Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-03@16:09:36 GMT

آموزش قرآن در مساجد به حاشیه برده نشود

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۶۸۸۴۹

آموزش قرآن در مساجد به حاشیه برده نشود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک مربی قرآن معتقد است: کیفیت آموزش قرآن کریم در مساجد خوب و مطلوب است، اما تعدد زیاد مؤسسات قرآنی در شهرها باعث شده که موضوع آموزش و یادگیری قرآن در مساجد به حاشیه برده شود.

زهرا محرابی، مربی قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، موضوع آموزش و یادگیری قرآن را موضوعی دانست که متولیان فراوانی دارد و تعدد زیاد متولیان قرآنی باعث سردرگمی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محرابی گفت: هرچند قبول دارم هر چقدر افراد و مسئولان بخواهند در وادی قرآن کریم حرکت کنند باز هم کم است، اما تعداد زیاد متولیان و مؤسسات قرآنی موضوع آموزش قرآن در مساجد را به حاشیه می برد.

وی محل اصلی آموزش‌های قرآنی و دینی را مساجد اعلام کرد و افزود: از همان ابتدا مساجد متولی و محل اصلی آموزش قرآن بودند و حتی پدران و مادران ما سواد قرآنی خود را از روحانی مساجد یاد گرفته‌اند، بنابراین به هیچ‌وجه نمی‌توان آموزش قرآن را از مساجد دور کرد.

محرابی با اظهار تأسف از اینکه در حال حاضر برخی مساجد فقط در هنگام ادای فریضه نماز باز بوده و هیچ کار آموزشی دیگری نیز ندارند افزود: در سطح شهر مساجدی وجود دارد که فقط برای نماز باز می‌شوند و تنها مراسم ختم در آن برگزار می‌شود و کار دیگری ندارند در حالی که از همان زمان صدر اسلام مساجد محل تجمع، تصمیم‌گیری و آموزش مسائل دینی و قرآنی بود.

این مربی قرآن با بیان اینکه کودکان و نوجوانان زیادی در مساجد حضور ندارند ادامه داد: در حالی که مساجد باید محل رفت و آمد کودکان و نوجوانان باشد تا مفاهیم و دستورات دینی را از مساجد یاد بگیرند بلکه اثری از حضور کودکان و نوجوانان نیست چرا که برخی افراد به دلیل سروصدای کودکان و اینکه اذیت نشوند کودکان خود را به مساجد نمی آورند. در حالی که احادیث فراوانی از ائمه اطهار(ع)  وجود دارد که کودکان را از همان کودکی با مساجد و آموزشهای دینی آشنا کنید چرا که آموزش در کودکی همچون حک کردن بر روی سنگ است که هیچ‌وقت از یاد نمی‌رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مؤسسات قرآنی در شهر و کشور گسترش یافته و برخی مساجد خالی از آموزش‌های قرآنی شده است، اظهار کرد: برخی از خانواده‌ها تصور می‌کنند اگر فرزندان آنها در کلاس‌های مؤسسات قرآنی شرکت نکنند نمی‌توانند روخوانی، روان خوانی، حفظ و مفاهیم قرآن را یاد بگیرند و فکر می‌کنند آموزش قرآن در مساجد کیفیت لازم را ندارد در حالی که این‌گونه نیست.

محرابی ادامه داد: مساجدی که در امر آموزش قرآن کریم فعال هستند سطح آموزش بالایی دارند، اما تعدد مؤسسات آموزشی این ذهنیت را در افراد به وجود آورده است.

مربی پرورشی و دینی با تأکید مجدد بر اینکه مساجد باید محور آموزش قرآن در شهرها باشند، تصریح کرد: مساجد اولین کانون فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی است. در طول برهه‌های مختلف تاریخی شاهد بوده‌ایم که در صدر فعالیت‌های مساجد آموزش‌های دینی، قرآنی، احکام و برپایی نمازهای جماعت بوده است و در طول زمان فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به کارکردهای مساجد اضافه شده است بنابراین نباید فراموش کرد که بسیاری از نخبگان قرآنی و دینی پرورش یافته مساجد هستند، بنابراین بهتر است فعالیت‌های دینی و قرآنی مساجد تقویت شده و هر چه پربارتر بوده و متولیان و هیئت امنای مساجد نیز به فکر رونق یافت این فعالیت ها باشند.

محرابی با اظهار گلایه از خانواده‌هایی که نسبت به آموزش دینی فرزندان خود سهل‌انگاری می‌کنن، اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم توصیه‌های دینی اسلام و ائمه اطهار مبنی بر آموزش و یادگیری دستورات دینی مشاهده می‌شود خانواده‌ها سبک زندگی خود را عوض کرده و از تربیت و آموزش قرآنی فرزندان خود غافل شده‌اند و این ناشی از خودباختگی در مقابل فرهنگ غربی و بی‌توجهی به داشته‌ها و ارزش‌های خودی است.

وی با تصریح بر اینکه فطرت کوکان پاک و معصوم است، خاطرنشان کرد: وقتی والدین از کودکی فرزندان خود را با قرآن و آموزه‌های نورانی دین اسلام و تربیت معنوی تربیت می‌کنند در واقع زیربنای یک نسل را بنیانگذاری می‌کنند، نسلی که از فرزندان آنها ادامه خواهد یافت سالم، صالح و سعادتمند خواهد شد.

محرابی استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را یکی از روش‌ها و راهکارهایی ذکر کرد که می‌توان با استفاده از آن فعالیت‌های مساجد را اشتراک‌گذاری کرده و به عنوان یک الگو برای سایر مساجد و فعالان قرآنی در سراسر کشور مطرح کرد و برنامه‌های روزانه و هفتگی مساجد را از طریق آن اطلاع‌رسانی و حتی با برگزاری مسابقات قرآن و کرسی‌های تلاوت، دعوت از چهره‌ها و نخبگان قرآنی کودکان و نوجوانان را با آنان آشنا و سبک زندگی قراآی را تبیین و تشریح کرد.

این مربی قرآن کریم افزود: هر چقدر که بتوانیم در رونق مساجد تلاش کرده و همکاری بسیار خوبی بین خانواده‌ها، مساجد و مدارس ایجاد کنیم به همان نسبت می‌توان به تربیت دینی فرزندان خود امیدوار باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنای آذربایجان شرقی خبرگزاری بین المللی قرآن فعالیت های قرآنی مربی قرآن مساجد آموزش قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۶۸۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است

رهبر انقلاب در پاسخ به نامه رییس سازمان تبلیغات اسلامی درباره طرح «زندگی با آیه‌ها»، مرقوم فرمودند: کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص جزئیات حرکت هم‌افزای ملی زندگی با آیه‌ها، نکات زیر را مرقوم فرمودند:

بسمه تعالی

کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است. مراقب باشید در نیمه‌ی راه رها نشود.

پیگیری نکردن کار‌ها و روزآمد نکردن برنامه‌ریزی‌ها آفت بزرگ سرفصل‌های شوق‌انگیز است.

در باب قرآن، کار لازم ابتدایی، فهم معانی کلام خداوند است و البته حفظ هم بسیار مهم است.

گفتنی است؛ پویش ملی زندگی با آیه‌ها با محوریت حفظ موضوعی آیاتی از قرآن کریم در ماه رمضان با مشارکت بیش از ۱۰ میلیون نفر و محوریت ۳۰ آیه کلام الله مجید برگزار شد.

دیگر خبرها

  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است
  • سابقه دیرینه دارالقرآن الکریم حرم رضوی در زمینه ترویج قرآن کریم
  • دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی، منادی قرآن و معارف اهل بیت(ع)
  • ساماندهی کودکان گل‌فروش در مسیر بهشت‌زهرا
  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسئولان امور قرآنی چه نوشتند؟
  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسوولان امور قرآنی چه نوشتند؟
  • ساماندهی کودکان گل فروش در حاشیه بهشت زهرا (س)
  • تأکید رهبر انقلاب بر فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی
  • برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزی در شهرستان سروستان
  • شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی