Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@03:21:07 GMT

نیاز به عزم ملی برای اجرای طرح کاداستر

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۴۵۷۸۸

نیاز به عزم ملی برای اجرای طرح کاداستر

به گزارش خبرگزاری مهر، ذبیح الله خداییان معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم تحلیف و ادای سوگند کارکنان نقشه بردار جدید الاستخدام این سازمان، با اشاره به نقش بسیار مهم سازمان ثبت اسناد و املاک در ایجاد امنیت و آرامش روانی جامعه در تبیین این موضوع گفت: اصلی‌ترین وظیفه سازمان ثبت اسناد، تثبیت مالکیت‌ها است و سایر وظایف فرع بر این وظیفه اصلی است و تثبیت و تایید مالکیت اموال و املاک افراد جامعه از سوی یک دستگاه حاکمیتی، موجب آرامش آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی سند مالکیت واقعی را سندی دانست که مبتنی بر مقدمات کارشناسی شده و علمی مبتنی باشد و با اشاره به ملزومات آن، تصریح کرد: در تهیه مقدمات سند مالکیت رشته‌های مختلفی از جمله علوم ثبتی، حقوق و مهندسی نقش دارند و هرچه این مقدمات بهتر و صحیح‌تر انجام شود آن سند از اعتبار بیشتری برخوردار است.
 
ارزش و اعتبار سندی که با رعایت کاداستر صادر شود از هر سندی بیشتر است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه امروزه در تمام جهان سند مالکیت در نظام کاداستر صادر می‌شود، اظهار کرد: ارزش و اعتبار سندی که با رعایت و لحاظ مقررات جامع حدنگار یا کاداستر صادر شود از هر سندی بیشتر است؛ چراکه کاداستر یک علم بین رشته‌ای برای تثبیت مالکیت اسناد به شمار می‌رود.

خداییان کاداستر را رشته‌ای عنوان کرد که زمینه مدیریت زمین را فراهم می‌کند و یادآور شد: اطلاعات مربوط به زمین و مسکن به صورت ناقص و جزیره‌ای در دستگاه‌های مختلف جمع آوری می‌شود و از آنجاییکه متصل به هم نیستند، هیچ دستگاهی اطلاعات جامع سرزمین را در اختیار ندارد.

وی تاکید کرد: اگر تمام این اطلاعات به صورت یکپارچه جمع آوری و روی هر قطعه از اراضی، اطلاعات خاص آن پیاده شود دست متجاوزین داخلی و خارجی از کشور و اراضی ملی کوتاه خواهد شد.

معاون رئیس قوه قضاییه با اشاره به شگرد افراد فاسد و زمین خوار برای دست اندازی به اراضی ملی و سوءاستفاده از خلاء‌های قانونی و بی اطلاعی مسئولین، بیان داشت: اگر قانون جامع حدنگار اجرایی و دستگاه‌های دیگر هم در این زمینه سازمان ثبت اسناد و املاک را کمک کنند، می‌توانیم ادعا کنیم که تمام اطلاعات مربوط به هر قطعه از زمین موجود خواهد بود و به خوبی از آن حفاظت می‌نماییم.

خداییان در بیان تاثیر کاداستر در کاهش پرونده‌های قضایی، تصریح کرد: با اجرای طرح کاداستر شاید بیش از ۲۵ درصد پرونده‌هایی که در مراجع قضایی تشکیل می‌شود کاهش پیدا کند.

وی بسیاری از اختلافات محلی را ناشی از عدم اجرای طرح کاداستر دانست و با طرح این سئوال از مسئولان کشور که چرا در اجرای طرح کاداستر در سطح جهان برخلاف موارد متعدد دیگر پیشرو نیستیم، خاطرنشان کرد: باید یک عزم ملی برای اجرای طرح کاداستر ایجاد شود، ولی متاسفانه خیلی از دستگاه‌هایی که دارای زمین و مسکن هستند به دنبال سند مالکیت آن نمی‌روند و موقعی که سودجویان به اراضی آن‌ها تجاوز می‌کنند به دنبال تشکیل پرونده در دستگاه قضایی می‌روند، در حالی که می‌توانستند با هزینه کمتر و بدون طرح دعوی مانع آن کار شوند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: قانون تکلیف کرده که ادارات پای کار آیند و اطلاعات مربوط به املاک را در اختیار سازمان ثبت اسناد قرار دهند؛ اما متاسفانه به این تکلیف عمل نمی‌شود.

وی با اشاره به رویکرد قوه قضاییه در دوره ریاست آیت الله رئیسی مبنی بر پیگیری ترک فعل‌ها، افزود: خوشبختانه در دوره جدید مدیریت قوه قضاییه هرکس در حیطه مسئولیت خود باید در قبال تکلیف انجام نشده پاسخگو باشد.

خداییان تاکید کرد: اگر به این حکم قبلا عمل می‌شد، قطعا ماده ۹ قانون جامع حدنگار روی زمین نمی‌ماند و مدیری که بداند به لحاظ کم کاری، بی توجهی و سهل انگاری باید بازخواست شود قطعا به وظایف خود عمل می‌کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه باید طرح کاداستر به عنوان یک اولویت در سازمان ثبت اسناد و املاک و کشور محسوب شود، نقش نقشه برداران در اجرای این طرح را یادآور شد و گفت: بار اصلی کاداستر بر دوش نقشه برداران است تا با کمک آن‌ها بتوانیم این طرح را عملیاتی کنیم.

وی در ادامه پیرامون وظایف نقشه برداران، رعایت موازین و دقت نظر در نقشه برداری را بزرگترین خدمت به جامعه دانست و بیان داشت: یک ملکی که نقشه آن به صورت دقیق ترسیم شود برای همیشه به اختلافات پایان می‌دهد و اگر کم دقتی صورت گیرد موجب تداخل مرز و درگیری محلی و وقوع جرم و جنایت خواهد شد.

خداییان از نقشه برداران جدید خواست که خداوند را ناظر اعمال خود بدانند و در انجام وظیفه کوتاهی نکنند.

وی از تاکید خود به معاون املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای درج نامه نقشه بردارن در نقشه‌های تهیه شده خبر داد و گفت: این اقدام برای این است که اگر خدای نکرده عمدا یا سهوا اشتباهی رخ داد و یا بی دقتی صورت گرفت و سال‌ها بعد بر اثر آن نقشه، مشکلی به وجود آمد، آن نقشه بردار پاسخگو باشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه نقشه برداران به لحاظ اهمیت کار بیش از هرکدام از کارکنان سازمان در معرض خطر هستند، به بیان توصیه‌هایی در این زمینه پرداخت و گفت: کسی که می‌خواهد در زندگی آرامش داشته باشد پشت سر خود لکه سیاه نمی‌گذارد.

وی خطاب به نقشه بردارن با تاکید براینکه در انجام وظایف خود همیشه روزی که سوگند خورده‌اید به یاد آورید، بیان داشت: اگر خدمت صادقانه داشته باشیم دعای خیر مردم همواره پشت سر ما خواهد بود باید تلاش کنیم تا بتوانیم با کمک هم اعتبار سازمان ثبت را ارتقا بخشیم.
 
گفتنی است در ادامه ۹۰ نفر از نقشه برداران جدید الاستخدام در حضور ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادای سوگند کردند.

کد خبر 4807643

منبع: مهر

کلیدواژه: کاداستر سازمان ثبت اسناد آلودگی هوا شهرداری تهران شورای شهر تهران قوه قضاییه وزارت آموزش و پرورش هفته پژوهش محسن هاشمی اداره کل محیط زیست استان تهران شهر تهران سازمان تامین اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران سازمان امداد و نجات هلال احمر حکم انتصاب امداد رسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۵۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین

به گزارش همشهری آنلاین، علی پارسانیا؛ مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد هماهنگی و راهبری اجرای سند تحول بنیادین در روزنامه همشهری نوشت، ‌سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال۱۳۹۰ توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. این سند شامل ۸هدف کلان، ۲۳هدف عملیاتی و ۱۳۱راهکار است. در فصل هشتم سند، وزارت آموزش و پرورش مکلف شده است برنامه‌های زیرنظام‌های این سند را ظرف مدت یک‌سال آماده کند و در شورای‌عالی آموزش و پرورش به تصویب برساند که متأسفانه این یک‌سال در عمل حدود ۱۰سال به‌درازا کشید و احتمالا یکی از دلایلی که مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با معلمان (اردیبهشت۱۴۰۳) فرمودند در یک دوره‌ای این سند در کشو گذاشته شد، همین تعلل بیش ازحد در تدوین و تصویب زیرنظام‌ها باشد. خاطرم هست که ایشان چند سال پیش فرمودند تا چه زمانی ما باید منتظر تصویب این زیرنظام‌ها بمانیم!؟
یکی از عوامل مهم دیگری که اجرای سند تحول را با اختلال جدی مواجه کرده بود، فقدان یک نقشه‌راه اصولی برای اجرای سند بود. وقتی که نقشه‌راه نداشته باشید، نمی‌دانید که در هر سال باید روی چه برنامه‌هایی تمرکز کنید و در هر برنامه باید چه شاخص‌هایی را محقق کنید؛ بنابراین اجرای سند به‌صورت طبیعی به سلیقه مدیران وابسته خواهد شد. وقتی نقشه‌راه نباشد، نظام آموزشی به‌جای ارائه گزارش وضعیت نسبت به هدفی که باید به سمت آن حرکت کند، گزارش فعالیت می‌دهد، بدون اینکه مشخص باشد این فعالیت‌ها چقدر اثربخش بوده‌اند. در فقدان نقشه‌راه مشخص نیست که سازوکار واپایش و نظارت بر اجرای سند در وزارتخانه و توسط نهادهای نظارتی مانند شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به چه صورت است و به‌تبع، کیفیت نظارت به‌شدت افت می‌کند. علاوه‌براین، در فقدان نقشه‌راه، قادر به تعریف برش‌های کاری ستادی، استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای نیستیم. به‌نظر می‌رسد به همین دلایل است که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دیدار اردیبهشت‌ماه یک‌سال پیش (اردیبهشت۱۴۰۲) خطاب به مسئولان آموزش و پرورش فرمودند که دلیل اینکه نتایج اجرای سند در میدان عملیات تربیت مشاهده نمی‌شود، این است که سند یک نقشه‌راه دارای شاخص و زمان انجام ندارد.
بلافاصله پس از دیدار پارسال، وزیر آموزش و پرورش جلسه‌ای تشکیل دادند و مقرر شد فرایند تدوین سند آغاز شود. در ابتدا تمام زحمات سال‌های گذشته مرور شد که ازجمله می‌توان به نقشه‌راه سال۱۳۹۳ و نقشه راه۱۳۹۷ و همچنین بسته‌های تحولی سال۱۳۹۸ اشاره کرد. هر کدام از این موارد نقاط قوتی داشتند که ما سعی کردیم این نقاط قوت را حفظ کنیم؛ درعین‌حال نقاط ضعف جدی نیز وجود داشت که باید برطرف می‌شد؛ ازجمله می‌توان به همپوشانی و ناهمترازی برخی برنامه‌های زیرنظام‌ها، کثرت برنامه‌ها، فقدان شاخص برای برنامه‌ها و فقدان تعریف سازوکار کارآمد برای واپایش و نظارت بر اجرای سند تحول اشاره کرد. براساس این آسیب‌شناسی، پس از تلاشی حدودا یک‌ساله، نقشه‌راهی آماده شد و مجموعه برنامه‌های زیرنظام‌های سند را در قالب حدود ۱۷۵پروژه (واحدهای عملیاتی غیرمتداخل قابل اجرا و پی‌جویی)، بازآرایی کرد. برای تک‌تک این پروژه‌ها شاخص‌های فرایندی و پیامدمحوری تعیین شد که براساس رابطه پیش‌نیازی و هم‌نیازی پروژه‌ها و همچنین ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها، در طول ۱۰سال توزیع شدند. همچنین سازوکار مفصلی برای راهبری، واپایش و نظارت بر اجرای سند طراحی شد که در فصل چهارم نقشه تبیین شده است. در پایان نیز در ۵فروردین‌ماه این نقشه به دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تقدیم شد تا در صحن شورا بررسی و تصویب شود که الحمدلله در اردیبهشت‌ماه به تصویب شورا رسید. دلیل تصویب در شورا نیز این بود که نقشه در یک مرجع بالاتر از وزارت آموزش و پرورش به تصویب برسد تا با تغییر مدیران ارشد و میانی آموزش و پرورش، آسیب کمتری به اجرای سند تحول وارد شود.
اکنون مهم آن است که این نقشه را در عمل پیاده کنیم. ما هنوز در آغاز راه اجرای سند تحول قرار داریم و تنها مزیتی که نسبت به گذشته داریم این است که دقیقا می‌دانیم برای هر پروژه دقیقا باید در چه زمانی، چه شاخصی را محقق کنیم و این تحقق باید توسط کدام‌یک از واحدهای وزارتخانه پیگیری و توسط کدام واحد نظارت شود.
این هنوز آغاز راه است و به همین دلیل ‌ ‌ مقام معظم رهبری فرمودند، خبر تهیه نقشه، خبر خوبی است؛ نگذارید وقفه ایجاد شود.
شایان ذکر است که علاوه بر تهیه نقشه‌راه اجرای سند تحول، اقدامات گفتمان‌سازی تحول مانند برگزاری رویداد «الف‌تا» به‌منظور شناسایی و معرفی تجارب برتر مدیران مدارس و معلمان تحول‌آفرین کشور به‌مثابه الگوها و قله‌های تعلیموتربیت در حال انجام است. همچنین از میان ۱۲۰۰استاد دانشگاه فرهنگیان و دکتر-معلمان، پس از ۲دوره حضوری و یک دوره مجازی، ۱۲۰نفر به‌عنوان مدرسان ویژه سند تحول انتخاب شدند تا ان‌شاء‌الله امسال معلمان سراسر کشور را با هدف آشنایی با الگوی مدرسه تراز سند تحول آموزش دهند.

کد خبر 849603 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان سنجش آموزش کشور

دیگر خبرها

  • اجرای پویش ملی اهدای اسناد و منابع کهن
  • تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین
  • دانشگاه آزاد اسلامی برگزیده استان فارس در حوزه اسناد و املاک شد
  • سند تک برگی تمامی اراضی ملی محدوده و حریم شهر زهک اخذ شد
  • ۷۴۴ هزار شرکت غیرفعال در کشور داریم/ فعالیت شرکت‌های صوری متوقف می‌شود
  • مدیرکل ثبت شرکت‌ها: ۷۴۴ هزار شرکت صوری در کشور داریم
  • فعالیت شرکت‌های صوری متوقف می‌شود
  • تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای به سندتک‌ برگی در زابل
  • مدیرکل نظارت، کنترل فنی و استاندارد سازمان نقشه‌برداری معرفی شد
  • سند اراضی فرودگاه شهید صدوقی یزد صادر شد