Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-29@14:47:55 GMT

بهره برداری از سکوی سوم فاز 14 پارس جنوبی

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۶۱۹۱۰

بهره برداری از سکوی سوم فاز 14 پارس جنوبی

  به گزارش صدای ایران به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمدمهدی توسلی‌پور، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اعلام آغاز برداشت گاز از سومین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی بیان کرد: سومین عرشه گازی این طرح در حوزه مشترک پارس جنوبی که تیرماه امسال در خلیج فارس نصب شده بود، از شامگاه چهارشنبه (چهارم دی‌ماه) عملیاتی شد و در روزهای آینده به ظرفیت نهایی خود می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به تعهد شرکت نفت و گاز پارس مبنی بر افزایش ظرفیت برداشت گاز به میزان ۶۸۰ میلیون مترمکعب در روز تا پایان سال افزود: سکوی ۱۴B با هدف برداشت روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز، تیرماه امسال توسط شناور تندگویان به موقعیت مخزنی خود واقع در ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان منتقل شد و شناور نصاب HL-۵۰۰۰ این ابرسازه ۲۴۰۰ تنی را در منطقه مورد نظر نصب کرد.
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی تصریح کرد: با توجه به ادامه فعالیت‌های اجرایی در احداث ردیف‌های پالایشگاهی فاز ۱۴ پارس جنوبی مقرر شد با احداث خط لوله بین فازی به طول پنج کیلومتر، از ظرفیت‌های فرآورشی موجود در پالایشگاه نهم استفاده و گاز استحصالی از سکوهای فراساحل فاز ۱۴ به‌طور موقت به پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی برای فرآورش منتقل شود.
توسلی‌پور با بیان اینکه مراحل آزمایش و راه‌اندازی این خط لوله پایان یافته است، اظهار کرد: مراحل انتقال گاز ترش سکوی ۱۴B به پالایشگاه نهم پارس جنوبی آغاز شده است و پس از انجام عملیات جداسازی میعانات گازی، رطوبت‌گیری و شیرین‌سازی به شبکه سراسری گاز ارسال خواهد شد.
وی، راه‌اندازی سکوهای جدید در میدان مشترک پارس جنوبی را تضمین‌کننده عرضه پایدار و کافی گاز عنوان کرد و افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و نیاز کشور به سوخت زمستانی، سکوی ۱۴B مطابق با برنامه زمان‌بندی از پیش‌تعیین‌شده، در مدار بهره‌برداری قرار گرفت تا بخشی از تقاضای روزافزون گاز برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی را تأمین کند.
مجری فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: با دستیابی به ظرفیت کامل برداشت گاز از سکوی ۱۴B، افزون بر تولید روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز شیرین، روزانه ۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۰۰ تن گوگرد و سالانه ۲۵۰ هزار تن گاز مایع و ۲۵۰ هزار تن اتان فرآوری می‌شود، به این ترتیب ظرفیت تولید گاز در بخش فراساحل فاز ۱۴ پارس جنوبی به ۴۲ میلیون مترمکعب گاز (معادل یک و نیم میلیارد فوت‌مکعب) در روز خواهد رسید.
بنابراین گزارش، بخش دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی شامل چهار عرشه (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری) هرکدام با ظرفیت برداشت ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی است و سکوی ۱۴B، دومین سکوی اصلی و سومین سکو از چهار سکوی تولیدی این طرح است؛ سکوهای اصلی ۱۴A و اقماری ۱۴C با ظرفیت برداشت روزانه هر کدام ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز (معادل ۵۰۰ میلیون فوت مکعب) به ترتیب از نیمه اردیبهشت و ابتدای آبان‌ماه پارسال عملیاتی شده‌اند.


منبع: صدای ایران

کلیدواژه: سکوی سوم پارس جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۶۱۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهندسی معکوس قطعات پتروشیمی پارس جنوبی به همت دانش بنیان‌ها

علی باستین روز یکشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: امروز تفاهم نامه ۵ جانبه بین استانداری بوشهر، استانداری سمنان، پارک علم و فناوری خلیج فارس، پارک علم و فناوری سمنان و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس منعقد شد که در زمینه تامین قطعات و تجهیزات صنایع پارس جنوبی همکاری شود.

وی افزود: ۵۰ درصد پتروشیمی‌های کشور در عسلویه قرار دارد و تامین قطعات و تجهیزات این صنایع، موجبات جلوگیری از خروج ارز از کشور شده و در ایجاد اشتغال پایدار نیز موثر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر خاطر نشان کرد: در سالی که به نام سال " جهش تولید با مشارکت مردم" نامگذاری شده، استفاده از ظرفیت جوانان کشور در تولید به ویژه جوانانی که در شرکت‌های دانش بنیان عضو هستند، امری ارزشمند در تحقق عملی شعار سال است.

باستین در تشریح جزییات تفاهم نامه ۵ جانبه تصریح کرد: در این تفاهم نامه، مقرر شده که نسبت به راه اندازی و استقرار مرکز طراحی و تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز این صنعت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: راه اندازی مرکز مهندسی معکوس تامین قطعات و تجهیزات صنعت نفت و گاز و پتروشیمی از مفاد این تفاهم نامه است.

معاون امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: این مهم ضمن اینکه از خروج ارز جلوگیری می‌کند، پشتیبانی و خدمات پس از فروش نیز خواهد داشت.

باستین از مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس خواست در کمترین زمان ممکن نسبت به اختصاص فضای فیزیکی مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان ۲ استان بوشهر و سمنان اهتمام ورزد.

وی با بیان اینکه هر وقت به جوانان اعتماد کرده‌ایم، نتایج خوبی گرفته‌ایم افزود: امیدوارم در سال جاری بتوانیم از ظرفیت جوانان ۲ استان در توسعه صنعت بهره ببریم.

باستین ابراز داشت: دکتر صادقی معاون اقتصادی استاندار سمنان، پای کار است و با همکاری دو استان، شاهد رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • تعمیرات اساسی سکوهای تولید گاز پارس جنوبی آغاز شد
  • حسینی: ظرفیت درآمدزایی خلیج فارس بهره‌برداری می‌شود
  • مهندسی معکوس قطعات پتروشیمی پارس جنوبی به همت دانش بنیان‌ها
  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • برگزاری همزمان مرحله دوم و سوم لیگ آب‌های آرام و مرحله پایانی لیگ کانوپولو
  • بهره برداری از ۸۵۰ طرح عمرانی تا پایان سال در اصفهان
  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی