Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس گفت: چه در سال ۹۱ و چه در سال ۹۷ که تحریم ها تشدید شد ده‌ها هزار خودرو به خاطر باقی ماندن یک یا چند قطعه محدود در پارکینگ ها انبار شد که این ها گروگان همان مافیا ها بودند که اجازه نمی دادند این قطعات تامین شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت واگذاری شامگاه چهارشنبه در مراسم رونمایی از مستند «اختاپوس» در اراک ضمن اشاره به سهم ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ الی ۴ درصدی صنعت خودور درGDP کشور، گفت: از نظر ارزش صنعتی نیز ۱۸ تا ۲۰ درصد ارزش صنعت کشور به صنعت خودرو تعلق دارد.

کریمی افزود: در حوزه صنعت بعد از نفت و پتروشیمی، صنعت خودرو بزرگترین حجم در اقتصاد کشور چه به لحاظ ارزش و چه به لحاظ اشتغال را به خود اختصاص داده است.

وی ۱۲ درصد اشتغال حوزه صنعت را متعلق به صنعت خودرو برشمرد و عنوان کرد: در کل کشور ۱۵۳۰واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک در صنعت خودرو و قطعه‌سازی فعالند که نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر در این صنایع شاغل هستند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اهمیت صنعت خودرو در اقتصاد ایران، بیان کرد: در ابتدای انقلاب ۱۶۰ الی ۱۷۰ هزار دستگاه تولید داشتیم که این عدد در سال های اخیر به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه رسیده است که از یک رشد ده برابری خبر می دهد.

وی ادامه داد: در برخی از سال ها از نظر حجم تولید در رتبه ۱۳ دنیا قرار گرفتیم و حتی از لحاظ سهم در GDP نیز رتبه بالایی داریم.

کریمی با اشاره به عدم پویایی صنعت خودرو و از طرفی عدم رضایت مردم از آن، تصریح کرد: در حال حاضر خودرویی تولید می شود که از نظر قیمت تمام شده به طور نسبی قیمتش برای مردم بالاست و حتی فعالین منصف صنعت خودرو نیز به بالا بودن قیمت تمام شده برای مردم اذعان دارند و معتقدند که می توان طوری عمل کرد که قیمت تمام شده ارزان تر شود.

وی فاصله خودروسازی ایران با دیگر کشورها و همچنین عدم بومی سازی صنعت خودرو را از ضعف هایی دانست که وزیر صنعت نیز به آن اذعان دارد و  اظهار کرد: کیفیت خودروهای تولیدی در کشور برای مردم راضی کننده نیست و تلفات سالانه در جاده ها نشانه ای از همین عدم کیفیت است.

علاقه دولت ها به سلطه بر خودروسازی

عضو هیئت واگذاری با اشاره به سهم ۲۰ درصدی دولت در دو شرکت خودرو سازی سایپا و ایران خودرو، گفت: واقعیت این است که این دو شرکت دولتی محسوب نمی شوند ولی دولت ها همیشه برای ان شرکت ها تصمیم می گیرند و بر آن سلطه دارند و علاقه ای نیز به ترک این سلطه ندارند.

وی با بیان اینکه دولت ها باید در خصوص صنعت خودرو پاسخ گو باشند، تصریح کرد: امروز متاسفانه روابطی در صنعت خودرو وجود دارد و این روابط در فضای مالکیتی، سهامداری، مدیریتی، روابط بین قطعه سازان و خودرورسازان و حتی روالی که در رابطه با پیش فروش ها ساری و جاری است، برقرار است.

کریمی افزود: همه این روابط زمینه ساز فساد گسترده، رانت خواری و حضور فعال مافیای ناشناخته و شناخته در این صنعت شده است. این مسئله حتی تا انحصار در تولید و قطعه سازان خاص نیز ادامه دارد که مجموع این عوامل منجر به جلوگیری از پیشرفت این صنعت می شود و به همین دلیل نتوانستیم صنعت  خودروسازی بومی داشته باشیم.

نفع عده ای در وضع موجود صنعت خودرو

وی با اشاره به وضع نابسمانان صنعت خودرو عنوان کرد: عده ای علاقه ندارند که پیشرفت در صنعت خودرو رقم بخورد و نفعشان در وضع موجود است. از آنها به عنوان مافیا یاد می کنیم؛ افرادی که پشت نقاب ها پنهان می شوند و در موضوع های مختلف اثر گذارند و چون سعی بر ناشناخته شدن دارند کسی سراغشان نمی رود.

این نماینده مجلس با تاکید بر برخی از پیش فروش های خارج از مجوز های قانونی خودرورسازان، ادامه داد: منابع به دست آمده از پیش فروش ها صرف هزینه های جاری شرکت ها می شود و نمونه آخرش این بود که وزیر صنعت از ۵۰۰ هزار دستگاه پیش فروش شده سخن گفت که معلوم نیست پول هایش چه شده است. البته آرام آرام در حال تحقق وعده ها هستند.

وی با پرسش این سوال که چرا عده ای از شفافیت گریزانند، اضافه کرد: چرا وقتی دست روی واقعیت ها می گذاریم عده ای ناراحت می شوند؟ مردم تا به کی باید برای خرید خودروهای بی کیفیت میلیون ها تومان پول بپردازند.

قطعه سازان خاص به دنبال بلعیدن قطعه سازان کوچک هستند

کریمی اظهار کرد: خودروسازان وجه قطعات را به قطعه سازان نمی دهند اما برخی از قطعه سازان که انحصار دارند کوچک تر ها را می بلعند و تحت فشار میگذارند که یا کارخانه هایشان را ببندند و یا اینکه بفروشند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید پیگیر مشکلات صنعت خودرو باشند، بیان کرد: صنعت خودرو به عنوان یک صنعت پویا که می تواند در خدمت اقتصاد کشور و مردم باشد. می تواند با استفاده از توانمندی های داخلی و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی انجام وظیفه کند.

نماینده مجلس بیان کرد: چه در سال ۹۱ و چه در سال ۹۷ که تحریم ها تشدید شد ده‌ها هزار خودرو به خاطر باقی ماندن یک یا چند قطعه محدود در پارکینگ ها انبار شد که این ها گروگان همان مافیا ها بودند که اجازه نمی دادند این قطعات تامین شود. حالا نمایشگاه گذاشتند و فراخوان دادند و گفتند که هر سازنده داخلی می تواند بیاید و بسازد، که خدا را شکر در حال حاضر هزاران قطعه در داخل تولید می شود.

وی خاطر نشان کرد: ما ادعا داریم اگر به توان داخلی اتکا شود نیاز های کشور به بهترین وجه می تواند رفع شود و این قطعا به مصلحت مردم و کشور نزدیک تر است و این راهی است که می تواند آینده روشنی را برای ملت ایران رقم بزند.

به گزارش دیارآفتاب؛ مستند «اختاپوس» به مافیای صنعت خودرو می پردازد که جدیدترین اثر مرکز مستند سوره با همکاری اندیشکده یقین است.

لازم به ذکر است که مراسم رونمایی از این مستند در تهران به دلیل دستگیری کارگردان آن لغو شد اما این رونمایی با حضور فعالین رسانه ای و فرهنگی شهر اراک و همچنین با حضور تنی چند از کارگران شرکت های هپکو و آذرآب با سخنرانی دکتر علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در اراک برگزار شد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۵۱۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی

ابراهیم شجاعت پژوهشگر و کارشناس صنعت خودروسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: اولین موضوع در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت این است که باید با معیار درستی حقیقت دانش‌بنیانی این شرکت‌ها سنجیده شود. طی چند سال گذشته این مورد که بسیاری از شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات ادعای دانش‌بنیانی دارند، اما حقیقت آنها متفاوت است.

وی ادامه داد: این موضوع که آیا این شرکت حقیقتا دانش‌بنیان هست را از روی محصول و نتیجه کار آنها می‌توان فهمید و بهتر است از دسته بندی بر اساس فرآیند تولید صرف‌نظر کنیم. شایان ذکر است که در هر خودرو به طور متوسط بیش از دو هزار قطعه وجود دارد؛ در تولید بسیاری از این قطعات پیچیدگی‌های فنی وجود دارد که به دست دانش‌بنیان‌ها قابل حل است.

شجاعت در ادامه گفت: گستردگی فرصت کار برای دانش‌بنیان‌ها در صنعت قطعه سازی خودرو از روش‌های فنی تولید خود قطعه تا ساخت مواد اولیه و حتی ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید قطعه است. همچنین لازم به ذکر است که خودروسازان نیز با کمی همت مضاعف می‌توانند حلقه‌های تولید تجاری خود را به دانش‌بنیان‌ها بیشتراز قبل متصل کنند تا شکاف‌های فناورانه تولید پوشش داده شود.

وی تصریح کرد: اتصال گپ‌های فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به اینکه معمولا بودجه آنچنانی نیز نیاز ندارد و به نوعی پیش خرید قطعه است، سود مناسبی به همراه دارد و به راحتی ضرایب سود رشد خواهد کرد. به همین جهت خودروسازان می‌توانند این شکاف‌ها را پر کرده و از طریق علاوه بر کسب سود و حل مشکلات تیراژ تولید، ارزبری و مشکلات کیفیت تولید داخل را نیز رفع کنند.

رابطه دانش‌بنیان ها و تولید در چیست؟

این پژوهشگر صنعت خودرو اظهار کرد: شایان ذکر است که شرکت‌های دانش بنیان بهتر است که مستقیما وارد مبحث تولید نشوند چرا که ماهیت و ذات این شرکت‌ها فناور بودن است و پس از به ثمررساندن ابداعی باید به سمت تحقیق و توسعه نوآوری دیگری حرکت کنند. به همین جهت بهتر است که تولید به مجری دیگری سپرده شود. در سالیان اخیر یک شرکت خودروسازی داخلی دوبار اقدام به انجام این کار کرده است، اما به نظر می‌رسید که این همکاری دانش‌بنیان‌ها بیشتر به جهت نمایش بوده است.

تحولات سال جاری در صنعت خودرو

شجاعت تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در فصل بهار خودروسازان برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها اقدام کنند. همچنین با توجه به ارتباط مستقیم خودرو‌های مونتاژی و قیمت ارز به نظر می‌رسد که با توجه به عدم تغییر قیمت ارز نیمایی در این نوع خودرو شاهد تغییر قیمت چندانی نباشیم. همچنین به نظر می‌رسد که خودرو‌های چینی امسال سهم بیشتری از بازار خودرو را به خود اختصاص خواهند داد.

وی گفت: در بحث خودرو‌های وارداتی نیز به نظر می‌رسد که حجم واردات خودرو‌های برقی به رقم قابل توجه ۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید که اکثرا در اختیار ناوگان تاکسیرانی قرار می‌گیرند. همچنین در خصوص واردات خودروی نو نیز وارداتی در حدود ۲۰ هزار دستگاه پیش بینی می‌شود. شایان ذکر است که در مبحث واردات خودرو‌های دسته دوم به نظر می‌رسد که در سال جاری شاهد تحولی نخواهیم بود و در صورت فشار صرفا به تدوین دستورالعمل‌های آن پرداخته شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • «مافیای خودرو» مانع ورود خودروهای برقی به کشور
  • تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی
  • مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور است
  • سنگ اندازی مافیای خودرو برای ورود خودروهای برقی به کشور
  • مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور
  • مافیای خودرو تلاش می‌کند مانع ورود خودرو‌های برقی به کشور شود
  • برنامه امسال وزارت صمت برای جهش بزرگ تولید خودرو/ تیراژ تولید روزانه ۵۰۰۰ دستگاه خودرو رسید
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • سیل بم در پارکینگ خودرو | خودروهای لجن کش در حال کارند