Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان شهردار همدان گفت: در راستای دغدغه حفظ بافت تاریخی همدان، تأسیس شهرداری بافت قدیم اتفاق افتاد و خوشبختانه حوزه مدیریت شهری به این نتیجه رسیده است که باید برای بافت ارزش قائل باشد.

عباس صوفی ۴ دی ماه ۹۸ در نشست معرفی کتاب جولان(محله جولان همدان)، با اشاره به اینکه جولان یکی از محلات با اهمیت همدان است، افزود: بیش از ۸۰ درصد این محله قدیمی به علت عدم توجه مدیریت شهری از بین رفته که جای تأسف دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه باید در راستای حفظ بافت‌های قدیمی تلاش کنیم، تأکید کرد: این امر نیازمند همکاری مدیریت شهری و تمامی نهادها و اساتید دانشگاه است و جای خرسندی است که در حال حاضر تمامی ارگان‌ها به این بلوغ فکری رسیده‌اند. خوشبختانه این اقدام با شروع سنگفرش خیابان‌ها در همدان عملی شد و نتایج مثبتی را دربرداشت و باعث شد ترافیک از نقاط پرترافیک شهر برداشته شد.

شهردار همدان با اشاره به اینکه مردم همدان به بلوغ اجتماعی در راستای حفظ بافت قدیم رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: امروز علاقه مردم به بافت قدیمی و برگردان شهر به هویت قدیم در بین مردم وجود دارد که این امر پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی را نیز می‌طلبد.

وی ادامه داد: در همدان به دنبال برند کردن مکان یا نقطه خاصی نیستیم بلکه به خاطر ظرفیت‌های موجود باید استان همدان را در دنیا برند کنیم که چاپ کتاب جولان می‌تواند نقطه مثبتی در این راستا تلقی شود.

صوفی با بیان اینکه امیدواریم با همکاری شورای شهر و دیگر دستگاه‌های مرتبط شاهد از بین رفتن هویت‌ها نباشیم، افزود: لازم است در حوزه مدیریت شهری براساس مباحث قانونی به بلوغ برسیم تا شاهد تخریب بناهایی چون عمارت جنانی نباشیم.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز درباره فلسفه وجودی این مرکز اظهار کرد: هدف از تشکیل مرکز مطالعات و پژوهش‌های در شورای اسلامی دوره چهارم استفاده از فکر و اندیشه سرآمدان و مردم همدان در جهت عمران و آبادانی شهر همدان است.

ابراهیم مولوی اضافه کرد: حمایت از طرح، پژوهش‌ها و مطالعات در مباحث شهری شهر همدان در این مرکز انجام می گیرد و با وجود اینکه همدان نخستین جایگاه مدنیت را دارد اما در حوزه کتاب ضعف داشته است.

وی ادامه داد: امیدواریم این ضعف با حضور اساتید که مایه فخر و مباهات همدان هستند، برطرف شود و در کنار دانشجویان و سیاست‌های مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا اولویت‌های پژوهشی را به دانشگاه‌ها اعلام کرده و در راستای حل مشکلات گام‌های مثبت برداریم.

مولوی با اشاره به اینکه احیای و باززنده سازی بافت‌های فرسوده از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان برای حفظ ثروت‌های فرهنگی دست نیاز به سوی اندیشمندان، نخبگان و افرادی که قلبشان برای همدان می‌تپد دراز می‌کند چرا که با همکاری مردم می‌توان اتفاقات خوبی را بری شهر رقم زند که نمونه بارز آن پیاده‌راه‌ سازی شهر است.  

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تعاملات خوبی با دانشگاه، علم و هنر دارد، خاطرنشان کرد: امروزه شهرداری تنها یک گروه خدماتی نیست بلکه از نیروهای فرهنگی و اجتماعی نیز تشکیل شده است.

کامران گردان افزود: نمونه بارز این موضوع مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر است که اقدامات مؤثری را انجام داده و از جمله این فعالیت‌ها چاپ کتاب جولان است که می‌تواند به عنوان مرجع مفیدی برای بازسازی شهر در اختیار شهرداری و آیندگان قرار گیرد. 

یکی از نویسندگان کتاب جولان در ادامه نشست، کتاب را معرفی کرد و گفت: کتاب جولان از پیشگفتار و ۹ فصل تشکیل شده که با همکاری گروهی از اساتید مطرح حوزه باستان شناسی، معماری و شهرسازی در مورد نوسازی و بهسازی که در بافت محله جولان انجام شد، به نگارش درآمده است.

دکتر سعید علیتاجر ادامه داد: فصل‌هایی از کتاب به معرفی همدان، بافت موجود، خانه‌ها و شرح بستر و با هدف اصلی بررسی و نوسازی و به‌سازی بافت تاریخی جولان انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه بهسازی و نوسازی بافت‌های تاریخی به مولفه‌های دقیق علمی و اجرایی نیاز دارد، گفت: متأسفانه در اقدامات انجام شده در محله جولان این فاکتورها رعایت نشده و به عبارتی هویت محله و خانه در نوسازی جدید مد نظر نبوده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا اضافه کرد: ضرورت دارد ارزش‌های نهفته در معماری همدان شناسایی و احیا شود و نقص‌های انجام شده در این محله در محلات دیگر تکرار نشود.

به گزارش ایسنا، کتاب جولان( محله‌ جولان همدان) توسط محمدابراهیم زارعی، محمدرضا عراقچیان، محمد پیله‌ور و خلیل طالع‌اسلامی با حمایت مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان به رشته تحریر درآمده است و می‌تواند به عنوان مرجع معتبر در اختیار دانشجویان رشته‌های معماری‌، شهرسازی و باستان‌شناسی قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری معماري بافت قدیمی جولان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۵۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان

سرپرست مدیریت بافت تاریخی شهرداری سمنان از بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان خبر داد.

محمودرضا دارایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در سمنان اظهار کرد: بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان توسط عوامل مدیریت بافت تاریخی شهرداری سمنان آغازشده است.

وی افزود: شهرداری سمنان تسهیلات و مشوق‌های ویژه‌ای برای بازآفرینی با تاکید بر بازسازی، بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده شهری و خانه‌های قدیمی و تاریخی ارائه می‌دهد.

مدیر بافت تاریخی شهرداری سمنان خاطرنشان کرد: در شهر سمنان ۵۷۳ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد میانی وجود دارد.

سرپرست مدیریت بافت تاریخی شهرداری سمنان خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران در بازآفرینی شهری، باعث رشد و ارتقای سطح کیفی سیما و منظر شهری خصوصاً در محدوده بافت تاریخی می‌شود.

کد خبر 750843

دیگر خبرها

  • تا ۵۰ سال آینده مشکلی برای دفن در باغ رضوان نداریم/ ‏احیای قبور ۳۰ ساله
  • ضرورت احیای هنر نمدمالی در بام ایران برای تبدیل آن به کالای صادرات محور
  • ضرورت توجه به معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی 
  • بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان اعلام شد
  • فروش بره تودلی در تهران قدیم و جنجال در مجلس شورای ملی
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • ضرورت افزایش مراکز معاینه فنی خودرو در شهرستان‌ها
  • صدور مجوز تأسیس مرکز تحقیقات«هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» دانشگاه آزاد سیرجان
  • تهران قدیم | تصویر متفاوت از پوشش زنان در کنکور ۵۰ سال قبل/ عکس