Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، زمان زیادی تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی نمانده، انتخاباتی که بی‌شک دانشجویان و جریان دانشجویی می توانند نقش کلیدی در آن داشته باشند، زیرا دانشجویان چشمان تیزبین جامعه هستند و جامعه هم در مورد مسائل سیاسی از دانشجو تأثیر می‌پذیرد.بر همین اساس و با توجه به نقش سازنده دانشجویان در انتخابات پیش‌رو با تعدادی از فعالان دانشجویی و دبیران سیاسی تشکل‌های دانشجویی در نشستی با عنوان « بررسی عملکرد مجلس دهم و نقش جریان دانشجویی در انتخابات آینده» گفت‌وگو کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشجویانی حاضر در این نشست انتقادات زیادی را به عملکرد مجلس دهم داشتم و معتقد بودند باید مردم در انتخابات آینده کسانی را انتخاب کنند که جدیت و دغدغه حل مشکلات مردم را داشته باشند. 

مشروح این میزگرد در ادامه آمده است:

* * مجلس آینده دغدغه حل مشکلات مردم را داشته باشد/ عملکرد ضعیف مجلس دهم

مهدی خطیب مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در این نشست، با اشاره به عملکرد نامناسب مجلس گفت: متاسفانه ما امروز با یک پارلمان غیرملی مواجه هستیم، مجلس ما مجلس ملی نیست و این خلاف رویکرد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: در قانون وظایف خرد و جز به شوراهای اسلامی شهرها و روستاها محول شده و پارلمان باید یک پارلمان ملی باشد و جایگاهی باشد برای بررسی مسائل کلان. متاسفانه هم شوراها به جایگاه اصلی خودشان دست پیدا نکردند هم مجلس نتوانسته ملی عمل کند.

خطیب تصریح کرد: تا به امروز حدود ۱۰ دوره چهار ساله از عمر مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و مهمترین وظایف یک  پارلمان در هر کشوری قانونگذاری، نظارت بر اجرای قوانین و استفاده از بازوهایی برای اعمال نظارت بر قوانین است.

این فعال دانشجویی با اشاره به شعار لیست امید در انتخابات مجلس دهم گفت: متاسفانه ما در چهار سالی که از عمر مجلس فعلی می‌گذرد می بینیم شعارهایی که نمایندگان لیست امید می دادند محقق نشده است  و ما شاهد ضعیف‌ترین مجلس در هر حوزه‌ای بودیم. مجلس ما همانند یک کارخانه قانون گذاری شده که خیلی از این قوانین یا اجرا نمی شود یا نظارتی برای اجرای آن وجود ندارد.

وی گفت: ما وقتی عملکرد مجلس فعلی را بررسی می کنیم به رفتارها و اقداماتی می رسیم که مایه تاسف است به طور مثال شاهد برگزاری جشن تولد دو سالگی صفحه اینستاگرام یک نماینده مجلس بودیم. یا رونمایی از صفحه توییتر یک نماینده مجلس توسط وزیر ارتباطات را دیدیم که این اقدامات در شان نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست.

 

خطیب تصریح کرد: از طرفی ما در این مجلس شاهد تصویب قوانینی بودیم که اصلاً اولویت نداشت یا اصلا نیازی به تصویب آنها نبود یا اینکه مسائلی پیگیری می شد که فقط وقت مجلس را می گرفت.

وی تصریح کرد: در بعضی مواقع هم دیدیم که موضوع‌های مهم بدون بررسی تخصصی و دقیق تصویب شد، مثل بحث تصویب ۲۰ دقیقه ای برجام که الان شاهد مشکلاتی که ایجاد کرده هستیم.

 مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی گفت: یکی از مسائل دیگری که مورد توجه قرار گرفت بحث استفاده از تریبون مجلس برای انجام کارهای شخصی بود به طور مثال می‌بینیم یک نماینده مجلس برای دفاع از عملکرد خود و خانواده‌اش وقت مجلس را می‌گیرد.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: اگر قرار باشد که مجلس و دولت همسو باشند این موجب ایجاد مشکلاتی خواهد شد و ما در شرایطی دیدیم که این اتفاق در مجلس دهم رخ داد.

وی گفت: ما در تهران شاهد ورود نمایندگانی به مجلس بودیم‌که رزومه‌ای برای این کار نداشتند. متاسفانه در ایران احزاب ما به معنای واقعی فعال نیستند و فقط شاهد فعالیت گروه هایی هستیم که در زمان انتخابات به اسامی مختلف تشکیل می شوند و بعد از انتخابات هم کنار می روند و هیچ  پاسخگویی ای هم از سوی آنها وجود ندارد. مثلا آقای عارف به عنوان سر لیست اصلاح طلبان تهران در مجلس حضور داشت و هیچ پاسخی هم به مردم درباره عملکرد اصلاح طلبان نداد.

خطیب یادآور شد: نمایندگان باید به مردم پاسخگو باشند اینها نماینده مردم هستند و باید پاسخ مردم را بدهند. ولی ما خیلی از اینها برای ورود به دانشگاه هراس دارند، آقای لاریجانی ۱۲ سال است ریاست مجلس را بر عهده دارد ولی یکبار هم علیرغم دعوت های مکرر جریان دانشجویی به دانشگاه نیامده است. از چنین مجلسی چه توقعی می توان داشت؟

وی گفت: مجلس در زمینه استیضاح و طرح سوال هم بسیار ضعیف عمل کرد گاهی برخی نمایندگان استیضاحی را امضا می‌کردند ولی بعد امضای خود را پس می گرفتند، این اقدامات اصلا معنی ندارد.

 مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: یکی از اتفاقات دیگری هم که در این مجلس افتاد بحثی بود که با عنوان سلفی حقارت مطرح شد، اقدامی که شان مجلس را زیر سوال برد. 

این فعال دانشجویی افزود: یکی از اتفاقات دیگر هم بحث سفرهای خارجی برخی نمایندگان بود که در نهایت هم معلوم نشد چه اقدامی صورت گرفته است.

خطیب از عدم کارایی هیئت نظارت بر نمایندگان مجلس هم انتقاد کرد و گفت: به طور مثال تعدادی از دانشجویان درباره اهانت آقای علی مطهری به یکی از دانشجویان در دانشگاه شهید بهشتی شکایت کردند ولی در نهایت به هیچ اتفاقی رخ نداد و هیئت نظارت بر نمایندگان اقدامی نکرد.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به نقش مجلس در موضوع سهمیه بندی بنزین ادامه داد: به نظر بنده باید این مسئله از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری می شد مجلس کوتاهی کرد و وظایف خود را به درستی انجام داد.

وی تصریح کرد: بعد از اینکه طرح سهمیه بندی بنزین اجرا شد دیدیم که یکسری از نمایندگان در مقابل این اقدام گارد گرفتند و گفتند که این مسئله با عملکرد مجلس تناقض دارد. مجلس دهم کار را به جایی رساند که مجبور شدیم برای بحث سهمیه بندی بنزین یک شورای اقتصادی ایجاد کنیم، چهار سال از عمر مجلس می گذرد ولی هیچ اقدامی در رابطه با بحث بنزین انجام نداد.

این فعال دانشجویی در ادامه با اشاره به حمایت رهبر معظم انقلاب از تصمیم سران قوا تاکید کرد: به نظر بنده حمایت رهبر معظم انقلاب در جایگاه حفظ اقتدار مدیریت کشور بود و اگر این کار انجام نمی شد همین نمایندگان مجلس می گفتند دولت می خواهد کار کند ولی اجازه می‌دهند.

خطیب تصریح کرد: باید شرایطی ایجاد شود که مردم بتوانند به صورت مسالمت آمیز و قانونمند اعتراض خود را بیان کنند. دولت نتوانسته است از چنین ظرفیتی استفاده کند اما مجلس بعد از اتفاقات دی ماه ۹۶ چرا یک راه درست برای این کار در نظر نگرفت تا مردم بتوانند به صورت قانونی مطالبات به حق خود را بیان کنند. 

وی ادامه داد: وزارت کشور نیز در این رابطه بسیار ضعیف عمل کرد چرا نمایندگان مجلس در قبال ضعف عملکرد وزارت کشور هیچ اقدامی انجام ندادند؟ ما کلا در مجلس چهار استیضاح داشتیم با اینکه می‌بینیم هیئت دولت بسیار ناکارآمد است با این حال مجلس از بازوی نظارت خود است استفاده نکرده است.

جریان دانشجویی در حوزه زنان نمره قابل قبولی نمی‌گیرد

این فعال دانشجویی اظهار داشت: متاسفانه جریان دانشجویی در حوزه زنان نمره قابل قبولی نمی‌گیرد و این مسئله و اینکه ما در این حوزه حرفی برای گفتن نداریم و نمی توانیم پرچم دار حوزه زنان باشیم هم ناشی از این است که یکسری از بزرگواران که در جریان دانشجویی هستند می گویند بحث زنان اصلاً بحث گفتمانی نیست. که این غلط است.

وی افزود: الان در بدنه جریان دانشجویی چند خانم موثر و فعال می توانیم نام ببرید که  تاثیرگذاری خاصی داشتند که باعث شده باشد در بدنه دانشجویی و کشور شناخته شوند؟  این در انتخابات می تواند برای ما مشکل ایجاد کند.

کارآمدی نمایندگان باید در مجلس حائز اهمیت باشد

خطیب در بخش دیگری از سخنانش گفت: لازمه یک جامعه سیاسی فعال حضور رسانه ها و احزاب متعدد و با تفکرات مختلف است. ما باید نشان دهیم آنچه در مجلس حائز اهمیت است کارآمدی نمایندگان است نه اینکه بگوییم مثلاً سرلیست فلان لیست چه کسی است.

وی ادامه داد: اگر تمام تفکرات در مجلس یکسان باشند مشکلاتی ایجاد خواهد شد مجلس باید از افراد مختلف تشکیل شود. در انتخابات مجلس دهم یکسری افراد متخصص نتوانستند وارد مجلس شوند ولی از آن طرف برخی افراد که هیچ رزومه‌ای نداشتند به واسطه حمایت برخی افراد وارد مجلس شدند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه نباید جریان دانشجویی خودش را فدای یک فرد یا جریان کند، افزود: بنده موافق این نیستم که جریان دانشجویی به صراحت در انتخابات از یک فرد  یا جریان در انتخابات حمایت کند.

خطیب در ادامه با اشاره به روزی به پاسخگوی نمایندگان اضافه کرد: این که آقای عارف به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان چهار سال در مجلس به عنوان نماینده فعالیت کند و بعد هم بدون پاسخ گویی کنار برود خیلی جالب نیست. از طرفی ما می بینیم برخی از جریان ها در زمان انتخابات از لیست اصلاح طلبان حمایت کردند ولی الان پا پس کشیده‌اند و در حال تعطیل خودشان هستند که این حرکات قشنگ نیست.

 مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی گفت: مجلس ما باید قطعاً مبتنی بر گفتمان رهبری باشد ولی گاهی اوقات می بینیم نمایندگان در مجلس به گونه دیگری عمل می کنند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: مجلس باید از نمایندگانی تشکیل شود که دغدغه حل مشکلات مردم را داشته باشند ولی آیا امروز دغدغه مردم رفع حصر است؟ برخی از نمایندگان در مجلس فعلی مشکلات اساسی مردم و کشور باشند چندین بار بحث مسائلی مانند رفع هست و ورود بانوان به استادیوم را مطرح کردند.

خطیب اظهار داشت: مجلس فعلی این پتانسیل را که رئیس جمهور را وادار به پاسخگویی کند، ندارد. البته بحث استیضاح رئیس جمهور موضوعی است که شاید در شرایط کنونی درست نباشد و رئیس جمهور بهتر است بماند و پاسخگوی عملکردش باشد ولی این به معنای آن نیست که ساکت باشیم. انشالله مجلس بعدی مجلسی باشد که خیلی با هیئت دولت و کابینه آقای روحانی با مسامحه برخورد نکند.

* * خستگی نمایندگان بزرگترین مشکل مجلس فعلی است

علی بزرگخو دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در ادامه این نشست گفت: آن چیزی که برای همه مشخص است این است که مجلس دهم انتظارات را را برآورده نکرده و یکی از دلایل هم به اعتقاد بنده این بود که جنبش دانشجویی نتوانست آنچنان که باید به وظیفه‌اش در قبال مطالبه‌گری از مجلس عمل کند و یک مقدار هم به فضای انفعال کشیده شد.

نمایندگان مجلس بیشتر از منافع ملی به منافع قومی، قبیله‌ای و منطقه‌ای توجه دارند

وی ادامه داد: امروز فضای مناسبی برای تشکل‌های دانشجویی برای مطالبه گری ایجاد شده است اما آنچه که درباره مجلس به ما رسید این بود که متاسفانه نماینده‌ها بیشتر از آنکه به منافع  ملی توجه کنند به منافع قومی و قبیله‌ای و منطقه‌ای و حوزه انتخابی خود توجه دارند.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: متاسفانه ساختار انتخابات در کشور ما به گونه‌ای است که یک نماینده مجبور می شود برای اینکه از مردم رای بگیرد به اقدامات اجرایی روی بیاورد به طور مثال مجبور می شود که آسفالت فلان منطقه را پیگیری کند. 

این فعال دانشجویی اظهار داشت: همین امر موجب شده که نمایندگان نسبت به مسائل ملی و منافع ملی مقداری بی توجه شوند و برای همین هم هست که می بینیم مثلاً برجام در ۲۰ دقیقه تصویب می شود ولی از طرفی می بینیم گاهی در مجلس روی مسائل فرعی ساعت‌ها بحث می شود. 

بزرگخوه یادآور شد: نماینده مجلس باید وکیل مردم باشد یعنی به عنوان حافظ منافع مردم عمل کند ولی امروز می بینیم که نزدیک ۲۰ سال است می‌بینیم دولت ها وقتی انتخاب می شوند و در جایگاه قدرت قرار می‌گیرند به اقدامات انتخاباتی روی می‌آورند. اینکه دولت ها اسم و شعارشان را روی لیست های انتخاباتی می گذارند به طور مثال مانند لیست حامیان احمدی نژاد یا لیست امید موجب می شود به جای این که تجمیع قدرت شکل بگیرد اصل جمهوریت نظام هم زیر سوال می رود.

وی تصریح کرد: انتظار این است که مجلس به وظایف خودش عمل کند، درست است مجلس و دولت باید به هم برای رسیدن به اهداف کمک کنند اما اینکه مجلس به دولت کاری نداشته باشد و هرچه دولت گفت را تایید کند آثار خوبی نخواهد داشت.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: به نظر می رسد لیست هایی که بر اساس قدرت و نه بر اساس ایدئولوژی بسته می شود مجلس را دچار مشکل می کند.

خستگی نمایندگان بزرگترین مشکل مجلس فعلی است

بزرگخو تاکید کرد: به نظر بنده بزرگترین مشکل مجلس فعلی خستگی بیش از حد نمایندگان برای وضع قوانین متناسب با شرایط امروز است به نظر بنده مجلس کنونی مجلسی است که به هر موضوعی سریعاً رضایت می دهد و آنچنان که باید نتوانسته حس آزادی خواهی و استقلال سیاسی خودش را حفظ کند.

وی با اشاره به اشکالاتی که در بحث انتخابات وجود دارد، گفت: در قانون اساسی ما مجلس جایگاه ملی دارد یعنی مجلس باید سطح ملی و مطالبه کند اما اتفاقی که رخ می دهد متناسب با این مسئله نیست و قانون انتخابات ما به گونه ای است که مجلس به یک مجلس محلی تبدیل می شود. البته برخی از نمایندگان در مجلس برای حل این مشکل بحث استانی شدن انتخابات را مطرح کردند که این طرح هم مشکلاتی داشت و  ضمن این که مشارکت مردم در انتخابات را کم می‌کرد موجب عدم شنیده شدن صدای مستضعفان هم می‌شد.

 

وی یادآور شد: گاهی دیده می شود که نمایندگان مجلس در میان مردم نیستند ولی در زمان انتخابات تمام نگرانی آنها این است که چگونه می توانند در میان مردم جا بگیرند. 

بزرگخو اضافه کرد: یکی از مشکلات مجلس فعلی این است که کاملا سیاسی است. در مجلس ما رئیس مجلس باید هدایت کننده و مدیر جلسه باشد ولی متاسفانه یک بحث نادرست که جا افتاده این است که در کشور رئیس مجلس به عنوان رئیس قوه مقننه جا گرفته است و این موجب می شود رئیس مجلس بتواند لابی گری کند، مثلاً خیلی راحت می‌تواند هر چیزی که می‌خواهد را اعلام وصول نکند .

کارآمدی مجلس اول به دلیل نظارت دقیق‌تر بر آن بود

این فعال دانشجویی در ادامه با اشاره به وظایف شورای نگهبان گفت: ما باید بپذیریم که شورای نگهبان مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست. شورای نگهبان طبق قانون وظایف مشخصی دارد به نظر بنده این شورا می‌تواند درمدل انتخاباتی که در پیش گرفته تاثیر گذار باشد و نباید درگیر بازی های سیاسی شود.

