Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، احمد تنوری با بیان اینکه آرامستان دارالسلام از قدیمی‌ترین آرامستان‌های جهان اسلام و دارای جایگاه ویژه‌ای در تاریخ و تمدن اسلامی است، افزود: بسیاری از مفاخر شهر شیراز در ادوار مختلف تاریخی در این آرامستان دفن شدند و در سده گذشته نیز محل دفن درگذشتگان اهالی محله‌های جنوبی بافت تاریخی شیراز، درگذشتگان اهالی کوشک‌ها و روستا‌های پیرامونی این آرامستان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: به دلیل بی‌توجهی و کم‌توجهی در حفاظت و حراست از این مکان ارزشمند در مقاطع مختلف، بسیاری از سنگ‌ها، مجسمه‌ها و نماد‌ها تخریب، به سرقت رفته و یا جابجا شده است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: پیش از اجرای هر طرح یا پروژه‌ای باید مطالعه جامعی صورت گیرد تا امکان بازآفرینی سنگ‌های تخریب شده و به سرقت رفته فراهم شود و مکان‌های دفن مشاهیر بازیابی شود.

تنوری با تاکید بر آموزش شهروندی به منظور ارتقای آگاهی عمومی در زمینه آرامستان‌ها گفت: شهرداری شیراز باید بسترسازی لازم را برای جلب مشارکت‌های مردمی انجام دهد و از ظرفیت واقفان و موسسه‌های خیریه، تشکل‌های تخصصی و حرفه‌ای برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در آرامستان‌های شیراز به ویژه آرامستان‌های بهشت احمدی استفاده شود.

او ادامه داد: از سوی دیگر بخش عمده‌ای از آرامستان، محل دفن متوفیات دهه‌های ۳۰ و ۴۰ شمسی است که بیشتر فرزندان آن‌ها در قید حیات هستند که هرگونه جابجایی یا تخریب این بخش، نارضایتی و حتی اقدام قانونی آن‌ها را در پی خواهد داشت.

تنوری بیان کرد: به عنوان یکی از اعضای شورا با تغییر کاربری عجولانه آرامستان به عنوان یک قطب گردشگری مخالفم و تاکید می‌کنم که دو مقوله زیارت و گردشگری حتی در دانش آکادمیک مربوط به این حوزه هم مجزا هستند و این آرامستان به لحاظ وجود قبور متبرکه تعدادی از علما و عرفا باید جنبه‌ی زیارتگاهی پیدا کند.

او ادامه داد: زیارتگاه با یک مکان صرف گردشگری متفاوت است و باید الزامات نگاه زیارتی ازجمله سلسله مراتب، تشرف حضور، ترتیب، توالی، آمادگی زائر و طهارت روحانی و جسمانی رعایت شود؛ همانطور که در طول تاریخ اسلام هم این مکان همواره یک آرامستان زیارتگاهی و در فرهنگ اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای بوده است.

تنوری با بیان اینکه همه‌ی زائرانی که برای زیارت امامزادگان لازم التعظیم بافت تاریخی شیراز به این شهر سفر کرده‌اند به زیارت بزرگان و عرفای مدفون در این آرامستان می‌شتافتند، تصریح کرد: بر اساس روایت‌ها و باور‌های فرهنگ عامه‌ی مردم شیراز، بخشی از خاک این آرامستان، خاک مطهر کربلای معلی است که در طول تاریخ توسط مردم شیراز، از آن سرزمین مقدس به این مکان حمل شده است.

او اضافه کرد: هرگونه دست‌بردن به ماهیت و هویت مذهبی و زیارتی این مکان مقدس بی‌شک نارضایتی اهالی متشرّع شیراز را در پی خواهد داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر در پایان با اشاره به اینکه نظارت بر فرآیند تغسیل، تکفین و تدفین در همه مکان‌های درگذشتگان وظیفه مهم سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز است، افزود: تعداد بیست آرامستان در محدوده شهر شیراز و بسیاری نیز در امامزادگان و بقاع متبرکه دفن هستند که شهرداری بر اساس وظیفه ذاتی خود باید بر همه‌ی این‌ها نظارت کند.

تنوری توسعه سازمان آرامستان‌ها به لحاظ نیروی انسانی را لازمه‌ی انجام این وظیفه دانست و تصریح کرد: سامانه جامع آمار و اطلاعات مربوط به درگذشتگان باید در سازمان آرامستان‌ها ایجاد شود که البته با گذشت بیش از دو سال از زمان تصویب شرح وظایف و ابلاغ آن، کار قابل توجهی صورت نگرفته است.
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تغییر کاربری شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۶۹۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سرهنگ بهرام تقی زاده افزود: استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در دریافت گزارش‌ها و همچنین هماهنگی با نیروهای منابع طبیعی و انتظامی در واکنش سریع به متخلفان از ویژگی‌های بارز یگان حفاظت اراضی کشاورزی استان در برخورد با تغییر کاربری‌های غیرمجاز است. وی اضافه کرد: با هدف ارتباط مردمی برای اطلاع رسانی جهت پیشگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی و اراضی ملی سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی استان به صورت شبانه روزی آماده برخورد با متصرفان و سودجویان در عرصه‌های کشاورزی است. فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: سالانه در ایام نوروز و فروردین ماه در استان بیش از صدها مورد تخلف ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی شناسایی و در مرحله ابتدایی و پی‌کنی، شناسایی و دستور توقف عملیات صادر می شود. وی با اشاره به فعالیت ۲۲ گشت یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در استان به صورت شبانه روزی است، ادامه داد: در فروردین امسال ۲۱۲ فقره اخطاریه در زمینه تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان صادر و عملیات اجرایی متوقف شد. تقی زاده اضافه کرد: در این مدت ۱۵ فقره احکام در قالب تبصره ۲ ماده ۱۰ و سه مورد حکم قطعی قضایی تخریب مستحدثات غیر مجاز در اراضی کشاورزی در سطح استان اجرا شده است. وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز از طریق سامانه ۱۳۱ یا با مراجعه به نشانی https://cms.laoi.ir تخلف تغییر کاربری را ثبت و پیگیری کنند.

دیگر خبرها

  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز
  • شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی
  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • «صنعت شهر» در کرمانشاه احداث می‌شود
  • کاهش پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • جلوگیری از تغییر کاربری و ویلاسازی غیرمجاز در ۵۰ هکتار از اراضی ملی
  • رونمایی از چهره جدید گذر ۳۰ تیر | این گذر تغییر کاربری می دهد
  • مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد