Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@16:26:18 GMT

فاضلاب اهواز معضلی برای تمام فصول!

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۶۰۱۵۲

فاضلاب اهواز معضلی برای تمام فصول!

بوی تعفن، جوشش چشمه وار، پس‌زدگی فاضلاب و حتی رنگ شکلاتی آب خانگی در اهواز، همه از وجودِ معضلی بزرگ در وضعیت آبفای شهر حکایت دارند

محسن رحمانی‌نیا/از همین ابتدا باید اذعان کرد که متأسفانه با حضور انکارناپذیر مسئولین کم‌کار و بی‌خیال بر کرسی‌های مدیریتی در چند دهه اخیر خوزستان سطح دغدغه مردم و به‌ویژه جوانان استان به مسائل ناچیز و اولیه زیرساختی یک شهر مثل شبکه فاضلاب تقلیل یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و بازهم متأسفانه کم نیستند این مسائل ناچیز که توسعه‌یافتگی را برای مردم در استان زرخیز خوزستان شبیه جوک کرده‌اند.
هنوز به نیمه‌راه فصل بارانی مرکز استان هم نرسیده‌ایم که شاهد معضلات ریز و درشت مردم این دیار با آغاز باراندگی و حتی تا چند روز بعد از آن هستیم.
در این میان، مشکلات به وجود آمده با همدلی مردم و تلاش ارگان‌های غیردولتی و دولتی کم و بیش برای زمانی اندک رفع می‌شوند لکن مسئله‌ای که بیش از پیش دارای اهمیت بوده عدم رفع ریشه‌ای مشکلاتی از این دست است.
قطعاً با بارش دوباره و چنده باره باران در ادامه راه (فصل زمستان و حتی اوایل فصل بهار) در اهواز و شهرهایی با بافت مشابه مشکلات آب‌گرفتگی معابر و منازل دست‌بردار مردم نیستند و باز برای مردم محروم خوزستان مصائب از نو می‌شوند و حل آن‌ها از نو.
عده‌ای نداشتن کانال برای دفع آب‌های سطحی را معضل گرفتگی معابر می‌دانند و عده‌ای دیگر نبود شبکه سالم برای دفع فاضلاب و بعضی دیگر هردو را.
بدیهی است که اهواز هم نیاز به کانال و هم شبکه فاضلاب برای دفع آب سطحی و فاضلاب دارد ولی به زعم همه ساکنین شهر معضلی که در تمام فصول دست از سر مردم بر‌نمی‌دارد معضل فاضلاب است و بس.
بوی تعفن، جوشش چشمه وار، پس‌زدگی فاضلاب و حتی رنگ شکلاتی آب خانگی در اهواز، همه از وجودِ معضلی بزرگ در وضعیت آبفای شهر حکایت دارند حکایتی ناگوار و بغرنج که بیان آن هر شنونده‌ای را آزرده خاطر می‌کند چه رسد به بیننده آن.
موضوع تا جایی نمایان و عیان است که هرکسی از استانی دیگر به اهواز بیاید از بدو ورود به آن اذعان کرده و از وضعیت موجود سرزمین نفت و گاز تأسف می‌خورد.
مگر نه این است که وظیفه شرکت آب و فاضلاب توزیع آب آشامیدنی و بهداشتی و جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب مناطق شهری است اما وجود معضل هم در حوزه آب و هم فاضلاب چهره شهر اهواز را کریه کرده است.
شبکه فاضلاب اهواز این‌قدر فرسوده است که با بارش کم باران حتی با وجود کانال دفع آب‌های سطحی (که البته لازم‌الاجرا برای کلان‌شهر اهواز است) بازهم شاهد آب‌گرفتگی و پس‌زدگی فاضلاب در اهواز باشیم هرچند در بعضی مناطق شهر حتی نیاز به بارش باران هم نیست تا فرسوده بودن شبکه فاضلاب خودش را نشان دهد.
موضوع اصلاح شبکه فرسوده فاضلاب اهواز که هر بار با بارش باران نمود و بروز واضح‌تری دارد و مسئله اصلی مردم شهر و مسئولین می‌شود باید یک‌بار هم که شده به‌صورت ریشه‌ای و برای همیشه حل شود.
اما به نظر می‌رسد با وجود جوّ حاکم بر برخی احزاب سیاسی و ارکان مدیریتی و حتی فعالین رسانه‌ای در استان معضل آب و فاضلاب اهواز و شهرهای مبتلابه به این زودی‌ها حل‌وفصل نخواهد شد چراکه هر کدام در زمان بحران بر طبل کم‌کاری دیگری می‌کوبد لذا اساساً این ماجرا تا جایی که همدلی برای رفع اساسی آن به وجود نیاید ادامه‌دار خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اهواز فاضلاب خوزستان آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۶۰۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض مردم خوی به بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب 

ایسنا/آذربایجان غربی اهالی روستای شوراب، زیباشهر،گلشهر و مناطق اطراف تصفیه خانه فاضلاب خوی سال‌هاست نسبت به بوی نامطبوع این تصفیه خانه اعتراص دارند و بعدازظهر، ۱۶ اردیبهشت امروز اهالی مناطق اطراف تصفیه‌خانه فاضلاب در تجمعی اعتراضی خواستار حل مشکل به‌ وجود آمده شدند. 

علی از ساکنان روستای شوراب به ایسنا گفت: چندین سال است که این بوی بد زندگی ما را مختل کرده است و به‌خاطر استنشاق بوی بسیار بد و نامطبوع تصفیه خانه خوی حالمان بد می‌شود.

رضا از اهالی گلشهر خوی نیز که در این جمع اعتراضی حضور دارد با بیان اینکه نمی‌توانیم در خانه خودمان بخاطر این بوی نامطبوع نفس بکشیم، ادامه داد: نمی‌دانم چرا مسئولین شهر کاری نمی کنند و زندگی ما بخاطر این بوی ناخوشایند مختل شده است. 

جواد صاحب قطعه زمینی در منطقه گلشهر نیز با اظهار ناراحتی می‌گوید: به‌خاطر بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب خوی نمی‌توانم زمینم را بسازم و مستاجر هستم. این بوی بسیار بد و غیر قابل تحمل در همه فصل‌های سال وجود دارد و امان مردم را بریده است. 

رمضان یکی از دیگر اهالی اطراف تصفیه خانه فاضلاب اظهار کرد: چرا با وجودی که اعضای شورا و مسئولین می دانستند بوی بد و نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب خوی غیر قابل تحمل و غیرقابل حل است اقدام به تفکیک و واگذاری زمین‌های گلشهر کردند و سر مردم بیچاره کلاه رفت.

وی تصریح کرد: اکنون نمی‌توانیم بخاطر بوی بد فاضلاب نه در منطقه گلشهر خانه بسازیم و نه بفروشیم!

سلطان زاده، مدیر عامل آب و فاضلاب خوی در این‌خصوص به ایسنا گفت: این بوی نامطبوع مربوط به فصل‌های خاص سال است که بخاطر وزش بادهای غالب بیشتر می‌شود و در فصل‌های دیگر بوی کمتری وجود دارد.

به گزارش ایسنا؛ حال با توجه به اینکه بوی نامطبوع و بد چندین سال زندگی هزاران نفر از ساکنان این اطراف تصفیه‌خانه فاضلاب خوی را مختل کرده است. انتظار داریم مسئولین شهرستان به‌خصوص مدیریت شهری خوی اقدامات لازم را برای حل مشکل موجود، انجام دهند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مزارع آلوده به آب فاضلاب در شیراز امحاء شد
  • رفع ۳۲ مورد حادثه انسداد فاضلاب درپی بارندگی‌های اخیر ایلام
  • رفع ۳۲ مورد حادثه انسداد و پس زدگی فاضلاب در شهر ایلام
  • پاسخ عجیب آبفا خوی به بوی بد فاضلاب: مربوط به برخی فصول سال است!
  • تصفیه فاضلاب ١١ شهر و روستای استان همدان
  • پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی تجهیز و تکمیل چاه و خط انتقال آب تم‌تم در شهرستان جوانرود
  • اعتراض مردم خوی به بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب 
  • بدهی‌های آب و فاضلاب استان بوشهر پرداخت شد
  • پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی به شهر جوانرود
  • رکورد شهرداری در ایجاد مخازن آب اضطراری | پیرهادی: ۷۰ درصد مخازن در این دوره ایجاد شدند