انتقاد تند روزنامه جوان از محسن امیریوسفی
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۶۶۸۱۰
ضربالمثل معروفی است که میگوید: «حرمت امامزاده را متولیاش نگه میدارد». حال، عیان و بیان این ضربالمثل مصداقیشده بر رفتارهای یک فیلمساز که بر حسب اتفاق در اینجا هم متولی کانون کارگردانان خانه سینمای ایران است.
محسن امیر یوسفی، کارگردان سینمای ایران، .... در تازهترین حاشیهسازی و خوشمزهبازیهایش که ید طولایی در آن دارد، خواستار حضور فیلم اکران شده «آشغالهای دوستداشتی» با عنوان «آشغالهای دوستداشتنی اصل»! در جشنواره فیلم فجر شدهاست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلم «آشغالهای دوستداشتی» بعد از آنکه سالها، به خاطر حواشیای که پیرامونش داشت، پشت خط جشنواره و اکران مانده بود، بالاخره در سال گذشته اکران شد و با وجود سر و صدا و شلوغ بازیهای که امیر یوسفی و دوستانش داشتند با فروش اندکی با سردر سینماها خداحافظی کرد.
امیر یوسفی تا جایی که امکان داشت در این مدت بهرهبرداری رسانهای و غیررسانهایاش را از این فیلم کرد و به قول معروف تا جایی که میشد رُس فیلم را کشید. ولی ظاهراً این پروسه به مذاقش خوش آمده و میخواهد این خوشمزهبازیاش را ادامه بدهد.
برای هر سینماگر و مخاطب سینمایی مشخص است که نمیشود فیلمی را که اکران شده و روی پرده را دیده در جشنواره فیلم فجر پذیرفت. حال اینکه خود امیر یوسفی بنا بر سمتش که ... رئیس کانون کارگردانان خانه سینماست از همهکس بر این قانون واقفتر و آگاهتر است.
این فیلمساز همه جا پر کردهاست این نسخه یک بازیگر جدید دارد و آن کسی نیست جز بهروز وثوقی. امیر یوسفی در نامهای از اعضای هیات انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواسته تا با نمایش «آشغالهای دوست داشتنی اصل»، اجازه دهند بازی بهروز وثوقی، پس از ۴۱ سال بر پرده سینما دوباره دیده شود.
گفته میشود امیر یوسفی فیلمبرداری این سکانسها را شخصاً در پاییز سال ۹۱ و پس از طی مراحل تولید در ایران، در سفری که به آمریکا داشته انجام داده است.
امیریوسفی درباره تفاوت نسخه جدید و نسخه اولیه گفته است: «این نسخه دلخواه کارگردان است که دقیقاً مطابق فیلمنامه پروانه ساخت گرفته از سازمان سینمایی در سال ۹۱ است. نسخه جدید ۵۵ دقیقه با نسخه اکران شده تفاوت دارد که این پلانها، جداگانه در پاییز ۹۱ فیلمبرداریشده، ولی در نسخه اکران نبود. در این نسخه جدید که هفت سال آماده اکران بوده، بازیگری جدید هم حضور دارد که از نقشهای اصلی است و در نسخه اکران شده حضور نداشت.»
درباره این صحبتها و گفتههای امیر یوسفی چند نکته وجود دارد که باید به آنها پرداخت.
اولین نکته این است که وقتی رئیس کانون کارگردانان خانه سینما از قانون و حد و حدود قانونی کار کردن در حوزه سینما مطلع است، چرا این همه اصرار بر خبر پراکنی درباره مثلاً نسخه اصلی این فیلم دارد؟
آیا صرف اینکه یک بازیگر جدید در این فیلم بازی کرده یا سکانسی به آن اضافه شده، مجوزی است برای اکران دوباره یا حضور در جشنواره فجر؟
اگر این باشد که از فردا همه فیلمها و صاحبانشان میتوانند با یک تدوین مجدد و اضافه کردن چند سکانس که معمولاً در دست و بالشان هم هست مدعی اکران نسخه جدید و حضور در جشنواره بشوند.
نکته دیگر اینکه مگر در فیلمنامهای که آقای امیر یوسفی مدعی نسخه اصلی بودن آن است، مشخص شده که قرار است این نقش را کدام بازیگر بازی کند که امروز دارند با اسم و رسم بهروز وثوقی اسکیبازی خبری میکنند؟
نکته دیگر اینکه مگر رئیس کانون کارگردان در این حد شناخت و آگاهی از قوانین سینمای ایران و جمهوری اسلامی ندارد که نمیداند بهروز وثوقی مجوز حضور در فیلمهای سینمای ایران را ندارد؟
نکته آخر اینکه آیا مدیران وزارت ارشاد و مسوولین سینمایی نمیخواهند از آقای کارگردان سوال کنند که شما با چه مجوزی و با چه اختیاراتی رفتهاید با پول بیتالمال (سرمایهگذار فیلم بنیاد سینمایی فارابی) ریخت و پاش کردهاید و بدون اطلاع و گرفتن مجوز از ما یک بازیگر بدون مجوز را برای بازی در فیلم انتخاب کردهاید؟
به نظر میرسد این حرکت و بازی رسانهای امیر یوسفی جز ریشخند و مسخرهکردن مخاطبان سینمایی در وهله اول و مدیران سینمایی در وهله دوم و در سر آخر خود سینما چیز دیگری نباشد.
متأسفانه باید گفت وقتی رئیس کانون کارگردان سینما خودش باب مسخرهبازی و لیچار بار کردن را در سینما را باز میکند، آن وقت چه انتظاری میتوان مثلاً از آن فلان فیلمساز جوان داشت؟!
وقتی رئیس کانون کارگردان و فیلمسازان این مملکت نگاهشان و رفتارشان با سینما تا این حد بچگانه، دمدستی و چیپ است، چرا انتظار دارند متولیان فرهنگ، مدیران سینمایی و مخاطبان سینما آنها و فیلمهایشان را جدی بگیرند؟!.
آقای امیر یوسفی! بله. «حرمت امامزاده را متولیاش نگه میدارد». سینما را شما بیحرمت، توسریخور و هر کی هرکی میکنید و فردا فحش و ناسزایش را به فلان مدیر و فلان رسانه و فلان نهاد میدهید که اینها جلوی فیلم من را گرفتهاند!
جالب است بداندید که محسن امیر یوسفی با ساختن تنها سه فیلم رئیس کانون کارگردان سینمای ایران شدهاست، آن هم فیلمهایی که بیش از آنکه فیلمهای تأثیرگذار و جریانساز باشند، به واسطه حواشی و جنجالهایی که ظاهراً این کارگردان سرشته خوبی در آن دارد، دیده شدهاند.
نویسنده: ایزد مهرآفرین
۶۴۵۷
کد خبر 1335827منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: بهروز وثوقی محسن امیریوسفی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۶۶۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امیر جدیدی از «قهرمان» تا «منصور»
زیسان: سه روز قبل، انتشار خبری درباره ایفای نقش امیر جدیدی در یک فیلم فرانسوی نام این بازیگر سینما را در صدر اخبار قرار داد. پس از همکاری جدیدی با اصغر فرهادی در «قهرمان»، اینبار حضور او در فیلم «منصور» و در نقش یک شخصیت واقعی به نام منصور بهرامی باعث شده این ستاره مورد توجه قرار بگیرد. بازی در فیلم «منصور» به عنوان یک پروژه بینالمللی، فرصت ویژهای برای این بازیگر سینما خواهد بود.
به گزارش زیسان، «ددلاین» گزارش داده است که جدیدی در فیلم بیوگرافی بهرامی به کارگردانی «رومالد بولانژه» فرانسوی نقش تنیسور را بازی میکند. «دان مکدنیل» و «فیلیپ دلیون» نویسندگان فیلمنامه خواهند بود.
بهرامی، تنیسور ۶۸ ساله با سبک طنزآمیزش در سراسر دنیا شناخته میشود. او در دهه ۱۹۵۰ در ایران متولد شده و پس از مهاجرت به فرانسه در سال ۱۹۷۹ با فقر دست به گریبان بوده است. این فیلم نشان خواهد داد که او چگونه به عنوان یک پناهجوی غیرقانونی با تنیسورهای سرشناس برخورد و رؤیای کودکیاش را با حضور در رولان گاروس محقق میکند.
منصور بهرامی تنیسور سرشناس ایرانی از انتخاب امیرجدیدی برای بازی کردن نقشش رضایت دارد
بهرامی میگوید: «افراد زیادی به من گفتهاند که سرگذشت من سینمایی است، اما در واقع باعث افتخار است که فیلم بلندی بر اساس زندگی من ساخته میشود.» او درباره جدیدی میگوید: «امیر جدیدی بازیگری استثنائی است. او واقعاً تغییر شکل پیدا میکند. اینکه او یک بازیکن نیمه-حرفهای تنیس است یکی از آن خوشاقبالیهای بزرگ است.»
بولانژه بهرامی را یک «قهرمان حقیقی» میخواند و میگوید «مقاومت و شوق» او الهامبخش بسیاری بوده است: «بسیار مفتخرم که سرگذشت شگفتآور او را برای سینما میسازم.»
امیر جدیدی کیست و چه کارنامهای دارد؟امیر جدیدی متولد ۳۱ خردداد سال ۱۳۶۱ در تهران است، او شخصیتی آرام، کم حرف و بدون حاشیه دارد و اهل مصاحبه نیست و به همین خاطر اطلاعات کمی از زندگی شخصی او در دسترس میباشد.
این هنرمند جوان کشورمان دارای مدرک کارشناسی مهندسی صنایع و فارغ التحصیل رشته مدیریت MBA در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد است و در رشته سینما تحصیل نکرده، اما ذاتا بازیگر است و در بسیاری از نقشهایش خوش درخشیده است.
امیر جدیدی قبل از وارد شدن به دنیای هنر، حرفهای تنیس بازی میکرده است. او مربی هومن سیدی بود و در واقع به همین دلیل هم سیدی او را برای بازی در فیلم «آفریقا» دعوت کرد. این زمینهای شد برای درخشش در سینما و برجا گذاشتن نقشهای مهم در کارنامهاش.
جدیدی در سال 92 در فیلم پایان خدمت به کارگردانی حمید زرگرنژاد بازی کرد و برای بازی در این فیلم دیپلم افتخار سی و سومین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند. در این فیلم او توانست در مقابل پارتنری چون سعید راد با قدرت نقش یک جوان سرباز آذری زبان را ایفا کند.
امیر جدیدی پیش از بازیگری به صورت حرفه ای به ورزش تنیس می پرداخته است
امیر جدیدی در فیلم سیزده ساخته هومن سیدی بازی کرد و نشان داد سیدی انتخاب درست و غیر احساسی داشته است. او با کسب دیپلم افتخار بهترین بازیگر از جشنواره فجر پاسخ اعتماد هومن سیدی را داد.
این بازیگر با بازی در فیلم رخ دیوانه به عنوان یکی از بازیگران اصلی چهره ای متفاوت از خود را به سینما ایران شناساند. «رخ دیوانه» یک گام بلند بود تا جدیدی به دنیای حرفه ای سینمای ایران وارد شود.
جدیدی نقش متفاوتتری نسبت به نقش های قبلی در «من» ایفا کرد و با ظاهر و گریمی متفاوت در این فیلم حضور یافت. امیر جدیدی برای بازی در این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شد.
او در این فیلم با نقش آریا در مقابل لیلا حاتمی نقش آفرینی کرد و با بازیگرانی، چون لیلا حاتمی، مانی حقیقی، بهنوش بختیاری، علی منصور و علیرضا استادی همبازی بود.
جدیدی در فیلم اژدها واد می شود، ساخته حقیقی، نقش یک پلیس باهوش و جسور را بازی کرد که ترکیب متنوعی از جسارت، حیرت، درماندگی و پرسشگری را القا می کرد و در جایگاه کارآگاهی دقیق و جست وجوگر به رغم تمام سختی ها ایستاد و پروژه را به انتها رساند.
او بعد از کسب تجربه های خوب در بازیگری برای بازی در فیلم قاتل اهلی به کارگردانی مسعود کیمیایی انتخاب شد و در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با این فیلم حضور یافت.
امیر جدیدی در فیلم قاتل اهلی ایفاگر نقش سیاوش مطلق است، جوانی از طبقه پایین جامعه که تلاش می کند در مناسبات عجیب و غریب اجتماعی سهم خود را پیدا کند. او در این فیلم با بازیگرانی، چون پرویز پرستویی، پولاد کیمیایی، پگاه آهنگرانی و پرویز پورحسینی همبازی بود.
جدیدی برای دو فیلم «تنگهٔ ابوقریب» و «عرق سرد» برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.
اما اوج کار این بازیگر همکاری با سرشناسترین کارگردان سینمای ایران بود. امیر جدیدی سال ۹۹ جلوی دوربین «قهرمان» رفت و اولین همکاری این ستاره با اصغر فرهادی رقم خورد. جدیدی سال ۱۴۰۰ به واسطه حضور این فیلم در بخش مسابقه جشنواره کن و سپس نمایش «قهرمان» در پاییز همان سال روی پرده سینماها، مورد توجه مخاطبان بود. بازی خوب امیر جدیدی در این فیلم تحسین تماشاگران را برانگیخت. جدیدی در «قهرمان» نقش مردی به نام «رحیم» را ایفا کرد که به دلیل بدهکاری به زندان افتاده بود. این بازیگر در نقش «رحیم» با شخصیتی آرام و درونگرا، بازی بسیار خوبی داشت و به خوبی از پس ادای لهجه شیرازی نیز برآمد. «قهرمان» با جذب ۴۹۸ هزار مخاطب و ۱۲ میلیارد و ۳۵ میلیون فروش، در رتبه سوم پرفروشترین فیلمهای سال ۱۴۰۰ قرار گرفت.
پس از فیلم «قهرمان»، امیر جدیدی طی دو سال گذشته حضور بیسروصدایی در سینما داشت. در این مدت نام جدیدی به واسطه اخبار غیررسمی از حضور این بازیگر در فیلم «بیداد» اثر سهیل بیرقی در خبرها مطرح شد. مهرماه ۱۴۰۱ مجوز ساخت این فیلم صادر شد، اما هیچ خبری درباره جزئیات، عوامل «بیداد» و فیلم برداری آن منتشر نشده است. بهمن سال گذشته نیز اعلام شد امیر جدیدی پس از فیلم «قانون مورفی»، برای دومینبار حضور در یک فیلم کمدی به نام «مقصد مسقط» را تجربه خواهد کرد. کریم امینی کارگردانی این فیلم را برعهده دارد و فعلا اخباری درباره آغاز فیلم برداری و تولید «مقصد مسقط» منتشر نشده است. حالا سه ماه پس از این خبر، نام پروژه تازه جدیدی «منصور» در رسانهها منتشر شده است.
امیر جدیدی پیش از این که وارد عرصه بازیگری شود، تنیس بازی میکرد. با توجه به تجربه و مهارت این بازیگر و آشنایی او با ورزش تنیس، انتخاب جدیدی برای ایفای نقش منصور بهرامی تنیسور مشهور ایرانی عجیب نیست. البته این بازیگر از نظر ظاهری شباهتی به بهرامی ندارد.
چند سال پیش از این که امیر جدیدی به عنوان بازیگر نقش منصور بهرامی انتخاب شود، این ستاره قرار بود اولین نقش شخصیت واقعی کارنامه خود را با یک کاراکتر ورزشی دیگر مانند غلامرضا تختی تجربه کند. سال ۹۷ خبر رسید که این بازیگر در فیلمی به کارگردانی بهرام توکلی، نقش زندهیاد تختی را ایفا خواهد کرد. این بازیگر مشغول آموزش و تمرین کشتی شد تا برای بازی در این نقش مهم آماده شود. چهار ماه بعد خبر انصراف امیر جدیدی از بازی در فیلم «غلامرضا تختی» همه را غافلگیر کرد.
دلیل این اتفاق طولانی شدن زمان پیشتولید و تولید و البته به هم خوردن گریم سنگین جدیدی در صحنههای کشتی جهان پهلوان با حریف اعلام شد. حالا پس از حدود شش سال بار دیگر قرعه ایفای نقش شخصیتی واقعی و یک ورزشکار دوباره به نام امیر جدیدی افتاده است. باید دید این بار پروژه «منصور» به کجا خواهد رسید و تجربه حضور در یک فیلم بینالمللی چه دستاورد و افتخاراتی را نصیب این ستاره سینما خواهد کرد.
سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غولپیکر چینی از پورشه هم گرانتر است! قارچهای زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست میدهند، چه حسی است؟