Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه معارف _ عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه مفید گفت: بخش عمده اتهاماتی که کشورهای غربی درباره عدم رعایت حقوق اقلیت‌ها به جمهوری اسلامی میزنند، سیاسی است، نه بشر دوستانه. در همان کشورها که ادعاهای کذایی حقوق بشر دارند رفتار به مراتب بدتری نسبت به اقلیتها صورت می‌گیرد.

اقلیت‌هاس مذهبی گروهی هستند که به مذهبی غیر از مذهب اکثریت اعتقاد دارند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقلیت‌های مذهبی در ایران و حتی کشورهای مختلف حضور دارند. قانون اساسی جمهوری اسلامی اینگونه از اقلیت‌های مذهبی به رسمیت شناخته شده که این اقلیت‌ها شامل ایرانیان زرتشتی،کلیمی،مندائی-صابئی،مسیحی اعم ازآشوریان ایران وارمنیان هستند. بخشی از جمعیت ایران نیز شامل اهل سنت هستند که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته است.
 خبرنگار ایکنا اصفهان در همین رابطه گفت‌وگویی  با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کاملان، عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه مفید انجام داده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

ایکنا - در قرآن و متون دینی چه حقوقی برای اقلیت‌های دینی تعیین شده است؟ رفتار و منش مسلمانان در مواجهه با این اقلیت‌ها باید چگونه باشد؟

 آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که دقیقا بر این مسئله دلالت می‌کند که مسلمانان با اهل کتاب و با اقلیت‌های مذهبی از نظر مسئولیت مساوی هستند، یعنی فرد چه مسلمان باشد و چه اهل کتاب، در مقابل عملی که انجام می‌دهد، مسئول است. خداوند در آیه 123 سوره نساء می‌فرماید: «لَيْسَ بِأَمانِيِّکُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْکِتابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ...؛ (پاداش و کیفر در آخرت) نه به آرزوی شما است (تنها برای اینکه امت پیامبر خاتم هستید) و نه به آرزوی اهل کتاب (که خود را دوستان و فرزندان خدا می‌دانند، بلکه) هر کس کار بدی انجام دهد کیفر داده می‌شود». در آیه 18 سوره مائده نیز آمده است: «وَ قالَتِ الْيَهُودُ وَ النَّصاري‏ نَحْنُ أَبْناءُ اللَّهِ وَ أَحِبَّاؤُهُ...؛ و یهودیان و مسیحیان گفتند: ما پسران خدا و دوستان او هستیم». مسیحیان نیز چنین حرف‌هایی می‌زدند و در نتیجه آیات قرآن مطلقا این موضوع را رد کرده و می‌فرماید: « مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ». در این آیه اشاره‌ای به مسلمان و غیر مسلمان بودن افراد نشده است، بلکه خداوند می‌فرماید «هر کس» کار بدی انجام دهد کیفر آن را خواهد دید.

از طرف دیگر، در قرآن آیاتی وجود دارد که به مسلمانان توصیه می‌کند با کسانی که با آنها سر جنگ ندارند، رفتار بدی نداشته باشند و به عدالت، محبت، مودت و دوستی با آنها رفتار کنند. در آیه 8 سوره ممتحنه آمده است: « لا يَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ لَمْ يُقاتِلُوکُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِيارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ...؛ خدا شما را از کسانی (از کفار) که با شما درباره دین نجنگیده و شما را از خانه‌هایتان بیرون نکرده‌اند منع نمی‌کند که به آنها نیکی کنید و با قسط و عدل رفتار نمایید.» در این آیه خداوند به گونه‌ای صحبت کرده است که دشمن دانستن اهل کتاب و برخورد بد با آنها را نتوانیم به او نسبت دهیم.

