Web Analytics Made Easy - Statcounter

شمس محمدی گفت: متاسفانه گاهی دخترانی را می‌بینیم که در سنین بسیار کم، حدود 12 سالگی به این مسائل کشیده می‌شوند. از طرفی بر اساس آمارهایی که سازمان بهزیستی ایران اعلام کرده است، 50%از کارگران جنسی ایران را زنان متاهل تشکیل می‌دهند که به دلیل مشکلات اقتصادی به این کار روی می‌آورند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شهین شمس‌محمدی، مددکار اجتماعی و فعال حوزه زنان، در خصوص افزایش کارگران جنسی در سطح شهر گفت: مهمترین دلیلی که می‌توان برای افزایش این آسیب اجتماعی عنوان کرد، فقر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: فقر روی تندرستی، چگونگی فرهنگ خانواده و امکانات تحصیلی اثر می‌گذارد. به علاوه این فقر است که از حضور یک فرد به عنوان عضوی فعال در جامعه جلوگیری کرده و در نتیجه او را از گرفتن حقوق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی منصرف می‌کند. 

این فعال حوزه زنان با تاکید بر اینکه افزایش کارگران جنسی در هر جامعه‌ای می‌تواند متاثر از عوامل گوناگونی باشد، عنوان کرد: از عمده‌ترین این عوامل، بالا رفتن خط فقر و عدم مهارت و توانایی‌های لازم در جهت تامین مایحتاج زندگی، از سوی زنان است که این مساله نیز  به نبود برنامه‌ریزی‌های اساسی از سوی دولتمردان برای توانمندسازی زنان و همچنین نبود بستری مناسب در جامعه، در راستای کسب مهارت، درآمدزایی و استقلال مالی، این قشر تاثیرگذار در جامعه باز می‌گردد.

شمس محمدی اضافه کرد: با وجود سیر رو به رشد تحصیل زنان، به دلیل بستر سنتی جامعه و اینکه توجه به توانمندسازی و کسب مهارت برای استقلال مالی برای مردان در درجه اول اهمیت قرار دارد، هنوز آن طور که باید و شاید به این مساله مهم پرداخته نشده و ما غافل از اهمیت و تاثیرگذاری این عامل، به دنبال رفع آسیب‌های اجتماعی ناشی از کارگران جنسی در جامعه هستیم.

این مددکار اجتماعی با اشاره به اینکه کارشناس مسائل اجتماعی به رابطه متقابل میان فقر و پیدایش کارگران جنسی در جامعه تاکید فراوان دارند، توضیح داد: جامعه شرایط را با ایجاد تورم، بیکاری و فقر به نحوی ساخته است که زنان بی سرپرست و بد سرپرست به خاطر درماندگی در تامین هزینه‌های جاری خود و فرزندان‌شان، به این کار روی می آورند، در نتیجه کارگران جنسی نیز افزایش پیدا می‌کنند.

او از کاهش وحشتناک سن ورود دختران به بازار کارگری جنسی خبر داد و گفت: متاسفانه گاهی دخترانی را می‌بینیم که در سنین بسیار کم، حدود 12 سالگی به این مسائل کشیده می‌شوند. از طرفی بر اساس آمارهایی که سازمان بهزیستی ایران اعلام کرده است، 50%از کارگران جنسی ایران را زنان متاهل تشکیل می‌دهند که به دلیل مشکلات اقتصادی به این کار روی می‌آورند که پس از ورود این زنان به بازار کارگری جنسی، در معرض آسیب‌های چون ایدز، مواد مخدر و خشونت قرار می‌گیرند، که به نوبه خود به آسیب‌های اجتماعی دامن می‌زند.

این فعال حوزه زنان ادامه داد: بخش عظیمی از قشر فقیر جامعه را زنان تشکیل می‌دهند. متاسفانه فلاکت و فقر با ستم جنسی و طبقاتی گره خورده و آسیب‌ها را تشدید کرده است. باید تاکید کنم کارگری جنسی، آزار جنسی محسوب می‌شود و هیچ زنی راضی نخواهد بود به این کار تن دهد، اما به دلیل نیاز و تامین مایحتاج خود به این کار روی می آورد.

شمس محمدی در پایان توضیح داد: برای جلوگیری از انحرافات و آسیب‌های اجتماعی باید به توزیع درآمدها در جامعه توجه داشت چراکه یکی از مهم ترین عوامل به وجود آورنده و تشدید کننده فقر، توزیع ناعادلانه درآمدها در جامعه است که این نابرابری‌های اقتصادی زاینده فساد، تباهی و انواع کجروی‌ها خواهد بود. 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران بهزیستی زنان فقر مشکلات اقتصادی خبرگزاری برنا مددکار اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۵۹۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند/ برخی برای تکدی‌گری خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، مهدی ابراهیمی در گفتگویی با بیان اینکه تکدی‌گری به عنوان یک آسیب اجتماعی شناخته می‌شود، اظهارکرد: برهمین اساس، طبق قانون، شناسایی و جمع‌آوری متکدیان در معابر شهری، با همکاری نیروی انتظامی را در دستورکار خود داریم. وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۴۷۰۰ نفر متکدی در سطح شهر شناسایی و به مرکز رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی منتقل شده‌اند، گفت: ۷۵ درصد این افراد «آقا»، ۱۹ درصد «بانوان» و ۶ درصد هم کودکان زیر ۱۸ سال هستند. معاون اجتماعی و مشارکت‌های شهرداری مشهد افزود: متاسفانه تست اعتیاد بیش از ۱۸۹۰ نفر از متکدیان، مثبت بوده که با هماهنگی مقام قضایی و همکاری بهزیستی به کمپ‌های درمان اعتیاد رایگان و دولتی تحویل شده‌اند. ابراهیمی تصریح کرد: علاوه بر این، ساماندهی متکدیان اطراف حرم مطهر رضوی نیز با همکاری مسئولین مربوطه صورت گرفته در همین قالب، بیش از ۷۹۰ نفر به مرکز رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی منتقل شدند. ابراهیمی اظهارکرد: متاسفانه شایع‌ترین موضوع در پدیده تکدی‌گری، سواستفاده از احساسات زائرین و مجاوران است که متکدیان حرفه‌ای با شیوه‌های متنوع و مختلفی همچون استفاده از عروسک به‌جای نوزاد و تغییر ظاهر از مرد به زن، به تکدی‌گری می‌پردازند. وی گفت: سالمندان و زنان، بیش از سایر گروه‌های سنی در معابر و چهارراه‌ها حضور دارند و دلیل آن هم، کمک بیشتر مردم به این گروه‌های سنی است. 46 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901231

دیگر خبرها

  • تفاهم نامه ارائه خدمات رونشناختی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگران امضا شد
  • در گردهمایی کارگران چه گذشت؟
  • تنگنای معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳/ جامعه کارگری مخالف ورود مجلس به موضوع تعیین مزد است
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند/ برخی برای تکدی‌گری خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
  • بررسی ۱۰ هزار پرونده شکایت کارگران در کردستان
  • کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند
  • وجود ۷ هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان
  • بازوان توانمند کارگران تضمین کننده توسعه و رونق تولید در جامعه است
  • تلاش و جدیت برای کاهش نرخ بیکاری
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