Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فعالیت‌های قرآنی - بانوی حافظ کل قرآن کریم در چهارمحال‌وبختیاری گفت: تشرف چندباره به حرم مطهر رضوی و زیارت امام هشتم امام رضا(ع) و نیز دیدار با مقام معظم رهبری در سال ۹۳، بهترین خاطرات را برایم رقم زدند که به لطف خدا و برکت قرآن قسمت بنده شد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، اعظم همتیار، حافظ کل قرآن کریم از اهالی نقنه شهرستان بروجن است که کانون گرم خانواده و کانون فرهنگی - تربیتی بعثت نقنه هر دو در انس او با قرآن کریم و فراگیری این کتاب آسمانی نقشی بسزا داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فعال باسابقه قرآنی یادگیری قرآن را از سنین دبستان در کانون آغاز می‌کند و همجواری خانه‌شان با مسجد صاحب‌الزمان(عج) و شرکت او در کلاس‌های قرآن این مسجد نیز در شکل‌گیری شخصیت معنوی و قرآنی‌اش تأثیر مهمی داشته است.

گفت‌وگویی با این بانوی حافظ کل قرآن کریم و مربی با سابقه قرآن در استان انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

ایکنا - چه عواملی در انس و الفت شما با قرآن در کودکی تأثیر داشتند؟

داشتن خانواده مذهبی و مأنوس با قرآن بستر لازم را برای شکل‌گیری شخصیت معنوی در ما فرزندان مهیا کرد، به ویژه پدر که همواره قرآن را در خانه تلاوت و در طول سال چندین بار قرآن را ختم می‌کرد.

ما فرزندان هر صبح با صدای نماز خواندن پدر با صدای رسا، از خواب بیدار می‌شدیم و آنقدر نماز را به زیبایی اقامه می‌کرد که تمام نمازش را به گوش سر و جان می‌شنیدیم و سپس، برای اقامه نماز از جا بلند می‌شدیم.

ضمن اینکه گوش فرا دادن به برنامه‌ای در رادیو که به تلاوت یک صفحه از قرآن کریم به همراه ترجمه اختصاص داشت، بدرقه راهمان برای رفتن به مدرسه می‌شد که ذوق و شوق گوش فرا دادن به این برنامه رادیویی در وجود بنده نهادینه شد و ادامه دارد.

ما فرزندان در این فضا خواه ناخواه جذب قرآن و انجام فعالیت‌های دینی می‌شدیم و حتی یک مورد اجبار و یا دستور پدر و مادر را برای انجام فریضه نماز یا روزه و ... به یاد ندارم بلکه بستر لازم برای شکل‌گیری شخصیت معنوی و‌ قرآنی فرزندان در فضایی صمیمی و طبیعی مهیا بود.

لذا به خانواده‌ها توصیه می‌کنم از بدو کودکی، انس و یادگیری قرآن را برای فرزندان آغاز و جوهر معنویت و قرآنی بودن را از همان کودکی در دل و جان آنان احیا کنند.

در دوران دبستان، از سوی مدرسه کلاس‌های تجوید، روخوانی و روانخوانی قرآن کریم در کانون بعثت برگزار می‌شد که با ذوق و شوق فراوانی در این کلاس‌ها شرکت می‌کردیم و بنده در مقایسه با دیگران یادگیری بهتر و سریع‌تری داشتم که باعث می‌شد مورد توجه و تشویق مکرر مربیان قرار بگیرم و تمام این عوامل سبب جذب بنده به سمت قرآن کریم شد که بعدها با حفظ کل قرآن کریم ادامه یافت و امروز نیز با آموزش دانسته‌هایم به قرآن‌آموزان همچنان از برکات این کتاب آسمانی بهره‌مند هستم.

ایکنا - مشوق‌های شما برای سوق یافتن به سمت فعالیت‌های قرآنی کدامند؟

مشوق بنده همان فضا و بستری بود که توضیح دادم، یعنی گذشته از علاقه خودم به یادگیری در کلاس‌های قرآن و پیشرفتم در امر فراگیری و تشویق شدن و جایزه گرفتن، محیط قرآنی خانه و تلاوت‌های مکرر پدر بهترین مشوق معنوی بود.

در ایام ماه مبارک رمضان بی‌صبرانه منتظر بودیم ساعت ۳ بعد از ظهر فرا برسد تا گرد رادیو حلقه بزنیم و به همراه استاد پرهیزگار یک جزء قرآن را تلاوت کنیم، این جمع پر شور و صمیمی خانواده و مشاهده الگوی عملی یعنی پدر و مادر، بهترین مشوق بنده بود.

ایکنا - از چه زمانی حفظ قرآن کریم را آغاز کردید؟

در تابستان سال ۷۶، بنده تصمیم گرفتم به حفظ قرآن کریم بپردازم، لذا هر روز عصر و پس از پایان کار قالی‌بافی، مشغول حفظ می‌شدم و پس از اقامه نماز در مسجد، به حفظ ادامه می‌دادم که در آن تابستان به حفظ جزء اول نائل شدم، اما به دلیل مشغله درسی این روند ادامه نیافت.

در سال ۸۲، که کلاس‌های آموزشی جامعة‌القرآن خواهران با همت خانم واحدی در بروجن آغاز شد بنده از این موضوع بسیار خوشحال شدم و با حضور جدی و مستمر در کلاس حفظ خوشبختانه به حفظ کل قرآن توفیق یافتم.

ایکنا - روش شما برای حفظ قرآن چگونه بود؟

زمانی که حفظ قرآن را به صورت جدی آغاز کردم، ترجمه و مفاهیم آیات را با بهره‌گیری از کتاب ابوالفضل بهرام‌پور یاد می‌گرفتم، این کتاب که به ترجمه واژه به واژه آیات اختصاص دارد به علاقمندان حفظ قرآن کریم توصیه می‌شود، چرا که فرد را به فهم معنای آیات می‌رساند و به این ترتیب، روند حفظ ساده‌تر و سریع‌تر می‌شود.

ایکنا - توصیه شما به کسانی که در ابتدای راه حفظ قرآن کریم هستند چیست؟

این انتقاد به برخی افراد وجود دارد که حفظ قرآن را بی‌مقدمه آغاز می‌کنند حال آنکه حفظ اصولی قرآن کریم مراحلی دارد، نخست تسلط کافی بر روخوانی و تجوید است و فردباید از صوت و لحن قابل قبولی نیز برخوردار باشد که این مهم با یادگیری و تکرار و تمرین حاصل می‌شود.

در مرحله دوم، فرد باید ترجمه آیات و مفاهیم آن‌را درک کند و این مقوله به قدری اهمیت دارد که بخشی از آزمون‌های گوناگون حفظ از جمله آزمون اعطای مدرک تخصصی، به مفاهیم آیات اختصاص دارد و حافظان از حیث درک معنی و مفهوم آیه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

حفظ قرآن در مرحله سوم این فرایند قرار دارد و فردی که دو مرحله نخست را به خوبی پشت سر بگذارد کار دشواری برای حفظ قرآن ندارد.

ایکنا - از مسابقات قرآن بگویید.

بنده در مسابقات فراوانی شرکت کرده‌ام و بهترین مقام کشوری، رتبه پنجم مسابقات قرآنی اوقاف در رشته حفظ موضوعی است اما در استان همواره مقام‌های برتر را در مسابقات مختلف کسب کرده‌ام.

ایکنا - زیباترین خاطره شما از فعالیت‌های قرآنی چیست؟

بی‌شک چندین بار مشرف شدن به حرم مطهر رضوی و زیارت امام هشتم امام رضا(ع) و نیز دیدار با مقام معظم رهبری در سال ۹۳ بهترین خاطرات را در این عرصه برایم رقم زدند که به لطف خدا و برکت قرآن قسمت بنده شد.

در سال‌های گذشته افراد برگزیده استانی مسابقات سراسری قرآن کریم برای برگزاری یک اردوی زیارتی آموزشی به مشهد مقدس اعزام می‌شدند و علاوه بر زیارت حرم مطهر رضوی، یک دوره فشرده آموزشی را برای شرکت در مرحله کشوری پشت سر می‌گذاشتند که این فرصت چند بار نصیب بنده شد.

همچنین برگزیدگان مسابقات سراسری قرآن کریم به دیدار رهبر معظم انقلاب اعزام می‌شدند که پنج سال پیش این توفیق نصیب بنده شد و بهترین خاطره را برایم رقم زد.

متأسفانه در چند سال اخیر این رسم خوشایند کمرنگ شده و دیگر خبری از این اردوهای تشویقی و سودمند نیست، همچنان که شاهد هستیم فعالیت‌های قرآنی به دلیل کاهش اعتبارات و حمایت‌ها کم‌رمق شده و تعداد مؤسسات و مراکز قرآنی کاهش یافته است و شمار بیشتری از قرآنیان از جمله بنده با معضل خانه‌نشینی روبرو شده‌اند چرا که شمار قرآن‌آموزان در سال‌های اخیر تقلیل یافته است.

ایکنا - راهکارهای ترویج قرآن و ساختن جامعه قرآنی چیست؟

سرمایه‌گذاری روی دانش‌آموزان می‌تواند بسیار نتیجه‌بخش باشد و به تربیت افراد قرآنی و به دنبال آن، جامعه قرآنی منجر شود، حال آنکه به درس قرآن در مدارس به عنوان درسی مهم نگاه نمی‌شود و خروجی این امر، دانشجویانی می‌شود که در روخوانی قرآن به عنوان پله اول انس با قرآن است، ضعیف هستند.

آموزش و پرورش می‌تواند از توان و تخصص قرآنیان، اعم از حافظان و قاریانی که تحصیلات دانشگاهی دارند یا دوره‌های آموزش قرآن را طی کرده‌اند در راستای آموزش مباحث مختلف قرآنی در مدارس بهره بگیرد، که اگر این اتفاق بیفتد شاهد ارتقای فعالیت‌های قرآنی و بهبود فضای قرآنی جامعه خواهیم بود.

ایکنا - با کدام آیات قرآن کریم به آرامش می‌رسید؟

قرآن کتاب آسمانی و نسخه شفابخش زندگی بشر و لذا سراسر نور و روشنی و آرامش است، اما در پاسخ به این پرسش، بنده آیه ۲۸ سوره مبارکه رعد را انتخاب می‌کنمکه خداوند می‌فرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ».

ایکنا - و یک دعای قرآنی...

«رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ، بارالها، بیامرز و ببخشای و تو بهترین بخشندگان عالم وجود هستی».

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری حافظ کل قرآن بانوان قرآنی موسسات قرآنی آموزش قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۶۹۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عیادت میرمحمدی از مجروحین حادثه‌ی تروریستی راسک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سیدجلیل میرمحمدی نماینده منتخب مردم شهرستان‌های تفت و میبد درمجلس شورای اسلامی به دنبال حادثه تروریستی اخیر راسک که تعدادی از پاسداران همیشه پیروز تیپ الغدیر به دست گروه تروریستی جیش الظلم شهید و یا مجروح شدند با خانواده‌ها و مجروحین این حادثه تروریستی دیدار و از آنها دلجویی کرد.


میرمحمدی گفت: این دیدار به تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی هم در منازل این عزیزان و هم دربیمارستان بود که ماموریت پیدا کردم تا سلام ایشان را به این عزیزان ابلاغ کنم.


نماینده مردم تفت و میبد درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقطه مشترک این عزیزان روحیه بالای آنها بود گفت: خانواده‌های معظم شهدای راسک و مجروحین محکم و استوار اعلام کردند که پای آرمان‌های انقلاب ایستاده اند.


میرمحمدی افزود: آرزوی مشترک این عزیزان دیدار با مقام معظم رهبری بود که قرار شد سلامشان را به مقام معظم رهبری ابلاغ کنیم و از طریق مجلس پیگیری کنیم تا این اتفاق بیافتد.
وی خاطرنشان کرد: نقطه دوم این بود که بخش اعظم خدمات درمان این عزیزان در استان انجام گرفته است که درخواست داشتند ادامه خدمات درمانی شان را در تهران دریافت کنند که ازطریق وزیر بهداشت ودرمان پیگیری خواهد شد.

دیگر خبرها

  • تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است
  • مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • مقام معظم رهبری در دیدار کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی
  • اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد
  • تربیت میلیونی حافظان قرآن کریم باید به یک مطالبه عمومی و گفتمان تبدیل شود
  • عیادت میرمحمدی از مجروحین حادثه‌ی تروریستی راسک