Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شامگاه گذشته (پنجم دی ماه) ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

در این کنسرت چهار قطعه کلاسیک از هنرمندانی از جمله کلود دبوسی (آهنگساز فرانسوی)، ژوزف موریس راول (آهنگساز و نوازنده فرانسوی)، سرگئی پروکفیف (آهنگساز و پیانیست روس) و ایگور استراوینسکی (آهنگساز روس) اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطعه اول برای چنگ و سازهای زهی، قطعه دوم دافنیس و کلوئه سوییت شماره دو، قطعه سوم رومئو و ژولیت سوییت شماره دو و قطعه چهارم سوییت پرنده آتشین بودند.

در اجرای شامگاه (۵ دی)ارکستر سمفونیک، قطعاتی اجرا شد که دارای فضای مشابه به هم بودند. دو اثر اول از "دروسی" و "راول" که هر دو فرانسوی هستند و گفته می‌شود "دبوسی" را یکی از به وجود آورندگان سبک دریافتگری یا همان امپرسیونیسم در موسیقی می‌دانند ولی او نیز همانند راول از پذیرفتن این امر ابا داشت. گفته می‌شود که فضای موسیقی دریافتگری بر بیان احساس و اتمسفر متمرکز است.

استفاده از «رنگ» در صدا از ویژگی‌های این موسیقی است که می‌توان آن را از طریق ارکستراسیون، استفاده هارمونیک، بافت و... به دست آورد.

اکنون از بحث موسیقی اجرایی که بگذریم با پر شدن صندلی‌های سالن، نوازندگان به روی صحنه آمدند. در بین تماشاچیان کودکان و نوجوانانی دیده می‌شدند.

قطعه اول که برای چنگ و سازهای زهی بود با فضای تقریبا آرام اجرا شد و پس از آن طناز بیگی نوازنده ۱۷ ساله چنگ، برای دقایقی به نواختن چنگ پرداخت.

با پایان یافتن قطعه نخست، قطعه دوم نیز با آوای خیال انگیز چنگ آغاز شد و به دنبال آن ویولون‌ها به آرامی شروع به نواختن کردند. این فضا همچنان ادامه داشت و در ادامه صدای ویولون‌ها و فلوت‌ها با وضوح بیشتری شنیده می‌شد و به مرور آوای آنها جان بیشتری می‌گرفت. برای لحظه‌ای تشویشی به جان ارکستر افتاد.

این تشویش در آمد و رفت بود. با ظرافت روی سازهای کوبه‌ای کوبیده می‌شد. ارکستر باری دیگر ریتمی ملایم را که همچون یک رویا بود، از سر گرفت. رهبر برای لحظه‌ای فرمان داد و همه ارکستر متوقف شد و پس از مکثی دوباره آغاز به کار کردند. فضای موسیقی به گونه‌ای بود که گویا صحنه‌ای در کنار یک منظره طبیعی را در برابر چشمان مجسم می‌کرد.

تنها صدای سازهای بادی و به صورت خفیف کشیده شدن آرشه‌های ویولون به گوش می‌رسید. پس از لحظاتی که گویا اتفاقی از سر شیطنت رخ داده باشد، سازهای بادی نواخته شدند و ویولون‌ها نیز سرعت گرفتند. این فضا ادامه داشت سازهای زهی و بادی پشت سر هم سرعت می‌گرفتند و باز آرام می‌شدند. در لحظات آخر ارکستر سرعتی به خود گرفت.

 ویولون‌ها با هماهنگی نواخته می‌شدند اوج می‌گرفتند و فرود می‌آمدند. رهبر با انرژی ارکستر را هدایت می‌کرد. کار همچنان در اوج بود. در پایان این بخش با اوج گرفتن سازهای کوبه خاتمه یافت.

ارکستر سمفونیک محلی برای کشف استعدادهای جوان


نوازندگان، پس از یک آنتراکت به روی صحنه بازگشتند.

روحانی گفت که امشب از استرالیا مهمان خارجی دارند و در ادامه به آنها خوشامدگویی کرد و سال نو را تبریک گفت.

او ادامه داد: سیاست این ارکستر، معرفی استعدادهای جوان و نوجوان است. امشب شاهد اجرای طناز بیگی، یک نوازنده نوجوان ۱۷ ساله هارپ بودید. او هفته دیگر در تالار رودکی یک رسیتال دارد. همچنین "مردیت موسسیان" نوازنده ۱۵ ساله نوجوان دیگری است که امشب می‌نوازد. سال گذشته نیز یک نوجوان ۱۰ ساله داشتیم که گیتار کلاسیک می‌نواخت و از قائنات آمده بود. خوشحالم که چنین افرادی را به جامعه معرفی می‌کنیم‌. افرادی که امشب برای شما اجرا کردند جزو استعدادهای موسیقی هستند، من به تک تک آنها افتخار می‌کنم و مچکرم که از ارکستر حمایت می‌کنید.


او همچنین درباره قطعه "رومئو و ژولیت" که برای باله نوشته شده است توضیح داد و گفت که امشب قسمتی از آن را اجرا می‌کنند.

پس از صحبت‌های رهبر، سازهای بادی و سپس ویولن‌ها به آرامی نواخته شدند. دوباره سازهای بادی و دوباره ویولن. شیپورها لحظه به لحظه به صدا در می‌آمدند. این روند ادامه داشت. چنگ‌ها به آرامی نواخته می‌شدند. نوایی موزون به گوش می‌رسید. ملودی ثابت بود و تکرار می‌شد. می‌شد در ذهن حرکات موزون بالرین‌ها را تصور کرد.

قطعه آخر با به حرکت درآمدن سرانگشتان نوازندگان ویولن سل بر روی سازهایشان آغاز شد. نوازندگان ویولن سل به مرور به صورت کوتاه آرشه‌های خود را روی سازهایشان حرکت می‌دادند و برای لحظاتی صدای سازهای بادی به گوش می‌رسید.

پس از آن ویولن‌ها نیز به آرامی شروع به کار کردند. ریتم آرامی در جریان بود. ارکستر سرعتی به خود گرفته و ویولون ها به سرعت و به صورت پیوسته نواخته می‌شوند. به دستور رهبر ارکستر همگی متوقف شدند و تنها صدای سازهای بادی، چنگ و گاهی به آرامی ویولون شنیده می‌شد. آوای ویولن‌ها با هم ترکیب شده و صدای دلنشین آنها به گوش می‌رسید.

این روند ادامه داشت؛ گاهی چنگ، گاهی کلارینت گاهی ویولن با آوایی ملایم.

سازها نواخته می‌شدند. سالن در سکوت فرو رفته بود. به ناگاه بر روی طبل‌ها کوبیده شد و سازهای بادی نواخته شدند. موجی به ارکستر افتاد و کار بالا گرفت. سازهای بادی، ویولون‌ها و سازهای کوبه‌ای پشت سر هم نواخته می‌شدند و گویی در پاسخ به یک دیگر به صدا در می‌آمدند.

طبل‌ها، ویولن‌ها و سازهای بادی به سرعت نواخته می‌شوند. اوج بود و اوج بود و اوج. به ناگاه گویی که آب بر روی آتش بریزند ارکستر آرام شد. این بار صدای چنگ و سازهای بادی بود. ویولون‌ها نیز به کار اضافه شدند. ارکستر آرام و آرام‌تر شد و تنها صدای ویولن‌ها به گوش می‌رسید. گاهی در این بین می‌شد صدای سازهای بادی را نیز شنید. به یک باره چنگ به صدا در آمد و ویولون‌های بیشتری نواخته شدند. سازهای بیشتری اضافه شد و ارکستری با قدرت بیشتری کار خود را ادامه داد. ریتم پایین و بالا می‌رفت. در این حین گویی ملودی هر بار پله‌ای بالاتر می‌رفت تا اینکه به یک سطح رسید. صدای طبل قطع شد و ارکستر دوباره به کار خود ادامه می‌داد.

در پایان ارکستر با نواخته شدن پی در پی ویولون‌ها و بلند شدن صدای سازهای کوبه‌ای، به کار خود پایان داد.

پس از قطعه پایانی و تشویق حضار قطعه‌ای را که پیشتر اجرا کرده بودند، بار دیگر تکرار کردند.

یکی از تماشاچی‌ها پس از پایان اجرا بیان کرد که واقعا از اجرا لذت برده و از دیدن آن هیجان زده شده است.

چند تن دیگر نیز اظهار کردند که از اجرا لذت برده‌اند.

تماشاگر دیگری نیز دربارهی کیفیت اجرا اظهار کرد که کیفیت اجرا خوب بوده ولی گاهی برخی از اطرافیان در حین اجرا صحبت می‌کردند که این آزار دهنده بوده است.

کد خبر 473646 برچسب‌ها موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۶۸۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت

آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ اعلام شد. 

نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۳ هزار و ۴۱۵ مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۷۸۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان دست پیدا کند. 

نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۶۰۴ مخاطب توانست به فروشی معادل ۸۴ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان برسد. 

نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۱۱۰ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۵۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان دست پیدا کند. 

نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی ساعت ۱۸ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۶ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۹۶ مخاطب، فروشی معادل ۲۱۲ میلیون۲۹۶ هزار تومان داشته است. 

نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۲۰۵ مخاطب به فروشی معادل ۱۳۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان دست پیدا کند. 

نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۵۱۶ مخاطب به فروشی معادل ۵۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان دست پیدا کند. 

نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۲ اجرا، ۳۰۲ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان دست یافته است. 

نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشت‌ماه در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان به صحنه رفته است، با ۶ اجرا میزبان ۱۲۳ مخاطب بوده و به فروش ۹ میلیون و ۹۰ هزار تومان دست پیدا کرده است. 

در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ چهارمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۱۵۷ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته است. 

همچنین نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان نیز که اجرای خود را از ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۱۵ اجرا توانسته است ۴۹۸ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ ۲۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بفروشد. 

در تالار هنر، نمایش «انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۶ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۶۰۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۴۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان دست پیدا کند. 

همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۳در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۵ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۷۶۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۵۰ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان دست پیدا کند. 

نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷ اردیبهشت‌ماه در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری انجام شد، با ۱ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان، توانست ۲۴۴ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۱۹ میلیون و ۸۸۸ هزار تومانی برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • تشییع و خاکسپاری پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان
  • پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان خاکسپاری شد
  • نوای ساز ارکستر سمفونیک تهران در قلعه فلک‌الافلاک می‌پیچد
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • میزبانی قلعه فلک‌الافلاک از ارکستر سمفونیک تهران
  • موسیقی لرستان در تالار وحدت طنین انداز می‌شود
  • طنین موسیقی لرستان در تالار وحدت
  • فروش نمایش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت
  • تالار وحدت میزبان هم‌نشینی شنیدنی دونوازنده مهم
  • فروش «گالیله» از مرز ۷۰۰ میلیون گذشت