Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا کوشک جلالی،  برنده جایزه افتخاری تئاتر شهر کلن آلمان در سال ۲۰۱۶ میلادی و دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت ارشاد است. عضو کانون کارگردانان آلمان و ایران است و از سال ۱۳۶۳ در آلمان به عنوان نویسنده و کارگردان مشغول کار است. او بیشتر به زبان آلمانی می‌نویسد و با هنرپیشگان آلمانی کار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوشک جلالی تاکنون گام‌های بلندی برای آموزش نمایش در شهرستان‌ها برداشته است و حاصل این اهتمام، برگزاری کارگاه‌های آموزشی بازیگری-کارگردانی در بیش از ۲۰ شهر همچون شیراز، تبریز، کرج، رشت، کاشان، کرمان و اهواز بوده است که از دل آن ۱۱ نمایش بر روی صحنه رفته است.

کوشک جلالی که سال گذشته نمایش آرت را در شیراز، استان فارس بر روی صحنه برد، چند روزی است که نمایش خدای کشتار را با هنرمندان شیرازی اجرا می‌کند.

خدای کشتار به قلم یاسمینا رضا نویسنده بین‌المللی ایرانی-مجاری نگاشته شده است و در سراسر اروپا و نیز شهرهای مختلف ایران بارها اجرا شده است. این نمایش به کارگردانی کوشک جلالی در ۱۳۹۱پربیننده‌ترین نمایش سال شد.

او در حاشیه اجرای این نمایش در شیراز وضعیت تئاتر شهرستان‌ها را دردناک توصیف کرد و گفت: سخن از این موضوع مانند سر گشودن دملی چرکین است.

هنرمند بین‌المللی تئاتر افزود: این موضوع به مسائل مختلفی وابسته است، مشکلات مالی، دکور غیرحرفه‌ای، نور محدود و فشار بسیار روی بازیگران از عواملی است که وضعیت تئاتر را در شهرستان‌ها بغرنج کرده است.

کارگردان خدای کشتار عنوان کرد: حالم بد است از این امکانات محدودی که در کشور ما برای تئاتر وجود دارد و این را هم می‌دانم که همین مقدار کاری هم که برای هنرجویان تئاتر کرده‌ام باعث شادمانی و رضایت آن‌هاست و تاثیر خوبی دارد؛ اما به این می‌ماند که تنها یک‌سوم اثری همچون تابلو لبخند ژوکوند دیده شود، گرچه آن یک‌سوم هم باعث حظ می‌شود؛ اما چرا وقتی می‌توان همه آن را دید و لذت برد باید به اندکی محدود قانع شد.

دشواری کار در شهرستان، خلاقیت را از هنرمند ربوده است

او افزود: با کار در شهرستان‌ها به نگرش فلسفی جدیدی رسیده‌ام و مدام از خود می‌پرسم که آیا درست است اجازه دهم تنها اندکی از کار دیده شود، چرا هیچ‌گونه کمکی به تئاتر نوپا و جوان شهرستان‌ها نمی‌شود، بازیگرانی که از صبح تا شب برای یک اجرا می‌دوند دیگر رمقی ندارند که بخواند خلاقیت نشان دهند و همین است که باعث می‌شود از خود بپرسم آیا می‌خواهم باز هم در شهرستان‌ها کاری ارائه دهم.  

کارگردان خدای کشتار درباره نحوه اجرای این اثر در شیراز گفت: پس از اجرای نمایش آرت، تصمیم گرفتیم، اثری دیگر از یاسمینا رضا را بر روی صحنه بریم؛ اما چون مدت زمان اندکی می‌توانستم در ایران باشم، تدارک این نمایش به‌صورت فشرده انجام شد.

کوشک جلالی اظهار کرد: گروه تمرین‌های اولیه خود را در کاشان به‌صورت فشرده گذراندند و بعد در شیراز تمرین کردند و در طی این مدت به‌صورت مجازی بر روند کار نظارت داشتم و در نهایت، برای تمرین‌های پایانی به شیراز آمدم.

خدای کشتار واگویه درد جامعه مدرن است

به گفته او خدای کشتار واگویه درد جامعه مدرن است؛ از همین رو است که هم در اروپا و هم در ایران با استقبال بسیاری مواجه شد و حتی در ایران از آن استقبال بیشتری شد.

کوشک جلالی با اشاره به نخستین اجرای این نمایشنامه در فرانسه و آلمان و استقبال از آن، عنوان کرد: این نمایش از آن زمان تاکنون در بیش ۶۰ شهر مختلف با کارگردانان گوناگون بر روی صحنه رفته است که همواره با فراوانی مخاطب همراه بوده است.

این کارگردان تئاتر افزود: خدای کشتار و نمایشنامه‌ای همچون رابینسون کروزو، از آن دسته نمایش‌هایی هستند که هم مسائل ساده و عمیقی را مطرح می‌کنند و هم مفرح‌اند.

او با اشاره به سخن برتولد برشت درباره اهمیت وجه تفننی تئاتر، گفت: اعتقاد دارم تماشاچی در وهله اول برای تفریح تئاتر می‌بیند و چه بهتر که در این حین چیزی هم بیاموزد.

کوشک جلالی کسب لذت عموم مردم از نمایش را معطوف به همین بعد تفریحی دانست و اضافه کرد:توجه به همین موضوع است که سبب شده مردم عادی در اروپا تئاتر ببینند؛ ‌اما هنر نمایش در ایران محدود به عده خاصی است.

ژانر تئاتر مردمی در ایران فراموش‌شده است

کارگردان نمایش موسیو ابراهیم، اظهار کرد: در کشور ما فقط عده خاصی تئاتر می‌بینند و ژانر تئاتر مردمی فراموش‌شده است؛ درحالیکه نمایش‌های بسیاری از این دست وجود دارد، همچون نمایش "موسیو ابراهیم" که در حال حاضر در تبریز توسط هنرمندان آذری در حال اجراست و اقبال مردمی نیز به آن‌ها بسیار خوب بوده است.

این هنرمند بین‌المللی، ژانر تئاتر مردمی را ستون فقرات تئاتر اروپا دانست و بیان داشت: تئاتر مردمی هم حرفی برای زدن دارد و هم سرگرم کننده است؛ نه خیلی روشنفکرانه است که تنها عده اندکی آن را درک کنند و نه سخیف است که هدفش خنداندن صرف باشد؛ بنابراین هم یک استاد دانشگاه از آن خوشش می‌آید و هم یک کودک؛ اما متاسفانه این نوع تئاتر در کشور ما بسیار کم است.  

او ادامه داد: تئاتر مردمی، تئاتری است که می‌تواند با اقشار مختلف ارتباط برقرار کند و زمانی می‌توانیم بگوییم جامعه‌ای بافرهنگ است که هنرش برای توده مردم هم باشد؛ بدین‌معنا توده مردم هم از شنیدن بتهون و چایکوفسکی لذت ببرند و نمایش شیلر و شکسپیر را درک کنند و این منحصر به عده خاصی نباشد.

کوشک جلالی با بیان این‌که تئاتر برای افراد خاص هم وجود دارد، عنوان کرد: در هر کشوری ممکن است چند هنرمند آوانگارد نیز وجود داشته باشد؛ اما ایران مملو از تئاترهای سوپر پست‌مدرن روشنفکری شده که فقط عده معدودی تماشاچی دارد و شاید برخی تماشاچیان خودشان هم متوجه مفهوم آن نشوند؛ اما ممکن است وحشت از این که بگویند "نفهمیدیم" آبرویشان را ببرد و همین موضوع، دره عظیمی بین مردم و تئاتر پدید آورده است.

نمایش خدای کشتار که از ۲ دی‌ماه در سالن سبز مجموعه فرهنگی هنرشهر آفتاب بر روی صحنه رفته است تا جمعه ۶ دی ماه ادامه دارد.

بازیگران این نمایش نشاط آرایش، ماهان رجایی، شادی سیری و آرش شاهی‌سوندی هستند. دیگر عوامل خدای کشتار در شیراز عبارت‌اند از: وحید امینی دستیار کارگردان، شادی سیری و امیر حسین صفی‌شاهی مدیران اجرایی، حامد غریب نور، مارال رجایی گریم، گرافیک بهار ارجمند، ساخت تیزر ماهان رجایی، تصویربرداری رضا رفیعی نسب، تدوین آریا خبیر و ساخت و اجرای دکور محمود علمدار، محمد قاسمیان.
 

کد خبر 473631 برچسب‌ها استان‌ فارس نمایش تئاتر - دیدگاه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان فارس نمایش تئاتر دیدگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۶۲۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت

علی روحی کارگردان نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» گفت: نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» به نویسندگی آرام محضری، در سال ۱۳۹۴ منتشر شد. این نوشته با ۴ پرسوناژ و صدای یک شخصیت خیالی، در دو پرده که بخش بیشتر صحنه آن در دفتر نخست‌وزیری طی میشد نوشته شده است؛ اما در نسخه‌ای که از ۹ اردیبهشت ماه امسال اجرا رفت، اصلاحاتی در نمایشنامه اعمال شد.

وی ادامه داد: در کنار متن نمایش، سعی شده است تا با استفاده از لباس، موسیقی، نورپردازی، صحنه آرایی و تیم بازیگران ترکیبی از جلوه‌های صمعی و بصری ایجاد شود تا مخاطب ارتباط بیشتری با نمایش و حس همزاد پنداری نزدیکتری با شخصیت‌ها و موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیرند، برقرار کند.

روحی درباره خلاصه داستان توضیح داد: مرد جوانی به نام خوزه، شیفته دختری به نام مارتا است اما به دلیل شرایط جامعه مجبور به ترک او می‌شود تا به دنبال تحقق رویا‌های خود برود. سال‌ها بعد وقتی خوزه تبدیل به نخست وزیر خودخوانده شده دوباره مارتا را می‌بیند ولی اینبار شرایط به گونه دیگری متفاوت است.

این کارگردان درباره انتخاب اسم این نمایش گفت: اسم نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» برگرفته از اسم خود نمایشنامه به نویسندگی آرام محضری است که سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده بود. البته نمایشی که درحال حاضر بر روی صحنه  است، تغییراتی نسبت به متن اصلی داشته که با هماهنگی و موافقت نویسنده بوده است. ضمن اینکه متن تغییرات اساسی نداشته است ولی تعداد پرسوناژ‌ها بیشتر شده است و موقعیت‌های چالش برانگیز تری در صحنه اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد:در این چند ماه تمام تلاش گروه از بازیگران گرفته تا سایر عوامل ارائه نمایشی درخور و مورد پسند برای هنردوستان به خصوص مخاطبان جدی و حرفه‌ای تئاتر بوده است که امیدواریم از تماشای این نمایش لذت ببرند و در آخر از همه دوست داران هنر‌های نمایشی درخواست دارم که از تئاتر و نمایش‌های درحال اجرا حمایت کنند.

شایان ذکر است که علی روحی فارغ‌التحصیل دوره فیلمسازی از کانون سینماگران جوان. با سابقه تولید چند فیلم کوتاه و ساخت فیلم مستند در ژانر اجتماعی و همچنین نویسندگی چندین فیلمنامه کوتاه. بعد از تجربه به اجرا بردن اولین نمایش تئأتر خود با نام "نوری که هست"نوشته آرام محضری. درحال حاضر از ۹ اردیبهشت ماه امسال نمایش "عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند" را با همکاری مجدد نویسنده نمایشنامه و در عمارت ارغوان به روی صحنه خواهد برد.

نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» به نویسندگی آرام محضری، کارگردانی و طراحی علی روحی و تهیه‌کنندگی محمد آئینی است. از عوامی دیگر این نمایش می‌توان به گروه بازیگران احسان شیخی، نازنین بیوک، رسول بابایی، شکیبا کیا و میرنادر مظلومی، دستیار کارگردان و اتاق فرمان سعیده سرلک، طراحی صدا و موسیقی شایان شعله، ضبط موسیقی استودیو بلوط، طراح گریم سولماز جانجان،، مجری گریم حدیث عقیلی، طراح لباس مهدیه خلج زاده، طراح نور رسول بابایی، دستیار صحنه پریسا رسولی، تیزر و استوری موشن بهرام لطفی، تدوین محسن جوادی، تایپوگرافی احمد کریمی، طراح پوستر و بروشور شیدا موحدی، عکاسان دیانا حبیبی، زهرا نیکخواه، ارتباطات رسانه ای علیرضا نیاکان، سیده سعیده  سادات موسوی سالار، مدیر روابط عمومی سعیده سرلک و همکار روابط عمومی شهره آگاه اشاره کرد.

این نمایش از  ۹ تا ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۹ در عمارت نمایشی ارغوان روی صحنه نمایش است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • نمایش راز خوشه‌ی پروین در تبریز به روی صحنه‌ می‌رود
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • جلالی: ۳ گزینه سرمربیگری را برای هر رده ملی در نظر داریم
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش