Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم الدیلمی، سفیر یمن در ایران در گفتگوی اختصاصی با پرس تی وی به بیان انگیزه واقعی عربستان سعودی از حمله‌ی نظامی مرگبار ضد مردم یمن در پنج سال گذشته پرداخت.

وی در این باره گفت: «واقعیت این است که هنگامی که عربستان سعودی تجاوز به یمن را آغاز کرد چندین هدف در سطوح داخلی و منطقه‌ای برای خود طراحی کرده و متصور شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

ابراهیم الدیلمی با اشاره به کشمکش و نزاع داخلی بر سر قدرت در عربستان گفت: «(تجاوز به یمن) فرصتی بود برای محمد بن سلمان، ولیعهد که خودش را به اثبات برساند و نشان بدهد می‌تواند هم از پس ولیعهدی بر بیاید و هم در آینده پادشاه شود. همچنین سعودی‌ها می‌خواستند با تشکیل ائتلاف منطقه ای، خودشان را به بازیگری در منطقه در رویارویی و برخورد با دیگران تبدیل کنند، و عامل اصلی اجرای طرح‌ها و توطئه‌های آمریکا در منطقه باشند.»

الدیلمی تصریح کرد: عربستان سعودی و هم پیمان اصلی اش، امارات متحده عربی تلاش می‌کنند یمن را تجزیه کنند و بدین ترتیب این کشور را ضعیف نگاه دارند. اما ریاض در راه رسیدن به این اهداف ناکام مانده چرا که مردم یمن در برابر فشار‌های عربستان ایستادگی کرده اند و حملات به سرکردگی سعودی‌ها را پاسخ داده اند.»

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش از شجاعت ایران در به رسمیت شناختن شورای عالی سیاسی در صنعا به عنوان دولت مشروع و قانونی یمن قدردانی کرد. الدیلمی با اصرار از جامعه بین المللی خواست عربستان سعودی را به پاسخگویی وادار کند و از پادشاهی آل سعود بخواهد ضمن توقف حملاتش به یمن، خسارت‌هایی را که به این کشور وارد کرده جبران نماید.

الدیلمی گفت: «مردم یمن بر اساس قانون بین المللی این حق را برای خود محفوظ می‌دارند که عربستان سعودی را به جرم برپا کردن جنگ ضد کشورشان به پای میز محاکمه بکشانند. مسلما یمن هیچگونه تجاوزی ضد عربستان سعودی مرتکب نشده است. ما این حق را داریم خسارت‌هایی را که در طول چند سال گذشته از سوی عربستان و هم پیمانانش به کشورمان وارد شده (در دادگاه‌های بین المللی) از سعودی‌ها مطالبه کنیم.»

این دیپلمات یمنی همچنین عربستان سعودی را به علت ناکام ماندن در پایبندی به تعهداتش محکوم و تاکید کرد برخلاف توافقنامه آتش بس که سال گذشته در سوئد امضا شد، پادشاهی آل سعود همچنان بندر الحدیده را در محاصره قرار داده است و به حملاتش ضد بندر ادامه می‌دهد.

وی گفت: حمله به الحدیده و تحریم این بندر سبب شده است توافقنامه‌ای که با میانجی گری سازمان ملل متحد بدست آمده در آستا‌نه فروپاشی قرار بگیرد.

الدیمی اقدام کشور‌های غربی، به ویژه آمریکا را در فروش سلاح و مهمات به ائتلاف سعودی محکوم کرد و افزود: شمار تلفات غیرنظامیان در یمن آنقدر زیاد است که مسئولان مربوطه نمی‌توانند رقم دقیقی از قربانیان ارائه کنند.

وی تنها راه پایان دادن به جنگ را توقف آنی حملات سعودی‌ها به یمن دانست و تاکید کرد جامعه بین المللی باید خیلی زود (پس از توقف حملات) تحقیق و تفحص جنایت جنگی عربستان در یمن را آغاز کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جنگ یمن سفیر یمن در ایران جنایات جنگی عربستان در یمن تجاوز عربستان به یمن محمد بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۹۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است

وزیر خارجه عربستان سعودی ضمن هشدار نسبت به پیامدهای گسترش جنگ غزه گفت که تنها رژیم صهیونیستی مخالف توقف این جنگ است.

به گزارش ایسنا، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت: به همراه شرکایمان برای توقف جنگ غزه و تقویت راه‌حل دو دولتی تلاش می‌کنیم.

وی تاکید کرد: اسرائیل تنها طرف بین‌المللی است که مخالف توقف جنگ در غزه است. تداوم راه‌حل نظامی تنها به سود تندروها است.

طبق گزارش الجزیره، بن فرحان افزود: گسترش جنگ کنونی پیامدهای فاجعه‌بار برای فلسطین و تمام کشورهای منطقه به همراه دارد.

وزیر خارجه عربستان امروز در جریان دیدار «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه