Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرسودگی بر سر تنها کتابخانه عمومی سرخه سنگینی می‌کند و اگر مسئولان شهرستان هر چه سریع‌تر به کمک نشتابند، تنها کتابخانه این شهرستان تعطیل می‌شود. ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸ استانها سمنان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سرخه، تکنولوژی و فناوری‌هایی که با سرعتی فراتر از نور در حال گسترش در عصر حاضر هستند و این امر اثر خود را بر زندگی فردی و اجتماعی هر یک از ما گذاشته است؛ روابط اجتماعی تغییریافته‌اند، سطح تفکرات، اندیشه‌ها و عقاید متفاوت شده‌اند و گریزی از آن نیست و بایدها و نبایدهای این عصر مدرن را باید پذیرفت و با آن روبه‌جلو حرکت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین عصری با چنین ویژگی‌هایی هر فردی برای اینکه از دیگر افراد عقب نماند؛ خود را با شرایط روز جامعه تطبیق می‌دهد و ما که در جامعه‌ای اسلامی با فرهنگی مبتنی بر ارزش‌های دینی زندگی می‌کنیم باید در کنار سازگاری با شرایط روز جامعه مدرنیته امروز حواسمان باشد؛ فرهنگمان را به دست فراموشی نسپاریم.

همه ما خوب می‌دانیم که توسعه فرهنگی هر جامعه‌ای در گرو ارتقای سطح دانش و‌ آگاهی است که با مطالعه کتاب و گسترش کتاب‌خوانان آن رقم می‌خورد؛ بنابراین می‌بایست با توجه به انواع و اقسام سرگرمی‌ها و جذابیت‌های مصنوعی که در جامعه شاهد آن هستیم؛ بیش از این‌ها به مقوله فرهنگ و ترویج آن پرداخته شود.

خبرنگار تسنیم در سرخه به دلیل اهمیت موضوع پیرامون مشکلاتی که حول محور تنها کتابخانه عمومی سرخه مطرح‌شده است؛ گفت‌وگوهایی را با چند تن از مسئولان این شهر ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.

مردم قم به جای احداث تقاطع‌های غیرهمسطح مطالبه بوستان و کتابخانه دارندکاشان| تمام کتابخانه‌های کشور باید نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند

نسرین قلی بیک رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان سرخه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در سرخه در مورد سال تأسیس کتابخانه آیت‌الله فیض سرخه اظهار داشت: این کتابخانه در سال 58 تأسیس‌شده است که در حال حاضر با داشتن 23 هزار جلد کتاب و یک هزار و 100 نفر عضو فعال در بخش‌های کودک، نوجوان و بزرگسال است که از این تعداد 593 نفر زن و 507 نفر مرد هستند.

وی به فعالیت‌های این کتابخانه علاوه بر جذب عضو و امانت کتاب و نشریه اشاره کرد و از جمله آن‌ها را برگزاری نشست کتاب‌خوان، جلسات مطالعات، جمع خوانی و معرفی کتاب، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، نقد و رونمایی کتاب، برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت از قبیل خلاقیت و کاردستی، نقاشی، خوشنویسی و قصه‌گویی عنوان کرد.

فضای محدود و فرسودگی مشکل مهم کتابخانه عمومی سرخه است

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان سرخه در ادامه از مشکلاتی که تنها کتابخانه عمومی مرکز شهرستان سرخه با آن مواجه است گفت و افزود: فضای کم و محدود این کتابخانه در کنار فرسودگی آن از جمله مشکلات این کتابخانه است.

قلی بیک عنوان کرد: شرایط حال حاضر کتابخانه عمومی آیت‌الله فیض سرخه نه پاسخگوی مراجع و نه مورد رضایت کارکنان آن است.

وی با بیان اینکه محدود بودن فضا این کتابخانه سال‌هاست به دغدغه‌ای برای مسئولان این کتابخانه و دیگر مسئولان این شهرستان تبدیل‌شده است گفت: با وجود راهکارهای ارائه‌شده و مصوبات اخذشده؛ اما هنوز برای حل این مشکل هیچ اقدامی انجام‌نشده است و اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد؛ باید شاهد تعطیلی تنها کتابخانه شهر سرخه به جهت فرسوده بودن ساختمان آن باشیم.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان سرخه در مورد پیگیری‌ها و مکاتبات انجام‌شده از سوی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرد و از جلسات برگزارشده چند روز گذشته با حضور فرماندار سرخه و شهردار است شهر پیرامون ارائه راهکارها جهت حل این مشکل خبر داد و گفت: در این جلسه مقرر شد مکانی به‌صورت موقت مشخص و کتابخانه فعلی به آن مکان نقل‌مکان کند تا اقدام لازم در مورد ساخت کتابخانه جدید انجام شود.

قلی بیک تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی موظف به ارائه خدمات فرهنگی و کتاب‌خوانی و تجهیز کتابخانه‌ها اعم از نیرو و تجهیزات کتابخانه‌ای است.

شهرداری سرخه سهم نیم درصدی کتابخانه را پرداخت کرده است

مصطفی نطنزی شهردار سرخه با اشاره به اینکه نیم درصد از بودجه شهرداری سرخه باید به حساب کتابخانه‌های عمومی این شهر واریز شود که خوشبختانه باید بگویم این کار انجام‌شده و ما بدهکار مالی در این حوزه نیستیم و در موعد مقرر پرداختی شهرداری به کتابخانه انجام‌شده است تا بتوانند فعالیت‌های خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اوضاع نگران‌کننده ساختمان کتابخانه آیت‌الله فیض سرخه عنوان کرد: مسئولیت این موضوع بر عهده فرماندار، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول کتابخانه است.

تأکید شهردار سرخه بر تخلیه سریع کتابخانه عمومی سرخه

شهردار سرخه با اشاره به فرسودگی کتابخانه عمومی این شهرستان گفت: در جلسه‌ای این موضوع را به رئیس کتابخانه‌های عمومی سرخه نیز گفتم که هر چه زودتر باید این مکان تخلیه شود و اگر امکان تخلیه وجود ندارد باید به‌سرعت موارد خطر و آسیب‌زا رفع شوند؛ چراکه سقف این کتابخانه ترک‌خورده است و کودکان و نوجوانان برای مطالعه و یا امانت گرفتن کتاب به این کتابخانه مراجعه می‌کنند و باید علاج واقعه پیش از وقوع کرد تا اتفاق غیرقابل جبرانی پیش نیاید.

نطنزی عنوان کرد: شهرداری پیشنهاد داده‌ و قول مشارکت را نیز در احداث کتابخانه و واگذاری زمین اعلام کرده‌ است؛ ولی مشکل آن‌ها تأمین اعتبار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی فاطمی بصیر امام‌جمعه شهر سرخه نیز در این زمینه از تأمین زمین برای احداث کتابخانه در شهر سرخه به همت خیران خبر داد و گفت: مشکل اصلی تأمین منابع مالی برای ساخت و احداث کتابخانه است.

وی گفت: زمین و احداث کتابخانه بر عهده خیرین و تأمین تجهیزات کتابخانه بر عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌ها نهاده شده است و ازآنجاکه با فقدان یا کمبود منابع مالی مواجه هستیم، در حال حاضر امکان احداث کتابخانه وجود ندارد و البته این بدان معنا نیست که کتابخانه فعلی تعطیل شود.

امام‌جمعه سرخه گفت: توصیه می‌شود که مسئولان به ترمیم و اصلاح کاستی‌ها و نواقص موجود در کتابخانه آیت‌الله فیض بپردازند.

ساختمان کتابخانه عمومی سرخه نزدیک به 50 سال قدمت دارد

علی‌محمد مؤیدی زاده فرماندار سرخه نیز در این زمینه اظهار داشت: ساختمان کتابخانه عمومی سرخه نزدیک به 50 سال قدمت دارد و به همین دلیل ساختمان فرسوده است؛ اما به دلیل عدم وجود مکانی مناسب کماکان از این محل استفاده می‌شود.

وی افزود: با توجه به این موضوع در سال 96 و 97 مبلغ 118 میلیون تومان اعتبار از منابع شهرستانی برای تعمیر کتابخانه اختصاص یافت که از سوی اداره کتابخانه‌ها در آن محل هزینه شد؛ ولی به دلیل فرسوده بودن ساختمان مشکلات کماکان باقی است.

فرماندار سرخه اظهار داشت: برای جابجایی کتابخانه یا احداث کتابخانه جدید در همین مکان سناریوهای و متعدد و مختلفی پیش‌بینی‌شده است و در جلسات متعدد پیرامون آن بحث و مذاکره شده است.

مؤیدی زاده بیان داشت: حتی از سال 96 به بعد در این زمینه جلساتی با وزیر قبلی و وزیر جدید ارشاد اسلامی دکتر صالحی برگزارشده است و با مدیران کل کتابخانه‌ها و ارشاد اسلامی نیز همین جلسات تکرار شده است؛ اما به دلیل وجود موانع حقوقی، عدم وجود اعتبار و عدم عزم جدی ارشاد اسلامی برای احداث کتابخانه کماکان این موضوع لاینحل مانده است.

هنوز خیری برای کمک به احداث ساختمان کتابخانه عمومی سرخه پیدا نشده است

وی عنوان کرد: با توجه به آخرین جلسه‌ای که در همین خصوص با مدیرکل کتابخانه‌های استان در محل کتابخانه عمومی سرخه برگزار شد؛ چهار گزینه یا راهبرد برای این موضوع پیشنهاد شد که پس از بررسی امکان نهایی شدن آن وجود دارد.

فرماندار سرخه گفت: موضوع دیگر این‌که بر اساس ضوابط درصورتی‌که 50 درصد هزینه احداث توسط خیرین پرداخت شود؛ مابقی 50 درصد را وزارت ارشاد می‌پردازد که پیگیری‌های این شهرستان برای یافتن خیری که بتواند هزینه احداث ساختمان را بپردازد تاکنون نتیجه‌ای در برنداشته است.

گزارش: زکیه زکی ـ محترم امامی

انتهای پیام/363/ش

R41366/P/S6,64/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۵۰۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری

به گزارش خبرنگار مهر، آیین نقد و رونمایی کتاب «لبخند آفتابی» صبح چهارشنبه با حضور سیدرضا علوی نویسنده کتاب، رسول آفتابی روایتگر اثر، موسی غیور منتقد کتاب، اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی و جمعی از علاقمندان به حوزه ادبیات پایداری در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در این آیین با بیان اینکه کتابهای حوزه دفاع و پایداری به عنوان یک گونه ادبی، بسیاری از آثار ممتاز معاصر را در برگرفته است گفت: این آثار علاوه بر غنای ادبی و فرهنگی که درخود دارد باعث تاثیرگذاری بر روی آحاد جامعه، برای حراست هر چه بیشتر از وطن و میهن خود می شود.

بابایی با تاکید بر اهتمام جدی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای حمایت از آثار حوزه ادبیات پایداری افزود: سعی داریم با برگزاری برنامه های ترویجی مانند رونمایی و نقد و بررسی کتاب های نگارش شده در موضوع هشت سال دفاع مقدس به ویژه بیوگرافی ها و اتوبیوگرافی های تالیف شده در زمینه سیره زندگی رزمندگان منش زندگی ساده و مبتنی بر اسلام ناب آنها را به نسل جوان و نوجوان منتقل نماییم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد کتاب «لبخند آفتابی» اظهار داشت: یکی از مهمترین نقاط قوت کتاب در این است که هم نویسنده و هم راوی با نگاهی آمیخته به طنر کوشش کرده اند با زبانی ساده و بدون کلیشه جریان های تلخ و شیرین و مفاهیم والای ایثار را در زندگی روزمره رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به نمایش درآورند.

موسی غیور نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبیات پایداری در آیین نقد و رونمایی کتاب «لبخند آفتابی» گفت: وجه تمایز جنگ تحمیلی با دیگر جنگ های رخ داده در طول تاریخ این است که: جنگ ما دفاعی با محوریت مردم بود و تمام نیروهایی که جنگ را اداره کرده اند مردم عادی و از بطن جامعه بودند بنابراین بعد از پایان جنگ همه رزمندگان در یک نقطه اشتراک یافتند که باید لحظات ناب و زیبایی های دفاع مقدس را برای آنهایی که آن جو را ندیده و حس نکرده اند ترسیم و روایت نمایند.

غیور در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب های متوجه ادبیات پایداری و خاطره گویی از دفاع مقدس پرداخته و بی توجهی به اقتصاد نشر، سفارشی سازی تدوین و نگارش کتاب در این حوزه، ایجاد مسائل و مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بعد از جنگ تحمیلی که به معویات جنگ آسیب زده اند و یکسان سازی تیپ های شخصیتی از همه رزمندگان در آثار مربوط به حوزه ادبیات پایداری را از آن جمله از آسیب ها مطرح کرد.

این پژوهشگر و منتقد ادبیات پایداری استفاده از کاغذ مناسب، عکسهای رنگی، دورنگ بودن متن نوشتاری کتاب و صفحه آرایی زیبا را از جمله نقاط قوت ظاهری کتاب برشمرده و توجه به سلوک و ارتباطات انسانی به جای حادثه محور بودن داستان، بی تکلفی و دور بودن نویسنده و راوی از ریا و نمایش، عدم وجود محتوای زائد، حشو و تکراری در کتاب، ترجمه فارسی روان و سلیس خاطرات اغل ترکی آمیخته به طنز و فکاهیات را از جمله نقاط قوت محتوای این کتاب عنوان کرد.

رسول آفتابی راوی کتاب نیز در این نشست هدف از بیان خاطرات گردآوری شده در کتاب را گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و هم رزمان دفاع و ثبت در صفحات درخشان تاریخ مقاومت و دفاع ملی دانسته افزود: خاطره گویی کردم تا من هم به نوبه خود بتوانم سهمی در بازگویی و بازخوانی رشادت ها و معنویت ها و مردانگی های رزمندگان با اخلاص اسلام را بیان نمایم.

سیدرضا علوی نویسنده کتاب نیز در پایان این آیین با بیان خلاصه ای از مراحل و سیر تدوین کتاب «لبخند آفتابی» و دلایل انتخاب رسول آفتابی برای نگارش خاطرات وی گفت: با شنیدن نام برخی افراد ناخود آگاه لبخند بر لبان آدمی می نشیند. این افراد اشخاصی خوش مشرب با روحیه طنز پرداز بذله گو نیک اندیش و خیرخواه هستند. در طول تاریخ دفاع مقدس با توجه به موقعیت و شرایط جنگ نیاز به افرادی مانند رسول آفتابی بود که با بذله گویی طنز پردازی و نکته سنجی های خود روحیه رزمندگان را غرق در نشاط کنند. احتیاج ذاتی انسانها به شاد بودن افرادی را در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس وادار به بذله گویی ها و شوخی با موقعیت موجود در نبرد می کرد. طنز پردازی آنی و بذله گویی این رزمندگان در زمانهای سخت پیکار و رودررویی با دشمن مهاجم و متجاوز به داد رزمندگان می رسید.

کد خبر 6093796

دیگر خبرها

  • تجلیل از برگزیدگان دومین دوسالانه نشان هدهد سفید در گیلان
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ارتباطات در تبریز
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • احداث پد بالگرد اورژانس در جاده‌های قم
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • افزایش ۲۰ درصدی اعضای کتابخانه‌های فعال در استان اردبیل
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • فرسودگی ۳۰ درصد مدارس گناباد