Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-09@02:20:25 GMT

نمی‌توان قیمت کالا و خدمات را ثابت نگه داشت

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۵۲۲۸۳

نمی‌توان قیمت کالا و خدمات را ثابت نگه داشت

ایسنا/خراسان رضوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: ثابت نگه داشتن قیمت کالا و خدمات کار سخت و غیر اقتصادی است، تولید کالا با این روش‌ها گران‌تر بوده و نمی‌توان قیمت کالا و خدمات را ثابت نگه داشت.

علی رسولیان شب گذشته ۴ دی ماه در جلسه شورای اداری استان در استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: قیمت بنزین ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ برابر شده، درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته، قیمت ارز از زمان افزایش بنزین تغییراتی داشته و مواد اولیه گران‌تر به دست تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی می‌رسد، بنابراین ثابت نگه داشتن قیمت کالا و خدمات کار سخت و غیر اقتصادی است. تولید کالا با این روش‌ها گران‌تر بوده و نمی‌توان قیمت کالا و خدمات را ثابت نگه داشت.

وی بیان کرد: ما در استان دو رویکرد مهم داریم. یکی تامین به موقع است که در استان فراوانی همه‌ نوع کالاها را داشته و کمبودی نداریم. ذخایر کالاهای اساسی و نهاده‌های ما در حداکثر مقدار و ظرفیت انبارهای ما است. موضوع دیگر تعادل در قیمت کالا و خدمات بوده و سیاست ما در استان این است‌ که متوسط قیمت کالا و خدمات در استان از متوسط کشور پایین‌تر باشد. علیرغم اینکه 32 میلیون زائر، 6.5 میلیون جمعیت و بیشترین فاصله با بنادر را داریم و مواد اولیه گران‌تر به دست ما می‌رسد، اما سیاست ما همین است.

رسولیان با بیان اینکه از زمان گرانی بنزین ۱۵ جلسه تنظیم بازار را در استان برگزار کردیم و به صورت روزانه رصد و کنترل می‌کنیم، عنوان کرد: دو کار انجام دادیم. یکی عرضه بوده که بهترین روش برای کنترل قیمت کالا و خدمات با کمک بخش خصوصی و اتحادیه‌ها است، اتحادیه‌های ما پای کار آمدند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: اکنون ما گوشت ۶۴ هزار تومانی نیز عرضه می‌کنیم که تفاوتش با تهران و سایر استان‌ها معنادار است. در این مدت ۵ هزار تن برنج عرضه کردیم. فعالان اقتصادی با کمک دادستانی پای کار آمدند و ارکان حاکمیت با یکدیگر تصمیم می‌گیرند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی نیز در زمینه برنج در استان کمک کرد و برنج از ۱۸ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان کاهش یافت. اتحادیه صنایع غذایی در اوج گرانی پای کار آمد و ۲۶ برند رب و مواد غذایی عرضه کرد که قیمت آن نسبت به یک سال و نیم پیش ارزان‎‌تر است. رب گوجه را خودشان تا ۷۵۰۰ تومان کاهش دادند و عرضه کردند. ۴۰ واحد مستقیم عرضه میوه و تره‌بار نیز داریم.

رسولیان خاطرنشان کرد: موضوع بعدی بازرسی است که باید بازرسی و نظارت داشته باشیم. در این بخش محوریت با خود اتاق اصناف و اتحادیه‌ها است و سازمان صمت روزانه نظارت می‌کند. ۵۰۰ بازرس در استان داشته و ۲۲ هزار بازرسی انجام دادیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در خصوص قیمت کالا و خدمات تا ۲۳ آبان نسبت به ۲۳ آذر، گفت: متوسط افزایش قیمت در ۳۱ قلم‌ کالا حدود ۱۴ درصد بوده، تنها گوجه‌فرنگی به دلیل سرما ۶۳ درصد رشد داشته که از نگاه ما این کالا ضروری نیست و می‌توانست با رب 7500 تومانی جایگزین شود، اکنون قیمت برگشته است. مصالح ساختمانی نیز افزایش داشت که دلیلش تغییر قیمت حمل و نقل بود. در این مدت یک ماه ۱۳ قلم کالا حدود 14 درصد کاهش داشته که گوشت، برنج، تخم مرغ، مرغ و شکر بوده، یعنی کالاهای اساسی ما در یک ماه در استان کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: سه کمپین را با کمک مردم، دستگاه‌های نظارتی و جراید در استان به صورت جد دنبال کردیم. یکی قیمت‌گذاری کالا است که الزام می‌کنیم و موفق می‌شویم تا تمام کالاها قیمت داشته باشد. دو کمپین ارزان‌فروشی و گران نخریدن نیز داشتیم که بسیار موفق بود و در استان ما اثرات خوبی داشت.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در ادامه این مراسم اظهار کرد: لایحه بودجه به مجلس آمده که اشکالات فراوانی دارد و دولت هم تاکید دارد. ما نمایندگان آمادگی داریم که پیشنهادهای مدیران استان را بشنویم و مدیران مسائل مربوط به بودجه را که ما باید لحاظ کنیم، غیر از زیارت و حاشیه شهر که باید مجدد به لایحه بودجه برگردانیم،‌ بیان کنند. هر توجیهی که بتوانیم در موضوع بودجه از آن دفاع کنیم، کمک کند تا بخشی از مشکلات استان را در سال ۹۹ پیش‌بینی کنیم و اقداماتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروز در فضای کشور بسیاری خواسته یا ناخواسته در فضای ناامید کردن مردم اقدام کردند، عنوان کرد: فضای ناامیدی در کشور دامن زده می‌شود که وظیفه شرعی و ملی ما است که امروز کمک کنیم. هر اقدامی که منجر به جلوگیری از ناامیدی مردم شده و بتواند مردم را امیدوار کند، انجام می‌دهیم. امروز ما باید هر کاری می‌توانیم انجام دهیم.

پژمانفر خطاب به مدیران حاضر در جلسه، گفت: همکاران خود مخصوصا آنها که ارباب رجوع دارند را توجیه کنید، امروز شرایط مردم سخت است و گاه برخورد نامناسب اعصاب مردم را به هم می‌ریزد، البته همه وظیفه تلاش در جهت رضایتمندی مردم را داریم، اما اکنون این نیاز بیشتر است. استاندار نیز دقت کنند که از نارضایتی در برخورد مراقبت شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رهبری نسبت به مساله افزایش بنزین تاکید کردند که نباید کالاها افزایش قیمت پیدا کند، تصریح کرد: وظیفه دستگاه‌ها است که کنترل قیمت‌ها را انجام دهند، اما کمتر کالایی را می‌بینیم که به شدت افزایش پیدا نکرده باشد. این وظیفه ما است که نسبت به این قضایا کاری انجام دادیم. دستگاه‌های نظارتی، سازمان صمت و بازرسی‌ها باید ورود پیدا کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان بیان کرد: انتظار مردم این است که مسئولان در جهت حفظ حقوق مردم، در ارتباط با کنترل قیمت این پیام را به مردم بدهند که نتوانستیم کنترل کنیم. هرچند تصمیم باید ملی باشد اما می‌توانیم در استان به صورت پایلوت انجام دهیم. مردم می‌گویند که مسئولان صداقت ندارند زیرا گفتند اگر قیمت بنزین افزایش یابد، کالاها افزایش پیدا نمی‌کند، در حالی که قیمت‌ها افزایش یافت و این بازتاب بدی دارد.

وی با اشاره به تامین درآمدها در بودجه، گفت: امروز باید درآمدهای جدیدی ایجاد کنیم و به سمت درآمدهای جدید مالیاتی برویم. ردیف پیش‌بینی یک میلیون صادرات نفت در روز محقق نخواهد شد، بنابراین برای تراز بودجه باید درآمدهای جدیدی ببینیم. سال گذشته این پیشنهاد ما بود و دریافت مالیات درمانی و پزشکان سروصدا کرد. اکنون نیز مالیات عایدی، حساب‌ها و چندین مورد خواهیم داشت.

پژمانفر در واکنش به اظهارات معاون اقتصادی استاندار در خصوص کاهش 14 درصدی قیمت کالاها در یک ماه گذشته، عنوان کرد: اگر واقعا کاهش داشتیم به مردم بگویید. پول از جیب مردم خالی شده و مردم این کاهش قیمت را تایید نمی‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۵۲۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۲۰۰ میلیون پوند کالا و خدمات ایران به انگلیس در ۲۰۲۳

وزارت تجارت و بازرگانی انگلیس اعلام کرد واردات این کشور از ایران در سال میلادی گذشته با رشد ۱۵.۵ درصدی به بیش از ۲۰۰ میلیون پوند رسیده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت تجارت و بازرگانی انگلیس، کل تجارت این کشور با ایران در سال 2022 بالغ بر 389 میلیون پوند بوده که این رقم با افزایش 34 میلیون پوندی معادل 8.7 درصد به 423 میلیون پوند در سال 2023 رسیده است.

صادرات انگلیس به ایران در سال میلادی گذشته 222 میلیون پوند و واردات این کشور از ایران 201 میلیون پوند بوده که حاکی از تعادل نسبی در تراز تجاری دو کشور است.

صادرات انگلیس به ایران در سال 2023 با رشد 3.3 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده اما واردات این کشور از ایران 15.5 درصد رشد کرده است.

ایران در میان شرکای تجاری انگلیس در سال 2023 رتبه 113 را داشته و تنها 0.1 درصد از کل تجارت این کشور را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش از کل صادرات 222 میلیون پوندی انگلیس به ایران در سال میلادی گذشته 68 میلیون پوند مربوط به صادرات کالا بوده و 154 میلیون پوند نیز شامل صادرات خدمات به ایران بوده است. صادرات کالاهای انگلیسی به ایران در این سال رشد 7.9 درصدی داشته و صادرات خدمات به ایران افزایش 1.3 درصدی داشته است.

انگلیس در این سال همچنین 16 میلیون پوند کالا و 185 میلیون پوند خدمات از ایران وارد کرده است. واردات کالای انگلیس از ایران رشد 5.9 درصدی و واردات خدمات از ایران افزایش 17.8 درصدی داشته است.

محصولات پزشکی و دارویی مهم‌ترین کالای صادراتی انگلیس به ایران در سال 2023 بوده و 12.5 میلیون پوند از این گروه کالایی به ایران صادر شده است. میوه و سبزیجات نیز با رقم 4.2 میلیون پوند مهم‌ترین گروه کالایی وارداتی انگلیس از ایران در این سال بوده است.

در موضوع خدمات، مسافرت و گردشگری بخش عمده‌ای از تجارت دو کشور را به خود اختصاص داده است به طوری که 130 میلیون پوند از صادرات خدمات انگلیس به ایران در سال 2023 مربوط به مسافرت و گردشگری و 168 میلیون پوند از واردات خدمات این کشور از ایران مربوط به همین مقوله بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صادرات ۲۰۰ میلیون پوند کالا و خدمات ایران به انگلیس در ۲۰۲۳
  • ثبات قیمت سکه در کانال ۴۱ میلیون تومان
  • قیمت روز ارزهای مبادله ای/ دلار ثابت ماند
  • مردم هیچ علاقه‌ای به نگهداری ریال ندارند | فعالان اقتصادی هم پول ملی را خسارت می‌دانند!
  • مردم هیچ علاقه‌ای به نگهداری ریال ندارند | فعالان اقتصادی هم پول ملی را خسارت می‌بینند و می‌دانند!
  • طلای جهانی ثابت شد
  • رئیسی: از قیمت کالا‌ها و وضعیت سفره مردم مطلع هستم / تورم روز به روز کاهشی می‌شود
  • افزایش توان ارائه خدمات فنی مهندسی با بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در استان‌ها
  • افزایش توان ارایه خدمات فنی و مهندسی با بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در استان‌ها
  • افتتاح ۴۰ بازار جدید میوه و تره‌بار تا پایان سال