ما نباید در زندگی دنیا به این مسئله کاری داشته باشیم که فرد مقابل ما کافر است یا نه و اگر کافر باشد خداوند با او چگونه رفتار می‌کند. بلکه باید توجه کنیم که خودمان در زندگی این جهان باید چگونه با هم تعامل داشته باشیم. خداوند در این باره می‌فرماید که رفتار شما باید بر اساس قسط، محبت، عدالت و مودت باشد. در واقع آیه 8 سوره ممتحنه الگوی رفتاری خوبی برای مسلمانان است، کما اینکه پیامبر (ص) نیز همینگونه رفتار کردند. حتی امیرالمومنین (ع) در زمان حکومتشان در حال عبور از جایی بودند که پیرمردی را در حال تکدی‌گری دیدند، ایشان علت تکدی‌گری پیرمرد را جویا شدند و یاران گفتند که این مرد مسیحی است و تصور کردند که با این حرف حضرت آن مرد را فراموش می‌کند، اما ایشان برآشفه شده و فرمودند «این مرد تا زمانی که جوان بود و توان داشت در این شهر و دیار برای شما و خودش کار کرد و حالا که ناتوان شده باید چنین شرایطی داشته باشد!؟» ایشان سپس یک مقرری از بیت‌المال برای آن پیرمرد مشخص کردند. تفکر مسلمانان در آن زمان اینگونه بود که چون این مرد مسیحی است باید به حال خود رها شود. اما امیرالمومنین(ع) با این تفکر مخالفت کردند. پیامبر (ص) نیز در جریان جنگ‌هایشان برخوردی کاملا انسانی با دشمنان داشتند تا زمانی که آنها خودشان خیانت می‌کردند.

ایکنا - به نظر شما رفتاری که ما امروزه در جامعه با اقلیت‌های دینی داریم چگونه است؟ آیا حقوق آنها واقعا رعایت شده و مورد احترام واقع می‌شود؟

به طور کامل حقوق آنان رعایت نمی‌شود و حتی آنها اجازه ندارند معابد خود را تعمیر کنند. من نمونه‌هایی از بعضی کلیساها در شهرهای بزرگی مانند مشهد را می‌شناسم که مخروبه شده و اجازه ساختمان سازی ندارند. علاوه بر این حتی با برخی از مساجدی که به اقلیت‌های دینی مربوط است برخوردهای خوبی صورت نمی‌گیرد. حتی گاهی اجازه ساخت مسجد نیز برای اقلیت‌ها داده نمی‌شود. اینها همه جای تاسف است. این رفتارها ریشه دینی و اسلامی ندارد و باید و بر اساس این آیات قرآن و سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) رفتار کنند.

ایکنا - در سال‌های اخیر توجه به مقوله حقوق اقلیت‌های مذهبی در مباحث حقوق بشری نیز مطرح شده است.

بخش عمده اتهاماتی که به جمهوری اسلامی می‌زنند سیاسی است، نه بشر دوستانه، یعنی اگر ما با ابرقدرت‌های دنیا مانند آمریکا یا انگلیس اختلافات سیاسی نداشتیم هرگز در رسانه‌ای مانند BBC شاهد چنین صحبت‌هایی نبودیم. شما خودتان حتما شاهد بوده‌اید که در همان کشورهایی که ادعاهای کذایی حقوق بشر دارند رفتار به مراتب بدتری نسبت به اقلیت‌ها صورت می‌گیرد. برادران افغانی، سوری و یا از دیگر ملل شیعه و سنی سال‌ها است در کشور ما در حال کار و فعالیت هستند و مردم و دولت‌مردان نیز رفتار بدی با آنان نداشته‌اند. اما همین مسئله را در مورد مهاجرین در کشوری مانند آمریکا ببینید؛ حتی در کشورهای اروپایی که قوانین حقوقی بازتری نسبت به این مسائل دارند در حال حاضر مهاجرین در آن هوای سرد اروپا با ذلت در حال زندگی هستند. آنها اصلا نمی‌توانند ادعایی نسبت به ما داشته باشند، چون خودشان وضعیتی به مراتب بدتر دارند. البته بر ما هم اشکالاتی وارد است، اما این هیاهوها به طور عمده ریشه سیاسی دارد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اصفهان حقوق اقلیت ها اهل کتاب مودت و دوستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۰۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، درباره اولویت کاری مجلس دوازدهم، گفت: پیگیری برنامه هفتم توسعه مهمترین اولویت مجلس آینده است و مقام معظم رهبری هم سیاست‌های کلی آن را ابلاغ کردند.

وی در گفتگو با ایرنا افزود: ناگفته نماند که مجلس یازدهم برای اتمام برنامه هفتم توسعه تلاش کرد و تقریبا آماده است تا مجلس دوازدهم آن را پیگیری کند. از طرفی برنامه هفتم توسعه برای رسیدن به اهدافش نیاز به حکمرانی خردمندانه دارد. برنامه‌ای که سه محور دارد. نخست رشد اقتصادی که متوسط باید ۸ درصد شود و دوم: تک رقمی شدن تورم. حداکثر بعد از ۵ سال باید به عدد تک رقمی دست یابیم و سوم: در ضریب جیینی ما، تفاوت در آمد دهک اول با دهم باید کاهش پیدا کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر مجلس دوازدهم این سه نکته را ساماندهی کند، در واقع به اصلی ترین وظیفه خود عمل کرده است.

باهنر درباره آرایش سیاسی در مجلس آینده نیز گفت: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد. فراکسیون اکثریت هم باید زمینه را برای رقابت فراکسیون اقلیت فراهم کند.

همچنین تصمیمات مجلس بالای ۸۰ دردصد غیر جناحی است و ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد؛ اختلاف و رقابت‌های جناحی سرجای خود اما هدف باید در جهت کمک به دولت مستقر باشد تا کارها پیش برود.

وی تصریح کرد: متاسفانه بعضی مواقع، مجلس رقابت‌های جناحی خود را در همه بخش‌ها توسعه می‌دهد در حالی که این رقابت‌ها اصلا ضرورت ندارد. مجالس مستقر باید از دولت مستقر حمایت کنند و دولت هم باید با مجلس همراهی کند و قرار نیست قوا برعلیه همدیگر باشند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: این تعامل است که کشور را در مسیر توسعه قرار می‌دهد و اگر قرار باشد رقابت‌های غیر ضرور و تخریبی وارد میدان شود، کار متوقف و زیان‌ها زیاد می‌شود. به همین جهت تعامل باید جزو برنامه‌های اصلی دولت و مجلس باشد و بعد از پایان رقابت‌ها باید رفاقت و همگرایی حاکم باشد.

به گزارش ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان کاندیداهای حاضر در عرصه رقابت ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات که در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، روشن خواهد شد.

طبق اعلام وزارت کشور تعداد رأی صحیح مأخوذه در حوزه انتخابیه تهران ۱ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۵۷ رأی بود از بین نامزدها تعداد ۱۴ نفر به طور مستقیم وارد مجلس شدند و ۳۲ نفر دیگر نیز به مرحله دوم انتخابات راه یافتند که برای تصدی ۱۶ کرسی باقی مانده بهارستان در ۲۱ اردیبهشت به رقابت خواهند پرداخت.

آخرین جلسه مجلس یازدهم ۲ خرداد تشکیل و مراسم افتتاحیه مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم، ۷ خرداد ماه با حضور مسئولان کشوری و لشکری و با پیام مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900146

دیگر خبرها

  • آمریکا نسخه‌های حقوق‌بشری را در کشور خودش هم اجرا نمی‌کند
  • لگدمال شدن آزادی در کشور‌های مدعی حقوق بشر
  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • حضور نیروی نظامی در دانشگاه و سرکوب دانشجویان پذیرفتنی نیست | رفتار آمریکا با دانشجویان معترض شرم‌آور است
  • وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است
  • طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد  
  • کره شمالی: حقوق‌ بشر ابزار تهاجم و رفتار خصمانه آمریکاست
  • آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد
  • خیزش دانشجویی در کشورهای مختلف جهان برای حمایت از فلسطین
  • کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد