Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: تاکنون هیچ موردی گزارشی مبتنی بر بروز یا تلفات غیرعادی ناشی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مازندران دریافت نکردیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، فصل سرد سال که می‌شود اهمیت حفظ مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای برای پیشگیری از بیماری‌های این فصل سال بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرورت رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای در استان مازندران باتوجه به حضور هزاران هزار پرنده مهاجر در تالاب‌های استان بیشتر احساس می‌شود.

معمولا با آغاز پاییز و برای بهبود شرایط بحث ممنوعیت و یا صدور پروانه شکار براساس بررسی شرایط و تصمیم‌گیری در این زمینه مطرح می‌شود که امسال نیز این موضوع به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.

 

مدیرکل دامپزشکی مازندران درباره وضعیت بیماری‌های فصل سرد سال در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: تاکنون هیچ موردی گزارشی مبتنی بر بروز یا تلفات غیرعادی ناشی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مازندران دریافت نکردیم.

سیدحسین رضوانی، از مرغداران مازنی خواست تا باتوجه به فرا رسیدن زمستان و احتمال بروز برخی از بیماری‌های تنفسی در پرندگان، ضوابط و مقررات بهداشتی دامپزشکی را رعایت کنند.

وی بیان کرد: اجرای ضوابط قرنطینه‌ای بهداشتی در واحدهای مرغداری نظیر جلوگیری از ورود وسایل نقلیه و افراد متفرقه به داخل محوطه مرغداری، جلوگیری از ورود پرندگان آزادپرواز به داخل سالن، بیمه کردن گله، جوجه‌ریزی برحسب ظرفیت و رعایت فاصله قانونی بین دو جوجه‌ریزی می‌تواند ما را در حفظ این سرمایه صنعت طیور استان یاری کند.

 

مدیرکل دامپزشکی مازندران اضافه کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای بهره‌برداران، چاپ و توزیع پوستر و پمفلت‌های بهداشتی برای استفاده شهروندان باموضوع آشنایی و نحوه کنترل و پیشگیری با این بیماری، اجرای طرح پایش در بازارهای سنتی و محلی و همچنین در جمعیت طیور بومی، صنعتی و تاکید بر تشدید موارد قرنطینه‌ای در واحدهای صنعتی ازجمله اقدامات پیشگیرانه توسط دامپزشکی مازندران بوده است.

این مسؤول ادامه داد: البته همکاری خوب مرغداران با دامپزشکی در رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی دامپزشکی همچون واکسیناسیون و بیمه کردن جوجه‌ها را در تحقق این مهم نباید نادیده گرفت.

رضوانی با اشاره به میزبانی تالاب‌ها و آبگیرهای مازندران از پرندگان آبزی آزادپرواز که از اقصا نقاط دنیا به ایران مهاجرت می‌کنند، تصریح کرد: توصیه ما به شکارچیان این است به‌دلیل اینکه عمده راه انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که بیماری مشترک بین انسان و حیوان بوده ازطریق دفع فضولات پرندگان مهاجر آلوده است توصیه می‌شود برای حفظ سلامتی خود و خانواده، از شکار، خریدوفروش مصرف این پرندگان اجتناب کنند.

 

وی اظهار کرد: تماس یا دست زدن به پرندگان مُرده به‌دلیل احتمال آلوده شدن می‌تواند به‌عنوان یک خطر بالقوه برای انتقال بیماری محسوب شود که توصیه می‌کنیم درصورت مواجه شدن با لاشه پرنده مُرده با استفاده از دستکش و رعایت بهداشت فردی نسبت به دفن بهداشتی آن اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران از مرغداران خواست، درصورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی موارد را به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع داده تا اقدامات بهداشتی لازم برای جلوگیری از انتشار این بیماری‌ها در جمعیت طیور بومی و صنعتی به عمل آید.

 

رضوانی در پایان گفت: توصیه ما به مردم این است از خریدن مرغ زنده و همچنین ذبح انواع طیور در منازل و معابر عمومی جدا خودداری کنند و به‌منظور تامین سلامت خود و خانواده، مرغ مصرفی خود را از مراکز مجاز زیرنظارت دامپزشکی که به‌صورت بسته‌بندی بهداشتی عرضه می‌شود تهیه کنند.

انتهای پیام/86034/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: رضوانی مازندران بیماری فصل سرما آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۹۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم


 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛رئیس شبکه دامپزشکی جغتای گفت: تب نزله‌ای بدخیم بیماری حاد و کشنده‌ای است که صرفاً در گاو ظاهر می‌گردد و بین حیوانات اهلی تنها گاو و گاومیش به این بیماری مبتلا شده و علائم ظاهری را از خود نشان می‌دهند.

دکتر ابراهیم سپهر، افزود: این بیماری علائمی چون، تب بین ۴۰ تا ۴۱.۵ درجه سانتی‌گراد، ریزش آب از بینی که ابتدا مخاطی، سپس چرکی و بعد زرد رنگ شده و تشکیل عفونت می‌دهد، کدر شدن قرنیه و پرخونی مویرگ‌های سفیده چشم که به کوری می‌انجامد، زخم‌های داخل دهان، روی لب‌ها و سطح داخلی لثه، تورم عقده لنفی و ملامسه آنها بصورت ظاهری، نشانه‌های عصبی بیماری به ویژه ناهماهنگی دستگاه‌های حرکتی، لرزش ماهیچه‌ها و ضعف دست و پا، در اوائل بیماری دام دچار یبوست شده و سپس دچار اسهال می‌شود که در هر دو صورت دفع مدفوع با درد همراه است.

او گفت:در این حالت دفع ادرار به صورت قرمز رنگ می‌باشد، اسهال و کم آبی بدن، حیوان دهانش را باز نگه داشته، نفس نفس می‌زند و در عرض سه روز پس از ظهور اعلائم اولیه دام تلف می‌شود.

 رئیس شبکه دامپزشکی جغتای افزود:با توجه به اینکه ویروس عامل بیماری از گوسفند به گاو منتقل شده و بنابراین، این بیماری در مناطقی که گاو و گوسفند‌ها در کنار یکدیگر نگهداری می‌شوند بیشتر دیده می‌شود، از نگهداری گاو و گوسفند در یک مکان جدا خوداری کنند.

دیگر خبرها

  • جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • تقاضای ارتقاء جایگاه مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی در جلسه هم اندیشی نیشابور
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم
  • نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه
  • فواصل بهداشتی دامپزشکی مانعی برای مجوز‌های دامداری و پرورش طیور