Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین گفت: با توجه به اینکه در زمان زلزله واحدهای مسکونی روستایی بیشترین آسیب را می‌بینند بازسازی واحدهای روستایی در این استان به صورت جدی پیگیری می‌شود، با تسهیلات ارائه شده توسط بنیاد مسکن حدود ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی در استان قزوین بازسازی شده است که دارای پراکندگی در سطوح مختلف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی فرخ‌زاد، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین در نشست خبری امروز پنجم دی ماه که در سالن باقرالعلوم استانداری برگزار شد، با اشاره به زلزله‌های رخ داده طی ۴۵ سال گذشته، تصریح کرد: زلزله‌های رخ داده خسارت جانی و مالی مختلفی داشت، در استان قزوین نیز شاهد زلزله‌های مختلفی بودیم که زلزله بوئین زهرا، آوج و آبگرم و زلزله الموت باعث شد تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند.

وی افزود: در قزوین گسل‌های مختلفی داریم و هر چند وقت یکبار شاهد وقوع زلزله در این استان هستیم، گسل‌هایی در شمال استان قزوین با طول ۶۰ کیلومتر که از منطقه آبیک تا بَکندی کوهین ادامه دارد، این گسل در هفت تا ۱۱ کیلومتری شمال شهر قزوین قرار دارد و حریم‌های مختلفی برای آن تعریف شده است، اگر این گسل فعال شود زلزله‌ای با بزرگی هفت ریشتر قزوین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش ایسنا، فرخ‌زاد بیان کرد: گسل‌های جنوبی استان نیز در منطقه‌های آوج، تاکستان و بوئین زهرا به طول ۸۵ کیلومتر وجود دارد، زلزله ۷.۲ ریشتری بوئین زهرا نیز از این گسل نشأت گرفت، در استان قزوین گسل‌های کوچک زیادی وجود دارد بنابراین لازم است برنامه‌ریزی در حوزه زلزله صورت بگیرد و برنامه‌های خوبی انجام گرفته است.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه در زمان زلزله واحدهای مسکونی روستایی بیشترین آسیب را می‌بینند بازسازی واحدهای روستایی در این استان به صورت جدی پیگیری می‌شود، با تسهیلات ارائه شده توسط بنیاد مسکن حدود ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی در استان قزوین بازسازی شده است که دارای پراکندگی در سطوح مختلف است.

مقاوم‌سازی ۶۵ درصد واحدهای مسکونی روستایی آوج و آبگرم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین اظهار کرد:  بعد از زلزله آوج ۶۵ درصد واحدهای مسکونی روستایی آوج و آبگرم و همچنین ۵۶ درصد واحدهای مسکونی روستایی منطقه الموت شرقی و غربی بازسازی و نوسازی شده است، با توجه به مقاوم‌سازی‌های صورت گرفته، در زلزله‌های اخیر خسارات کمتری داشتیم.

وی تأکید کرد: در بخش شهری نیز نظام مهندسی استان قزوین پیشرو است و رتبه اول تا سوم مقررات ملی ساختمان را طی چند سال کسب کرده است، بنابراین در واحدهای جدید ساخته شده در بافت شهری مقاوم سازی به صورت جدی دنبال شده است و مقاومت لازم در برابر زلزله را خواهند داشت.

فرخ‌زاد تصریح کرد: هر سال یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع ساخت‌وساز جدید در واحدهای مسکونی بافت شهری داریم، که کمک می‌کند ساختمان‌ها مقاومت لازم را در برابر زلزله داشته باشند، همچنین بازآفرینی شهری در بافت فرسوده یکی از مباحثی است که باعث می‌شود ما ساختمان‌های مقاوم‌تری داشته باشیم.

وی یادآور شد: یکی از نگرانی‌های موجود در این حوزه ساخت‌وسازهای غیرقانونی در حاشیه شهرها است که بیشترین مقدار آن در شهر تاکستان مشاهده می‌شود، طی چند سال اخیر حدود ۴۵ تا ۵۰ هکتار ساخت‌وساز غیرمجاز در حاشیه شهر تاکستان داشتیم که توسط مراجع قضایی، جهاد کشاورزی، شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط در حال پیگیری است تا ساخت‌وسازهای غیرمجاز کنترل شود.

بنیاد مسکن قزوین مسئول تعمیر و بازسازی در دلفان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین بیان کرد: در فروردین ماه سال جاری بارندگی‌های زیادی داشتیم که باعث ایجاد سیلاب در کشور شد، با توجه به سوابق خوب بنیاد مسکن در بازسازی مناطق زلزله‌زده در کرمانشاه، در سیل اخیر نیز بازسازی روستاها و شهر دلفان به بنیاد مسکن قزوین واگذار شد، ۴۲۰ روستا تخریب داشتند که ساخت ۲۵۰۰ واحد و تعمیر ۳۵۰۰ واحد به عهده بنیاد مسکن قزوین سپرده شد.

وی افزود: در استان قزوین اقدامات خوبی برای پیشگیری از وقوع سیل صورت گرفته بود که همین امر باعث شد در سیل اخیر آسیب جدی در سطح استان رخ ندهد، اگر این موارد انجام نمی‌شد از استان‌های دیگر باید برای بازسازی به ما کمک می‌کردند.

فرخ‌زاد خاطرنشان کرد: امسال نیز تدابیری برای جلوگیری از سیل انجام دادیم و از ظرفیت بخش خصوصی برای لایروبی رودخانه‌ها استفاده کردیم تا در صورت وقوع سیل از مشکلات ناشی از آن پیشگیری کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زلزله مقاوم سازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۵۴۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است

به گزارش خبرنگار مهر محمدطیب صحرایی بعد از ظهر شنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران این استان که با ریاست رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: وقتی صحبت از بحران می‌شود مدیریت و کنترل به‌موقع آن مدنظر است تا عوارض احتمالی به حداقل ممکن برسد.

وی با اشاره به وقوع حوادث طبیعی طی سال‌های اخیر در کرمانشاه، افزود: به دلیل شرایط اقلیمی موجود، مجموعه‌ای از حوادث ممکن شامل حوادث کوهستانی، آتش سوزی پوشش گیاهی، پدیده ریزگردها، سیل، زلزله و… این استان را در بر می‌گیرد.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه برای مجموعه این حوادث باید آماده باشیم، تصریح کرد: می‌طلبد این استان در بحث اعتبارات، تجهیزات و امکانات با یک عنایت ویژه دیده شود.

صحرایی با بیان اینکه ما وارث برخی از اقدامات و پروژه‌های نیمه تمام دولت‌های قبلی هستیم که باید آنها را به سرانجام برسانیم، گفت: یکی از این موارد بحث بازسازی مناطق زلزله زده سال ۱۳۹۶ کرمانشاه است که با اعلام جشن بی‌موقع اتمام بازسازی این مناطق، از ردیف اعتباری بودجه حذف شد.

وی اضافه کرد: در حالی که هنوز هم خرابی‌های زلزله قابل مشاهده است و ده‌ها ساختمان دولتی و عام‌المنفعه تخریب شده در این مناطق باقی مانده‌اند و قابلیت استفاده ندارند.

صحرایی تاکید کرد: برخی از این ساختمان‌ها تا مرحله ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی هم پیش رفته، اما با اعلام جشن اتمام بازسازی هم اکنون بلاتکلیف رها شده و کمترین اتفاقی برای بازسازی آنها انجام نشده است.

وی از راه آهن کرمانشاه به‌عنوان دیگر پروژه نیمه تمام افتتاح شده در دولت قبلی نام برد و گفت: برای ادامه این راه آهن تا شهر کرمانشاه در حال حاضر یک همت اعتبار نیاز است.

به گفته صحرایی، این پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده در دولت قبلی، بیش از پیش بر دوش کرمانشاه سنگینی می‌کند.

استاندار کرمانشاه به مسئله آبشوران پرداخت و تاکید کرد: در حال حاضر وجود این رودخانه خطرساز و به دغدغه مردم شهر کرمانشاه تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: اگر آبشوران ساماندهی شود، نه تنها رفع بحران صورت گرفته بلکه مسیر این رودخانه به یکی از زیبایی‌ها و جاذبه‌های تفریحی شهر کرمانشاه تبدیل می‌شود.

صحرایی گفت: بر اساس برآوردها ۲.۷ همت برای بازسازی و ایمن سازی مناطق زلزله زده و ۱.۳ همت برای ایمن سازی سایر نقاط و در مجموع چهار همت برای ایمن سازی این استان نیاز است.

کد خبر 6090256

دیگر خبرها

  • قیمت واحدهای مسکونی در منطقه ۱۹ تهران + جدول
  • اهدای تسهیلات نوسازی به واحدهای فرسوده روستایی کرمانشاه
  • پیگیری برای پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش مسکونی سیل در استان
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • ایمن‌سازی ۷۰ کیلومتر از راه‌های روستایی در برابر سرقت کابل
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • معرفی بیش از ۹۷۰۰ گیلانی برای دریافت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی