳ توسط عکاسان حیات وحش با هماهنگی این اداره کل در زیستگاه‌های استان خبر داد.

علی سالاروند امروز (دهم اردیبهشت ماه) گفت‌: با ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه خرم‌آباد توسط عکاسان حیات‌ وحش با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اولین حضور این گونه ارزشمند در مناطق حفاظت‌شده استان در سال ۱۴۰۳ تایید شد.

وی ادامه داد: وجود پلنگ به‌عنوان گونه چتر یا سایبان Umbrella Species یا به عبارتی جانوری که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد، نشان‌دهنده پویایی آن زیست‌بوم و تکمیل زنجیره غذایی منطقه و زیستگاه‌ است.

وی با تقدیر از خدمات محیط‌بان‌ها، بیان کرد: دستیابی به این سطح امنیت در مناطق تحت مدیریت اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان در وهله اول حاصل برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی محیط‌ بان خدوم در حفاظت از محیط زیست استان و در وهله دوم هوشمندسازی مناطق حفاظت‌شده و استفاده از فناوری‌های نوین است که نتیجه آن، ارتقای امنیت و افزایش مشاهده تعداد گونه‌های حیات وحش در مناطق حفاظت‌شده استان در دو سال گذشته بوده است.

سالاروند توضیح داد: در ایران ۱۰ گونه گربه‌سانان وجود داشته که با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران، این تعداد به هشت گونه کاهش یافته و از هشت گونه گربه‌سانان کشور تاکنون پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده که نشان‌دهنده غنای تنوع زیستی استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اضافه کرد: پارسال سه قلاده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های استان لرستان مشاهده و ثبت شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست