Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا از آبان ماه امسال اجرایی شد. این موافقتنامه تبادل ۸۶۲ قلم کالا میان کشورهای عضو را تسهیل می کند که  ۳۶۰ قلم از این کالاها ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران و ۵۰۲ قلم دیگر هم ترجیحات اعطایی ایران به اتحادیه اوراسیا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس توافق صورت گرفته، یک سال پس از اجرای موافقتنامه موقت ، مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا شروع می شود. این مذاکرات که بر مبنای عملکردهای اقتصادی ایران در اتحادیه صورت می گیرد باید ظرف سه سال به امضای موافقتنامه تجارت آزاد بینجامد.در صورت عدم موفقیت، موافقت‌نامه موقت تجاری بیین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا لغو خواهد شد.

محمد اسلامی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از جاده نکاء - بهشهر در شرق مازندران افزود : با تسهیلاتی که برای سرمایه گذاران و صادرکنندگان در زمینه صادرات داریم، مشکلی در مسیر صادرات کالا وجود ندارد و  در مازندران نیز هیچ تاجری برای صادرات مشکلی ندارد.
وی توضیح داد : موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری اوراسیا از این جهت برای ما یک فرصت بی نظیر است که با تعرفه های ترجیحی عضو آن شده ایم و تقریبا امروز با تمام کشورهای همسایه و عضو کنوانسیون ها و کمیته های مشترک مسایل ترانزیتی را حل کرده ایم.
وزیر راه و شهرسازی با اظهار این که مشکلات گمرکی نیز در راه گسترش تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا وجود ندارد، اظهار داشت : از طریق این اتحادیه می توانیم تا اروپا و چین با حمل و نقل ترکیبی آبی و ریلی کالاهایمان را صادر و یا کالاهای مورد نیازمان را وارد کنیم.
اسلامی تاکید کرد : البته همه این تسهیلات زیرساخت محسوب می شوند و برای این که بتوانیم از این زیرساخت که آماده کردن آن چندین سال زمان برد، بدرستی استفاده کنیم نیاز داریم تا بازرگانان و تجار و تولید کنندگان ما آستین بالا بزنند و تا بتوانیم با رعایت استانداردهای تجارت بین المللی جای پای محکمی در بازارهای جهانی پیدا کنیم .

اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است. حجم تجارت کشورهای حوزه اوراسیا در سال ۲۰۱۸ نزدیک ۸۶۶ میلیارد دلار بود که از این میزان  ۳۲۰ میلیارد دلار مربوط به واردات این پنج کشور بوده است. بخش عمده واردات و صادرات در این حوزه مربوط به روسیه است.

در حال حاضر ایران سهم کمتر از سه دهم درصدی از بازار اوراسیا دارد ولی کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه سه کشور روسیه، قزاقستان و ارمنستان از این اتحادیه بدون واسطه همسایه ایران محسوب می شوند و دو کشور قرقیزستان و بلاروس هم به کشور ما نزدیک هستند، برخورداری از تسهیلات تجارت در حوزه ارواسیا می تواند صادرات ایران را متحول کند.

اگر چه تجارت آزاد در اتحادیه اوراسیا به این معنی نیست که تعرفه همه کالاها صفر شود ، ولی بخشی از کالاها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در شرایط امن و بدون تغییر ردیف تعرفه ای قرار می گیرد و بخشی نزدیک به ۸۵ درصد نیز صفر می شود یا به حداقل تعرفه می رسد.

کارشناسان پیش بینی کرده اند که با امضای موافقت نامه موقت تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تجارت ایران با این کشورها حداقل به ۱۰ تا  ۱۵ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.​

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی محمد اسلامی اوراسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۵۷۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد شهید ایلام بی‌نظیر است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم  و فناوری آنا، محمد رحیمی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام در جلسه ستاد شاهد و ایثارگران در دانشگاه آزاد اسلامی ایلام اظهار کرد: درب‌های بنیاد شهید بر روی ارباب رجوع و به ویژه جامعه دانشگاهی باز است و بهترین و مهم‌ترین خدمت در بزرگداشت خانواده بزرگ ایثارگران پیگیری و رفع مشکلات آنان است.

وی بیان کرد: امکانات و توان استان ایلام برای رفع مشکلات ایثارگران محدود است، اما تمام مسئولان استانی در تکریم و رفع مشکلات ایثارگران پای کار هستند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام اضافه کرد در حوزه فرهنگی و پژوهشی باید همکاری‌های دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد شهید عملیاتی تا در روند خدمت‌رسانی و رفع مشکلات ایثارگران تسریع شود.

بیشتر دانشجویان دانشگاه آزاد ایلام از ایثارگران هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام‌ هم گفت: تعمیق فرهنگ ایثار و شهادت یک وظیفه ملی است و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی برای این مهم با تمام توان در میدان است.

بهروز ناصری عنوان کرد: بیشترین تعداد دانشجوی عضو خانواده بزرگ ایثارگران استان در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و بیشتر دانشجویان ممتاز هستند.

وی یادآور شد: با وجود مشکلات مالی دانشگاه تاکنون هیچ دانشجویی به واسطه عدم پرداخت شهریه از تحصیل بازنمانده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام‌ تبیین کرد: امنیت، پیشرفت و تعالی ایران اسلام مدیون و مرهون شهدا و ایثارگران بوده و خدمت به این بخش از جامعه یک تکلیف اساسی است.

ناصری بیان کرد: مدیران و مجموعه بنیاد شهید ایلام خادم شهدا و ایثارگران هستند و در این راستا تمام ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت مجموعه انقلابی بنیاد شهید قرار می‌گیرد.

در این نشست بر ضرورت انجام طرح‌های پژوهشی توسط دانشگاه و با نظر بنیاد شهید ایلام، انجام اردو‌های مشترک، تجلیل از دانشجویان ممتاز، تکریم خانواده‌های ایثارگران، استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه در حوزه مشاوره و آموزش‌های کوتاه مدت تأکید شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟ 
  • افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار+ فیلم
  • دستاورد ۵میلیارد یورویی اکسپو ایران
  • تجار افغانستانی در نمایشگاه توانمندی های صادراتی + فیلم
  • تعامل دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد شهید ایلام بی‌نظیر است
  • حضور تجار در «ایران اکسپو»بهترین پاسخ به ناامن جلوه دادن کشوربود
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • آزادی ۵ نفر از صیادان ایرانی در کشور سیشل
  • سفیر ازبکستان: از داروسازان ایرانی استقبال می‌کنیم
  • ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک برای پیگیری موافقتنامه‌های دوجانبه بین ایران و اوگاندا