Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام جمعه موقت تهران گفت: شخصی را امروز در فتنه می‌بینیم اما تا دیروز با انقلاب بود؛ شخصی که دیروز مدیرکل یا رئیس بوده امروز در زندان است، اینها همگی عبرت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های سیاسی-عبادی این هفته تهران طی سخنانی اظهار داشت: خدا نعمت عقل را در وجود انسان مستقر کرده؛ چراغ عقل راهنمای زندگی بشر است و انسان را به دین هدایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: عقل به انسان می‌گوید آنچه به نفع و مصلحت دنیا و آخرت است را باید به دست آوری و آنچه آسیب می‌رساند و خسران دنیا و آخرت در آن است، حرام است؛ همانطور که هیچ انسان عاقلی خود را جلوی گرگ نمی‌اندازد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه عنوان کرد: حادثه خبر نمی‌کند، به عنوان مثال شخصی را امروز در فتنه می‌بینیم اما تا دیروز با انقلاب بود؛ این خطرات اخلاقی و سیاسی ممکن است در زندگی هر کسی اتفاق بیفتد.

صدیقی بر همین اساس اضافه کرد: اتفاق افتاده شخصی که دیروز مدیرکل یا رئیس بوده امروز در زندان است و سراغ او را باید در زندان‌ها گرفت، اینها همگی عبرت است. این نوع بلاهای مادی، معنوی، آبرویی و آخرتی پیش‌بینی نشده در کمین است و انسان را شکار می‌کند، حال برای اینکه گرفتن این خطرها و زیان ها و بلاها نشویم باید به سنگر دعا و نیایش پناه ببریم.

*9 دی نقطه عطفی در تاریخ است

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه‌های خود ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت زینب (س) اظهار داشت: نهم دی هم از روزهای خدا و ایام الله است و هم تجدید خاطره ایام الله دوره انقلاب، ۲۲ بهمن ۵۷ و روزهای طلایی ۱۹ دی قم و سایر روزهایی که اسلام را نجات داد و دشمن قهار و غدیر را به زانو در آورده و پیروزی خون بر شمشیر خشونت را در عالم به ثبت رساند و نقطه عطفی در تاریخ بشریت شد.

وی افزود: ۸ ماه بود که استکبار عالم در سطح وسیع و در راس آن شیطان بزرگ و هم پیمانانش و همچنین غده سرطانی اسرائیل همه دست به دست هم داده بودند و سالها نقشه کشیده و حتی زمان اجرای آن را هم مشخص کرده بودند و به دست کسانی پایان نظام اسلامی را پیش بینی کرده بودند که برخی از آنها هرچه داشتند را از سفره شهدای ما به دست آورده و از اعتبار امام و ولایت مطرح شده و شهرت به دست آورده بودند که این هم از عبرت های بسیار بزرگ تاریخ است.

* دشمن با اربابان خارجی آتش فتنه را روشن کرد

صدیقی در ادامه عنوان کرد: دشمن با برنامه اربابان خارجی آتش فتنه را روشن کرد و هر آن چه را که می‌شد برای براندازی یک نظام از هیچ چیز کوتاهی نکردند.

* فتنه‌گران از تمام ابزارهای بیرون و درون برای در هم ریختن نظام استفاده کردند

وی ایجاد ناامنی، بهم ریختگی، حمله، شرارت و ایجاد شبهه و ندای الله اکبر سر دادن در شب‌ها را از جمله اقدامات فتنه گران خواند و گفت: آنها از همه ابزاری که از درون و بیرون می‌توانستند برای به هم ریختن نظام اسلامی استفاده کردند و این سکان داری کشتی انقلاب رهبر حکیم الهی بود که هم پروردگار ظرفیت و سعه صدر و عاطفه به ایشان عنایت کرده بود و ایشان حاضر نشدند مشکل را نظامی حل کنند.

امام جمعه موقت تهران بر همین اساس اضافه کرد: هشت ماه رهبری در تمام صحبت‌هایشان هم مخالفین را به حضور پذیرفتند و نمایندگان سران فتنه شخصاً به محضر ایشان شرفیاب شدند و هم هر کسی شبهه داشت مستقیماً در محضر نایب امام زمان خود توانست حاضر شود و اتمام حجت به معنای واقعی کلمه از ناحیه مقام نیابت به عمل آمد،‌ اما آنها دست بردار نبودند. مردم تهران شب و روز آسایش نداشتند و بازار هم در ابهام وحشتناکی به سر می‌برد.

* در ایام فتنه، همه امور اقتصادی مختل بود

وی افزود: در ایام فتنه، همه امور اقتصادی مختل بود اما نهایتا آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و صهیونیست و هم پیمانان آنها در منطقه را رسوا و نقشه‌های طولانی مدت آنها را نقش بر آب کرد و این معجزه حضور ایمان و غیرت و بصیرت مردم بود که با نایب امام زمان و مرجع و رهبر خود تجدید بیعت کردند. 

* مردم با بصیرت عرصه را بر فتنه‌گران تنگ کردند

خطیب جمعه تهران همچنین خاطرنشان کرد: این حضور بی‌بدیل مردم و تجلی روح امام حسین(ع) و جوشش خون حسین بن علی(ع) در عاشورا بود؛ مردم خون امام حسین(ع) را در رگ‌های خود احساس کردند و در یک حرکت خودجوش آنچنان حضوری ایجاد کردند که زمینه‌ای برای سران فتنه و فتنه‌گر باقی نماند.

صدیقی همچنین عنوان کرد: دلهای مردم ما بسته به اراده الهی و کانون عشق پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و ولایت است که همیشه در حساس‌ترین نقطه،‌ فرصت شناس بوده و به موقع به جبهه می آیند و با حضورشان کار فرشتگان را کردند اگر شب و روز ما پیشانی سپاس به خاک بسپاریم و دائماً شکر کنیم شکر نعمت حضور آن روز(9 دی) نخواهد شد؛ چرا که امام زمان خشنود و شهدا راضی شدند، رهبری نیز در عالم سر بلند شد.

* آتش فتنه با سرافکندگی سران فتنه خاموش شد

وی با اشاره به اینکه آتش فتنه با سرافکندگی سران فتنه خاموش شد،‌ گفت: افرادی پرچم فتنه را به دست گرفته بودند اما پرچم از آنها گرفته شد، اما جریان فتنه هنوز از بین نرفته چرا که آنها به دنبال هر فرصتی هستند که ملت ایران را برای همیشه از استقلال، ثبات و پیشرفت‌شان بازدارند که جریان برجام یکی از این مسائل بود که در حلقه فشار استکبار جهانی بود.

امام جمعه موقت تهران در ادامه خطبه‌‌های خود عنوان کرد: FATF یکی دیگر از حلقه‌هایی است که اصرار روی آن است، با برجام سفره مردم کوچکتر شد و گرانی‌ها سیر صعودی طی کرد. در مدت کوتاهی مردم تلخ ترین شرایط را چشیدند و در این رهگذر، امتحان افزایش قیمت بنزین اتفاق افتاد.

صدیقی بر همین اساس اضافه کرد: اصل مسئله هدفمند کردن یارانه‌ها، گرفتن حق دهک‌های ضعیف جامعه از دهک‌های مرفه جامعه بود که در مسئله سوخت، بنزین و مسائل دیگر، مرفهین و قشر متمول جامعه از یارانه‌ها چندین برابر بهره مندند و شکاف طبقاتی روز به روز بیشتر می‌شود.

* افزایش قیمت بنزین با عدم توجیه و عدم شناخت از مردم اجرا شد

وی در همین راستا یادآور شد: اصل قضیه بنزین بر اساس، قانون بود که هم بر عهده دولت بود اما متاسفانه با عدم توجیه و عدم شناخت درست از ملت این طرح اجرا شد، مردمی که هشت سال جنگ را با زندگی فقیرانه خود اداره کردند و پول قلک‌های بچه و گردنبند نوعروسان خود را به جبهه دادند و مردمی که خود را بدهکار امام حسین و ولایت می‌دانند را نشناختند و برای آنها در زمینه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین روشنگری نکرده و مطالب را بیان نکردند؛ همچنین نخبگان را توجیه نکرده و مراجع تقلید اساس مسئله آگاه نکردند. در چنین شرایطی یک مرتبه با یک حرکت ناگهانی مواجه شدند.

* مردم صف خود را از اراذل جدا کردند

صدیقی با اشاره به اعتراضات اخیر در پی اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، عنوان کرد: مردم در مقام گرفتن حق شان به خیابان‌ها آمدند اما تک تک این مردم تا دیدند بلندگوی اسلام و صدای امام عصر از زبان نایبش بیرون آمد که مردم صف خود را از اراذل و اوباش جدا کنند،‌ اینها همان مردم شریف و متدین سال ۵۷ هستند؛ لذا این ایمان سلامت، وفاداری و دشمن شناسی را به امام زمان تبریک می‌گوییم.

وی همچنین تصریح کرد: مردم در اعتراضات اخیر به اراذل و اوباش اجازه نداند به نوامیسشان آزاری برسد و همیشه در صحنه هم بودند. 

* دولت برای اصلاح بودجه اهتمام نکرد

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تدوین و ارائه بودجه سال 99 کل کشور از سوی دولت به مجلس،‌ اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بودجه ۹۸ را مبتلا به آشفتگی‌هایی می‌دیدند و ارشاد فرمودند که این بودجه را اصلاح کنید اما نه دولت و نه مجلس اهتمامی نسبت به این موضوع نداشتند و بودجه 99 هم همان نسخه 98 است در حالی که سند مهمی است که برجستگی و بی‌توجهی دولت‌ها را نشان می‌دهد.

* 75 درصد بودجه سهم شرکت‌های دولتی است

امام جمعه موقت تهران در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: مسئله بودجه و برنامه دقیق است و برای کشور در صندوق ذخیره پیشنهادهایی می‌شود، در همین مرحله باید اقتصاد مقاومتی به عنوان ملاک قرار می‌گرفت اما متاسفانه این کار نشده است و در بودجه، ۷۵ درصد بودجه عمومی را شرکت‌های دولتی -که معلوم نیست چه مقداره مالیات می‌دهند و زیان دهی آنها هم قابل ملاحظه است- به خود اختصاص دادند و نتیجه آن این شد که بودجه نظامی و امنیتی و همچنین آموزش و پرورش و حمایت از دهک‌های ضعیف آنگونه که مورد توقع است، پیش‌بینی نشده لذا امیدواریم که مجلس در این زمینه بتواند گام‌هایی بردارد.

انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۶۲۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»

خبرگزاری تسنیم قرار است در پرونده‌ی «دهه‌ی رکود، عبرت، تجربه» به تفصیل و در گفتگو با صاحبنظران و کارشناسان به بررسی وضعیت اقتصاد ایران در دهه‌ی ۹۰، دلایل و ریشه های افول اقتصاد در این دهه و راه‌حلهای جبران این خسارت در سالهای پیش رو بپردازد. - اخبار اقتصادی -

گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم- 

وقتی میان فعالان اقتصادی از دهه‌ی 1390 شمسی سخن به میان می‌آید، تصویر یک دهه «عقب‌ماندگی»، «تعطیل نسبی مسائل اقتصادی» و «انباشت چالش‌های اقتصادی» در ذهن‌هایشان نقش می‌بندد و زمانی که می‌خواهند در موردش صحبت کنند، هر یک از زاویه‌ای آسیب‌های این دهه را بر می‌شمرند: از وضعیت نامناسب شاخص‌های کلان اقتصاد تا رکود در کسب‌و‌کارهای خرد و کلان، از آسیب‌های تشدید تحریم‌ها تا انفعال دولت‌ها در برابر تحریم و بی‌توجهی به برنامه‌ها و سیاست‌های «خنثی‌کردن اثر تحریم‌ها».

تاجران زبده و پژوهشگران اقتصاد بین‌الملل نیز از «شرطی‌کردن اقتصاد» نسبت به مذاکره با غرب می‌گویند و بی‌توجهی به سیاست اصولی «ترجیح شرق به غرب»؛ آن هم درست در دهه‌ای که قدرت اقتصادی در حال انتقال از غرب به شرق بود. دهه‌ی 1390 چه بود و چه مختصاتی داشت؟ آن دوران تمام شده یا دهه‌ی جدید، دهه‌ی 1390 جدیدی است!؟  

افول شاخص‌های کلان

میانگین رشد اقتصادی دهه‌ی 1360 -با وجود آثار انقلاب و مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی- برابر با 4.3 درصد بود. این شاخص در دهه‌ی 1370 برابر با 3.1 درصد و در دهه‌ی 1380 برابر با 4.4 درصد بود. میانگین رشد اقتصادی پس از انقلاب (از 1360 تا پیش از آغاز دهه‌ی 1390) نیز برابر با 3.9 درصد بود. این در حالی است که میانگین رشد اقتصادی در دهه‌ی 1390 به 0.9 درصد کاهش یافت.

درآمد ملی سرانه که در سال 1390 برابر با 8.1 میلیون تومان بود در سال‌های پس از آن کاهش یافت؛ تا جایی که میانگین درآمد سرانه در این دهه به 7.4 میلیون تومان (به قیمت ثابت سال 1390) رسید. فقر مطلق که از 46.8 درصد در سال 1989 میلادی (تقریباً معادل سال 1368؛ سال پایانی جمگ تحمیلی) به 12.3 درصد در سال 2011 میلادی (تقریباً معادل سال 1390 شمسی) رسیده بود، در دهه‌ی تعطیل اقتصاد ایران دوباره افزایش یافت و به 21.9 درصد در سال 2020 میلادی (تقریباً معادل 1399 شمسی) رسید؛ به عبارت دیگر قدرت خرید عموم مردم در این دهه آب رفت و فقر مطلق نیز تقریباً دو برابر شد.

تحریم و انفعال

در تحلیل دهه‌ی 1390 نمی‌توان از نقش تحریم‌ها غافل شد؛ تشدید تحریم‌های ظالمانه از ابتدای دهه‌ی 1390 به این سو حتماً به اقتصاد ایران آسیب زد اما انفعال سیاست‌گذار در برابر تحریم‌ها نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در نتیجه -یعنی افول شاخص‌های کلان اقتصادی- داشت.

کاهش وابستگی اقتصاد به نفت در دهه‌ی 1390، نه یک سیاست مطلوب سیاستگذار بلکه همواره اجبار بود. از دل همین اجبار بود که کلان‌ایده‌ی «مذاکره برای رفع تحریم‌ها» و «رفع‌تحریم به مثابه حل همه‌ی مشکلات از آب خوردن تا بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی» زاییده شد.

سیاستمدارِ عادت‌کرده به زیستِ نفتی که نظم آمریکایی جهان را نیز پذیرفته بود، حتی به‌زور هم حاضر به ترک اعتیاد اقتصاد ایران به نفت نبود. می‌خواست دوباره ذیل نظم آمریکایی، نفت بفروشد و گرد و غبار ضعف کارآمدی مدیریت و سیاست‌های اقتصادی‌اش را زیر فرش درآمد نفتی پنهان کند. «برجام» را تجربه کرد و با خروج آمریکا از برجام، سرش به سنگ خورد. از این منظر، دهه‌ی 1390 را باید دهه‌ی تجربه و عبرت نیز نامید. سیاستمدار در این دهه، عملاً اقدام جدی‌ای برای درمان عیوب ساختاری اقتصاد ایران از جمله تصدی‌گری افراطی دولت، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن، وجود هزینه‌های زائد و مسرفانه و ...  نکرد.

تغییر نظم بین‌الملل

از دیگر ویژگی‌های مهم دهه‌ی 1390 نیز سرعت گرفتن تغییر نظم بین‌المللی بود. در این دهه قدرت اقتصادی به مرور از غرب به شرق -به‌طور خاص آسیا- منتقل شد. در سال 2011 تولید ناخالص داخلی آمریکا (بر اساس دلار برابری قدرت خرید) معادل 15600 میلیارد دلار و تولید ناخالص داخلی چین برابر با 13740 میلیارد دلار بود. در سال 2017 ورق برگشت و اقتصاد چین از اقتصاد آمریکا بزرگ‌تر شد. تولید ناخالص داخلی چین در 2024 برابر با 35290 میلیارد دلار است در حالی که این شاخص برای اقتصاد آمریکا برابر با 28780 میلیارد دلار است. رشد اقتصادی هند و سایر اقتصادهای نوظهور آسیایی نیز مشابه بود.

در میانه‌ی این تغییر نظم مهم در دهه‌ی 1390، دولت در ایران عملاً روابط اقتصادی با شرق را از اولویت خارج کرد و تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد مذاکره با غرب برای رفع تحریم‌ها گذاشت. رای آوردن ترامپ در ایالات متحده، قدرت گرفتن بن‌سلمان در عربستان، کرونا و سقوط قیمت نفت را نیز باید به لیست اتفاقات شاخص این دهه اضافه کرد.

درس‌هایی برای آینده

خلاصه اینکه در دهه‌ی 1390 یک دهه «رکود»، انباشت چالش‌های اقتصادی و تعطیل نسبی مسائل اقتصادی را شاهد بودیم. در عمل دولت‌ها در اقتصاد داخلی، اصلاح «عیوب ساختاری» را به‌تعویق انداختند و در نسبت اقتصاد ملی با دنیای خارج، بدون توجه به تغییر نظم بین‌الملل تمام تخم‌مرغ‌ها را در سبد مذاکره با غرب برای «رفع تحریم» گذاشتند و استراتژی «خنثی‌سازی اثر تحریم» را  کنار گذاشتند؛ در حالی که در ابتدای دهه، با ابلاغ «سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» راه‌ها نشان داده شده بود و در انتهای دهه نیز در «بخش اقتصادی بیانیه‌ی گام دوم»، مجدداً بر آن‌ها تاکید شد. در واقع سیاستگذار در این دهه دست به «تجربه‌»‌ای خارج از سیاست‌های کلی نظام زد و درس «عبرت»ی برای دهه‌های پیش رو شد.

حال آیا ما از تجربه‌های دهه‌ی 1390 درس خواهیم گرفت!؟ گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم قرار است در پرونده‌ی «دهه‌ی رکود، عبرت، تجربه» به تفصیل و در گفتگو با صاحبنظران و کارشناسان به بررسی وضعیت اقتصاد ایران در دهه‌ی 90، دلایل و ریشه های افول اقتصاد در این دهه و راه‌حلهای جبران این خسارت در سالهای پیش رو بپردازد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نماینده مجلس: با فروش فیلترشکن به مردم یاد دادیم که می‌توانند خلاف کنند
  • افت ۵۰۰ هزار تومانی نرخ سکه در بازار
  • سردار رادان: زن چادری در ایران پرچم است
  • حسینی: امروزه فریاد حمایت از غزه در غرب طنین‌انداز شده است
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • دیدار کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب
  • جذب در آموزش و پرورش بر مبنای سوابق آموزشی معلمان
  • حسینی: اقدامات دولت سیزدهم تعامل با کشورهای جهان را فراهم کرده است
  • شرکای پشت پرده بابک زنجانی چه کسانی بودند؟ /چرا پرونده اختلاس او شفاف سازی نمی شود؟ /مبلغ کلان ارزی قرار است به صورت املاک به بیت المال بازگردد؟
  • خیزش دانشگاهی علیه ظلم در جهان آغاز شده است