وی گفت: یکی از مشکلات این است که متاسفانه ما بعد از ۴۰ سال ویژگی های رجال سیاسی را به صورت دقیق نمی دانیم. ویژگی های رجال سیاسی مسئله است که به صورت جدی باید به آن پرداخته شود. 

بزرگخو ادامه داد: گاهی اوقات در رابطه با مجلس اول نکاتی مطرح می شود که می گویند که این مجلس کارآمد بود چون نظارت بر آن کمتر بود، ولی به اعتقاد ما این مجلس اگر کارآمد بود به این دلیل است که نظارت دقیق تری بر آن وجود داشت. 

این فعال دانشجویی با انتقاد از تبدیل کردن همه مسائل در مجلس به یک معضل سیاسی اضافه کرد: اگر ما می‌خواهیم معضلات فرهنگی و معضلات اجتماعی که بخشی از آن هم مربوط به حوزه زنان است حل شود باید تلاش کنیم افراد متخصص را به مجلس بفرستیم.

وی با اشاره به لزوم جوانگرایی در مجلس اظهار داشت: جوان لزوماً به معنای یک فرد ۲۰ ساله نیست، جوانگرایی در عرصه سیاسی به این معنا نیست که سن شخص بیست سال یا ۳۰ سال باشد و به اعتقاد بنده باید ببینیم عملکرد  یک فرد طوری بوده که اصلاحگر جامعه باشد یا نه. طبق این تعریف می تواند یک فرد ۳۷ - ۳۸ ساله هم جوان محسوب شود. روحیه جوانی منظور ماست روحیه‌ای که خسته نباشد ولی متاسفانه مجلس فعلی نمایندگان خسته ای داشت. نمایندگان جوان مجلس هم که خسته بودند. 

مسئول سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر درباره وظیفه جنبش دانشجویی در انتخابات آینده تاکید کرد: وظیفه اول جنبش دانشجویی در این حوزه آگاهی‌بخشی به مردم است و اینکه تلاش کنید آگاهی سیاسی مردم را افزایش دهد.

وی افزود: وظیفه دوم بیان حقایق در عین حفظ استقلال است. هرجا جنبش دانشجویی به بازوی احزاب سیاسی تبدیل شد افول کرد. جنبش دانشجویی زمانی حرفش در کشور تاثیر داشته که استقلال سیاسی خودش را حفظ کرد. جریان دانشجویی اگر استقلال خودش را حفظ کند مردم هم به این جریان اعتماد خواهند کرد.

بزرگخو یادآور شد: وظیفه سوم جریان دانشجویی آرمانخواهی در عین واقع بینی است. جریان دانشجویی باید با توجه به شرایط موجود تصمیم بگیرد. 

این فعال دانشجویی گفت: دانشجو نباید تبدیل به صدایی برای غر زدن شود. دانشجو نباید خودش را بیرون از گود در نظر بگیرد دانشجو باید علاوه بر اینکه اشکالات را می‌گوید راهکار هم بدهد.

وی افزود: نظارت دانشجو باید دائمی باشد. تاثیر گذاری دانشجو نباید مختص به یک دوره خاص یا زمان خاص باشد. در جامعه دانشجویی می‌خواهد تاثیرگذاری خودش را مثلاً در انتخابات مجلس نشان دهد باید بعد از انتخابات هم پگیری‌های لازم را انجام دهد.

رئیس مجلس 12 سال حاضر به پاسخگویی به دانشجویان نشد

بزرگخو تصریح کرد: اینکه از نمایندگان مجلس بخواهیم پاسخگوی عملکرد و رفتار خودشان باشد یک چیز طبیعی است. البته ما چندین بار از آقای لاریجانی که ۱۲ سال است به عنوان رئیس مجلس فعالیت می کند برای حضور در دانشگاه دعوت کردیم ولی حاضر به پاسخگویی نشدند.

وی گفت: ما اگر بدانیم باید نسبت به افکار عمومی پاسخگو باشیم مسلماً تصمیم های واقع بینانه‌ای اتخاذ می‌کنیم در حالی که به آرمان ها نیز وفادار خواهیم ماند. 

کسانی را به مجلس بفرستیم که برای حل مشکلات جدیت داشته باشند

فهیمه یارمحمدی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد دماوند در میزگرد « بررسی عملکرد مجلس دهم و نقش جریان دانشجویی در انتخابات آینده» که در این خبرگزاری برگزار شد، با اشاره به عملکرد نمایندگان مجلس گفت: ما اگر بخواهیم عملکرد مجلس را بررسی کنیم می‌بینیم که مجلس در برخی از موارد منفعل عمل کرده است.

مجلس دهم نظارت درستی بر عملکرد دولت نداشت

وی افزود: یکی از نقاط ضعف مجلس این بود که نظارت درستی بر عملکرد دولت نداشت. در همین راستا به نظر بنده باید در چند سال اخیر شاهد استیضاح های بیشتری در مجلس بودیم که این اتفاق بسیار کم دیده شد و حتی در مواردی هم که این اتفاق رخ داد خیلی محافظه کارانه انجام شد و نتیجه مشخصی را هم در پی نداشت.

یارمحمدی یادآور شد: یکی از مشکلات دیگر مجلس بحث تحقیق و تفحص هایی بود که باید انجام می‌شد ولی متاسفانه در این رابطه هم شاهد عملکرد خوبی از مجلس نبودیم یا اگر موردی هم بود نتیجه‌ مشخصی در پی نداشت.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: باید ببینیم نماینده ای که به عنوان وکیل مردم وارد مجلس می شود چقدر تخصص و کارآمدی دارد. ما می‌بینیم در موضوع مهمی مانند برجام برخی از نمایندگان بدون اینکه ترجمه متن انگلیسی این را بخوانند درباره آن اظهار نظر می‌کردند.

وی تصریح کرد:‌ باید سازکاری تعریف شود تا صلاحیت کسی که در انتخابات مجلس کاندید می‌شود جدی بررسی شود تا ببینند صلاحیت ورود به مجلس را دارد یا نه.

یارمحمدی ادامه داد: متاسفانه فعالیت‌های انتخاباتی دولت ها تاثیر منفی در عملکرد کلیه نظام می‌گذارد اینکه دولت انتخابات لیست ارائه می کند و طرف مقابل هم لیستی ارائه می کند باعث ایجاد یک فضای دوقطبی در کشور می‌شود که این مسئله مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

مجلس فعلی مجلس پرحاشیه‌ای بود

این فعال دانشجویی اظهار داشت: به اعتقاد بنده مجلس فعلی مجلس پرحاشیه‌ای بود، مجلس قرار است اولین دغدغه‌اش حل مسائل بنیادی باشد ولی متاسفانه می‌بینیم که نمایندگان این مسئله را خیلی جدی نمی گیرند و از طرفی تخصص لازم را هم ندارند.

یارمحمدی اضافه کرد: متاسفانه نداشتن جدیت برای حل مسائل و مشکلات مردم در مجلس باعث می شود که مردم نسبت به اساس انتخابات و انتخاب نماینده برای خودشان بدبین شوند. نماینده‌ای مانند آقای مطهری به جای پاسخگویی به مطالبات و سوالات دانشجویان با مطرح کردن یک مسئله پرحاشیه نشان می دهد جدیت برخورد با دانشجو و پاسخگویی به دانشجویان را درک نکرده است.

** مردم کسانی را به مجلس بفرستند که برای حل مشکلات جدیت داشته باشند

یارمحمدی اظهار داشت: مردم باید در زمان انتخابات افرادی را انتخاب کنند که جدیت لازم برای حل مشکلات را داشته باشند نماینده ای که در مجلس چرت می زند به دنبال سلفی گرفتن باشد و حتی نتواند یک کلمه را درست بیان کند چگونه می تواند جدیتی در حل مشکلات مردم داشته باشد.

این فعال دانشجویی اظهارداشت: وقتی مجلس نتواند انتظارات جامعه را برآورده کند مسلما دولت هم چنین کاری انجام نخواهد داد چون نظارت مجلس بر دولت وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: مردم وقتی عملکرد قوه قضاییه بعد از انتصاب آیت الله رئیسی را بررسی می کنند می‌بینند در یک مدت کوتاه چه تغییرات مثبتی رخ داده است این در حالی است که از آن طرف می بینند نمایندگان مردم عملکرد مناسبی از خود نشان ندادند در حالی که چهار سال فعالیت داشته اند. 

یارمحمدی گفت: مردم وقتی می بینند در مجلس به جای طرح و بحث مسائل اصلی و اولویت دار، نمایندگان ساعت ها روی مسائل حاشیه و موضوعاتی که اهمیت چندانی ندارند، بحث می کنند، نسبت به انتخابات و مجلس بدبین خواهند شد. این در حالی است که مشکلات بسیاری هم در کشور وجود دارد.

جریان دانشجویی مردم را به انتخاب نمایندگان مجلس جوان انقلاب تشویق کنند

وی در ادامه  درباره بحث نقش جنبش دانشجویی در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به اعتقاد بنده اولین وظیفه جنبش دانشجویی این است که خودش به یک انتخاب درست برسد. 

این فعال دانشجویی گفت: قبل از انتخابات شاهد شور و شوقی برای انتخاب نمایندگان هستیم ولی بعد از اینکه نتیجه انتخابات مشخص می شود انگار همه چیز تمام شده است گویا فراموش می شود که باید عمل کرد نمایندگان رصد شود این بحثی است که جنبش دانشجویی باید به آن توجه کند و نشان دهد انتخابات فقط معطوف به همان مدت کوتاه تبلیغات و مشخص شدن نتیجه آرا نیست.

 

یارمحمدی تاکید کرد: مجلس دهم میانگین سنی نسبتاً بالایی داشت اگر بتوانیم این مساله را تبیین کنیم که مجلس دهم با میانگین سنی بالا عملکرد نامناسبی داشت به نظرم بتواند مردم را  تشویق کند که به سمت انتخاب نمایندگان جوانتر بروند. البته باید ببینیم نماینده جوانی که قرار است انتخاب شود چقدر می‌توان اعتماد کرد.

 

فارس

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اینستاگرام توییتر رئیس مجلس انتخابات دانشجویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۶۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: دولت به هیچ وجه به موضوع ترکیب هیات رئیسه و ریاست مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی، درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در مجموع تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات مشخص می‌شود که در تهران ۱۶ کرسی خالی مانده است که کرسی‌های تهران اهمیت زیادی دارد، زیرا نمایندگان تهران گرفتاری‌های نمایندگان شهرستان را ندارند و می‌توانند در مسائل کلان کشور و ملی نقش آفرین باشند و وقت بیشتری برای تهیه طرح‌ها و لوایح بگذارند. آن‌ها می‌توانند در ترکیب هیات رئیسه مجلس و روسای کمیسیون‌ها تاثیر زیادی داشته باشند. این نمایندگان و سایر نمایندگان باقی مانده در دو دوم اهمیت و نقش مهمی در مجلس دارند.

وی افزود: امیدوارم همانطور که در دور اول مردم حضور داشتند، در دور دوم هم مشارکت کنند به خصوص که در این دور انتخاب راحت‌تر است و در یک حوزه، مردم از بین دو نفر باید یک نفر را انتخاب کنند. بی تفاوتی سزوار نیست. مردم می‌توانند تحقیق کرده و فرد اصلح را انتخاب کنند. مردم کمک کنند افراد اصلح با پشتوانه رای بالا انتخاب شوند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که دولت نظری درباره ترکیب هیات رئیسه و ریاست مجلس دوازدهم دارد؟ گفت: نه، دولت به هیچ وجه به این مساله ورود نمی‌کند. خط مشی رئیس جمهور این بوده که در انتخابات فهرست نداشته باشد در حالیکه در دوره‌های قبل دولت‌ها اینگونه نبوده اند. دولت، انتخاب را به خود مردم واگذار کرده و مردم در انتخاب حود نشان دادند، کسانی که همراهی بیشتری با دولت دارند، پایگاه مردمی بهتری دارند.

وی در پایان گفت: امیدوارم با تعامل سازنده دولت و مجلس، کار‌های اساسی انجام شود. اولویت ما اقتصاد است و به این مساله بها داده شود و لوایح یک فوریتی و دو فوریتی دولت. زودتر در دستور کار مجلس قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند
  • هو کردن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا توسط دانشجویان
  • دانشجویان حامی فلسطین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را هو کردند+ فیلم
  • حامیان فلسطین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را هو کردند+ فیلم
  • افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به اقدامات اسرائیل علیه غزه/ رییس مجلس نمایندگان آمریکا رییس دانشگاه کلمبیا را تهدید کرد
  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس دانشگاه کلمبیا خواست استعفا دهد
  • دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند
  • سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا به دانشگاه کلمبیا رفت
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید