Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@19:27:09 GMT

پارک دریایی نخیلو ثبت جهانی شد

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۵۳۷۲۴

پارک دریایی نخیلو ثبت جهانی شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، داوود میرشکار روز پنجشنبه ۵ دی افزود: کارشناسان انجمن مردم نهاد طرح سرزمین در نشستی که بدین منظور در اسفند سال گذشته در شهر سلاله کشور عمان برگزار شد، پنج منطقه را از ایران به‌ عنوان مناطق مهم پستانداران دریایی معرفی کردند که ۲ منطقه به صورت مشترک با کشورهای کویت و پاکستان ارائه شد و سه منطقه نیز با نام‌های آب‌های ساحلی نخیلو، جزایر غرب هرمزگان و سواحل شمالی هرمز از ایران ارائه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: از میان مناطق ارائه شده پارک ملی نخیلو دیر بر اساس پایش‌های صورت گرفته از سوی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها، اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و این انجمن در زمینه شناسایی و برآورد جمعیت پستانداران دریایی در پنج سال گذشته و مستندات ارایه شده به‌عنوان منطقه مهم پستانداران دریایی انتخاب شد ولی سایر مناطق به دلیل کمبود پایش و اطلاعات به‌عنوان کاندیدا برای انتخاب در لیست انتظار قرار گرفت تا با انجام تحقیقات بیشتر و تکمیل شدن مستندات به‌عنوان منطقه حفاظت شده پستانداران دریایی انتخاب شوند.

وی بیان کرد: انجمن مردم نهاد طرح سرزمین با معرفی و رهنمودهای تخصصی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها و اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و علاقمندی پتروشیمی نوری پروژه ای را با هدف حفاظت از گونه حیات وحش در این استان به‌عنوان اولین پایش دریایی و پژوهش مستمر بر روی گونه دلفین آغاز می‌کند.

میرشکار اضافه کرد: دلفین گوژپشت اقیانوس هند با نام علمی  Sousa plumbea یکی از گونه‌های خانواده دلفین است که پس از بازبینی و بررسی دوباره اطلاعات موجود با توجه به وضعیت کنونی و حساس این‌گونه از سال ۲۰۱۵  در رده گونه "در معرض خطر انقراض" در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) قرار گرفته است.

وی ادامه داد: جمعیت این گونه در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان ایران نامشخص است و تنها مشاهدات گذشته از این گونه در ۲ منطقه که به طور دائمی  قابل رویت بوده است یکی در استان بوشهر منطقه پارک ملی نخیلو دیرو دیگری در استان خوزستان در خور موسی و البته مشاهدات پراکنده از آب‌های خورخوران و میناب در استان هرمزگان و گواتر در استان سیستان و بلوچستان است.

میرشکار گفت: هدف کلی این پروژه حفاظت گونه است که در راستای حفاظت به بحث جوامع محلی، آموزش و بررسی تهدیدات نیز پرداخته شده است.

 وی ادامه داد: این پروژه تحقیقاتی حفاظتی در سال پنجم خود قرار دارد که تاکنون در مجموع هزار و ۱۶ روزنفر (آموزش ۵۲ روز نفر و ۹۶۴ روزنفر پایش دریایی) در پارک ملی دریایی نخیلو دیر و منطقه حفاظت شده مند فعالیت کردند، در کنار روزهای حاضر در منطقه روزهای باقی مانده سال به مطالعات، ارزیابی وآنالیز داده های حاصله و یافتن راه‌هایی برای بهبود عملکرد پروژه و حفظ گونه دلفین گوژپشت نموده است.

میرشکار افزود: در این پروژه در هر سفر ماهانه چهار نفر حضور داشتند و تلاش بر این شده تا فرصتی را برای علاقمندان به این عرصه ایجاد نماید تا دانشجویان رشته های مرتبط تجربه پایش دریایی را کسب کنند.

 مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در راستای حفاظت از دلفین گوژپشت با مشارکت جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد در این منطقه و برای آشنایی، اطلاع رسانی و حساس سازی آموزش‌هایی را در مدارس، کتابخانه‌ها، تعاونی‌های صیادی و صیادان شهرستان‌های ساحلی استان برای گروه‌های مختلف انجام داده است.

وی اضافه کرد: در ۲ سال تحصیلی ۹۴-۹۵ برای ۸۳۵ دانش آموز و در دوره تحصیلی ۹۶- ۹۷ برای هزار و ۱۵۹ دانش آموزبرنامه‌های آموزشی ارائه شده است.

میرشکار گفت: در این آموزش‌ها از کتاب‌های طراحی و تدوین شده برای گروه‌های مختلف سنی، پوستر و بروشور، استیکر، مداد رنگی و شمعی دلفین گوژپشت همراه با تکنیک‌های کارگاهی، بازی و یادگیری به انجام رسیده است.

از دیگر فعالیت های معاونت محیط زیست دریایی و تالاب ها بررسی جمعیت پستانداران دریایی در سواحل هرمزگان و سواحل مکران بوده که طی سال گذشته با همکاری تیم جایکا انجام شد که نتایج آن باعث غنای برنامه جامع حفاظت از محیط زیست دریایی استان هرمزگان شده است.  

پارک ملی دریایی نخیلو  دیر دربخش بردخون شهرستان دیر از توابع استان بوشهر قرار دارد.

کد خبر 473481 برچسب‌ها استان بوشهر محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان بوشهر محیط زیست ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۵۳۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی

در پی ممانعت محیط بانان میانکاله از ورود مصالح ساختمانی به این منطقه، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده، قرار شد اداره میراث فرهنگی استان گلستان پس از اخذ مجوز نسبت به ورود به میانکاله اقدام کند.

به گزارش ایسنا، سرهنگ جمشید محبت خانی افزود: برابر بررسی به عمل آمده از عطاالله کاویان -مدیر کل محیط زیست استان مازندران- و محمود تقی‌پور - مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله - روز سه شنبه هفته گذشته اداره میراث فرهنگی با مصالح ساختمانی بدون انجام هماهنگی، قصد ورود به منطقه حفاظت شده میانکاله را داشته است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه دولتی برای انجام هر گونه فعالیت عمرانی در منطقه حفاظت شده باید مجوز داشته باشد، ادامه داد: یک اثر باستانی در منطقه حفاظت شده میانکاله قرار دارد که وظیفه حفظ و نگهداری آن بر عهده میراث فرهنگی است، اما نیاز است از قبل، مجوزی برای ورود به منطقه گرفته شود؛ محیط بان نیز وظیفه کنترل مجوز را دارند.

محبت‌خانی اضافه کرد: مسئولان میراث فرهنگی مجوز ارائه نداده بودند، بنابراین محیطبانان میانکاله از ورود مصالح به منطقه ممانعت به عمل آوردند و با احترام از آنان خواستند که پس از اخذ مجوز نسبت به ورود مصالح به منطقه اقدام کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: فرماندار بندر ترکمن و چند نفر از دریابانی فراجا نیز مراجعه کرده و گفته‌اند با توجه به اینکه میراث فرهنگی دستور قضایی دارد، اجازه ورود آن‌ها داده شود، ولی محیط بانان از ورود کارکنان میراث فرهنگی ممانعت کردند، چون باید مجوز لازم به آنان ارائه می‌شد.

وی با تکذیب وقوع درگیری بین محیط بانان و کارکنان میراث فرهنگی گفت: بحث جزئی بین طرفین به وجود آمده بود، اما درگیری رخ نداده بود. در نهایت آقای تقی‌پور مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله برای بررسی بیشتر موضوع به پاسگاه دریابانی محل می‌روند. از آقای تقی‌پور سوال کردم و گفت نیم ساعت در پاسگاه بودیم، هیچ اتفاق خاصی نیفتاد و در حد صحبت موضوع حل و فصل و قرار شد مجوز لازم از محیط زیست استان گرفته و سپس وارد منطقه شوند، چون محیط بانان مجری هستند و مجوزدهنده نیستند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در عین تاکید کرد: بحث شفاهی بوده و بازداشت و درگیری رخ نداده است.

وی در ادامه با اشاره به همکاری بخش‌های مختلف فراجا با یگان حفاظت محیط زیست گفت: به همه استان‌ها سرکشی می‌کنیم و با محیط بانان ارتباط داریم و در همه استان‌ها این هم افزایی و همکاری وجود دارد. سال گذشته حدود ۲۳ درصد کشفیات با همکاری پلیس پیشگیری، پلیس آگاهی، دریابانی و مرزبانی اطلاعات انجام شد و آن‌ها نقش موثری در کشف سلاح‌های غیر مجاز و قاچاق حیات وحش مانند پرندگان شکاری داشتند.

دیگر خبرها

  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم