Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیماری آلزایمر در اثر مجموعه‌ای از عوامل ریسک ژنتیکی ایجاد می‌شود که منجر به تغییرات وراژنتیکی می‌شوند. در مراحل پایانی آلزایمر و پس از اینکه سریع‌ترین آثار زوال توانایی شناختی بیماران مشاهده می‌شود، تغییرات وراژنتیکی رخ می‌دهند و مانع یادآوری آخرین اطلاعات آموخته شده می‌شوند.

این تحقیقات علاوه بر اینکه ارتباط بین آلزایمر و تغییرات وراژنتیکی را روشن کرد، نشان داد که می‌توان اختلال در عملکرد‌های شناختی را از طریق هدف گیری آنزیم‌های وراژنتیکی به منظور بازیابی گیرنده‌های گلوتامات درمان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این گیرنده‌ها که در غشای سلول‌های عصبی و گلیال یافت می‌شوند، وظیفه دریافت پالس‌های عصبی تحریکی را برعهده دارند و وجود آن‌ها برای شکل گیری حافظه، ارتباط نورون‌ها و یادگیری، ضروری است.

بیماری آلزایمر موجب شکل گیری یک فرآیند وراژنتیکی می‌شود که گیرنده‌های گلوتامات را دچار فرسایش می‌کند. محققان از دست رفتن گیرنده‌های گلوتامات را هم در مدل‌های حیوانی و هم در بافت مغز افراد مبتلا به آلزایمر پس از مرگ آنها، شناسایی کردند.

محققان مستنداتی به دست آوردند که نشان می‌دهد تنظیمات غیرعادی وراژنتیکی در توصیف و عملکرد گیرنده‌های گلوتامات با اختلالات عصبی ناشی از آلزایمر ارتباط دارد و در صورتی که تعداد زیادی از ژن‌های دارای تنظیمات نامناسب در آلزایمر، از طریق هدف گیری آنزیم‌های وراژنتیکی به وضعیت عادی بازگردند، امکان بازیابی عملکرد‌های شناختی مبتلایان به این بیماری فراهم می‌شود.

محققان با استفاده از این شیوه جدید توانستند حافظه موش‌ها را که در اثر آلزایمر از بین رفته بود به مدت یک هفته بازیابی کنند و اکنون در تلاش هستند تا ترکیباتی را با اثرگذاری بیشتر و طولانی‌تر تولید کنند.

بیماری پیشرونده آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می‌شود. این بیماری از دیدگاه علمی بر اثر کاهش ماده شیمیایی سروتونین در مغز بروز می‌کند و به این ترتیب انتقال پیام‌های عصبی مختل می‌شود. دلیل این بیماری همیشه کهولت سن نیست و عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می‌توانند منجر به این بیماری شوند.
بر اساس آمار مرکز بین المللی آلزایمر، در حال حاضر ۴۶.۸ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال ۲۰۵۰ میلادی، به ۱۳۱.۵ میلیون نفر به ویژه در کشور‌های در حال توسعه می‌رسد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو چاقی، باریک شدن شریان کاروتید، افسردگی، افسردگی، فشار خون بالا، عدم تحرک، استعمال دخانیات، سطح بالای اسید آمینه و دیابت نوع ۲ را به عنوان مهمترین عوامل خطر آلزایمر برشمرده اند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Brain: A. Journal of Neurology منتشر شده است.




منبع: پارسینه

کلیدواژه: حافظه آلزایمر ژنتیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۰۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون

محققان دانشگاه دوک (Duke) آمریکا با یک آزمایش خون جدید و با کمک هوش مصنوعی توانستند تا هشت سال زودتر از تشخیص آسیب ساختاری توسط اشعه ایکس، تعیین کنند که آیا فرد به آرتروز زانو مبتلا می‌شود یا خیر. محققان دقت این آزمایش را حدود ۷۷ درصد محاسبه کردند که نسبت به روش‌های دیگر، رقم خوبی محسوب می‌شود.

به گزارش دیجیاتو،  محققان می‌گویند با آزمایش خون می‌توان آرتروز زانو را در افرادی که هنوز علائمی در آن‌ها ایجاد نشده است و تا هشت سال قبل از اینکه اشعه ایکس قادر به تشخیص تغییرات در استخوان‌های آن‌ها باشد، شناسایی کرد. در این پژوهش، محققان خون ۲۰۰ فرد را که در اولین نمونه‌گیری از خونشان هیچ علامتی از آرتروز نداشتند، تجزیه‌وتحلیل کردند.

تشخیص زودهنگام آرتروز با استفاده از آزمایش خون

استئوآرتریت (Osteoarthritis) یا آرتروز شایع‌ترین شکل آرتریت است و بیش از ۳۲.۵ میلیون بزرگسال در ایالات‌متحده به آن مبتلا هستند. این بیماری در ابتدا به‌عنوان یک بیماری «ساییدگی» شناخته می‌شد؛ زیرا زمانی رخ می‌دهد که غضروف داخل یک مفصل (معمولاً در دست‌ها و زانوها) از بین می‌رود. این امر باعث می‌شود استخوان زیرین در طول زمان تغییر کند و منجر به درد، سفتی و تورم شود.

بااین‌حال، اکنون شواهد نشان می‌دهد که نوعی التهاب می‌تواند محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز باشد. این بدان معناست که نوعی «بیومارکر» (زیست‌نشانگر) یا علامت قابل اندازه‌گیری در بدن وجود دارد که می‌تواند نشان دهد که این بیماری مدت‌ها قبل از اینکه آسیب ساختاری قابل تشخیص باشد، شروع می‌شود.

محققان در این پژوهش از مجموعه خون ۲۰۰ فرد استفاده کردند؛ این افراد درواقع از سال ۱۹۸۹ به‌صورت سالانه از نظر استئوآرتریت مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. حدوداً ده سال بعد، نیمی از این افراد به آرتروز مبتلا شدند. به همین دلیل می‌توان بیومارکر‌های این افراد را طی سال‌های مختلف سنجید.

محققان با استفاده از هوش مصنوعی، شش پروتئین را در نمونه‌های خون افراد شناسایی کردند که نشان می‌دهد فرد به استئوآرتریت مبتلا می‌شود یا خیر. این پروتئین‌ها هشت یا چهار سال قبل از تشخیص با پرتو ایکس، در خون آن‌ها مشاهده شده بود.

با تشخیص این پروتئین‌ها، می‌توان با دقت ۷۷ درصد تشخیص داد که آیا فرد در آینده به آرتروز مبتلا می‌شود یا خیر. این روش در مقایسه با دقت حدود ۵۰ درصدی روش‌های مبتنی بر وزن و سن و همچنین دقت ۵۷ درصدی روش‌های مبتنی بر درد زانو، رقم خوبی محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون